Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tele2-internet aanvragen op tweede aderpaar

Pagina: 1
Acties:

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Sinds een paar maanden woon ik op kamers in Tilburg waar we een 3Mbit-verbinding van KPN moeten delen met z'n 5-en. Zoals je snapt schiet dat niet op..

Nu ben ik aan het zoeken naar alternatieven en bedacht ik me dat ik best een tweede ADSL-verbinding kan aanvragen op het tweede aderpaartje wat nog beschikbaar is.
Uiteraard heb ik toestemming gevraagd-, en gekregen van mijn huurbaas.

Zonet een telefoontje naar Tele2 gedaan met de vraag of ze me een ADSL-verbinding over het tweede aderpaartje kunnen leveren. De beste man aan de andere kant wist wat ik bedoelde en heeft een test uitgevoerd op mijn adres.

Er is volgens Tele2 een ADSL-verbinding mogelijk op dat adres. Maar het is voor Tele2 niet mogelijk om een ADSL-verbinding over het tweede aderpaartje aan te vragen.
Wanneer ze toch een aanvraag zouden opstarten zal dat leiden tot verhuizing van de bestaande ADSL-verbinding van KPN. Daar moeten ze juist vanaf blijven want dat is niet mijn eigendom!

Als tip kreeg ik mee om KPN te bellen om ADSL aan te vragen. Zij kunnen me immers wel een verbinding leveren over het tweede aderpaartje.
Vervolgens, wanneer de verbinding opgeleverd is, zou ik Tele2 kunnen bellen om een verhuizing op te starten.

Probleem is alleen dat ik bij KPN vast zit aan een jaarcontract en 2x zoveel betaal voor een ADSL-verbinding als bij Tele2

Resumerend:
1. Ik moet KPN vragen om een ADSL-verbinding te realiseren over het tweede aderpaartje omdat Tele2 dat niet kan.
2. Vervolgens, als KPN de ADSL-verbinding opgeleverd heeft, kan ik Tele2 opdracht geven om die verbinding te verhuizen.

Heeft er iemand een tip of oplossing voor me?

P.S. Een internetverbinding over kabel mag ik niet aanvragen van mijn huurbaas

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 11:26
Toen ik nog bij Tele2 werkte, een jaar of 3 geleden, kon dit alleen gedaan worden door de mensen aan de backoffice. (Die kunnen rechtstreeks aangeven op welk LijnID e.e.a. opgeleverd moest worden).

Lastige is alleen dat het je niet gaat lukken om bij de backoffice terecht gaat komen. Enige manier is via een storingstraject.
Dan bedoel ik dus:
1. Aanvraag nieuwe Tele2 DSL lijn op je eigen adres. (Nieuwe order, geen telco migratie)
2. De order die Tele2 doet bij KPN zal worden afgewezen worden door KPN.
3. Backoffice Tele2 pakt de order op, en zal de order op het goede aderpaar inschieten.
4. Na 6 weken zal de nieuwe lijn op het goede aderpaar opgeleverd worden.

Beetje omslachtig, kost je een maand of 3, maar dan heb je ook wat. ;)

Mijn Firewizzie

• Pingelmonster
  • Niet online
@Case
Opzich een logische beredenering. Ik zie dat je ongeveer 3 jaar terug actief was voor Tele2, wie zegt dat deze procedure in de tussentijd niet gewijzigd is?

Toch een vraag. Waarom zou KPN een nieuwe aanvraag afwijzen? Word er dan niet automatisch een verhuizing opgestart?

[ Voor 10% gewijzigd door Pingelmonster op 04-01-2010 16:02 ]

Verwijderd

Procedure is hetzelfde. KPN wijst dit af omdat er een actieve dsl verbinding actief is en deze mag niet zomaar worden overgenomen.

Wat je moet doen bel tele2 op en zeg dat je een aansluiting wilt op het 2e aderpaar dit kan gewoon. Indien ze zeggen dat het niet werkt of ze het niet begrijpen vraag dan of ze een ticket willen doorzetten naar admin, zij kunnen dit gewoon inschieten.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
De grote vraag is of er een (volledig ingelaste) tweede aderpaar beschikbaar is op je adres. Als je die binnen in huis ziet in je ISRA zegt nog niet dat die in de staat (ondergronds) of in de wijkverdeler is aangelegd volledig tot de centrale.

Misschien heeft Tele2 dit gecontroleerd en gekeken of er nog een beschikbaar (dus vrij!) aderpaar aanwezig is?

Het KPN vragen of zij verplaatsen is natuurlijk nonsense, waarom zouden zij dat in vredesnaam doen voor je. Omdat Tele2 iets niet kan in haar ordering procedures?

