Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01-2021
Ik heb onlangs een nieuwe pc laten samenstellen met de volgende specs:

- i5 750 i.c.m. CoolerMaster Hyper 212 Plus
- MSI P55M-GD45
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
- Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
- Sapphire HD5770
- CoolerMaster Silent Pro M500

Ik heb dit moederbord gekozen omdat ik niet van plan ben een Crossfire-opstelling te maken en maar licht zal overclocken. Wat dit laatste betreft: ik ben tot 3.6 GHz gekomen onder de 1,2V, dit geheel terzijde.

Nu lees ik hier en daar dat velen een moederbord dat USB 3.0 ondersteunt aanraden. Zelf heb ik ook al wat opgezocht en zie dat dit inderdaad veel sneller is dan USB 2.0.

Mijn vragen zijn nu:
- Is het de moeite waard om dit moederbord nog te veranderen naar eentje dat USB 3.0 ondersteunt, of zal mijn MSI P55M-GD45 nog een tijdje mee kunnen draaien?
- Zal het eerder 2 maanden of eerder 1 jaar duren vooraleer USB 3.0 de standaard is? Als dit laatste het geval is, dan kan ik beter nog een jaar of langer wachten, me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De vraag is natuurlijk of je USB3.0 gaat gebruiken of niet. Het enige waarvoor het op het moment zinnig is is voor storage. Ik heb hier een bordje met USB3.0 liggen (P55A-UD6 van Gigabyte) en ja, icm een Buffalo USB3.0 hdd haal ik 110MB/s op een externe disk. Dat is wel prettig, maar aan de andere kant, dezelfde schijf op eS-ATA zal waarschijnlijk dezelfde snelheden halen.

Ik zou gewoon voor dat MSI bordje gaan, dat is een prima plankje, en als je USB3.0 wil gebruiken gewoon voor een paar euro een PCIe kaartje kopen. USB3.0 is toch nog niet native aanwezig in de chipsets (het wordt nu gedaan dmv een losse NEC USBcontroller), dus of je het nu op het bordje hebt zitten of op een los kaartje maakt in principe weinig uit.

Tot die tijd hangt het een beetje af van de fabrikant of het op het moederbord komt dmv een 3rd party chip. Ik weet van Gigabyte dat USB3.0 bordjes al te vinden zijn, van MSI en andere merken volgens mij (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

Zou ik ook doen. Er zijn nog niet veel producten die vol op gebruik kunnen maken van USB 3.0.
USB 3.0 is erg snel. Om daar nu al geld in te investeren zou ik persoonlijk zonde vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok zelf dat het nog minstens een jaar gaat duren voordat usb3 er echt goed door is.
Kijk maar naar esata. De gewone consument gebruikt 95/100x gewoon usb voor een externe hd.

En tegen die tijd zijn er vast wel een paar goedkope usb3 pci-e kaarten te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01-2021
Ja nu je het zegt, met een simpel PCIe-kaartje is dat op te lossen!
Had ik helemaal niet aan gedacht.

Bedankt!

Voor mij zou hier een slotje op mogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vleis op 04-01-2010 22:45 ]