Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280187

Topicstarter
Ik heb hier een HP Pavilion waar de onboard SATA-controller niet meer van werkt.
Hij ziet op beide poorten geen SATA-schijven meer, en blijf daarmee hangen tijdens het opstarten. Iets wat hij eerst niet deed.
Nu heb ik er een PCI Promise SATA-controller bij geplaatst en ik zie, aan het schermvullende Windows-logo, dat Windows in de eerste instantie ook opstart.
Maar tijdens dat opstarten gaat het fout en blijft hij opnieuw opstarten in de opstartmenu.

Nu wil ik dus de driver van de vervangende SATA-controller (offline) installeren, en dus zonder deze installatie op te starten.
Ik heb dat nog nooit hoeven doen, en vraag mij ook af of dat uberhaupt wel kan.

Kan ik SATA-driver op de juiste manier invoegen, zodat Windows XP weer naar behoren kan opstarten.
Anders moet ik de boel herinstalleren, wat aardig wat werk vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien dit puur gaat om de drivers en deze aan de praat krijgen onder windows kan dit beter richting WOS

> Windows Clients

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
En je hebt niets kunnen vinden via Google?

Heb er zelf geen ervaring mee, maar eh...iets zegt mij dat het wel mogelijk zou moeten zijn....herinstallatie is volgens mij in veel gevallen sneller maar goed... ;) je moet wat te knutselen over houden he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik had toevallig vorige week hetzelfde probleem (alle 4 SATA poorten herkenden niets meer, op Asus A8N-E mobo) en na het installeren van de Promise kaart wilde Windows XP wel opstarten, maar kreeg ik een BSOD na een paar seconden, ook bij veilige modus...
Heb van de gelegenheid maar meteen gebruik gemaakt en Windows 7 geinstalleerd. Nieuwe drivers moeten wel worden gedownload:
http://www.promise.com/su...ategory=driver&os=0&go=GO
Deze (1.00.0.39) unzipped en op een USB stick gezet zodat de installatie kon worden uitgevoerd.
Maar heb dus niet gekeken of ik de Windows XP installatie nog werkend kon krijgen. Misschien dat je via de Windows XP cd nog wat kunt repareren (wel de drivers via F6 laden), maar ik vrees niet dat deze drivers dan in de huidige installatie worden geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheVMaster schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:38:
En je hebt niets kunnen vinden via Google?

Heb er zelf geen ervaring mee, maar eh...iets zegt mij dat het wel mogelijk zou moeten zijn....herinstallatie is volgens mij in veel gevallen sneller maar goed... ;) je moet wat te knutselen over houden he...
Uiteraard had ik al via Google gezocht.
Ik post het hier dan ook niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VinnieM schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:54:
Ik had toevallig vorige week hetzelfde probleem (alle 4 SATA poorten herkenden niets meer, op Asus A8N-E mobo) en na het installeren van de Promise kaart wilde Windows XP wel opstarten, maar kreeg ik een BSOD na een paar seconden, ook bij veilige modus...
Heb van de gelegenheid maar meteen gebruik gemaakt en Windows 7 geinstalleerd. Nieuwe drivers moeten wel worden gedownload:
http://www.promise.com/su...ategory=driver&os=0&go=GO
Deze (1.00.0.39) unzipped en op een USB stick gezet zodat de installatie kon worden uitgevoerd.
Maar heb dus niet gekeken of ik de Windows XP installatie nog werkend kon krijgen. Misschien dat je via de Windows XP cd nog wat kunt repareren (wel de drivers via F6 laden), maar ik vrees niet dat deze drivers dan in de huidige installatie worden geinstalleerd.
Probleem is dus dat ik in de loop der jaren een behoorlijk aangepaste Windows-omgeving heb opgebouwd met allerlei instellingen, geinstalleerde programma's met bijhorende gegevens.
Het is dan ook een zakelijke pc, dus behoud ik het liefst de gehele oude, vertrouwde, omgeving.
Ik probeer dus een herinstallatie te ontwijken.
Maar ik begrijp van jou dat jij dus ook een herinstallatie uitgevoerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Anoniem: 280187 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:49:
[...]

