Toon posts:

FTP opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers,

ik heb sinds vandaag een synology 109j. deze ondersteund een ftp server en file station. daarom wou ik graag alles zo configureren dat ik deze ftp of file station ook buitenshuis aan kan.

ik heb als netwerkapparatuur een linksys WRT320N en daarvoor nog een Thomson Speedtouch 510i staan.

in beide heb ik voor de ftp poort 21 en voor de file station poort 5000 open gezet.

en toch lukt het niet om via het externe ip er op te geraken. via het intranet lukt het wel om in het opslag station te komen.

heeft iemand enig idee?

bij voorbaat dank,

Paul

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Heb je beide routers hetzelfde ingesteld? Dat moet namelijk niet.
Je moet namelijk (als beide routers ook echt routeren, dus met gebruik van de wanpoort) de poorten op je speedtouch doormappen naar het wan ip je linksys.. en op je linksys doormappen naar het ip van je synology.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 04-01-2010 21:21 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Let er ook op dat je vaak niet intern kunt testen op je externe adres, daarvoor moet je modem loopback ondersteunen. Het beste is om iemand van 'buiten' laten connecten op je externe IP-adres.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
beide staan op DHCP server enabled als je dit bedoelt met beide routeren. verder heb ik zojuist vanuit mijn speedtouch doorgepoort naar 192.168.1.1 en dan vanaf mijn router naar de synology. dit gaf geen resultaat.

verder heb ik de mogelijkheid om van buitenaf te testen dit lukt helaas ook niet

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 21:27 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Routeren zal hij bedoelen dat je netwerk moet weten naar welk toestel de poort toe moet, in dit geval je Synology -> IP linken aan poort, daarmee dat je ook best met vaste IP's kan werken omdat als DHCP een ander IP toekent aan één van je apparaten dat alles mis kan gaan omdat ze niet meer overeenkomen met je mappings tenzij je op naam kan werken ipv IP.

[ Voor 50% gewijzigd door Graviton12 op 04-01-2010 21:31 ]

• job

job

Graviton12 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:29:
Routeren zal hij bedoelen dat je netwerk moet weten naar welk toestel de poort toe moet
Nee met routeren bedoel ik dat je de router als router in hebt gesteld, dus dat hij aan het natten is en gebruik maakt van de wan poort.
Als dat zo is, dan moet je eerst de poorten vanaf de speedtouch doormappen naar je linksys router.. en dan vanaf je linksys router weer naar je synology.

Je moet daarbij goed opletten naar welk ip je de speedtouch laat doormappen.
192.168.1.1 is namelijk het lan ip van de linksys, niet het wan ip!

edit: vaste of dynamische ip's maakt niet zoveel uit. Een beetje recente router geeft een apparaat gewoon elke keer hetzelfde ip, dat gaat echt niet zomaar veranderen. Laat de boel eerst maar eens gewoon op dynamisch staan.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 04-01-2010 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu in mijn speedtouch de poorten doorgemapt naar het nummer achter: internet IP address, onder het kopje: status. van mijn linksys. dit geeft ook geen resultaat. ik heb verder ergens gevonden dat de DHCP servers elkaar 'tegen' werken. ma hoe dat verder zit stond er niet.

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 15:48
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:12:

in beide heb ik voor de ftp poort 21 en voor de file station poort 5000 open gezet.
Voor FTP moet je ook poort 20 open zetten, zet op je Thomson de poorten open en maak een nat regel naar de ip van je linksys.

je kan ook de firewall op je Linksys uitzetten (wat heb je aan 2 firewalls?) en vervolgens in je linksys aan geven welke ip's op welke poort moeten reageren (Virtual Server - zoo heet het bij mij, zoo excluud je die poorten en die ip ook direct uit het firewall).

je kan ook een van je routers in switch mode zetten als dat mogelijk is, hoev je maar op een locatie nat en firewall regels te maken.

