Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

verticale data naar horizontale data (kolommen naar rijen)

Pagina: 1
Acties:

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een excel bestand met meer dan 4000 adresgegevens en bedrijfsnamen..

Het ziet er als volgt uit (alles in kolom A)

Bedrijfsnaam
Adres
Postbus
Postcode + Plaats
Telefoonnummer
Mailadres
Website
(lege regel)
Bedrijfsnaam
Adres
Postbus
Etc.

Ik wil graag dat het zo uit komt te zien:

A..................B.......C....D.....E...F....G
Bedrijfsnaam Adres Pb P+P Tel. @ website

Ik weet dat je met speciaal plakken en dan transponeren de data krijgt zoals ik het uiteindelijk wil. Maar dan moet ik 4000 keer de data selecteren en transponeren.

Ik heb op google geprobeerd te zoeken naar vert to horizontal maar ik kon niets vinden. Ik hoop dat iemand mij heel veel tijd kan besparen :)

Gr Tim

je ne sais cacques

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 21:39

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Denk ik nu heel simpel als je gewoon in cel A1 zet =Blad1!A1 (of waar je 1e bedrijfsnaam ook staat) en in cel A2 gewoon =Blad1!A12 (en B1=Blad1!A2, C1=Blad1!A3) etc en vervolgens die formules gewoon doortrekt?
Moet de opbouw van al je adresgegevens wel het zelfde zijn (maar ok, dat moet met andere oplossingen natuurlijk ook).

• LesCacques

LesCacques

Topicstarter
Ja inderdaad, de data is elke keer precies hetzelfde.

Maar dat doortrekken gaat niet... Hij neemt dan gewoon dezelfde geselecteerde cellen en husselt die door elkaar..

je ne sais cacques

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
celverwijzing zou ik ook doen, een nadeel, je moet je oude tabellen wel behouden.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

navlim schreef op maandag 04 januari 2010 @ 16:52:
celverwijzing zou ik ook doen, een nadeel, je moet je oude tabellen wel behouden.
Dat hoeft niet... als alles met verwijzingen goed staat, alles selecteren en eroverheen plakken (als waarde).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
• Met formules naar blad 2 overzetten.
• Vervolgens opslaan als tabgescheiden of kommagescheiden csv bestand. (alle formules zijn dan foetsie)
• Vervolgens de csv weer importeren in excel en voila
Het lijkt mij dat dat zou moeten werken, maar ik weet het niet 100% zeker. Het proberen waard lijkt me. Succes!

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• LesCacques

LesCacques

Topicstarter
Met de formules geprobeerd om dus

='blad1'!A4 volgende ='blad1'!A5 etc dat dus 7 keer aangezien ik 7 verschillende data heb.

Volgende rij

='blad1'!A12 volgende ='blad1'!A13 etc en dat weer in totaal 7 keer.

Als ik dat dat wil doortrekken dan neemt ie alleen de cellen die al zijn opgeroepen en trekt ie alles door elkaar en haalt ie geen nieuwe gegevens op..

je ne sais cacques

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kun je niet iets scripten om de lijst om te zetten in (csv) regels vóórdat je het in excel gooit ? Dat lijkt mij het makkelijkst.

@vv

Volgens mij is dat de reverse procedure, ma.w. weer van rijen naar kolommen ;)
Ja precies :+

[ Voor 30% gewijzigd door u_nix_we_all op 04-01-2010 17:14 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-11 16:29
rij kopieren en in notepad++ (of iets dergelijks) plakken
alle tabs (\t) vervangen (ctrl-h) door newlines (\n)
kopieren en plakken in kolom in nieuw werkblad

deze handeling moet je dus voor iedere rij doen maakt totaal ongeveer 10 handelingen. valt mee

edit: nvm, dit kan niet. dacht dat de data een soort van 90 graden gedraaide tabel was. maar alle data staat onder elkaar zoals:
bedrijf1
adres1
tel1
bedrijf2
adres2
tel2

[ Voor 25% gewijzigd door cosmo_roel op 04-01-2010 17:12 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:25
Welke versie van excel gebruik je ?

Bij mij kan je in excel 2003 en in 2007 gewoon meerdere kolommen in een keer 'speciaal plakken; transponeren'. Dan staat alles in een keer zoals jij wilt.

Heb je toch een versie waarbij het niet kan dan kan je heel simpel er even een macro voor opnemen:

-cel blad1!A1 selecteren+kopieren
-plakken in blad2!A1
-cel blad1!A2 selecteren+kopieren
-plakken in blad2!B1
enz. tot je alle gegevens voor die klant/contact hebt gekopieerd in de goede vorm in blad 2
-nieuwe rij invoegen in blad 2 voor de zojuist gemaakte rij (zodat deze weer 'vrij' komt met lege cellen)
-dan in blad 1 kolom A verwijderen
macro opnemen stoppen

nu loopt de macro dus door heel blad 1 per kolom om die om te zetten naar blad 2 in rijen. Is dus maar 1x handmatig werk.

Ps niet met het origineel uitvoeren, je originele data op blad 1 wordt zo dus wel weggegooid; mocht het fout gaan ben je het gewoon kwijt

edit:
even een sneltoets aan je macro toewijzen: kan je die toetsen combi ingedrukt houden om door je 4000+ kolommen te gaan

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 04-01-2010 17:24 . Reden: toevoeging ]

• LesCacques

LesCacques

Topicstarter
Tis me gelukt....

Ik heb op de regel waar het bedrijfsnaam stond =A4 =A5 =A6 etc
Dan op de regel van de vorige = A12 =A13 =A14 etc
en dan alle regels selecteren INCL lege regels en dan doortrekken :D

En dan alles selecteren behalve A en speciaal plakken als waarde. Daarna alle kolommen benoemen en alle witte regels wegfilteren en voila!!

Beste makkelijk maar dan moet wel alle data kloppen :P

edit: excel 2007 btw

je ne sais cacques

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dit formaat is gewoon niet handig. ;) Ik zou even een regexp-replace doen op
code:
1
\n(?!\n)

En dat veranderen naar een komma oid (even ervan uitgegaan dat je geen komma's in je data hebt). Dit kan desnoods in je browser (zonder dat er data heen en weer wordt gestuurd), bijvoorbeeld hier. Vervolgens de boel kopieren naar excel, text-to-columns op een komma uitvoeren en de lege kolom weghalen. :)

Maar het bovenstaande kan ook natuurlijk, mits je altijd alle rijen hebt.. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door pedorus op 04-01-2010 17:34 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1