Toon posts:

Abnormaal trage processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Mijn moeder heeft sinds een aantal jaar een PC(Fujitsu Siemens Scaleo P).
Tegenwoordig geen specs meer om naar huis te schrijven, maar ach.
Maar sinds een jaar heeft het machientje het er wel aardig moeilijk mee, MSN staat open +2 tabbladen op IE en de CPU-gebruik staat alweer op 100% zonder dat deze fluctueert. Pas als ik IE afsluit daalt de CPU-gebruik weer tot zo'n 20-40%.
Er kunnen ook helemaal geen Youtube filmpjes op bekeken worden omdat de CPU dat gewoon totaal niet aankan.

Nu heb ik (toevallig) een tooltje gedownload van de Intel website die aangeeft welke CPU je hebt.
De PC heeft: Intel(R) Celeron(R) D CPU 335 2.80GHz
Deze heeft een 'expected speed' van 2.8GHz en een 'System bus' snelheid van 533MHz.
Nu staat er ook bij wat de werkelijke snelheid is van mijn processor is, en deze is heel wat lager, schrik niet:
Mijn PC heeft een snelheid van 1.22GHz en een 'System bus' snelheid van 232MHz.

Dat is een daling van ~ 56%!

Hoe is dit mogelijk?
AFAIK zit er geen nieuwe hardware in, op een 2e hardeschijf na.

En is het door dit feit dat de PC zo snel 100% CPU-gebruik heeft?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

p.s. Als jullie een compleet hardware overzicht moeten hebben, dan kan ik dat wel regelen. ;)

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Mogelijk een gevalletje Speedstep o.i.d. (Wikipedia: SpeedStep). Verder is een Celeron een bottom of the barrel processor waar je zoiezo niet al teveel van moet verwachten.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
klinkt als intel speedstep die ingeschakeld staat.

opzich niet erg. check ff of hij onder zware belasting omhoog schakelt met cpu-z. Zo nee dan kun je ook nog even gaan kijken wat voor temp dat ding heeft met coretemp of iets dergelijks om te kijken of hij te heet word.

• mezstah
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 09:53
Inderdaad speedstep of eist geloof ik. Check ook even met hijackthis op virussen etc.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je kan even in je BIOS wat opties nalopen om te kijken of je de snelheid terug kan zetten naar de juiste waarde? De multiplier moet 21 zijn en de FSB moet 133MHz zijn (533MHz effectief). :)

@Hierboven: De Celeron D heeft geen Speedstep.

[ Voor 11% gewijzigd door _the_crow_ op 04-01-2010 20:18 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:02

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Volgens mij hebben die Celeron D's geen Speedstep (EIST, zie Wikipedia: List of Intel Celeron microprocessors). Kijk eens in je BIOS of FSB en multiplier wel goed staan.

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden!

Is het mogelijk om dit Speedstep uit te schakelen, of is dit niet zo'n goed idee?
Want qua stroomverbruik is het niet zo'n punt.

Eeh, sorry, ik had nog niet ververst, ik zal nu even kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 20:20 ]

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

@Hierboven: De Celeron D heeft geen Speedstep.
Is waarschijnlijk EIST dan. Kan je uitschakelen in de BIOS van je moederbord. Let op, meer energieverbruik, want hij wordt niet meer teruggeclocked als ie niks aan het doen is (de cpu)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

wjjkoevoets schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:21:
Is waarschijnlijk EIST dan. Kan je uitschakelen in de BIOS van je moederbord. Let op, meer energieverbruik, want hij wordt niet meer teruggeclocked als ie niks aan het doen is (de cpu)
EIST = Enhanced Intel Speedstep Technology ;) :>

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik keek net in CPU-Z, en hier staat dat er niks aan de hand is, ik zie het gewoon de 2.8 GHz staan, en de Multiplier staat gewoon op 21. En na een run van hetzelfde programmaatje van intel staat deze ook weer op 2.8 GHz. Dus dit fluctueert. terwijl ik niet mijn PC aan het stressen ben ofzo, heb alleen opera openstaan.