• job

job

poort 20 is voor active ftp servers, achter een router moet je een passive ftp server hebben draaien.
Maar veel ftp servers merken dat vanzelf, en schakelen probleemloos over.
Verder bedenk ik me dat 1 data poort (alleen 5000) wel een beetje weinig is, maar dat is zorg voor later.
Eerst moet de ftp server uberhaupt moeten worden bereikt.. dat kan zonder datapoorten ook wel.
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:56:
ik heb nu in mijn speedtouch de poorten doorgemapt naar het nummer achter: internet IP address, onder het kopje: status. van mijn linksys. dit geeft ook geen resultaat. ik heb verder ergens gevonden dat de DHCP servers elkaar 'tegen' werken. ma hoe dat verder zit stond er niet.
Oke, als het niet werkt probeer het dan dus stapsgewijs.
Hang je synology eerst eens achter je speedtouch. Kijk in je speedtouch router welk ip je synology krijgt en map je ftp server eerst eens daarnaartoe. Lukt dat ook niet, dan doe je blijkbaar wat verkeerd.
Lukt dat wel, dan ga je een stap verder hang je je synology weer achter je linksy en map je dus ipv naar je synology naar het wan ip van je linksys..
En in je linksys map je de boel door naar je synology (die dan een ander ip adres heeft gekregen!!).

Als je nog zeker wilt weten dat je het goed doet (het portmappen) kijk eens op http://www.portforward.com

[ Voor 61% gewijzigd door job op 04-01-2010 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de poorten 20 21 5000 en 55536 tot 555663 op mijn linksys to ip adress 192.168.1.102 staan op mijn thomson staan alleen 20 21 en 5000 open omdat ik de rest allemaal apart moet invoeren( kan geen snellere optie vinden) verder staat de firewall van de linksys volledig uit. ik heb de ftp wizard van synology doorlopen

dit alles nog steeds zonder resultaat. mij lijkt het nu het makkelijkst om mijn thomson als pure modem door het leven te laten gaan. heeft dit enig nut zoja hoe werkt het?

@ job

als ik mij synology achter mijn thomson hang kan ik niks meer zien omdat hier maar 1 lan uitgang op zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 22:23 ]

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-02 14:16

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik heb zelf ook een synology en kan uit ervaring melden dat open hebben van port 5000 genoeg is om je filestation te benaderen. Ook het open hebben van port 21 is genoeg voor de de FTP.

Ik denk dat je last hebt van het feit dat je twee routers gebruikt. Het belangrijkste is dat je de juiste route volgt.

Er is 1 router die aan het internet hangt (de 560i?) Deze moet verwijzen naar je linksys.
In je 560i kan je zien welk ip wordt geleasd door de linksys. Naar dit Ip routeer je de juiste porten door. Vervolgens kijk je in de linksys om te zien welk IP er door je synology wordt geleasd en verwijs je dezelfde porten verder.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat de liksys en de synology een vast ip hebben. Anders verwijst het na een herstart misschien naar het verkeerde ip.

Verder kan ik je aanraden om voor de filestation (de web interface voor het delen van bestanden). Port van de 560i door te routeren naar port 5000 op de liksys. op deze manier kan je de filestation gewoon benaderen over de normale http port.

Nog een laatste tip. Zet in je synology de autoblock beveiliging aan. Ik heb ruim 250 geblokkeerde ip adresssen gescoord in een paar maanden tijd. Kortom ken de risico's die je neemt door het open zetten van de porten.

• job

job

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:21:
@ job

als ik mij synology achter mijn thomson hang kan ik niks meer zien omdat hier maar 1 lan uitgang op zit.
Hmm, oke, dan is het lastig.
Zoals hierboven staat, en zoals ik al uitlegde moet toch echt werken zoals je probeerde, dus ga daar gewoon mee door. Schrijf gewoon rustig uit wat je moet doen :).
En kijk ook nog even op http://www.portforward.com, dan kan je gelijk zien of je het wel goed doet..
Voor het zelfde geval zit je in een verkeerd venster dingen in te kloppen.

Doe echter maar 1 ding tegelijk, die vaste ip's kunnen nog later wel ingesteld worden. Probeer eerst ftp maar aan de praat te krijgen.