Als je een aanvraag doet zonder overstap kan het nooit een overstap worden, echter wel een ophef van de huidige verbinding (let dus op!). Een aanvraag voor nieuwe aansluiting (zonder overstap) wordt kan KPN verzocht worden te leveren op een vrije lijn (aderpaar), is die er zit je aansluiting op de 2de (die als eerste dan vrij zou zijn als hij aanwezig is).

Is er maar één kan een ISP een 'enige bewoner' aanvraag doen, dat betekent dat jij aangeeft dat alles wat er nu op zit weg mag omdat jij daar nu de enige bewoner/eigenaar van het pand/woning bent.

Lijkt me dat Tele2 bij een aanvraag gewoon vraagt om een vrije lijn en niet perse op de eerste wil leveren enkel. Zou dat wel zo zijn heb je en probleem en moet je misschien voor deze situatie een andere ISP raadplegen. Het enige wat bij het 'proberen' met een aanvraag niet moet gebeuren is dat Tele2 een 'enige bewoner' aanvraag doet zonder jouw toestemming, dan wordt je KPN van de lijn gehaald en mag je dat wel contractueel afbetalen.

Kortom, wat je wilt is: Aanvraag zonder overstap, *zonder* enige bewoner.

Dan wordt hij afgewezen als er geen vrij aderpaar is, en geleverd op een volgende (2de, 3de etc) als die er is.

[ Voor 12% gewijzigd door bjck op 04-01-2010 21:45 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
@ts: pm even pc+nr

Workaround is om een losse analoge lijn bij KPN aan te vragen. Die komt dan op het vrije paar. Vervolgens vraag je weer op DAT nr een dsl aan, dan zou het goed moeten gaan. Kost je wel 50 eur (uit mn hoofd) + 9 eur (belbasis)/mnd extra.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Misschien een nog grotere workaround, maar is er niet gewoon ziggo of UPC beschikbaar?

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
Megamind schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:48:
Misschien een nog grotere workaround, maar is er niet gewoon ziggo of UPC beschikbaar?
Pingelmonster schreef op maandag 04 januari 2010 @ 15:19:
....

P.S. Een internetverbinding over kabel mag ik niet aanvragen van mijn huurbaas
Was een goed idee maar ja... niet dus.

In theorie kan het wel, onofficieel. Als je een adres in dezelfde regio hebt werkt het vaak ook wel op een ander adres. Ik kan het modem van mn ouders bv hier prima aansluiten (en het werkt). Je moet 'm dan alleen op een ander adres als abbo afsluiten.

Garanties heb je alleen niet: Als je interne bekabeling brak is komt je modem niet online, en als je huisbaas er versterkers tussen gedrukt heeft die niet retourgeschikt zijn houd het ook op.

• Pingelmonster
  • Niet online
Gisteravond nogmaals Tele2 gebeld en een nieuwe aanvraag opgestart.
Als ik tijdens het telefoontje niet vaak genoeg gezegd heb dat het om 't tweede aderpaar gaat dan weet ik 't ook niet meer (heb t denk ik wel 7x aangekaart).
Ik moet 5 Euro extra betalen voor een lijn + abbokosten Tele2.

Heb de naam van de medewerker genoteerd..mocht het mis gaan.
Ff afwachten dus!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Waarom nemen jullie met z'n 5e niet gewoon een snellere verbinding bij een willekeurige provider?

Als er nu 3Mbit met z'n 5e is, dan is 20Mbit natuurlijk een stuk lekkerder.
Of is de lijn zo brak dat er maar 3 Mbit op kan, wat dus nog wel eens minder kan worden als er ook nog een tweede ader paar straks gebruikt gaat worden, zit je straks met twee brakke lijnen omdat ze elkaar storen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Pingelmonster
  • Niet online
Robinski schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:51:
Waarom nemen jullie met z'n 5e niet gewoon een snellere verbinding bij een willekeurige provider?
Dag mag niet van de huurbaas omdat hier een contractuele afspraak over bestaat...

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Internet van KPN dat is van na oktober 2008 is kosteloos te switchten naar een hogere snelheid. Bijvoorbeeld internet extra, kost 35 euro, en biedt 8 tot 12 mb.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Pingelmonster schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 08:48:
Gisteravond nogmaals Tele2 gebeld en een nieuwe aanvraag opgestart.
Als ik tijdens het telefoontje niet vaak genoeg gezegd heb dat het om 't tweede aderpaar gaat dan weet ik 't ook niet meer (heb t denk ik wel 7x aangekaart).
Ik moet 5 Euro extra betalen voor een lijn + abbokosten Tele2.

