Totaal oplossing huis (media in slaap en woonkamer)

Pagina: 1
Acties:

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zit met het volgende en ben op zoek naar de beste oplossing. Ik heb zelf wel een idee maar wellicht (en daar hoop ik op) dat iemand hier zegt, joh dat kan je veel beter zus en zo doen.

Opstelling:
PC in pc-kamer (daar staat ook de router)
2 LAN kabels vanuit de PC kamer waarvan er 1 naar de woonkamer gaat en 1 naar de slaapkamer
PS3 in woonkamer waar de LAN kabel op aangesloten is zodat ik films kan bekijken via het netwerk

Wat ik wil:
Ook op mijn slaapkamer gedownloade films kunnen bekijken

Wat mooi zou zijn:
Dat mijn Ziggo smartcard ook boven op mijn slaapkamer werkt zodat ik daar ook het sportkanaal kan bekijken wat ik beneden ook heb.

Wat ik zelf bedacht heb:
De opstelling die ik zelf in gedachte heb is beneden een nieuwe PC neerzetten met 2 grote harde schijven en hier alle spullen op downloaden. Vervolgens zet ik bijvoorbeeld Tversity op die PC zodat ik de films kan streamen naar mijn PS3. Op de slaapkamer zet ik dan bijvoorbeeld een Asus O!play neer die ik dan weer aansluit op mijn nog te kopen TV. Nadeel is wel dat op de O!Play volgens mij geen smartcard geïnstalleerd kan worden. Dat zou betekenen dat ik een TV moet kopen waar ik ook een Ziggo smartcard in kwijt kan (CI+) zoals bijvoorbeeld de LG 32LH3300
Nadeel van dit alles is dat mijn PC constant aan “moet” staan wat er voor zorgt dat ik constant aardig wat energie aan het verbruiken ben. Voordeel is wel dat ik via extern bureaublad even kan inloggen en wat bestanden kan downloaden, maar ik heb het idee dat het verbruik van de PC toch echt te hoog gaat worden aangezien ik deze ook voor gamen zal gebruiken en ik verwacht dat er dus minstens een 500W voeding in zal zitten.

Is er een andere oplossing voor mijn “probleem” of is dit de beste oplossing? Ik wil dus wel graag zowel op mijn PS3 als op mijn slaapkamer films kunnen bekijken en heb geen zin om constant films te kopiëren over het netwerk. Loont het bijvoorbeeld om een NAS aan te schaffen en in mijn netwerk op te nemen? Is het handiger om boven een TV met in CI+ ondersteuning en een LAN aansluiting neer te zetten (bijvoorbeeld Samsung LE37B651)? Of een normale platte TV met een mediakastje die ook de CI+ van Ziggo aankan?
Kosten van het alternatief moeten niet de spuigaten uitlopen, maar als dit in 3 jaar enigszins terug te verdienen is door een veel lager energie verbruik, dan vind ik dat wel te rechtvaardigen.
Budget van de set voor op de slaapkamer is ongeveer 500 euro (32 inch is prima qua formaat tv) en voor de oplossing voor de rest heb ik ongeveer 300 euro beschikbaar.
Ik hoor het graag en alvast bedankt.

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 19:48
Ik denk dat het moeilijk is om een 'beste oplossing' te krijgen. Ik ben echter ook geïnsteresseerd in zo'n zaken en zal hieronder mijn persoonlijke tips en ervaringen geven. Ikzelf heb een NAS en een conceptronic mediaspeler. Dit werkt echt heel goed voor het streamen van muziek en video. Daarnaast gebruik ik de nas ook als print en file server.

- Een tv met Lan aansluiting zal steeds ver achterlopen naar ondersteuning van verschillende video formaten. Ik heb een vriend die programmeur is voor de netwerk mogelijkheden van Philips tv's en die zegt dat ze de licenties en middelen niet hebben om het op te nemen tegen mediaspelers. Als je echter tevreden bent met basis codecs kan dit volstaan. Verwacht er echter niet dezelfde ondersteuning van als mediaspelers.
- Ikzelf zou nu persoonlijk voor een pc gaan îpv een nas. Een pc is sneller voor bestandsoverdracht en heeft een pak meer mogelijkheden en is makkelijker uit te breiden. Daarbovenop komt dat een pc met een 500W voeding daarom geen 500W verbruikt. Hardware producent besteden steeds meer aandacht aan energie zuinige hardware en als die pc niets moet doen zal deze vele malen minder verbruiken. Je kan goedkoop heel energie zuinige pcs(homeserver) bouwen.
- De voordelen van een NAS zijn: nog energie zuiniger en veel makkelijker om te configuren. Bij mijn (plextor) NAS was het heel simpel. Uit de doos halen en op de powerknop duwen.