Wat je ook nog kan doen is de linksys in stellen als accesspoint. Dan heb je het probleem van het dubbel poortmappen niet meer. maar dat is voor sommigen ook weer een avontuur opzich. Zoals jij het wilt moet het gewoon kunnen, dus probeer eerst dat gewoon maar.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 04-01-2010 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
op het moment zie ik de bomen door het bos niet meer. als in in mijn thomson kijk bij advanced.
daar zou ik dus mijn routers ip kunnen vinden. dit lukt niet.

verder heb ik( naar mij idee) mijn linksys dus zover geprogrameerd dat hij de goede poorten doorstuurd.

• Graviton12
job schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:37:
[...]
Nee met routeren bedoel ik dat je de router als router in hebt gesteld, dus dat hij aan het natten is en gebruik maakt van de wan poort.
Als dat zo is, dan moet je eerst de poorten vanaf de speedtouch doormappen naar je linksys router.. en dan vanaf je linksys router weer naar je synology.

Je moet daarbij goed opletten naar welk ip je de speedtouch laat doormappen.
192.168.1.1 is namelijk het lan ip van de linksys, niet het wan ip!

edit: vaste of dynamische ip's maakt niet zoveel uit. Een beetje recente router geeft een apparaat gewoon elke keer hetzelfde ip, dat gaat echt niet zomaar veranderen. Laat de boel eerst maar eens gewoon op dynamisch staan.
Dat was nochtans wat ik bedoelde :? :X :+

• job

job

Oke, maar wat je beschreef was portmappen. :)
Nouja, beetje router verhaal er doorheen, maar dat is logisch aangezien je moet poortmappen omdat je een router hebt.

Wat ik bedoelde is dat als hij beide routers als routers ingesteld heeft staan (zoals ze uit de doos komen), hij dus dubbel moest poortmappen.
Dit in tegenstelling dat je de tweede router ook in kan stellen als een accesspoint (dhcp uit, wan poort niet gebruiken), en je maar 1 maal hoeft te poortmappen.

[ Voor 87% gewijzigd door job op 04-01-2010 23:22 ]

• Graviton12
Misschien eens een harde reset van beide producten doen (als je alle gegevens tenminste hebt en het 'mag' zonder bepaalde instellingen kwijt te geraken die door je ISP zijn ingesteld) zodat je er zeker van bent dat alles staat zoals ze uit fabriek komen.
Om dan van daaruit verder te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Graviton12 op 04-01-2010 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik mijn linksys als acces point ga gebruiken of mijn thomson als dhcp server uitschakel wordt het een stuk makkelijker? of zie ik dit verkeerd

als dit werkt. hoe en welke is het slimst?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 23:45 ]

• job

job

Je zou het thomson modem kunnen bridgen of laten spoofen. Voor beide zal je eerst je thomsom modem moeten hacken en in expert modus zetten. Het ding is standaard redelijk dichtgetimmerd.
Ik raad het je echter niet aan, het is met je tomsom modem een redelijk technisch verhaal.

De andere optie (makkelijker) is dus je linksys als accesspoint instellen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Lees eerst de topicstart een paar keer goed door. Trek er een uur of twee voor uit.
Als je geluk heb is het in 10 minuten klaar, als je pech hebt en je doet iets verkeerd kan je lang zitten prutsen.
Van de instellingen in je speedtouch kan je dan afblijven, je hoeft alleen maar je linksys anders in te stellen.
Werkt het niet, kan je altijd de linksys weer resetten en het ding weer gebruiken als je nu doet.

Oh, neem niet lukraak de ip adressen over uit de topicstart, die zijn als voorbeeld.
Als ik me goed herinner deelt de speedtouch ip's uit in de 10.0.0.x range.. dus daar zal je ook je linksys een ip in moeten geven. Dus zoek dat even uit.
Je merkt het wel als je een pc op je speedtouch aansluit ken je via "ipconfig /all" achterhalen wat voor ip je van je speedtouch krijgt.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 05-01-2010 00:07 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom heb je uberhaupt twee routers? Dat geeft altijd een stuk meer problemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• job

