Sata II harde schijf snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 11:31
Hallo,

Ik heb net een nieuwe computer met windows 7 ultimate 32-bit en ik wil graag al mijn bestanden van mijn externe harde schijf naar mijn interne harde schijf van mijn computer zetten.

Mijn internerne schijf is een Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ
Mijn externe schijf is een Lacie schijf waarin weer een Samsung HD103SI zit verwerkt. Ik kan deze HD103SI uit de behuizing schroeven en in mijn computer stoppen.
Ook zijn deze schijven beide Sata II waardoor ze 3.0 Gbps zouden moet kunnen halen, wat 375 MBps is.

Als ik echter de HD103SI aansluit in mijn computer met een sata kabel en de computer opstart, gaat het overzetten van de bestand maar met een snelheid van gemiddeld ongeveer 20 MBps.
Ik wil graag ongeveer 500 GB aan data overzetten maar dat duurt nog wel even met 20 MBps i.p.v. de 375 MBps die ik zou moeten kunnen halen.

Mijn Systeem specs:
Moederbord: ASUS M4A78T-E
Werkgeheugen: OCZ Platinum Dual Channel Kit 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL7 - 1.8 V
Processor: AMD Phenom II X4 955 / 3.2
> GHz - Socket AM3
Voeding: Coolermaster Real Power M620
Videokaart: Club 3d HD4890 1GB GDDR5

Alvast bedankt :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dit is de beperking van je USB-aansluiting, dan zou je je LaCie via SATA ipv USB aan moeten sluiten, dan gaat het wel sneller dan die 20MB/s

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-02 14:13
Dat is, het verschil tussen de theorie en de werkelijk. :)

Gewoon een nachtje rustig bestanden laten over zetten.

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

• schallieBE
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-12-2022
Die 375 MBps is wat er theoretisch door je sata-aansluiting kan, maar dit is veel meer dan je schijf aankan. Als ik bij mij data overzet tussen twee sata-schijven, haal ik meestal rond de 60 MBps. Als het tussen een USB-schijf en een SATA-schijf is, is dit meestal nog maar rond de 20. En dat klopt met wat jij meet.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37

job

Vossie94 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:13:
Ook zijn deze schijven beide Sata II waardoor ze 3.0 Gbps zouden moet kunnen halen, wat 375 MBps is.
Die 3 Gigabit is de theoretische maximum snelheid van de sata2 standaard. In theorie dus, dat ten eerste. Daarnaast gaat overigens nog de overhead vanaf, dus stel maximaal 300 MB/sec. (en dan zit je nog hoog).
Echter, een beetje snelle moderene HD schijf haalt echter gemiddeld 80 MB/sec.. Dus meer dan dat kan je sowieso niet verwachten. Die 80MB/sec is echter alleen in het gunstigste geval bij grote bestanden.

20MB is inderdaad niet snel, maar dat is wellicht te verklaren doordat je misschien veel kleine bestanden hebt, doordat de bestanden gefragmenteerd over je HD verspreid staan.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 04-01-2010 21:26 ]

• Vossie94
Wauw bedankt dat jullie zo supersnel gereageerd hebben.
Ik sluit de schijf inderdaad via een rode sata II kabel aan en niet via de USB.
Dus ik zou wel iets hoger dan 20 MBps moeten kunnen halen bijvoorbeeld 40 MBps.
Kan je hiervoor iets instellen in de bios zodat mijn schijf de maximale snelheid kan halen.

Hoe pakken jullie zoiets meestal aan. Ik bedoel het overzetten van grote hoeveelheden data zoals 500 GB in mijn geval.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het gaat er vooral om hoe groot de bestanden zijn. 1 bestand van 500GB gaat veel sneller dan miljoenen bestandjes van 20kB.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

gewoon de schijf op het moederbord aansluiten en dan n nachtje laten pieren;) bij mij haal ik best wel n behoorlijke snelheid. ik had 2tb overgezet van de bootdisk naar de nieuwe 2tb schijf.. was binnen 3 uurjtes klaar (toen keek ik n keer..)
was miss nog wel korter..

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
  1. Eerst met zoektochtje op internet, of een topic als dit openen omdat het nogal erg laag is, die 20MBps.
  2. In geval van geen succes, geduld hebben. -O-
Ik vermoed dat de lage snelheid veroorzaakt wordt door een hele berg kleine bestanden. Bijvoorbeeld een paar duizend foto's.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Vossie94
Tja ik zal nog wel even kijken hoe het gaat. Ik heb in ieder geval net de schijf even gedefragmenteerd en zal ook nog wel een heleboel rotzooi gaan verwijderen.

Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst, welkom op GoT Vossie94. Hier op GoT verwachten wij van een ieder enig eigen initiatief. Voordat je een topic opent wordt er verwacht dat jede FAQ's van het betreffende subforum eens doorgenomen hebt. Ook is het gebruik van de GoT seach vaak al afdoende om antwoorden te vinden, pas als je er hiermee niet uitkomt, dan ben je vrij een topic te starten.

Over de vragen en problematiek die jij nu tegen komt, had je met de FAQ's en search al veel kunnen beantwoorden, zoals hoe snel jouw hardeschijven zouden moeten zijn, er zijn genoeg topic's te vinden over de performance van hardeschijven. De Samsung hardeschijven hebben al lange tijd ook geheel eigen topic's.

Verder heb je reeds aanwijzingen gekregen waarin je het zou kunnen zoeken, voor nu gaat dit topic op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.