1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Het kan zo wel maar echt lekker is het niet, elke band is anders, voor en achter maakt niet zoveel uit maar links en rechts wel.
Voor de apk weet ik 't niet zeker maar als de banden op 1 as - voor of achter dus - allebei maar van het type radiaal of diagonaal zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door xabre16v op 04-01-2010 21:31 ]
In sommige landen is het inderdaad niet toegestaan op op dezelfde as verschillende merken te monteren. In Nederland mag het wel (net gegoogled). Ik ga wel op vakantie naar Oostenrijk (via Duitsland)... Hmmm...xabre16v schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:27:
Ik zou ze even omwisselen. Als dat mogelijk is natuurlijk. (moet dus geen vaste looprichting hebben)
Het kan zo wel maar echt lekker is het niet, elke band is anders, voor en achter maakt niet zoveel uit maar links en rechts wel.
Voor de apk weet ik 't niet zeker maar als de banden op 1 as - voor of achter dus - allebei maar van het type radiaal of diagonaal zijn.
Maar kan het kwaad om ondanks dat ze vorig seizoen niet zo gemonteerd waren, toch dezelfde merken op dezelfde as te monteren?
Mijn auto moet over een maand voor de APK, als ik hetzelfde merk op dezelfde as monteer en daarna laat uitlijnen/balanceren oid?
[ Voor 11% gewijzigd door Galois op 04-01-2010 21:41 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Het gaat niet zozeer om het merk, alswel het type band. Aangezien je nu twee merken hebt zullen het ook wel verschillende type banden zijn. Overigens zou ik de Michelins voor achter zetten, je aangedreven en sturende wielen. Omdat dat zeer waarschijnlijk de betere banden zijn.
En daarna laten uitlijnen. Dan zit het wel snor
| Security Management |
Een voorwiel aangedreven auto moet de betere band vóór hebben
Edit 2
Zie onder
EDIT @ hieronder
Je hebt de meeste remdruk aan de voorkant, en daarbij "duwt" je auto door zijn gewicht ook het meest op de voorkant. Of beter gezegd, hij 'duwt' als het ware dóór, dus de voorwielen hebben de meeste grip nodig.
Ik heb liever een auto die de kant op gaat die ik wil (lees stuur en rem) dan eentje die netjes de voorkant volgt. Bij slechte banden vóór is dat niet zo moeilijk, namelijk; rechtdoor..
[ Voor 92% gewijzigd door bord4kop op 04-01-2010 22:01 ]
| Security Management |
Het staat ook in Hurricane zijn onderschrift: Alles is anders dan het lijkt
http://www.amt.nl/web/Equ...ratuur.htm?contentid=7615
Nouja, ik heb ooit es een stel goedkoopies onder mijn ouwe barel laten zetten (geen geld). De beste gingen achter.. En ja, ik ging fijn iedere keer rechtdoor als het ook maar een beetje geregend had,
Maar goed, resumé: de Michelins achter!
[ Voor 11% gewijzigd door bord4kop op 04-01-2010 22:04 ]
| Security Management |
En bij slechte banden achter komt je achterkant je voorbij. Nou kan het best leuk zijn om in een auto te zitten die achter uitbreekt, maar tegenwoordig verwacht iedereen onderstuur, en als je dan ineens overstuur voor je kiezen krijgt moet je maar niet wakker genoeg zijn om het op te vangen.bord4kop schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:50:
ennuh... remmen dan?
Een voorwiel aangedreven auto moet de betere band vóór hebben
EDIT @ hieronder
Je hebt de meeste remdruk aan de voorkant, en daarbij "duwt" je auto door zijn gewicht ook het meest op de voorkant. Of beter gezegd, hij 'duwt' als het ware dóór, dus de voorwielen hebben de meeste grip nodig.
Ik heb liever een auto die de kant op gaat die ik wil (lees stuur en rem) dan eentje die netjes de voorkant volgt. Bij slechte banden vóór is dat niet zo moeilijk, namelijk; rechtdoor..
Volgens mij blijft het beste advies om te zorgen dat je zowel voor als achter goede banden onder je auto hebt zitten
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
205GTI gas-los overstuur?Antaresje schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:04:
Nou kan het best leuk zijn om in een auto te zitten die achter uitbreekt
Overigens kan het met dit weer geen kwaad om eens op een wat afgelegen stuk je handrem eens aan te trekken om te voelen wat je auto dan precies gaat doen.
