USB muis en keyboard gooien bijl erbij neer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 14:25
Hallo allemaal. Ik heb een probleem met mijn nieuwe pc. Sinds zaterdag 26 december hebben zowel mijn muis als mijn toetsenbord de onhebbelijke gewoonte om ermee te kappen van het een op het andere moment. Zit ik het ene moment nog vrolijk te typen en te muizen, blijft mn muiscursor gewoon hangen op 1 plek en is dan ook niet meer vooruit te branden en ook mijn toetsenbord reageert nergens meer op. Maar windows is gek genoeg niet vastgelopen want de cursor in een open MSN gespreksvenster knipperde nog wel steeds en dat gebeurt niet bij een vastgelopen windows volgens mij. En toen het de 2e keer gebeurde zag ik dat het gesprek in mIRC ook gewoon doorging. Er zat niets anders op dan de pc op een wat windows onvriendelijke manier te rebooten. Dit is al 3 keer gebeurd en het aparte eraan is dat dit tot dusver om de 4 dagen is opgetreden, maar dat kan misschien stom toeval wezen. Ik heb toen het de derde keer gebeurde de keyboard en muis in een andere USB poort geplugd maar dat werkte niet. Ook de logboeken laten niks zien dat met de USB poorten te maken heeft.

Mijn pc specs:
Mainboard: Asus P7P55D
PSU: Corsair VX450W
CPU: Intel Core i5 750
GPU: Club3D Radeon HD4670
Memory: Corsair XMS3 DDR3 4Gb kit
HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB (HD103SJ)
BIOS: American Megatrends v1102.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is om suggesties te geven die mogelijk naar de oplossing van dit probleem leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je al eens een andere muis en keyboard geprobeerd? Of dit setje op een andere pc?
En heb je dit ook met een ander OS (linuxlive bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 12:23
Of de muis & toetsenbord in andere USB poorten, puur om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
@TERW_DAN: Ik gebruik alleen Windows 7 en heb weinig verstand van Linux, al heb ik wel met de gedachte lopen spelen om te booten met USB stick waar Linux Ubuntu op staat. Maar zoals ik al zei, ik heb weinig kaas gegeten van Linux.

Keyboard en muis zijn niet van hetzelfde merk en splinternieuw. Keyboard is van Microsoft en muis is van Logitech en hoe groot acht jij de kans dat zowel de muis als keyboard kuren gaan vertonen?

@Zhalix: Ze hangen nu op een andere poort om te zien of het misschien aan de poorten zelf lag. Nu afwachten of het probleem zich opnieuw voordoet.

[ Voor 46% gewijzigd door Sahri op 04-01-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
@Johnbytheway: Ik heb geen draadloze toetsenbord en muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sahri schreef op maandag 04 januari 2010 @ 13:50:
@TERW_DAN: Ik gebruik alleen Windows 7 en heb weinig verstand van Linux, al heb ik wel met de gedachte lopen spelen om te booten met USB stick waar Linux Ubuntu op staat. Maar zoals ik al zei, ik heb weinig kaas gegeten van Linux.

Keyboard en muis zijn niet van hetzelfde merk en splinternieuw. Keyboard is van Microsoft en muis is van Logitech en hoe groot acht jij de kans dat zowel de muis als keyboard kuren gaan vertonen?
Veel verstand hoef je ook niet te hebben van linux. Als je gewoon een livelinux gebruikt hoef je zelf weinig te doen.
De kans dat beide defect zijn is natuurlijk klein, maar als je alles uitsluit weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
Het is dus opnieuw gebeurd. Ik kan moeilijk geloven dat het aan mn muis/toetsenbord ligt want ze zijn beiden splinternieuw. Het enige andere toetsenbord dat ik heb typt beslist niet lekker vergeleken met deze dus ik heb niet veel zin om dan dagen op dat onding te typen tot het probleem zich opnieuw voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Kijk eens of de drivers voor je usbcontroller goed geïnstalleerd staan. (of probeer je tobo/muis eens op een andere pc/laptop als je daar de gelegenheid voor hebt, gewoon om uit te sluiten dat die het zijn)

