Toon posts:

Externe eSata Raid met 4TB in NL?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enkele maanden op zoek naar een goede fileserver oplossing om mijn ubuntu bak te vergezellen. Wat ik zoek is een externe hardware RAID oplossing met liefst 4TB die ik met eSata op mijn server kan aansluiten, maar niet afhankelijk is van mijn server.

Het enige wat ik kan vinden wat in de buurt komt is de Sans Digital's MobileSTOR oplossing (2TB of hoger) wat precies doet wat ik zoek en volgens reviews een superding is, maar... ik heb nu twee keer geprobeerd zo'n ding te bestellen van een retailer in het buitenland: de eerste keer kreeg ik de verkeerde en de twee keer was ie stuk en ik maar betalen voor de verzendkosten heen en terug |:(. Ik kan geen retailer in Nederland vinden die deze modellen verkoopt.

Ik zou een NAS kunnen aanschaffen maar dat is voor mij overkill + duurder dan het hoeft te zijn voor wat ik wil en, alle dingen die ik zou willen doen met een NAS kan ik al met mijn eigen mini-itx servertje.

Heeft iemand nog suggesties voor me?

Verwijderd

Heb je de site van WebConnexxion al eens bekeken? Ik weet niet zeker of die zoiets in het assortiment heeft zitten, maar die heeft wel erg veel, en ook de wat exotischere dingen.
Succes met je zoektocht!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je suggestie. In het navigatiemenu links is een aparte categorie opgenomen 'RAID SATA EXTERN' dus ik dacht mooi, maar helaas pindakaas: leeg. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Oeh, ik lijk iets op het spoor te zijn (toch van webconnexxion!).

Behold: de Addonics MST5X1PM-B

/edit: nope, deze heeft een pci kaartje nodig. Maar deze heeft wel alles extern: Addonics RTII235DCSH (Hardware PortMultiplier RAID USB2.0 eSATA)

De key voor deze systemen is dus Integrated Port Multiplier, wat ik nog niet helemaal door had.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 22:54 ]

Verwijderd

En nu heb je me toch nog nieuwschierig gekregen...
Die link die jij hierboven geeft doet zelf geen RAID, maar wordt via een Port Multiplier op 1 sata poort aangesloten. Er is nog een categorie, nl. deze waar de apparaten staan die jij zoekt. Dan is het een kwestie van selecteren welke e-sata hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ik was aan het editen toen je je reactie schreef :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:54:
ik was aan het editen toen je je reactie schreef :)
Stukje timing hea ;)

De port multiplier is nog niet eens het belangrijkste, die zijn er namelijk ook zonder RAID functies. Klein detail om op te letten :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 22:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om even niet weer te editen terwijl jij ook reageert :P

Je laatste linkje is inderdaad waar ik op uit kwam. Ik kende tot nu toe alleen nog de term external hardware RAID, wat dus inhoud dat je een integrated multiplier port hebt. Ik ga me nog es even verdiepen in die Addonics kastjes... :9~

/edit (dit gaat lekker zo): ik zal erop letten, bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 23:00 ]

Verwijderd

Glad I could help :)
Succes met het vinden!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er misschien bijna uit: ik heb mijn selectie terug kunnen brengen tot twee opties:Die eerste is de meest compacte en ziet er beter uit imo; de andere heeft een handvat maar is ook duurder. Verder kan ik functioneel weinig verschillen spotten (hebben ook dezelfde multiplier card). Misschien dat ik nog wat reviews kan opsnorren.

Beide ondersteunen overigens 4 3.5" SATA drives en eSata naar host pc. Het enige waar die MobileStor apparaten van Sans Digital nog beter in zijn is dat zij SATA II schijven ondersteunen. Dat zie ik er hier niet bij staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen enkele review kunnen vinden. Als ik dat zo bekijk zijn die dingen pas Mei dit jaar uitgekomen:

http://www.addonics.com/n...ncements/2009/default.asp

Ik ga de Addonics RTM435R5 maar eens proberen. Misschien volg ik nog met een review.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:05
http://www.deonetstorage.nl/backup-systemen.html

Precies wat jij nodigt hebt, denk ik zo... En gewoon Nederlands...
RAID0 met 2 x 2 TB is geen probleem in elk geval, ik heb er zelf namelijk ook een. :9

[ Voor 71% gewijzigd door eX0duS op 05-01-2010 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
sjees, die doet precies wat die Sans Digitals ook doen. 4TB 3.5" SATA II in RAID 1 met eSata connectie naar host. In de spec staat echter wel dat ie tot 1.5TB per schijf gaat. Maar 2TB lukt prima dus?

Hoe bevalt die van jou, hoe luid en warm wordt ie?

• eX0duS
2TB kan inderdaad ook gewoon ja. Hardwarematig is het vrijwel gelijk, ik ben er wel tevreden over.

