• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:39

Grudgie

PSN: Grudgie7

Topicstarter
Hey,

Ik wil graag mijn geluid van mijn pc naar mijn tv doen.
Heb al vanaf mijn videokaart een kabel naar mijn tv voor beeld en doet het goed, alleen als ik geluid wil hoor ik niks en moet ik dus het geluid via mijn boxen van mijn pc horen.

Ik dacht dat ik wel simpel 2 jacks vanaf mijn geluidskaart in mijn tv kon doen, die heeft ook 2 jacks ingangen maar geen geluid.

Nu zie ik verder op de achterkant van mijn tv PC / DVI Audio in.
Ik weet niet wat voor kabel ik daarvoor moet gebruiken.

Ik heb een Samsung LE32B450N4WXXN LCD tv.
En hier is de handleiding van mijn tv: http://www.wehkamp.nl/privatedata/pdf/713118_PDF.pdf

Als je in de handleiding kijkt zie je een rond achtige ingang voor de DVI Audio in

Welke kabel moet hebben hiervoor? zodat ik wel geluid heb als ik bijv. een DVD vanaf mijn pc wil kijken op mijn tv of whatever.

Alvast bedankt!

Groeten,
Grudgie

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
Welke kabel heb je gebruikt voor het beeld? HDMI of VGA of iets anders? Waarschijnlijk moet je een digitale verbinding maken met een optische kabel (SP/DIF) vanaf de geluidskaart van je pc naar de tv.

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
VGA.

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 20:51

discy

Cloud Architect

DVI audio gaat bij jou via een HDMI kabel maar daarvoor heb je ook een HDMI aansluting nodig op je moederbord, videokaart of geluidskaart die het signaal naar je tv kan sturen. En een hdmi kabel van +- 20 euro.

Kijk eens op pagina 22 van de handleiding.. daar kun je aangeven welke audio en video source je wilt gebruiken, daar staat ook dat je een HDMI kabel nodig hebt voor digitale audio en hoe je die activeert in je TV. misschien kun je daar ook alsnog je jack input van je tv aanzetten zodat je geluid kunt krijgen via jack?

• discy

discy

Cloud Architect

Voor het beeld kun je HDMI gebruiken of VGA (hdmi ondersteund dus zowel de overdracht van beeld als geluid). Maar ik denk niet dat jij een VGA ingang op je tv hebt of wel?

ik zie trouwens ook deze zin staan op pagina 22:

When connecting an HDMI/DVI cable to the HDMI IN 1(DVI) port, you should set the HDMI1/DVI mode to DVI or DVI PC in
the Edit Name of the Input mode. In this case, a separate sound connection is required.

"In this case, a separate sound connection is required." blijkbaar is geluid dus wel mogelijk is met jouw tv.

[ Voor 4% gewijzigd door discy op 04-01-2010 17:27 ]

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Ik snap het ff niet :P

Ben best wel een leek in zulke dingen :$

• discy

discy

Cloud Architect

morgen ff langs de winkel :P?

of nog ff prutsen in dat input menu....

[ Voor 42% gewijzigd door discy op 04-01-2010 17:30 ]

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Op Blz 3. zie je bij 2 staan "PC IN", daar heb ik mijn kabel vanaf mijn videokaart naar tv ingedaan.
Zover ik weet is dat VGA of DVI zou ook kunnen, want heb op mijn videokaart 2 DVI aansluitinen.

1 naar mijn beeldscherm van pc en 1 naar mijn tv.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
Dat is dus een VGA-aansluiting. Het geluid moet je, zoals ik al eerder zei, via de digitale optische aansluiting doorsturen. Zie ook: Toslink (Wikipedia).

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Dus ik heb een digitale optische kabel nodig?

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 00:03
Zoals ik dit lees lijkt het er op dat die jack-ingang van je TV alleen gebruikt wordt op het VGA-kanaal.

Als je een HDMI kabel gebruikt zal hij de audio van de HDMI proberen te pakken.
Pas als je ergens in het menu dus die HDMI mode op 'HDMI/DVI' zet of zo zal hij de audio pakken van de jack-ingang. Je TV gaat er dan vanuit dat er een DVI-naar-HDMI kabel / dongle gebruikt wordt waar geen audio in zit.

