Toon posts:

Multi-Word DMA Mode 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte EX58-UD5 (BIOS F6) met daaraan twee Samsung Spinpoints (HD322HJ en HD642JJ). Morgen komt m'n SSD binnen (Postville 80 Gb) en ik ben m'n computer aan het voorbereiden (zo heb ik onder andere AHCI aangezet). Nu zag ik opeens in apparaatbeheer van Windows 7 dat m'n twee hard disk draaien op Multi-Word DMA Mode 2... Dat is toch veel te laag...? Ze hangen aan de Intel SATA aansluitingen (die andere aansluiting heb ik uitstaan) en ik heb de laatste chipsetdrivers geinstalleerd.

Het enige wat ik kan vinden is info op de Samsung site over een of andere tool waarmee ik SET MAX UDMA kan regelen... Maar het lijkt me nogal vreemd dat ik dat nu nog moet doen. Ik heb de computer in elkaar laten zetten bij 4Launch: je zou verwachten dat die wel weten hoe je alles op en top moet laten lopen...?

Klopt er nou iets niet of begrijp ik iets verkeerd en is Multi-Word DMA Mode 2 geen probleem voor mijn schijven?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Bij SATA wordt geen DMA meer gebruikt, ik dacht dat dit dan ook greyed-out zou moeten zijn. Kijk anders eens in je BIOS of SATA-mode (of zoiets) niet toevallig op IDE oid staat? Verder, check je snelheden met HD Tune, dan zie je ook snel genoeg of er iets fout zit.

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:04:
Bij SATA wordt geen DMA meer gebruikt, ik dacht dat dit dan ook greyed-out zou moeten zijn. Kijk anders eens in je BIOS of SATA-mode (of zoiets) niet toevallig op IDE oid staat? Verder, check je snelheden met HD Tune, dan zie je ook snel genoeg of er iets fout zit.
}:O Da's gek. Ik kan gewoon DMA aan- en uitzetten. In de BIOS staat 'ie op AHCI. Ik zal eens CrystalDiskMark laten lopen: die had ik alvast gedownload 'm m'n SSD te gaan testen. Ik zal zo wat cijfers posten om te checken of het okay is!

EDIT:
CrystalDiskMark 2.2
5 - 1000MB - D:Hard Disk [NTFS]
Seq Read 105.1 Write 103.3
512K Read 36.42 Write 51.45
4K Read 0.461 Write 1.180

Lijkt me wel okay...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 21:12 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zat net in de handleiding te lezen, je hebt SATA RAID/AHCI Mode én Onboard SATA/IDE Ctrl Mode en die zouden allebei op AHCI moeten staan.

@ Hieronder: Oh, dat zijn twee verschillende controllers? Dat had ik zo snel even niet gezien :)

[ Voor 53% gewijzigd door Mad Marty op 04-01-2010 21:17 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:10:
Ik zat net in de handleiding te lezen, je hebt SATA RAID/AHCI Mode én Onboard SATA/IDE Ctrl Mode en die zouden allebei op AHCI moeten staan.
Nee, die Onboard (Gigabyte SATA2/JMB322) heb ik disabled: die gebruik ik dus helemaal niet. De SATA RAID/AHCI Mode staat op AHCI en dat is volgens mij voldoende. Ik heb daar die twee HD's op en een dvd-writer: morgen komt daar de SSD bij. Het lijkt me onnodig die ander aan te zetten...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 21:16 ]