Hij bevalt goed ja. Snelheid is redelijk, geen echte RAID0 prestaties, de zoektijden zijn wel sneller, maar burstspeed is gelijk aan één harde schijf.
Qua geluid vallt het mee. Je kunt de rode en gele ader van de fan omdraaien, dan draait deze op halve snelheid, en hoor je hem nauwelijks meer... Harde schijven worden dan nog koel genoeg gehouden...

De externe heeft een temperatuur geregelde fan, de interne heeft dat niet, heeft officieel geen ondersteuning voor RAID0, maar het kan wel, aangezien mijn interne ook in RAID0 zijn werk doet.

De schijven worden in elk geval zeker niet heet, wel wat warm natuurlijk, maar dat is bij elke harde schijf zo.

[ Voor 30% gewijzigd door eX0duS op 05-01-2010 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel moeite met vinden van een retailer die deze bakken verkoopt. Tot nu toe alleen quickspot.nl gevonden...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 16:32 ]

• eX0duS
Anders zou je Deonet zelf eens kunnen benaderen, die kunnen vast een reseller voor je vinden, er zijn er vast genoeg. ;)
www.lcs-automation.nl heeft ze bijvoorbeeld ook. Maar dat is niet in de buurt van Leeuwarden, maar ik denk dat daar ook vast wel resellers zijn.
Ik heb ze overigens via www.temco.nl, maar dat is een groothandel.

[ Voor 33% gewijzigd door eX0duS op 05-01-2010 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze een mailtje gestuurd. Ik zie ze bij lcs-automation niet liggen hoor trouwens. Anyway, ik wacht het rustig af, die paar dagen kunnen er nog wel bij :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
E-mail reactie van Deonet:

-----
Indien het product middels een webshop aan wilt kopen, verwijs ik u graag naar:
http://www.voordeligedvds.nl/

Indien het product middels een reseller aan wilt kopen, verwijs ik u graag naar:
http://www.compjoeterservice.nl/ te Wergea
-----

• eX0duS
Als ik op "Deonet V9" zoek, kom ik via Google ook bij wat meer webshops terecht.
Waarom deze niet in de pricewatch staan weet ik niet, ik heb er zelf onlangs een bij gezet, maar deze is weer verdwenen...

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:05:
Ik heb ze een mailtje gestuurd. Ik zie ze bij lcs-automation niet liggen hoor trouwens. Anyway, ik wacht het rustig af, die paar dagen kunnen er nog wel bij :)
Ik zie ze wel bij lcs-automation, hier de link http://lcs.online-pc.nl/producten/componenten.php?group=112.

• eX0duS
Die had ik ook in de pricewatch gezet, maar die is verdwenen.

[ Voor 70% gewijzigd door eX0duS op 07-01-2010 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn http://www.lcs-automation.nl/ en http://lcs.online-pc.nl/producten/componenten.php?group=112 wel dezelfde webshop? Als ik zoek bij de eerste vind ik niks, maar bij de tweede vind ik geen adresgegevens :S

Tot zover dus:Alleen voor lcs-automation heb ik een shop review gevonden, maar het is nog onduidelijk of dat dezelfde shop wel is. Die andere twee zijn tweifelachtig. Die reseller in Wergea moet ze zelf ook nog bestellen.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Geen idee of het wat is, maar hier een 4-bay esata doos voor 269
Fantec MR-35QUAD Fast HDD Exchange

en ze hebben nog wel wat in de usb/esata afdeling, zoals de 2-bay variant voor 119

(toevallig van de week daar een fantec usb2/esata 3,5 inch doosje besteld. Zag er prima uit. Lekker stevig, 's avonds besteld, volgende dag afgehaald)

[ Voor 41% gewijzigd door J2pc op 07-01-2010 13:16 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• eX0duS
Die Fantec is recht rotzooi, kan ik je al zeggen. Het geheel is opgetrokken uit plastic, de harde schijven schuif je er zo in, en worden tegen gehouden door een veer. Als je het fragiele plastic frontje los klikt, dan knalt de harde schijf er zo uit. Dit is echt van dat harde plastic wat snel breekt...
Ik heb deze zelf ook gebruikt, maar het gebruik en de kwaliteit viel mij heel erg tegen...
Daarnaast als je wat verder leest, zie je dat bepaalde WD schijven er niet in willen werken...

Die Deonet is geheel van aluminum, behalve dan de voorkant. Maar het kan echt een stootje hebben, en daarbij is het design mooier dan die fan Fantec (athans dat is mijn mening).

LCS is gewoon dezelfde shop. Als je die link na zoekt (online-pc), zul je zien dat er veel meer shops zijn met dat adres.