Heb de naam van de medewerker genoteerd..mocht het mis gaan.
Ff afwachten dus!
Welk nummer heb je gebeld? 08001602 of de helpdesk?

Indien je de verkooplijn hebt gebeld zal ik er niet vanuitgaan dat het goed doorloopt dit is niet iets wat je kan invoeren als salesmedewerker.

Verwijderd

Geachte Pingelmonster,

Stuurt u mij alstublieft een email met uw Tele2 mobiele nummer en/of uw Tele2 klantgegevens. Graag zou ik u ook willen vragen om uw gebruikersnaam en eventueel de link naar dit topic toe te voegen aan de e-mail. Ik ben een medewerker van Tele2 en kan voor u kijken wat er aan de hand is. Mijn email adres is: webservice@tele2.nl

Met vriendelijke groeten,

Webservice Tele2

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Anders kun je altijd nog een omweg gebruiken.

Vraaag een analoge belbudget lijn op ader2, bij een primafoon ofzo. 9,95 in de maand, levertijd dag of 5. Je hebt dan een telefoonnummer. Op dit nummer vraag je de tele2lijn aan. Tele2 neemt de 9,95 van KPN voor zijn rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 06-01-2010 13:24 ]

• Pingelmonster
  • Niet online
Ik heb vanochtend contact opgenomen met webservice@tele2.nl met het verzoek om me even te bellen voor een statusupdate.

Zojuist werd ik keurig gebeld door iemand van Tele2 die me wist te vertellen dat het al bijna fout is gegaan.
De aanvraag die ik had lopen is (waar ik al bang voor was) ingezet op het eerste aderpaar. KPN had dus al bijna een verhuizingstraject in gang gezet voor de bestaande lijn terwijl ik expliciet heb aangegeven dat dát absoluut niet mocht.

De Tele2-man heeft met mijn toestemming de aanvraag gecancceled en een nieuwe aanvraag ingeschoten op het tweede aderpaar.
Hij wist me wel te vertellen dat de kans aanwezig is dat het alsnog fout gaat, oa door de diversiteit aan databases bij KPN waarin aderparen van aansluitingen etc zijn opgenomen. Uit ervaring wist hij te vertellen dat het vaak wel goed ging.

Uiteraard moet ik de verantwoordelijkheid op me nemen als het onverhoopt toch fout gaat, daarvoor heb ik mijn toestemming verleend. Hij vroeg ook of ik akkoord ging met het overslaan van de respijtperiode omdat de oplevering dan sneller verloopt. Daarmee ben ik ook akkoord gegaan.

Tot zover is mijn ervaring met Tele2 positief.
Ik wist van te voren al dat dit tricky zou kunnen worden, ik heb vaak mijn twijfel uitgesproken en aangegeven dat de aanvraag op het tweede aderpaar moest worden ingeschoten.
Hopelijk gaat het nu wel goed. Ik hou het in de gaten en hou de status hier bij zodat anderen er in de toekomst ook profijt van kunnen hebben

• Pingelmonster
  • Niet online
Gisteren bericht gekregen dat de oplevering gepland staat op 27 januari, volgende week woensdag dus.
Het ISRA-punt komt in mijn kamer uit de 'grond' en dat heb ik gisteren vrij gemaakt..

De huidige KPN-verbinding is aangesloten op een zwart en een doorzichtig kabeltje. Naast die twee kabeltjes komen er nog 11 kabeltjes uit de muur:
2x rood, 2x blauw, 2x groen, 1x geel, 1x wit, 2x doorzichtig, 1x grijs (dikker)

Uiteraard begon ik me meteen af te vragen op welk aderpaartje de verbinding opgeleverd wordt...
Heb daarom KPN gebeld met de vraag of zij dat voor mij kunnen zien.

Ze hebben wat zaken gecheckt en uiteindelijk kreeg ik iemand van de Technische afdeling aan de telefoon.
KPN kan me niet vertellen welk aderpaartje straks het Tele2-aderpaartje wordt omdat Tele2 dat zelf in de wijkcentrale af zou monteren.
Wel wist de beste KPN-man me te vertellen dat er twee ServiceID's bestaan op mijn adres, dus dat betekent dat de tweede verbinding inderdaad op het tweede aderpaar komt te staan. Goed nieuws dus.

