Ik heb vandaag mijn bios geupdate via m-flash met de laatste bios van de msi site voor mijn mobo, de p55-gd45. Dit bord gebruik ik icm een i7-860, gekoeld door een mugen 2 rev. B. De vorige bios versie die erop stond, was versie 1.0. Nieuwe versie: 1.4. Besturingssysteem is windows 7 ultimate x64.
De bios update is goed verlopen, het hele systeem werkt. Er is me alleen wat opgevallen: volgens cpu-z en everest staat de multiplier van mijn processor de hele tijd op 25/26. Met de oude bios versie was dit altijd 22 (cpuz). In de bios zelf staat de multiplier van de proc. op 21, deze uitschieters komen door de turbo modus van de processor.
Ik heb in de bios de EIST instellingen veranderd, maar dit heeft niet geholpen:
EIST staat op auto --> multiplier blijft 25/26.
EIST enabled --> multiplier blijft 25/26.
Ik snap het even niet meer. Waarom loopt mijn processor steeds met deze snelheid, en hoe krijg ik het weer bij het oude? De configuratie is nog steeds dezelfde als voor de bios update, ik heb software en hardware matig helemaal niks aan het systeem veranderd.
Nog even het hele systeem:
Mobo: MSI P55-GD45
Proc: i7-860 @ 2.8
Graka: sapphire 5850
RAM: Kingston 1333 2x2Gb
PSU: Be Quiet 480 Straightpower
Koeler: Mugen 2 rev. B
De bios update is goed verlopen, het hele systeem werkt. Er is me alleen wat opgevallen: volgens cpu-z en everest staat de multiplier van mijn processor de hele tijd op 25/26. Met de oude bios versie was dit altijd 22 (cpuz). In de bios zelf staat de multiplier van de proc. op 21, deze uitschieters komen door de turbo modus van de processor.
Ik heb in de bios de EIST instellingen veranderd, maar dit heeft niet geholpen:
EIST staat op auto --> multiplier blijft 25/26.
EIST enabled --> multiplier blijft 25/26.
Ik snap het even niet meer. Waarom loopt mijn processor steeds met deze snelheid, en hoe krijg ik het weer bij het oude? De configuratie is nog steeds dezelfde als voor de bios update, ik heb software en hardware matig helemaal niks aan het systeem veranderd.
Nog even het hele systeem:
Mobo: MSI P55-GD45
Proc: i7-860 @ 2.8
Graka: sapphire 5850
RAM: Kingston 1333 2x2Gb
PSU: Be Quiet 480 Straightpower
Koeler: Mugen 2 rev. B
[ Voor 8% gewijzigd door patshad op 04-01-2010 19:40 ]