Er staat wel in CPU-Z bij stepping [3] wat betekent dit?

edit: ik ben steeds weer iets te laat, ik ga dan ff rommelen in de bios.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 20:25 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Rommelen in het BIOS lijkt me niet nodig als bijvoorbeeld CPU-Z aangeeft dat je CPU best op 2.8GHz wil lopen. Als je de CPU namelijk belast gaat deze automatisch sneller lopen. Wat wel een probleem kan zijn is bijvoorbeeld hitte.
Als je CPU te heet wordt schakelt deze ook terug in snelheid. Verder is het natuurlijk handig om te kijken welk proces er zoveel CPU verbruikt. Het is niet "normaal" dat je CPU zonder iets te doen 20%/40% van de tijd gewoon bezig is. Dat hoort maximaal een paar procent te zijn, ook bij een Celeron. (En al helemaal een Celeron D.)

Waarschijnlijk draait er gewoon teveel troep op de PC, en is het eens tijd om de bende op te schonen met wat Anti-Virus en Anti-Spyware tools.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 21:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:06:
MSN staat open +2 tabbladen op IE en de CPU-gebruik staat alweer op 100% zonder dat deze fluctueert. Pas als ik IE afsluit daalt de CPU-gebruik weer tot zo'n 20-40%.
Oftewel, je Iexplorer is brak. Dit heeft niks te maken met een 'trage' processor, integendeel .. jouw processor is als een razende met iets aan de gang, alleen weet jij niet waarmee. Tijd voor wat anders, e.g. (youtube)filmpjes heeft hij al helemaal niet over.

Ik denk dat er een plug-in/invoegtoepassing in je Iexplorer zit die de CPU bezig houdt, letterlijk. Welke toolbars heb je wel niet geïnstalleerd staan? Gokje: Google toolbar. Verdere mogelijkheden vooral AOL en Yahoo toolbar, maar er zijn ook nog de wereld malafide toolbars die je helemaal nooit hebben wilt. Poets de Google toolbar niet uit overigens. Voor hetzelfde is hij bezig je godganse computer te indexeren zodat hij "wat makkelijker doorzoekbaar is". Punt is, als hij al zo traag is, komt hij ook nooit aan het eind. Tegen de tijd dattie klaar is met indexeren kan hij weer opnieuw beginnen....... devies: de-installeren!
Er kunnen ook helemaal geen Youtube filmpjes op bekeken worden omdat de CPU dat gewoon totaal niet aankan.
Tuurlijk wel ;) .. probeer Iexplorer maar eens af te sluiten en installeer Mozilla Firefox maar eens.
Nu heb ik (toevallig) een tooltje gedownload van de Intel website die aangeeft welke CPU je hebt.
Deze heeft een 'expected speed' van 2.8GHz en een 'System bus' snelheid van 533MHz.
Nu staat er ook bij wat de werkelijke snelheid is van mijn processor is, en deze is heel wat lager, schrik niet:
Mijn PC heeft een snelheid van 1.22GHz en een 'System bus' snelheid van 232MHz.

Dat is een daling van ~ 56%!

Hoe is dit mogelijk?
Ik denk dat dit "tooltje" gewoon een stel berekeningen loslaat op je CPU en dan kijkt hoe snel die worden afgewerkt. Aangezien deze cpu daar eigenlijk helemaal geen tijd voor heeft, wordt het er tussendoor gedaan, wat resulteert in een onwijs lage score. Sluit Iexplorer af en doe de test nog eens.
En is het door dit feit dat de PC zo snel 100% CPU-gebruik heeft?
Scan je pc eens met Malwarebytes en/of Spybot. Verzeker je er van dat er geen ongewenste zaakjes draaien.

btw, welk anti-virus pakket gebruik je? AVG is een goed pakket maar onwijs zwaaaaaaaaaar! Neem de linkscanner. Iedere link die je op pagina's tegenkomt (op startpagina en nu.nl zijn dat er nogal een paar) wordt vooruit-gescant, terwijl je nog helemaal niet weet of je er wel naartoe zult gaan. Dit veroorzaakt onwijs veel cpu load.