Probleem is dus dat ik in de loop der jaren een behoorlijk aangepaste Windows-omgeving heb opgebouwd met allerlei instellingen, geinstalleerde programma's met bijhorende gegevens.
Het is dan ook een zakelijke pc, dus behoud ik het liefst de gehele oude, vertrouwde, omgeving.
Ik probeer dus een herinstallatie te ontwijken.
Maar ik begrijp van jou dat jij dus ook een herinstallatie uitgevoerd hebt.
Als je hardeschijfcontroller veranderd moet je sowieso een nieuwe installatie doen.
Enkel in uitzonderlijke gevallen is dat niet nodig:

- Bij je vorige controller was een stuurprogramma geladen dat ook werkt met de nieuwe controller.
- Dezelfde SATA poort is gebruikt.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Petervanakelyen schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:00:
[...]

Als je hardeschijfcontroller veranderd moet je sowieso een nieuwe installatie doen.
Enkel in uitzonderlijke gevallen is dat niet nodig:

- Bij je vorige controller was een stuurprogramma geladen dat ook werkt met de nieuwe controller.
- Dezelfde SATA poort is gebruikt.
Das niet waar. Als je van IDE emulatie naar een dedicated SATA gaat, installeer je gewoon de driver van de SATA controller, prik de kabel om naar die controller en windows boot gewoon zonder problemen. Uiteraard je controller van IDE naar SATA mode zetten resulteert in een BSOD ;).

Ik raad de TS aan om even een Ubuntu CD/DVD te downloaden, branden en daarvan opstarten. Daarmee kan je uitsluiten of je controller stuk is (ziet je BIOS je schijf überhaupt?) of dat je een instelling in je BIOS moet veranderen (bijvoorbeeld dattie spontaan van IDE emulation naar AHCI is gegaan).

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 05-01-2010 19:56 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hero Of Time schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:55:
[...]

Das niet waar. Als je van IDE emulatie naar een dedicated SATA gaat, installeer je gewoon de driver van de SATA controller, prik de kabel om naar die controller en windows boot gewoon zonder problemen. Uiteraard je controller van IDE naar SATA mode zetten resulteert in een BSOD ;).

Ik raad de TS aan om even een Ubuntu CD/DVD te downloaden, branden en daarvan opstarten. Daarmee kan je uitsluiten of je controller stuk is (ziet je BIOS je schijf überhaupt?) of dat je een instelling in je BIOS moet veranderen (bijvoorbeeld dattie spontaan van IDE emulation naar AHCI is gegaan).
OK, maar je gebruikt dan nog steeds dezelfde chipset van je controller, en Windows heeft onmiddelijk de nodige driver tot zijn beschikking.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je van controller wisselt wel, als je van controller setting verandert niet. In legacy mode gebruikt Windows de standaard IDE driver, die laden in AHCI mode geeft een BSOD. Het werkt dus alleen als je nog kan booten en de nieuwe controller ziet voordat je 'm daadwerkelijk gaat gebruiken. Er is wel een kans dat het werkt als je de AHCI driver forceert om te installeren terwijl je in legacy mode zit en na installatie van de driver omschakelt naar AHCI. Zelf nooit geprobeerd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrobinson41
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 21:20
er is in windows7 een registerhack beschikbaar, die er voor zorgt dat de via bios ingestelde ahci mode GEEN BSOD geeft: ga hiervoor naar de website
microsoft knowledge base oplossing

werkt als bv enkele sata poorten op je moederbord perse ahci mode nodig hebben ipv ide/sata mode.
in mijn geval met asus m3n78-em mobo, die 3 satapoorten en een esata heeft op ide/sata modus en 2 poorten die alleen maar werken in ahci mode of raid mode.
nu werkt het goed.

echter, dit geldt alleen voor win-Vista en win7 (32 en 64bits)
mijn dualboot xp krijg ik alleen werkend als ik terugschakel in bios naar ide mode maar dan ziet ie de harddisk op de ahci-poorten niet...
(mij ide-sata poorten waren al in gebruik)
Pagina: 1