Simpel vraagje, maar weet je zeker dat er wel geluid staat op je jack kabel? Al eens in een versterker of iets anders geprikt om te kijken of er wel geluid op staat? Dan weet je dat dat goed staan. Voor hetzelfde is het een onaangesloten front-audio poort of zo.

En zoals hier boven al vermeld stond, pas op dat een jack-ingang niet persee analoog stereo geluid hoeft te zijn. Er kan ook een optische aansluiting achter verstopt zitten (Toslink dus) waar digitaal geluid zoals Dolby Digital overheen gaat. Meestal is dit wel te herkennen aan een rood lichtschijnsel wat uit de poort komt, of uit de poort komt vlak voordat je een jack er in prikt. De meeste onboards hebben een coax aansluiting (lijkt / is 1-tulp poortje) voor digitaal geluid, wat dus niet makkelijk naar Toslink gaat. Maar ze bestaan ook best met een licht-aansluiting voor Toslink.

Maar als je toch moeite gaat doen om opeens digitaal geluid uit je PC te krijgen naar je PC, kan je beter zorgen dat alles via HDMI over 1 kabel naar je TV gaat. ATI HD3xxx kaarten of nieuwer hebben daarvoor een eigen geluidchip aan boord, nvidia kaarten gebruiken meestal (geloof ik tenminste) een connector op de videokaart die op je audiokaart / onboard-connector moet zitten om het geluid door te lussen naar de HDMI-uit van je videokaart.

[ Voor 43% gewijzigd door dipje2 op 04-01-2010 17:42 ]

• discy

discy

Cloud Architect

Dat is goed, die is voor je beeld (is overigens VGA))

Je geluid moet vanaf je geluidskaart naar nr 4.

PC / DVI AUDIO IN
Connect to the audio output jack on your PC.
DVI audio outputs for external devices.

Het kan dat die op je digitale output van je geluidskaart moet. Als dat zo is moet je soms eerst de digitale output activeren in windows zodat er een digitaal signaal wordt verstuurd in plaats van een analoog signaal.

Ik zou hem eerst in je normale pc speakeruitgang doen, en in nummer 4 van je tv. dan ff in het input menu zoeken of je hem ergens aan kunt zetten.
Als je niets kunt vinden in windows digitale audio aanzetten en de kabel in de digitale geluidsaansluiting van de pc doen.

[ Voor 24% gewijzigd door discy op 04-01-2010 17:43 ]

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Ik heb geen kabel die in 4 kan.

Mijn vraag was ook zo :P welke/wat voor kabel heb ik nodig?
Welke raden jullie aan? er zijn zoveel kabels.. ik zou me god niet weten welke ik moet kiezen :P

En voor diegene die het afvragen welke videokaart ik heb, een 8800GTS 320 MB.

[ Voor 17% gewijzigd door Grudgie op 04-01-2010 17:47 ]

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Ow wacht... haha.. Die ingang van 4 is wel gewoon een jack ingang.
Ik wist dat niet :$

• discy

discy

Cloud Architect

Ik denk dat dipje het dichtste bij de oplossing zit. Ik denk ook niet dat je een aansluting op je pc hebt die je met nummer 4 zou kunnen verbinden als het geen jack is. Dus de audio via HDMI is het makkelijkst, maar dat zou betekenen dat je een nieuwe videokaart moet kopen of de HDMI aanlsuiting op je moederbord moet gebruiken (als die er is).

[ Voor 14% gewijzigd door discy op 04-01-2010 17:54 ]

• discy

discy

Cloud Architect

Grudgie schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:51:
Ow wacht... haha.. Die ingang van 4 is wel gewoon een jack ingang.
Ik wist dat niet :$
Ow, echt he :p. laat ff weten of het is gelukt, ben wel benieuwd ;).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

FeaR

In GoT we trust

Iets anders: waarom gebruik je een VGA kabel en niet een DVI naar HDMI kabel? Laatste is digitaal en dan weet je zeker dat je zonder storingen zit en dat hogere resoluties goed aankomen. Nu wordt dat meestal bij boven de 720p pas een probleem en hangt het ook van de kabellengte af. Maar als je een HDMI-ingang "over" hebt zou ik eerder met DVI naar HDMI werken.