Daarop heb ik Tele2 gebeld met dezelfde vraag: "welke 2 van de 11 kabeltjes vormen straks mijn Tele2-aderpaar?"
Ook daar wist men het niet te vertellen en kreeg ik het advies om wat combinaties te proberen...maar dan zou ik 167 combinaties hebben om te proberen!
Vervolgens heeft de medewerker van Tele2 me geadviseerd om even te bellen als de verbinding opgeleverd is zodat ik aan mijn kant steeds twee kabeltjes kortsluit en Tele2 steeds een lijnmeting uitvoert om het Tele2 aderpaar te vinden...

Ik ga zometeen wederom webservice@tele2.nl mailen met de vraag of zij daar achteraan zouden kunnen gaan zodat ik straks weet welke kabeltjes ik moet gebruiken...

Tot zover de status voor vandaag!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

Tazzios

..

1 ader werkt ook, kan ik me herinneren ;)
scheelt weer wat combinaties

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 21-01-2010 10:45 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Tazzios schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:44:
1 ader werkt ook, kan ik me herinneren ;)
scheelt weer wat combinaties
Geeft wel enorm storing

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Pingelmonster
  • Niet online
Zonet werd de Davolink-modem thuis afgeleverd door UPS.
Via de status-pagina (mijn.tele2.nl) van Tele2 begreep ik dat 'de order technisch opgeleverd is', terwijl ik vanochtend per SMS nog te horen kreeg dat de verbinding op de 27-01 opgeleverd werd.

Uiteraard meteen even contact opgenomen met Tele2 en aangegeven dat ik de boel wilde aansluiten, maar dat ik graag van hun even vernam op welk aderpaartje. E.e.a werd nagevraagd en na 10min kreeg ik te horen dat de verbinding nog niet opgeleverd is en dat dat de 27e gebeurt.
Om er achter te komen op welk aderpaar de verbinding gezet wordt moet achteraf een KPN-monteur aangestuurd worden die dit in de wijkcentrale nagaat en bij mij thuis komt om de verbinding te 'piepen' (middels een toonpuls een lijnmeting doen)/controleren.

Ik wordt hierover nog gebeld door KPN om een afspraak te maken.

Met een beetje geluk heb ik dus eind deze week twee werkende ADSL-verbindingen op één adres; één van KPN en één van Tele2.

[ Voor 3% gewijzigd door Pingelmonster op 25-01-2010 11:36 ]

Verwijderd

Erg interessant om je relaas te lezen! Ook ik ben in het verleden ook al een paar met mijn neus tegen aangeknald! Jammer voor mij (was al 4 jaar geleden) niet gelukt.

Zou idd heel mooi zijn als je straks met 2 verbindingen weer tegenaan kunt! _/-\o_

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Pingelmonster schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 10:24:
Gisteren bericht gekregen dat de oplevering gepland staat op 27 januari, volgende week woensdag dus.
Het ISRA-punt komt in mijn kamer uit de 'grond' en dat heb ik gisteren vrij gemaakt..

De huidige KPN-verbinding is aangesloten op een zwart en een doorzichtig kabeltje. Naast die twee kabeltjes komen er nog 11 kabeltjes uit de muur:
2x rood, 2x blauw, 2x groen, 1x geel, 1x wit, 2x doorzichtig, 1x grijs (dikker)

Uiteraard begon ik me meteen af te vragen op welk aderpaartje de verbinding opgeleverd wordt...
Heb daarom KPN gebeld met de vraag of zij dat voor mij kunnen zien.

Ze hebben wat zaken gecheckt en uiteindelijk kreeg ik iemand van de Technische afdeling aan de telefoon.
KPN kan me niet vertellen welk aderpaartje straks het Tele2-aderpaartje wordt omdat Tele2 dat zelf in de wijkcentrale af zou monteren.
Wel wist de beste KPN-man me te vertellen dat er twee ServiceID's bestaan op mijn adres, dus dat betekent dat de tweede verbinding inderdaad op het tweede aderpaar komt te staan. Goed nieuws dus.

Daarop heb ik Tele2 gebeld met dezelfde vraag: "welke 2 van de 11 kabeltjes vormen straks mijn Tele2-aderpaar?"
Ook daar wist men het niet te vertellen en kreeg ik het advies om wat combinaties te proberen...maar dan zou ik 167 combinaties hebben om te proberen!
Vervolgens heeft de medewerker van Tele2 me geadviseerd om even te bellen als de verbinding opgeleverd is zodat ik aan mijn kant steeds twee kabeltjes kortsluit en Tele2 steeds een lijnmeting uitvoert om het Tele2 aderpaar te vinden...

Ik ga zometeen wederom webservice@tele2.nl mailen met de vraag of zij daar achteraan zouden kunnen gaan zodat ik straks weet welke kabeltjes ik moet gebruiken...

