[HDD] Partitie maken zonder schijfletter

Pagina: 1
Acties:

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Hallo,

Ik heb voor mijn laptop een tweede hardeschijf besteld, een Samsung Spinpoint M7 van 500GB.
Op deze hdd komen onder andere een installatie van Windows 7 en linux te staan.

Nu wil ik graag eens proberen om op mijn tweede hardeschijf, een 160GB ding, de swap partities van windows en linux te zetten alsmede een scratch partitie voor m'n Adobe software, zodat als ik met zware bestanden kom te werken ik altijd ruimte over heb aan de buitenkant (de snelle kant) van de HDD om naar te schrijven en vanaf te lezen.

Het lijkt me alleen niet praktisch als windows en wellicht linux deze partities ook als schijven gaan zien. Ik wil daarom graag partities maken zonder schijfletter, maar ik kan echt nergens vinden of dit nu wel of niet kan. Het lijkt me logisch dat je een partitie kunt maken waarvan je zegt dat windows hem niet als 'standaard' schijf mag behandelen, maar ik zou niet weten hoe dit zou moeten.

Wat ik dus wil: een partitie waar de pagefile / swap file naartoe kan, en mogelijk ook de scratch files van adobe software mits de software deze 'letterloze' partitie kan herkennen, zonder schijfletter.

Alvast bedankt :)

[ Voor 0% gewijzigd door Struikrover op 05-01-2010 00:21 . Reden: spelfoutjes + aanvulling ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55

Robtimus

me Robtimus no like you

Allereerst: je kan in Windows via Disk Management niet alleen de drive letters veranderen maar ook verwijderen. Rechtsklik op je partitie en selecteer "Change Drive Letter...". Selecteer daar je enige drive letter en klik op Remove. In Linux is het nog eenvoudiger, gewoon niet mounten.

Dan het minder goede nieuws. Voor zover ik weet kan Windows zijn swap files alleen op een (NTFS of FAT) partitie zetten, terwijl Linux standaard een volledige partitie met eigen file systeem gebruikt. Het schijnt wel mogelijk te zijn sinds kernel 2.6 om een swap file te gebruiken maar ik zou je niet kunnen zeggen hoe.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Struikrover
Dank je voor je reactie.
Als ik het goed begrijp is het bij het partitioneren van m'n schijf in Disk Management gewoon zaak om via de normale weg een partitie aan te maken en daarna via Change Drive Letter de letter te verwijderen? Dat moet niet al te moeilijk zijn dan :).

Met dat verhaal over linux: refereer je dan hier naar? Dan is er geen probleem, ik was sowieso niet van plan om een swapfile te maken, maar een swappartitie. Ik vroeg me daarover nog wel 1 ding af: kan ik van tevoren een gedeelte unallocated space maken, en daar later een linux partitie / een swappartitie van maken, bijvoorbeeld tijdens het installeren?

[ Voor 16% gewijzigd door Struikrover op 05-01-2010 00:19 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Struikrover schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:49:
Ik vroeg me daarover nog wel 1 ding af: kan ik van tevoren een gedeelte unallocated space maken, en daar later een linux partitie / een swappartitie van maken, bijvoorbeeld tijdens het installeren?
waarom zou dat niet kunnen? Wat niet gaat werken is dezelfde partitie voor beide OS's paging te gebruiken.
Overigens heeft het wegzetten van je pagefile op een disk buiten system volume ook nadelen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Struikrover
Het leek me ook wel dat dit gewoon zou kunnen.
Ik vraag me wel af wat de nadelen van een pagefile buiten het syteemvolume zijn, een korte google leek niks op te leveren.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55

Robtimus

me Robtimus no like you

alt-92 heeft gelijk; een Linux swap partitie moet speciaal geformateerd worden als Linux swap. Daar kan je dan niet ook nog je Windows swap file op gaan zetten. Als je echt een enkele partitie wilt gebruiken voor zowel Windows swap en Linux swap dan zal dat een partitie moeten zijn waar zowel Windows als Linux mee overweg kunnen. Dan blijven over NTFS (als je Linux distro daarop kan schrijven) en FAT. Dan zit je meteen ook aan swap files op die partitie.

Als je dan een swap file gebruikt dan moet dat ook nog eens dezelfde file zijn, dus laat Windows die aanmaken. Wat je dan wel krijgt is dat elke keer als je een van je OSen boot hij die file compleet zal aanpassen qua contents. Ik weet niet of dit wel goed gaat, om een Linux swap file daarna als Windows swap file te gaan gebruiken of andersom.

Serieus, als je toch 500GB hebt zou ik niet moeilijk doen en een vaste SWAP file van zo'n 2-4GB nemen (afhankelijk van je geheugen, groter moet niet nodig zijn) in Windows, en Linux gewoon een vergelijkbare (misschien nog wel kleinere) dedicated swap partitie te geven. Die laatste partitie kan gewoon op je 160GB schijf.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Struikrover
Thnx voor jullie info, uiteindelijk ga ik twee partities op m'n 160GB schijf maken, eentje voor de windows pagefile, en een voor de linux swap. Als de pagefile partitie niet werkt, of achteraf nutteloos is, kan ik hem altijd nog op het systeemvolume neerzetten.

offtopic:
nu nog een goede indeling voor m'n twee schijven maken :')
Pagina: 1