Niet dat je dan Ari Vatanen-stylee je rotondes kan nemen (

Volgens mij blijft het beste advies om te zorgen dat je zowel voor als achter goede banden onder je auto hebt zitten
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Profiel? Whuh? Waarom meneer de agent?alt-92 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 01:15:
[...]
Sowieso geen verkeerd plan, ongeacht de weersomstandigheden.
Een band van links naar rechts kan dus niet als de band een draairichting heeft (hebben ze toch altijd?), want die zal dus de andere kant op draaien...Sick Nick schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:50:
Let wel op de draairichting! Een band die nu links zit kan je niet zomaar rechts zetten omdat het profiel misschien wel directioneel is. Dan draait ie achteruit, tegen z'n profiel in en heb je totaal geen grip...
Dan maar links en rechts verschillend... Ben benieuwd welke opmerking ze dan bij de APK plaatsen (ondanks dat het wel mag).
Als je dan maar niet net zoals een of andere gast bij mij in de straat aan de handrem trekt, vervolgens gaat schuiven om tegen de stoeprand tot stilstand te komen en er dan achter komt dat sneeuw toch wel erg glad is en dat je voorwielen alleen nog maar slippen. Best lastig om in je eentje je auto los te moeten krijgenalt-92 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 01:15:
[...]
205GTI gas-los overstuur?
Overigens kan het met dit weer geen kwaad om eens op een wat afgelegen stuk je handrem eens aan te trekken om te voelen wat je auto dan precies gaat doen.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Het zijn twee Michelins Alpin en twee Mabor Winter Jet.Hurricane schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 08:00:
Zou je anders de typenummers hier eens neer kunnen zetten van de 2 banden. Op die manier we en jij nakijken of ze uni- of bi-directioneel zijn. Als ze bi-directioneel zijn kan je ze wel van kant wisselen.
Volgens mij zijn die Mabors wel bi-directioneel, maar die Michelins niet.
Houdt dus op... Of ze moeten van de velg gehaald worden. De auto moet binnenkort voor de APK, dan zal ik daar eens vragen wat zij ervan vinden...
Ik vind het hoe langer ik erover nadenk toch een vreemd idee... Ook al zijn beide goede bandjes, ze zullen verschillen. Bv bij bepaald weer remt de Michelin kant beter dan de Mabor kant. Ik zeg maar wat... Dat wil je niet hebben...
Wat dit betreft misschien toch wel handig om ze om te leggen... Wat vinden jullie?
Klik mee voor GoT!........
Nee, als je zelfs naar oostenrijk rijdt had ik eieren voor mijn geld gekozen en ze erafgehaald om ze deugdelijk te laten wisselen (mits alle 4 dezelfde profieldiepte hebben) en gewoon netjes met 2 dezelfde banden op dezelfde as gaan rijden...
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Kan je mij uitleggen waarom je de auto zou laten uitlijnen, ik zie daar namelijk in dit geval totaal het nut niet van in?bord4kop schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:43:
Dezelfde banden vóór en dezelfde twee banden achter.
Het gaat niet zozeer om het merk, alswel het type band. Aangezien je nu twee merken hebt zullen het ook wel verschillende type banden zijn. Overigens zou ik de Michelins voor achter zetten, je aangedreven en sturende wielen. Omdat dat zeer waarschijnlijk de betere banden zijn.
En daarna laten uitlijnen. Dan zit het wel snor
-Trekken/trillen in het stuur of scheef stuur.kwiebus schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:23:
[...]
Kan je mij uitleggen waarom je de auto zou laten uitlijnen, ik zie daar namelijk in dit geval totaal daar het nut niet van in?
-onstabiel rij/stuurgedrag.
-en de belangrijkste, verkeerde slijtage van je banden.
-maar ook je fusee/stuurkogels en de rest van de stuurinrichting kan sneller slijten of kapotgaan omdat de banden verkeerde krachten op de stuurinrichting overbrengen.
Reden genoeg lijkt mij om uit te lijnen.
Zelfs als je een stoeprand raakt of door een diepe kuil knapt zou ik altijd even de uitlijning laten checken...
Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'
Uitlijnen kan zeker wel nuttig zijn, je banden kunnen op verschillende manieren ongezond / abnormaal slijten wanneer de uitlijning niet goed is. Ook kan je auto naar links afwijken bijvoorbeeld. Het is voornamelijk de richting waar de wielen in 0-stand naar toe wijzen. (en eventueel camber of caster ook nog in te stellen)
@Bas80, trillen in het stuur is echter 9 van de 10 keer niet goed gebalanceerde wielen (of kromme wielen natuurlijk). En dan kan het ook nog eens in dingen als de stabilisatorstang/links zitten of weet ik het wat.
De rest heb je natuurlijk gelijk in.
@Gunner, ik had het helemaal niet tegen jou
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 08-01-2010 14:31 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik kan nergens uit de topicstart afleiden dat topicstarter last heeft van één van de door jouw genoemde redenen?BAS80 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:29:
[...]
-Trekken/trillen in het stuur of scheef stuur.
-onstabiel rij/stuurgedrag.
-en de belangrijkste, verkeerde slijtage van je banden.
-maar ook je fusee/stuurkogels en de rest van de stuurinrichting kan sneller slijten of kapotgaan omdat de banden er verkeerde krachten op de stuurinrichting overbrengen.
Reden genoeg lijkt mij om uit te lijnen.
Zelfs als je een stoeprand raakt of door een diepe kuil knapt zou ik altijd even de uitlijning laten checken...
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Overigens ben ik niet zo happig op 2dehands banden. Die dingen mag je sowieso opnieuw gaan balanceren, want je weet niet wat de historie van band en velg is. Daarnaast zit er meestal een slijtagepatroon in die totaal anders is dan die van je eigen auto.
Ik heb vorig jaar de winterbanden van mijn Golf III overgezet op mijn Peugeot 206. Uitlijning van die auto's is totaal anders, en dat heb ik in het begin ook flink gemerkt. Na de eerste paar duizend kilometers was dat effect weg overigens, maar ik verwacht straks hetzelfde te zien als ik de banden van achter naar voor overzet.
Dit is dus ook exact waar ik mee zit. Elke band is net iets anders inderdaad... Dus bij een 'probleem' zal je rechterkant beter/slechter/anders reageren dan je linkerkant, lijkt mij inderdaad niet gewenst.peugeot206gt schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:21:
Ik zou nooit, en dan ook nooit 2 verschillende merken op dezelfde as monteren. Feien heb ik niet, maar common sense zegt dat dit een veiligheidsrisico is. Kijk naar de testen, niet elke winterband presteert hetzelfde, de 1 is beter op verse sneeuw, de ander beter op ijs. Jij wilt dus op beide assen verschillende eigenschappen monteren. En het kan in mijn ogen niet zo zijn dat je een *mix* van beide banden krijgt. Buiten dat zal de ene band harder slijten dan de andere, waardoor je verschil in profieldiepte krijgt.
Nee, als je zelfs naar oostenrijk rijdt had ik eieren voor mijn geld gekozen en ze erafgehaald om ze deugdelijk te laten wisselen (mits alle 4 dezelfde profieldiepte hebben) en gewoon netjes met 2 dezelfde banden op dezelfde as gaan rijden...
Lastige zaken, gelukkig gaat de auto over 2 weken voor de APK en dan zal ik daar eens navragen wat zij ervan vinden. Dan kunnen zij de banden van de velg halen en omdraairen oid._JGC_ schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:12:
Heb op mijn Toyo's ook gewoon Left en Right staan, hoef die dingen ook nooit te markeren: Left gaat links, Right gaat rechts en de banden met de meeste profiel gaan achter. Volgend jaar 2 stuks vervangen en de achterste banden voor zetten, wel opnieuw uitbalanceren.
Overigens ben ik niet zo happig op 2dehands banden. Die dingen mag je sowieso opnieuw gaan balanceren, want je weet niet wat de historie van band en velg is. Daarnaast zit er meestal een slijtagepatroon in die totaal anders is dan die van je eigen auto.
Ik heb vorig jaar de winterbanden van mijn Golf III overgezet op mijn Peugeot 206. Uitlijning van die auto's is totaal anders, en dat heb ik in het begin ook flink gemerkt. Na de eerste paar duizend kilometers was dat effect weg overigens, maar ik verwacht straks hetzelfde te zien als ik de banden van achter naar voor overzet.
Het was trouwens toch ook apk afkeur?
[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 09-01-2010 23:18 ]