Tot zover de status voor vandaag!
nee als het goed is zetten ze het singaal op een paar. (2 getwiste draden) dus kijk even iets verder terug welke om elkaat getwist zijn, dan hou je 5 mogelijkheden over waarvan er al 1 in gebruik is.

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 25-01-2010 21:41 ]

Iperf

• Pingelmonster
  • Niet online
Vanaf mijn Tele2-lijntje kan ik vanavond het volgende beschrijven:

Zoals beloofd zou vandaag mijn internetverbinding opgeleverd worden.
Zo ongeduldig als ik was heb ik vanochtend om 9.00uur contact opgenomen met Tele2 over de monteur. Stiekem had ik een beetje een wantrouwend gevoel dat ze me niet zouden gaan bellen....

Maargoed, de belnotitie stond er en ik moest het maar gewoon afwachten.
Om 14.00uur vanmiddag nog niks vernomen, dus ik wederom bellen..ik moest het weer af wachten. Ze mochten me aan de klantenservice niet doorverbinden met de verantwoordelijke afdeling..

Afijn, om 17.30u nóg niks gehoord..toen werd ik een beetje pissig. Mijn wantrouwend gevoel bleek dus te kloppen, ik werd niet gebeld over die monteur.
Om 21.00uur vanavond was ik het wachten zat. Mijn internetverbinding was technisch opgeleverd en ik wilde er gebruik van maken!

Met mijn technische kennis en eigenwijsheid ben ik met een multimeter naar spanning gaan zoeken op de adertjes. Op de adertjes van de KPN-lijn stond spanning (wisselstroom). Dat was mijn referentie; er zou stroom moeten staan op de adertjes die ik nodig zou hebben voor mijn Tele2-lijntje.
Zo ben ik elk adertje afgegaan, uiteindelijk hield ik drie aders over waar een stroompje op stond. De dikke grijze, de witte en één doorzichtige.

Vervolgens heb ik een kabeltje geprepareerd met aan de ene kant een RJ11-plug en aan de andere kant twee losse draadjes. Deze heb ik op de lijn-ingang van de splitter gestoken.
De modem heb ik op de 'modem'-ingang van de splitter geprikt. Zie tekening:

Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/894/tekeningk.png

Op die manier heb ik de rode en groene adertjes aangesloten op de adertjes. Even proberen en uiteindelijk begon het DSL-lampje (op de witte en doorzichtige aders) op het modem te knipperen en uiteindelijk constant te branden.
@Tazzios: Ik heb nog geprobeerd om het met één adertje te laten werken maar kreeg hiermee geen DSL-verbinding tot stand.

+/- 22:30u: ik heb een DSL-signaal!!

Nadat ik constateerde dat ik nu ook een werkende Tele2-internetverbinding had ben ik snelheid gaan meten. Zowel op Tele2-lijn als op de reeds bestaande KPN-lijn.
De Tele2 verbinding haalt +/- 1.50MByte/sec. (netjes voor 1.1KM!). De KPN-verbinding vloog er om de haverklap uit...DSL signaal viel gewoon weg.
Ik had echter het vermoeden dat dit te maken had met de afwerking bij het ISRA-punt. Geen enkel aderpaartje was namelijk getwist... dat heb ik dus nog even gedaan waarna ik beide verbindingen wederom getest heb. Beiden zijn ze nu stabiel.

Ook bij 1.5MByte/sec downloaden loopt de andere KPN-lijn gewoon door zonder problemen.

Als Tele2 morgen belt om een monteur langs te sturen dan kan ik dus vertellen dat het al niet meer hoeft!
Geweldig!

Het heeft weliswaar 4 weken geduurd om een ADSL-verbinding van Tele2 op te laten leveren op een tweede aderpaartje NAAST een bestaande ADSL-lijn van KPN, maar het werkt!

Ik hoop door mijn berichtgeving hier anderen een steuntje in de rug te kunnen geven bij het uithalen van dezelfde truuk. Bij vragen kun je me PM-men.

Thomas, aka Pingelmonster

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Die splitter kan je weg doen. Die is alleen voor ADSL én analoge telefonie. Op kaal koper heeft hij geen nut.

• Pingelmonster
  • Niet online
cornfed99111 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 02:19:
Die splitter kan je weg doen. Die is alleen voor ADSL én analoge telefonie. Op kaal koper heeft hij geen nut.
Daar was ik inmiddels ook achter 8)7. Splitter heeft inderdaad geen zin op een kale koperlijn.
Pagina: 1