job

Tsurany schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:22:
Waarom heb je uberhaupt twee routers? Dat geeft altijd een stuk meer problemen.
Ik denk omdat de tomson geen wireless heeft en maar 1 lan uitgang. Hij moet er dus wel iets achter hangen. :)
Dan koop je inderdaad een accesspoint, of als je er niet zoveel van af weet of verkeerd wordt geinformeerd een router.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En dan zet je dus direct alle functionaliteiten op je tomson uit lijkt me. Dan heb je dus al dit gedoe niet. Gewoon tomson uitschakelen en je linksys alles laten overnemen. Of je koopt natuurlijk een mooie modem/router. Beide functionaliteiten in 1 apparaat, ben je direct klaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 05-01-2010 00:28 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• job

job

Daarvoor moet je hem in bridge mode zetten, of dhcp spoof. De vraag is dus of dat met de thomson modem zo makkelijk kan. Je moet ding daarvoor in expert modus zetten, en dat is niet voor iedereen zo heel makkelik.

Of ben in de war met een ander speedtouch model?

edit: Dat is in elkgeval wel het uitzoeken waard. Als het met de 510i wel eenvoudig kan, dan is inderdaad je thomson instellen met dhcp spoof het makkelijkst. Dan zorgt de thomson wel voor de internetverbinding, maar geeft het wan ip (van je provider) door aan de linksys. Dan hoef je alleen maar te poortmappen in de linksys.

[ Voor 42% gewijzigd door job op 05-01-2010 00:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
in mijn thomson kan ik via easy setup uit 3 mogelijkheden kiezen : Routed PPPoE (DHCP-NAPT), PPPoA (DHCP-NAPT) en briged Ethernet dus als ik job goed begrijp moet ik hem dan in brigde mode zetten en dan zou de linksys alles overnemen?

• job

job

Met bridged moet je router ook het "bellen" overnemen. Je zal dan je linksys zo in moeten stellen met ppptp en het wachtwoord en username om via kpn online te kunnen.

Heb je ook de beschikking over dhcp spoof (er is vast meer dan easy setup) dan kan de linksys met fabriekinstellingen meteen aan de slag.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:16:
in mijn thomson kan ik via easy setup uit 3 mogelijkheden kiezen : Routed PPPoE (DHCP-NAPT), PPPoA (DHCP-NAPT) en briged Ethernet dus als ik job goed begrijp moet ik hem dan in brigde mode zetten en dan zou de linksys alles overnemen?
Klopt helemaal, daarna hoef je alleen nog in je Linksys alles goed te zetten.
Ik heb zelf ook een synology en kan uit ervaring melden dat open hebben van port 5000 genoeg is om je filestation te benaderen. Ook het open hebben van port 21 is genoeg voor de de FTP.
Poort 21 is voldoende om een verbinding te maken, zonder extra poort(en) zal het data verkeer een beetje nul zijn. Let wel, we hebben het hier (uiteraard) over de Internet kant...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
als ik onder het kopje DHCP kijk kan ik kiezen uit dhcp server relay client. maar verder zegt mij dhcp spoof helemaal niks misschien iets uitleggen zodat ik het snap

• lier

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je eens google gebruiken !?

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-02 14:16

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

lier schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:23:
[...]

Klopt helemaal, daarna hoef je alleen nog in je Linksys alles goed te zetten.

[...]

Poort 21 is voldoende om een verbinding te maken, zonder extra poort(en) zal het data verkeer een beetje nul zijn. Let wel, we hebben het hier (uiteraard) over de Internet kant...
Deze stelling klopt maar in het enkele geval dat je active mode gebruik voor je FTP. Achter een router gebruik je over het algemeen passive mode. Dan is het wel degelijk voldoende om port 21 open te zetten. De data verbinding wordt dan gewoon toegestaan door de router.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net geprobeerd om mijn modem in switch mode te zetten maar dit lukte maar daarna kreeg ik mijn router niet goed ingesteld om alles te regelen.

nou ga ik denk ik toch over om mijn router als accespoint te gaan gebruiken in de hoop dat dit wel lukt

Verwijderd

Topicstarter
mijn router als access point gaan gebruiken is ook niet gelukt. verder heb ik mijn modem zover verneukt dat ik er niet meer in kwam. toen de helpdesk gebeld van thomson. die hebben geholpen om mijn modem te resetten. hier heb ik meteen uitgelegd waarom dit was gebeurt. hij legde mij uit dat als ik onder het kopje napt bij default server het ip van mijn router invul dat dan al het verkeer wordt doorgestuurd. dit dus gedaan. mijn router gereset deze geheel opnieuw ingesteld voor wlan en alle poorten open gezet die nodig zijn voor de ftp

nu kan ik nog steeds niet op mijn ftp komen

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen windows firewall, wel het juiste IP? Hoe test je?