Let wel; een Celeron 2,8 GHz .. hoewel 2,8 GHz wel heel hoog klinkt (en ook wel is) is dit wel een processor die gemakkelijk "over zijn nek gaat". Je hoeft maar iets spannends te doen en hij staat voluit te loeien. Dit is iets waar moderne dual-core cpu's onwijs veel meer souplesse hebben en onverstoorbaar doorploeteren.

btw, welke websites staan er voor als de CPU het zo druk heeft? Toch geen zaken met veel flash er in hoop ik? Veel schreeuwerige reclame banners zijn met flash gemaakt en zonder snelle grafische kaart zijn dit dingen waarin een Celeron processor zich gemakkelijk verslikt.
http://www.google.nl/sear...0cpu&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-01-2010 20:44 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Het kan ook gewoon een uitlees-foutje zijn van het eerste programma. Als het echt Speedstep zou zijn, zie je het realtime fluctueren in CPU-Z. :)

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik heb net een beetje gekeken in de bios maar EIST kan ik niet vinden.
Wel heb ik onder PC health de CPU temp gezien en die is nou, aardig hoog.
Ik weet dat Celeron´s aardig warm kunnen worden, maar is 90graden niet een beetje overkill?
De koeler draait gewoon volle toeren, maar dit is dus niet genoeg.
is het mogelijk dat de PC hierdoor zo traag loopt?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

het is net andersom .......... je CPU staat voluit te rekenen, wordt hierdoor heet en daardoor staat de fan te loeien. Zorg dat de CPU load daalt en de fan gaat ook wel weer langzamer draaien ;)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik ook nog wel, maar ik heb wel eerder mijn Temp gemeten, en dit liep ook heel snel omhoog. terwijl ik onder taakbeheer maar 30 processen maximaal heb draaien.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

hoeveel cpu load?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Of het is net andersom, je cpu wordt inderdaad veel te warm en begint daarom te throttlen, waardoor deze nog maar erg weinig rekenkracht beschikbaar heeft voor de normale taken. :) Maar weet niet of dat al bij 90' gebeurt.

• Mad Marty

Mad Marty

Het gaat er niet om hoeveel processen er draaien, maar hoeveel deze van de processor vragen. Check dus dat eerst even.

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon een schone versie van IE, niets geinstalleerd, en vaak onder Opera na een paar webpagina's(met flash, zoals youtube) loopt dat ding ook weer als een slak.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34

lordsnow

I know nothing

"MSN staat open +2 tabbladen op IE en de CPU-gebruik staat alweer op 100% zonder dat deze fluctueert. Pas als ik IE afsluit daalt de CPU-gebruik weer tot zo'n 20-40%."

Dan lijkt het probleem toch duidelijk te liggen bij Internet Explorer, toch?

Zoals hier boven al aangegeven, zet in IE alle plug-in/invoegtoepassing eens uit. (Snelle manier: Internet Explorer > Tools > Internet Options > tab Advanced > onder het kopje "Reset Internet Explorer settings..." klik op de knop "Reset..." > Apply > OK)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de pc gewoon opgestart, niets geopend, load op 10-20% en taakbeheer open, plus Everest. en die zegt ook na nog geen 20 minuten dat hij al op 90graden zit.

Verwijderd

Topicstarter
lordsnow schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:47:
"MSN staat open +2 tabbladen op IE en de CPU-gebruik staat alweer op 100% zonder dat deze fluctueert. Pas als ik IE afsluit daalt de CPU-gebruik weer tot zo'n 20-40%."

Dan lijkt het probleem toch duidelijk te liggen bij Internet Explorer, toch?

Zoals hier boven al aangegeven, zet in IE alle plug-in/invoegtoepassing eens uit. (Snelle manier: Internet Explorer > Tools > Internet Options > tab Advanced > onder het kopje "Reset Internet Explorer settings..." klik op de knop "Reset..." > Apply > OK)
Zoals ik net ook al zei, ook bij Opera heb ik hier last van, duurt wel iets langer, maar dat is wel onvermijdelijk.
Kan ook niet zeggen dat Opera bekent staat als zo'n CPU leech.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:48:
Ik had de pc gewoon opgestart, niets geopend, load op 10-20% en taakbeheer open, plus Everest. en die zegt ook na nog geen 20 minuten dat hij al op 90graden zit.
Misschien tijd om de kast eens open te maken en eens te kijken hoeveel stof zich in de CPU-koeler heeft opgehoopt?

