[Ubuntu] Nieuwe install text artificats

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik heb net een nieuwe installatie gedaan van Ubuntu 9.10 Server editie. Als de installatie is afgerond krijg ik een leeg zwart scherm te zien met een knipperende cursor.

Als ik vervolgens overschakel naar tty1 krijg ik wel gewoon de cli mode maar met bijna onleesbare karakters.
Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/1397/screencg.jpg

Dit is alles wat er in Xorg.conf staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "Module"
    Load    "dri"
    Load    "GLcore"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Default Device"
    Driver  "vesa"
EndSection

Done:
4x opnieuw geïnstalleerd.
update/upgrade/dist-upgrade
Ati drivers geïnstalleerd
nv drivers gebruikt.

Het is bijna ondoenlijk om tekst te lezen, maar via ssh inloggen kan wel.
iemand enig idee wat ik nog meer kan doen?

Specs:
VGA: Ati Radeon 9200 pro

[ Voor 23% gewijzigd door battler op 04-01-2010 17:12 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 20:49

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Even checken of je video kaart netjes recht en vast in het slot zit. Het lijkt mij namelijk een probleem van je video kaart.

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 19:11
Hmmm, lijkt me niet. Sommige characters zijn wel duidelijk. Ik zou eerder iets denken in de richting van je taal instellingen of in je character set. Maar ik laat het even aan de experts hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Het zijn ook altijd dezelfde karakters. Het lijkt me echt iets van de drivers of de inderdaad de instellingen. Maar voorheen nooit zoiets gehad. Misschien iets dat de desktop editie wel meegeeft als drivers en de server editie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Het ziet er mij ook uit als een character set issue. Je zegt dat je via SSH kan inloggen, maar heb je dan nog wel issues, of zijn je karakters dan 'normaal'? Kijk ook eens of je instellingen in /etc/default/locale wel goed staan.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Via SSH is alles normaal. 2 Schermen aangesloten (VGA + DVI) geven beide hetzelfde probleem. In locale staat niets spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt dus X handmatig geïnstalleerd op server om zo je desktop te krijgen of is het de bedoeling dat het ook werkelijk een server is? Je hoeft tegenwoordig namelijk geen xorg.conf meer te hebben, alles wordt via HAL geconfigureerd. Zolang je de open source driver gebruikt (moet je wel met die kaart), gaat het allemaal automagisch.

Waar je nu tegenaan kijkt is een fout in de standaard weergave van je TTY, dit staat buiten X en video drivers, dus kijk daar niet naar. Voer eens, vanaf je fysieke TTY, een 'sudo dpkg-reconfigure console-setup' uit, en zet de waardes daar op standaard, dat is dus VGA, 16 punten. Character encoding op UTF-8, Latin-1.
Krijg je dezelfde 'artifacts' tijdens het opstarten? Je moet waarschijnlijk de opties 'quiet splash' verwijderen van je boot prompt. Bij Grub2 moet je Shift ingedrukt houden om het grub menu te krijgen waarin je de bootparameters kan aanpassen (of je past het aan via SSH in /etc/default/grub voor permanent doorvoeren, vergeet niet update-grub te draaien!).
Als laatste optie kan je als boot parameter nog 'vga=ask' toevoegen, welke je een keuze scherm geeft om een console resolutie op te geven. Neem een die of precies op je monitor werkt, of een standaard 640x480 of 800x600 resolutie geeft. Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

En als je boot met een vga=normal bootoptie? Mocht dat niets zijn, probeer gewoon eens in te loggen (ookal kan je het bijna niet lezen) en doe eens reset. Dit wil een console ook nog weleens resetten als het niet meer helemaal lekker ingesteld is (bijv. na het cat'ten van een binary ofzo).

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Waar je nu tegenaan kijkt is een fout in de standaard weergave van je TTY, dit staat buiten X en video drivers, dus kijk daar niet naar. Voer eens, vanaf je fysieke TTY, een 'sudo dpkg-reconfigure console-setup' uit, en zet de waardes daar op standaard, dat is dus VGA, 16 punten. Character encoding op UTF-8, Latin-1.
Dit lost het probleem bijna op :D _/-\o_ . Op het moment dat ik dit uitvoer via ssh dan heb ik na afloop goed beeld. Vervolgens reboot ik of switch ik van tty of tik ik iets in. En dan verspringt alles weer naar het onleesbare.

Tijdens het booten ziet alles er goed uit.
En als je boot met een vga=normal bootoptie? Mocht dat niets zijn, probeer gewoon eens in te loggen (ookal kan je het bijna niet lezen) en doe eens reset. Dit wil een console ook nog weleens resetten als het niet meer helemaal lekker ingesteld is (bijv. na het cat'ten van een binary ofzo).
helaas :(

[ Voor 20% gewijzigd door battler op 04-01-2010 19:55 ]

Pagina: 1