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Muis en tobo zijn het niet lijkt me, die stoppen niet op hetzelfde moment met werken. Voor de zekerheid, volgende keer dat het gebeurd ander toetsenbord inpluggen. Ik denk toch eerder aan windows die crasht of aan een falende usb controller.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06
Bij overbelasting/kortsluiting van de USB poorten zal er een veiligheidsmechanisme in werking treden. De poort of poorten waarop dat gebeurt gaan uit en je OS zal meestal een melding geven dat er wat aan de hand is met je USB controller. Kan je eens wat vollediger worden met je probleemomschrijving en de volgende vragen beantwoorden/doen?
  • Zijn het alleen je muis en tobo die uitvallen of ook andere apparaten die je op dezelfde (groep) poorten hebt zitten?
  • Geeft Windows een melding van een uitgeschakelde USB poort?
  • Welke andere USB apparaten heb je op je PC aangesloten? Ik heb eens een externe harddisk gehad die nog wel eens een piekvebruik in stroom had dat mijn oude pc niet leuk vond waarna alle USB poorten uitgingen.
  • Heb je een optische muis? Zo ja: is het lampje nog actief?
  • Welke lampjes branden er nog op je toetsenbord?
  • Probeer eens een willekeurige Linux Live CD (alles gaat vanzelf, je hoeft nergens verstand van te hebben) en kijk dan of het probleem ook nog optreedt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
@gertvdijk:
  • De enige USB apparaten die aangesloten zijn de toetsenbord en muis.
  • Nee
  • Zoals ik al zei, er hangt alleen een muis en toetsenbord aan de USB. Geen hub, gewoon direct aangesloten. Maar ik heb eerst de externe HDD ervan verdacht deze problemen te veroorzaken maar aangezien hij er niet aan hing bij de 3e en 4e keer, kan ik deze goed als uitsluiten.
  • Heb een laser muis.
  • Dit antwoord blijf je me nog even schuldig want daar heb ik niet op gelet :$
  • Dat was me al eerder voorgesteld maar het probleem treedt zo onregelmatig op. Moet ik dan hele tijd met Linux werken tot het probleem zich opnieuw voordoet?
Maar ik heb nu de toetsebord op de PS/2 poort hangen en muis op USB. Als muis ermee kapt en toetsenbord niet, dan lijkt me dit een probleem met de USB controller zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Had je nou al eens geprobeerd wat het ding doet in een livelinux omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
TERW_DAN schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:03:
Had je nou al eens geprobeerd wat het ding doet in een livelinux omgeving?
Nee. Moet LiveLinux nog downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Sahri schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:00:
Maar ik heb nu de toetsebord op de PS/2 poort hangen en muis op USB. Als muis ermee kapt en toetsenbord niet, dan lijkt me dit een probleem met de USB controller zelf.
Nee hoor, je sluit daarmee niks uit. Dan kan het alsnog een softwareprobleem zijn betreffende USB aansturing, een overbelasting zijn veroorzaakt door kortsluiting (metaaldeeltje, vocht, whatever) of een misschien intern aangesloten USB apparaat (op mobo zit nog wel eens een BT of WLAN kaartje dat hardwired op USB is aangesloten)...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T020
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 09:14
Ik neem aan dat je ze achterop je pc hebt aangesloten en niet aan de voorkant, dit maakt ook wel eens verschil.
Heb ook nog wel eens gehad dat ik tobo & muis in de bovenste usb poorten moest stoppen want in de onderste werkt het niet, maar dat zal wss aan mijn mobo hebben gelegen :P

Maar je kan zoals iedereen zegt het best eerst je usb driver updaten want ik zie nog niet staan dat je dat gedaan hebt, heb je trouwens ook logitech setpoint geinstalleerd (voor je muis)?