Onderste HDMI ingang is toch te koppelen met de audio-ingang waar je nu meer werkt (audio-ingang is voor VGA en de onderste HDMI), dus daar zit dan geen verschil in.

Maar nog mooier zou zijn om de S/PDIF ingang van je grafische kaart te koppelen aan de header op je moederbord. Dan kan je geluid en video bundelen en over HDMI vanaf je grafische kaart sturen. Dus dan heb je maar één kabel nodig naar de tv. Moet jouw 8800GTS wel een twee aderige S/PDIF aansluiting hebben en je moederbord ook...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Ik heb alle HDMI-ingangen over.

Dus als ik het goed begrijp, ik koop een DVI naar HDMI kabel en doe die in HDMI IN 1 (DVI).
Dan heb ik beeld + geluid? of..

Edit: Gigabyte GA-P35-DS4 dit is mijn moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door Grudgie op 04-01-2010 18:17 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

FeaR

In GoT we trust

Als je trouwens iets aan een vorige post toe wilt voegen of wilt wijzigen kan je gebruik maken van de
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop. Daardoor krijg je niet meerdere posts van één en dezelfde persoon achter elkaar :)

En dan nu weer ontopic:
Grudgie schreef op maandag 04 januari 2010 @ 18:16:
Dus als ik het goed begrijp, ik koop een DVI naar HDMI kabel en doe die in HDMI IN 1 (DVI).
Dan heb ik beeld + geluid?
Ik zie nergens in mijn post dat ik dat zeg. Ik zeg dat het kan, maar daar moet je dus intern (in je pc) nog een kabeltje voor trekken (mits mogelijk). Ik heb alleen gezegd dat HDMI minder gevoelig is voor ruis en hogere resoluties aan kan dan VGA. Dus nu niet tussen de regels door gaan lezen, want dan kom je nergens...

Maar volgens de manual van jouw moederbord zit er onderin dus een interne S/PDIF welke je kan verbinden met die van een grafische kaart. Nu is het dus uitzoeken of jouw grafische kaart een aansluiting heeft daarvoor. Want als je dan je moederbord met je grafische kaart verbindt door een "(2 aderige) interne S/PDIF kabel" kan je geluid doorsturen naar je grafische kaart. Deze kan het dan bundelen met de videosignalen en dat totaal over HDMI uitputten. En dan heb je maar één kabel nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• discy

discy

Cloud Architect

Grudgie schreef op maandag 04 januari 2010 @ 18:16:
Ik heb alle HDMI-ingangen over.

Dan heb ik beeld + geluid? of..

Edit: Gigabyte GA-P35-DS4 dit is mijn moederbord.
Voor het beeld moet je inderdaad een DVI naar HDMI kabel kopen. Maar als jij tevreden bent met de beeld kwaliteit die je nu krijgt via de huidige VGA aansluiting kan dat ook. In de regel is het via DVI/HDMI wel mooier maar dat hoeft niet percee.

Geluid zul je niet krijgen met een DVI naar HDMI kabel, omdat DVI geen geluid geeft maar alleen beeld. Je zult dan dus alsnog iets voor het geluid moeten bedenken.

De optie die fear1986 voor het geluid geeft is zeker de meest ideale, maar ik kan me voorstellen dat het je nogal begint te duizelen met al die termen :p. Misschien kun je dat door iemand laten doen met meer verstand van computers.

Maar is het nog gelukt om het geluid via de jack op ingang 4 te krijgen? Want als dat werkt, dan zou je nu al moeten kunnen kijken via je tv. (ook al is dat dan met beeld via VGA).

[ Voor 7% gewijzigd door discy op 04-01-2010 19:17 ]

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Hij doet het :)

Heb het via jack gedaan en gelijk een DVI naar HDMI kabel gekocht :)

[ Voor 70% gewijzigd door Grudgie op 04-01-2010 19:51 ]

• discy

discy

Cloud Architect

Wauw, helemaal top :). veel plezier met je films.

• Grudgie

Grudgie

Topicstarter
Thanx!

Jullie ook bedankt voor het helpen!! :D
Pagina: 1