Een NAS of een pc is dus een moelijke keuze en ik zou dus de pros en cons goed afwegen. Beide doen echter perfect wat jij wil --> centrale opslag zodat je vandaar kan streamen.

Ik denk dus dat je het best een 2de mediaspeler kunt kopen voor op je slaapkamer. Je kan eventueel ook kijken naar de nieuwe Yuixx van Conceptronic, want die zou ook bepaalde CI+ kaartjes afspelen. Aangezien ik in België woon heb ik echter geen ervaring met die CI+ kaarten. Of anders inderdaad een tv die CI+ kaartjes slikt, dan heb je een groter aanbod voor mediaspelers.

Hopelijk heb je hier iets aan.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou eens gaan kijken bij www.slingmedia.com. (ook nederlandse dealers) Hiermee zou je denk ik alles kunnen bereiken wat je nu aangeeft.

Alleen voor de ziggosmartcard zal je dan een Decoder moeten gebruiken of je TV moet tv-out optie hebben.

Wil hier best eens verder over mee denken.

[ Voor 36% gewijzigd door Falcon op 05-01-2010 11:37 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ik heb: een pc op zolder, dit is mijn NAS. Hoe de bekabeling loopt is denk ik niet relevant. Als je maar een kabel in je woon en slaapkamer hebt. Dat heb ik dus.
Op de slaapkamer en in de woonkamer heb ik een Conceptronic CFULLHDMA staan en daarmee kijk ik de films/luister ik de muziek van mijn NAS.
Op beide plaatsen een Harmony all in one AB zodat mijn vriending er ook mee overweg kan.. prima werkt het.

Overigens kun je gewoon een extra smartcard kopen/aanvragen bij Ziggo, je betaalt geen extra kosten voor je abbo en mag volgens mij tot 3 kaarten in huis nemen zonder extra abbo kosten. (Wel even met Ziggo bellen dat ze je abbo ook activeren op je nieuwe kaart) Als je een decoder erbij wil kijk dan ff op marktplaats ofzo.

Pc is voor mij op dit moment ideaal ipv een dedicated NAS. Ik zit op het werk, neem dat ding over en zet wat downloads aan. Pak het uit, ondertiteling erbij zoeken enz. Tuurlijk zijn er andere oplossingen, maar misschien voor later. Energie verbruik zou ik echt niet weten en interesseert me ook niet zo.

[ Voor 37% gewijzigd door St@m op 05-01-2010 11:48 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon een simpele NAS ergens ind e hoek gooien en een simpele mediaplayer voor op de SK. (ervan uitgaande dat de PS3 films goed kan streamen vanaf een NAS).
Het enige wat je dan niet kan is je sportkanaal boven bekijken, daar zul je idd een uitgebreidere tv voor meoten hebben dan :(

• theHoff
  • Niet online
Die slingbox doet volgens mij 180 graden van wat ik wil. Ik wil pc kijken op mijn tv ipv tv kijken op m'n pc :-).

Die Yuixx is een mooi apparaatje maar met 300 euro is hij wel een stuk duurder voor alleen de Ziggo kaart, terwijl je bij de TV's niet gek veel meer er voor betaald.
Ziggo kan je inderdaad 3 smartcards op 1 abbo hebben die dan allemaal hetzelfde pakket hebben.

Dus in principe als ik in een goede zuinige voeding investeer zou ik de extra kosten redelijk kunnen beperken. En met een moederbord met wake up on lan zou ik natuurlijk ook al aardig wat kunnen.

Ik blijf open staan voor suggesties :-)

• theHoff
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden in ieder geval.
Ik denk dat ik voor de LG tv met een Xtreamer boven ga, en dan beneden gewoon een goede pc neer zet met een 80 plus (silver/gold) gecertificeerde voeding. Denk dat dat de beste oplossing gaat zijn.
bedankt voor de tips in ieder geval.
Pagina: 1