[ Voor 47% gewijzigd door eX0duS op 07-01-2010 13:23 ]

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

eX0duS schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:21:
Die Fantec is recht rotzooi, kan ik je al zeggen. Het geheel is opgetrokken uit plastic, de harde schijven schuif je er zo in, en worden tegen gehouden door een veer. Als je het fragiele plastic frontje los klikt, dan knalt de harde schijf er zo uit. Dit is echt van dat harde plastic wat snel breekt...
Ik heb deze zelf ook gebruikt, maar het gebruik en de kwaliteit viel mij heel erg tegen...
Daarnaast als je wat verder leest, zie je dat bepaalde WD schijven er niet in willen werken...

Die Deonet is geheel van aluminum, behalve dan de voorkant. Maar het kan echt een stootje hebben, en daarbij is het design mooier dan die fan Fantec (athans dat is mijn mening).

LCS is gewoon dezelfde shop. Als je die link na zoekt (online-pc), zul je zien dat er veel meer shops zijn met dat adres.
Misschien die doos. Maar heb net een 3,5" behuizing besteld van Fantec, en dat ding is hartstikke stevig
(dik alu, volgens mij kan ik er iemand mee doodslaan zonder een krasje :P) Maargoed, ken het merk verder ook niet.

Ach, het was maar een idee. Heb ze verder niet nagetrokken, maar enkel als optie opgeworpen ;)
Ze hebben ook een thecus of drobo 5-bay, maar die kosten bijna 700 euro (en kan je veel meer dan 4 tb in kwijt), en ik had de winkel mede aangeraden door de opmerking over vage / buitenlandse leveranciers.

[ Voor 5% gewijzigd door J2pc op 07-01-2010 14:05 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• eX0duS
Ik doelde eigenlijk meer op die frontklepjes, die zijn toch gewoon van plastic? Of is dit een ander model?

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

eX0duS schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:19:
Ik doelde eigenlijk meer op die frontklepjes, die zijn toch gewoon van plastic? Of is dit een ander model?
Geen idee. Ik ken die multi-bays verder niet. Ik zag ze alleen staan. Wat ik heb gekocht is gewoon een 3.5" externe behuizing (zoder veertjes of wat, gewoon schroefjes). Ik geloof best dat die multi-bay misschien prut-plastic is. Maar daar is de prijs ook een beetje naar natuurlijk. Maar dat betekent niet dat al het Fantec spul prut is ;)

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 13:08:
[...]

Zijn http://www.lcs-automation.nl/ en http://lcs.online-pc.nl/producten/componenten.php?group=112 wel dezelfde webshop? Als ik zoek bij de eerste vind ik niks, maar bij de tweede vind ik geen adresgegevens :S
http://lcs.online-pc.nl/producten/componenten.php?group=112 is de andere site van lcs-automation.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:19
Heb zelf bij webconnexxion de Addonics RTM435R5 besteld, helaas bleek die DOA: een aantal draadjes die uit de voeding kwamen en de SATA disken van prut moeten voorzien zaten los....

Er is een nieuwe besteld voor me, service bij webconnexxion is top! Hoop wel dat dit euvel exemplarisch is: Ik investeer niet voor niets in een RAID5 back-up oplossing...

Ik ga overigens 4*1Tb erin stoppen.

• eX0duS
Heb je hem inmiddels ergens kunnen bestellen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb em bij voordeligedvds.nl besteld. Ik vond et allemaal een beetje tweifelachtig, maar deze werd tenminste door de makers zelf doorgegeven. Ik moet em nog binnenkrijgen, hopelijk morgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 19:46 ]

• eX0duS
Heb je hem inmiddels ontvangen?

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren binnengekomen. Een van mijn schijven was meteen al stuk |:(. Maar ik had nog een reserve, ik heb de hele boel gepartitioneerd en ntfs geformatteerd. Lijkt allemaal goed gegaan te zijn. Eindelijk!

Hij lijkt precies te doen wat ie moet doen. Hij had nog wel iets stiller gekund wat mij betrefd, maar ik ben allang blij.

• eX0duS
De V9 (extern), die is temperature controlled, de V8 niet.
Als het goed is, dan zou de fans niet moeten draaien als je hem net aan gezet hebt. Die gaan pas draaien als het wat warmer aan het worden is... Dan nog is hij vrij stil, vind ik zelf...
Wat je kunt doen, is de buitenste 2 aders (rood+geel) omwisselen. Hierna draait de fan op halve snelheid, de harde schijven worden hier nog zeker genoeg door gekoelt.
Kan je simpelweg doen door met beleid er aan te trekken, dan komt deze los uit het witte stekkertje, zodoende kun je ze omdraaien.
De fan kun je zo vanuit de achterkant losschroeven.

[ Voor 33% gewijzigd door eX0duS op 13-01-2010 09:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cool, ik zal er vanavond es even naar kijken. Ik heb de V9 btw. Wat betrefd het geluid, ik heb em nu aan mijn media pc hangen die als server fungeert... vandaar dat ie zo stil mogelijk moet zijn. Misschien bouw ik nog een losse server die ik ergens anders neer kan zetten...
Pagina: 1