Verwijderd

Topicstarter
via msn iemand aan de andere kant laten testen. en verder gebruik ik het ip dat staat opgegeven in mijn modem als local ip address en dat is het zelfde als ik kijk via http://whatismyip.com/ ook als ik het probeer via het zo genoemde remote ip address van mijn modem krijgen ze een wit scherm en verder helemaal niks.

en volgens mij heeft de windows firewall hier niks mee te maken omdat de synology direct op mijn router zit

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hmm ja true was ik effe vergeten. En testen die mensen wel goed? Want als dat goed gaat heb je toch iets verkeerd ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
die gast die voor mij test gebruikt ftp://xx.xxx.xxx.xxx en dat werkt niet. verder werkt het via die synology ook om dat via http://zelfde ip om dan in de file station mode te komen en dit werkt ook niet.

• lier

lier

MikroTik nerd

Mystic Spirit schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:36:
Deze stelling klopt maar in het enkele geval dat je active mode gebruik voor je FTP. Achter een router gebruik je over het algemeen passive mode. Dan is het wel degelijk voldoende om port 21 open te zetten. De data verbinding wordt dan gewoon toegestaan door de router.
Active mode is een heel ander verhaal en zal bij huis-tuin-en-keuken opstellingen niet mogelijk zijn om naar de buitenwereld beschikbaar te stellen. Thuis == passive mode (ja, lekker kort door de bocht).

Met name het stukje "data verbinding wordt gewoon toegestaan" is absoluut onjuist. Misschien bij het gebruik van uPnP (en dat weet ik niet eens zeker) dat de router automatisch poorten gaat openen, maar er zijn poorten nodig, anders kan je geen FTP gebruiken.

Kijk anders ook eens deze link, misschien maakt dat het verhaal wat duidelijker.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:02:
die gast die voor mij test gebruikt ftp://xx.xxx.xxx.xxx en dat werkt niet. verder werkt het via die synology ook om dat via http://zelfde ip om dan in de file station mode te komen en dit werkt ook niet.
http impliceert (om een mooi woord op de vroege ochtend te gebruiken ;) ) poort 80, heb je deze wel geforward ? Of worden nu alle poorten geforward naar je Synology ?

Weet je trouwens zeker dat je provider deze poorten niet blokt ?

[ Voor 22% gewijzigd door lier op 06-01-2010 08:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb planet(KPN) internet dus ik zou niet weten of zij mijn poorten blocken. ik zal vandaag is gaan bellen.

verder heb ik om mijn synology in te stellen voor ftp / file station deze site gebruikt http://www.synology.com/s...how.php?q_id=233&lang=nld

iemand nog enig idee wat er fout moet zijn?

• lier

lier

MikroTik nerd

In de link die je geeft wordt gesproken over een passieve port range (actief mag je vergeten, poort 20 heb je nooit nodig !) moet forwarden, heb je dat gedaan ?

Hoe wordt getest (vertel maar gewoon in Jip en Janneke taal) ?
Kan je desnoods aan mij een (test) account geven in combinatie met je IP adres, dan kan/wil ik wel eens direct een blik werpen.

Verwijderd

Topicstarter
jup ik heb de poorten die onder het scherm ftp van mijn synology dus poort 21 en 55536 tot nog ergens wa geforward. daarnaast heb ik in mijn modem de NAPT functie zo ingesteld dat de default server naar het ip van mijn router gaat (daarvoor moest ik 10.0.0.1 voor gebruiken omdat da in mijn router staat als ip address. met als standaard gateway 10.0.0.138)

verder test niels iemand die hier een paar huizen verderop woont met zijn eigen internet op ftp://ip (zou jou daak ff een berichtje sturen met mijn ip plus account gegevens) maar dan krijgt niels alleen een wit scherm.

verder heb ik geen instellingen veranderd aan mijn modem of router
Pagina: 1