Afbeeldingslocatie: http://blog.savel.org/stuff/20070618a.jpg

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-02 11:16

Ch3cker

Testlab Teamlead
En je weet zeker dat de koeler er goed opzit ? Anders misschien even koeler eraf halen, koelpasta eraf halen, nieuwe koelpasta eronder doen en hem weer goed vastzetten. Maar ik weet niet hoe handig je bent.

90 graden voor een CPU is.. érg heet. Zelfs als ie 100% belast wordt.

Edit : En idd, zoals hierboven gezegd wordt, even kijken of er veel stof inzit. Alhoewel dat, extreme gevallen als op het plaatje buiten beschouwing gelaten, niet zó veel zou moeten schelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ch3cker op 04-01-2010 20:58 ]

• Mad Marty

Mad Marty

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:48:
[...]

Je moet wel kijken naar de load van de individuele programma's die draaien om er achter te komen welk programma het veroorzaakt, eh 8)7

Niet goed gelezen.

Met Buttje en Ch3cker.

[ Voor 6% gewijzigd door Mad Marty op 04-01-2010 20:59 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:56:
[...]

Misschien tijd om de kast eens open te maken en eens te kijken hoeveel stof zich in de CPU-koeler heeft opgehoopt?

[afbeelding]
Dit heb ik al gedaan toen ik een nieuwe HDD erin heb gezet(weekje geleden)
Er zat niet zo veel in.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
Open je kast eens en kijk is hoeveel stof daarin zit? Denk dat je ff moet schoonmaken. Mocht dat niet helpen, cpu cooler opnieuw monteren met frisse koelpasta

edit: te laat.

zou alsnog wel ff cpu cooler opnieuw monteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Craven op 04-01-2010 20:58 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
kans dat je bij het schoonmaken een koeler hebt los geslagen......

Edit: Wordt het koelblok ook warm/heet? Zo niet, opnieuw monteren, zo wel, tijd voor een nieuwe fan....

[ Voor 44% gewijzigd door R.E. op 04-01-2010 21:02 ]

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Craven87 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:58:
Open je kast eens en kijk is hoeveel stof daarin zit? Denk dat je ff moet schoonmaken. Mocht dat niet helpen, cpu cooler opnieuw monteren met frisse koelpasta

edit: te laat.

zou alsnog wel ff cpu cooler opnieuw monteren.
Oke dit zal ik morgen even doen na school, kan ik ook direct bij norrod wat coolpasta ophalen.

Bedankt iedereen voor de snelle reacties! :D

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:06:
Mijn moeder heeft sinds een aantal jaar een PC(Fujitsu Siemens Scaleo Pi).

Hoeveel geheugen heeft deze aan boord? Ik zie op internet de versie met de Celeron 330 cpu staan (2,8 GHz) met maar 256 MB ram :X
p.s. Als jullie een compleet hardware overzicht moeten hebben, dan kan ik dat wel regelen. ;)
nooit verkeerd natuurlijk ..
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:02:

Oke dit zal ik morgen even doen na school, kan ik ook direct bij norrod wat coolpasta ophalen.
ook een noorderling dus ?! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-01-2010 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
R.E. schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:01:
kans dat je bij het schoonmaken een koeler hebt los geslagen......

Edit: Wordt het koelblok ook warm/heet? Zo niet, opnieuw monteren, zo wel, tijd voor een nieuwe fan....
Weinig kans, dat standaard ding dat erop zit zit er aardig goed op vast geklikt;)

Verwijderd

Topicstarter
Zeker;)

U vraagt wij draaien:

