• Niel1991
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik zit met een hardnekkig hardwaregerelateerd probleem. Dit is wat er gebeurde: mijn computer draaide als filmserver dus ik was niet aanwezig in dezelfde ruimte. Toen ik terugkwam stond deze uit en kreeg ik hem niet meer aan (een druk op de knop geeft absoluut niets). Het lijkt op een kortsluiting binnen de computer. De meeste onderdelen zijn uitgesloten omdat ik deze reeds heb afgekoppeld zonder enig resultaat. Ook voeding is het niet, vermits we een andere voeding hebben aangesloten op het bord.

Nu was ik toch nog een beetje bezig met onderzoek, en ondervond ik dat het uittrekken van de 4-pin connector naast de processor (geel zwart) ervoor zorgt dat de pc wel systematisch opstart (fans en harde schijf draaien).

Wat zegt dit over het probleem dat ik momenteel heb? Processor of moederbord kapot?

Alvast bedankt
Niel

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

95% kans dat je moederbord defect is, waarvan (mijn gok) 80% kans dat de condensatoren op je moederbord defect zijn. controleer je bord eens van dichtbij op bolle/opgezette condensatoren en/of bruin spul dat dr uit loopt?

zonder de 4 pins stekker komt er idd geen stroom op het cpu power circuit *en* doet t bord ook geen enkele poging tot bios post. als de condensatoren uit je cpu power circuit kortsluiting geven, dan gaat de voeding zonder de p4 stekker dr in idd wel "aan" maar de computer niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zegt dit over het probleem dat ik momenteel heb? Processor of moederbord kapot?
Laten we eens in de glazen bol kijken...

...

...

...

...nee, helaas nog steeds niets :o

Je geeft hier totaal geen info waar we wat mee kunnen:
- uit welke onderdelen bestaat het systeem?
- exact welke onderdelen heb je dan afgekoppeld?
- wat voor voeding zat erin, met welke heb je getest?
- heb je ook met andere onderdelen getest, of alleen maar dingen losgekoppeld?

Zonder deze info kunnen we niet anders doen dat koffiedik kijken of lukraak dingen roepen.

Zet om te beginnen alles voor jezelf op een rijtje. Ga dan hiermee aan de slag: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Let wel: je zult om uitsluitsel te krijgen moeten testen met andere onderdelen in jouw systeem, met name CPU en mobo (als je daartussen twijfelt). Doe je dat niet, dan is er simpelweg geen manier om met zekerheid te zeggen wat er mis is. Een topic ervoor openen voordat je zo getest hebt is dus bij voorbaat zinloos.

Verder nog twee dingen:
1) Overige Hardware is geen dumpbak. Je vraag gaat over processor en moederbord. Een topic daarover hoort (gek genoeg...) in Processors, Moederborden & Geheugen.
2) Een topictitel hoort informatief te zijn en is het uithangbord voor je topic. Probeer in die paar woorden tenminste geen slordigheidsfouten te maken...

Ik verplaats dit topic naar PMG en sluit het ivm totaal geen info en (vermoedelijk - met zo weinig info valt niets zeker te zeggen) te weinig inzet mbt uitwisselen van componenten.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.