Windows: Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 Service Pack 2
Internet Explorer: 7.0.5730.13
Memory (RAM): 1024 MB
CPU Info: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.80GHz
CPU Speed: 2790,8 MHz
Sound card: Realtek AC97 Audio
Display Adapters: RADEON 9200 SERIES | RADEON 9200 SERIES - Secondary | NetMeeting driver | RDPDD Chained DD
Monitors: 1
Screen Resolution: 1280 X 1024 - 32 bit
Network: Network Present
Network Adapters: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC - Pakketplanner-minipoort
CD / DVD Drives: E: HL-DT-STDVD-ROM GDR8163B | F: _NEC DVD_RW ND-3500AG
COM Ports: COM1
LPT Ports: LPT1
Mouse: 3 Button Wheel Mouse Present
Hard Disks: C: 149,0GB | D: 152,7GB
Hard Disks - Free: C: 131,1GB | D: 105,8GB
USB Controllers: 5 host controllers.
Firewire (1394): 1 host controllers.
Manufacturer: Award Software International, Inc.
Product Make: GA-8I848PM
AC Power Status: OnLine
BIOS Info: AT/AT COMPATIBLE | 12/31/04 | GBT - 42302e31
Motherboard: FUJITSU SIEMENS GA-8I848PM

Wil je meer weten ergens over, kun je vragen:)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:08:
Windows: Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 Service Pack 2 kan naar SP3
Internet Explorer: 7.0.5730.13 nice .. zal het iig niet aan IE8 liggen ;)
Memory (RAM): 1024 MB errug nice :)
CPU Info: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.80GHz
CPU Speed: 2790,8 MHz
Sound card: Realtek AC97 Audio
Display Adapters: RADEON 9200 SERIES
^ goeie drivers geïnstalleerd? Anders moet de CPU het werk doen
NetMeeting driver | RDPDD Chained DD
Monitors: 1
Screen Resolution: 1280 X 1024 - 32 bit
Network: Network Present
Network Adapters: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC - Pakketplanner-minipoort
CD / DVD Drives: E: HL-DT-STDVD-ROM GDR8163B | F: _NEC DVD_RW ND-3500AG
COM Ports: COM1
LPT Ports: LPT1
Mouse: 3 Button Wheel Mouse Present
Hard Disks: C: 149,0GB | D: 152,7GB
Hard Disks - Free: C: 131,1GB | D: 105,8GB
USB Controllers: 5 host controllers.
Firewire (1394): 1 host controllers.
Manufacturer: Award Software International, Inc.
Product Make: GA-8I848PM
AC Power Status: OnLine
BIOS Info: AT/AT COMPATIBLE | 12/31/04 | GBT - 42302e31
Motherboard: FUJITSU SIEMENS GA-8I848PM

Wil je meer weten ergens over, kun je vragen:)
controleer anders eens welke drivers er beschikbaar zijn,
op: http://ts.fujitsu.com/support/downloads.html

met name chipset drivers bijvoorbeeld. Ik lees dat het om een Gigabyte OEM mobo gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-01-2010 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Over SP3: ik ben bang dat dit een nóg grotere aanslag is op m'n oude demente processor is.
en over m'n Videokaart: Ik heb ATI catalyst Control Center versie 1.2.2314.20337 geïnstalleerd.
Maar laten we maar niet over mijn videokaart beginnen, die heeft zijn eigen kwaaltjes.

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:11:
met name chipset drivers bijvoorbeeld. Ik lees dat het om een Gigabyte OEM mobo gaat.
Het is eigelijk een gigabyte moederbord, volgens Everest :?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

dat zeg ik ;)
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:16:
Over SP3: ik ben bang dat dit een nóg grotere aanslag is op m'n oude demente processor is.
en over m'n Videokaart: Ik heb ATI catalyst Control Center versie 1.2.2314.20337 geïnstalleerd.
Maar laten we maar niet over mijn videokaart beginnen, die heeft zijn eigen kwaaltjes.
Probeer dees eens ..
Catalyst™ 6.11 Display Driver for Windows XP Professional/Home Edition

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt misschien beter de laatste Omega drivers voor de 9200 halen. Die zijn gebaseerd op Catalyst 7.x volgens mij.

Maar dat zal het probleem vast niet oplossen denk ik. Windows XP ondersteunt de Radeon 9xxx serie uit de box al voldoende voor fatsoenlijke 2D performance in Windows.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Het makkelijkste? Even een CD image van Ubuntu downloaden, als die wel lekker snel werkt, heb je rotzooi in je OS, zo niet, dan heb je een hardware probleem, en het meest waarschijnlijke is dat het throttelen van je CPU door overhitting.. (90 graden is vrij hoog).
Pagina: 1