hier kan je je drivers updaten:
ga naar Download-USB en installeer achtereenvolgens v1.0.17.0 en v3.0.2.1
bij v3.0.2.1 staat trouwens "*Please remove all device from USB3.0 ports before start update.", douw dus even je tobo in de PS2 poort voor de installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
T020 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:38:
Ik neem aan dat je ze achterop je pc hebt aangesloten en niet aan de voorkant, dit maakt ook wel eens verschil.
Heb ook nog wel eens gehad dat ik tobo & muis in de bovenste usb poorten moest stoppen want in de onderste werkt het niet, maar dat zal wss aan mijn mobo hebben gelegen :P

Maar je kan zoals iedereen zegt het best eerst je usb driver updaten want ik zie nog niet staan dat je dat gedaan hebt, heb je trouwens ook logitech setpoint geinstalleerd (voor je muis)?

hier kan je je drivers updaten:
ga naar Download-USB en installeer achtereenvolgens v1.0.17.0 en v3.0.2.1
bij v3.0.2.1 staat trouwens "*Please remove all device from USB3.0 ports before start update.", douw dus even je tobo in de PS2 poort voor de installatie ;)
Ik wil niet veel zeggen maar dat is mijn mobo niet. Op de Asus Global site had je mn mobo allicht wel kunnen vinden. de NL site van Asus is waardeloos imho.

[ Voor 9% gewijzigd door Sahri op 13-01-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
gertvdijk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:28:
[...]

Nee hoor, je sluit daarmee niks uit. Dan kan het alsnog een softwareprobleem zijn betreffende USB aansturing, een overbelasting zijn veroorzaakt door kortsluiting (metaaldeeltje, vocht, whatever) of een misschien intern aangesloten USB apparaat (op mobo zit nog wel eens een BT of WLAN kaartje dat hardwired op USB is aangesloten)...
Daar zeg je wat. Bij het opstarten zie ik namelijk 1 muis, 1 keyboard en 2 hubs, maar ik heb er geeneens een hub aan hangen, laat staan twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waar zie je precies die hubs staan? Grote kans dat dat gewoon je roothubs zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208534

Even een dwars straat... zou het de USB Root Hub Properties/Power Management kunnen zijn? Er staat bij mij de optie Allow The Computer To Turn Off This Device To Save Power. Bij mij is deze aangevinkt en dat is de default waarde volgens mij. Je zou het kunnen uit vinken. Waarschijnlijk zal het wel nix uitmaken maar misschien kun je er naar kijken. Tis namelijk zo dat je probleem zoveel lijkt op het uitschakelen van een Lan verbinding, wat precies op de boven beschreven manier kan worden opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 208534 op 13-01-2010 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Het zou zomaar kunnen, vink het eens uit en kijk wat er gebeurt, voor zover ik weet is het ergste dat je dan kan overkomen (bij uitvinken) dat je stroomrekening over een eeuw 10 cent omhoog gaat oid.

Aan je klachten te horen, zou het zomaar kunnen dat je computer op een (ogenschijnlijk) willekeurig moment besluit dat tie in spaarstand moet en een usbhub uitzet.

[ Voor 29% gewijzigd door Niekleair op 13-01-2010 22:43 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
Anoniem: 208534 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:52:
Even een dwars straat... zou het de USB Root Hub Properties/Power Management kunnen zijn? Er staat bij mij de optie Allow The Computer To Turn Off This Device To Save Power. Bij mij is deze aangevinkt en dat is de default waarde volgens mij. Je zou het kunnen uit vinken. Waarschijnlijk zal het wel nix uitmaken maar misschien kun je er naar kijken. Tis namelijk zo dat je probleem zoveel lijkt op het uitschakelen van een Lan verbinding, wat precies op de boven beschreven manier kan worden opgelost.
Net gekeken. Die optie was niet aangevinkt. Heb ook bij de generic USB hubs gekeken en daar was die optie ook uitgevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
Ik haal dit topic weer naar boven omdat dit weer is voorgevallen. Ik heb op aanraden van gertvdijk even op de numlock toets gedrukt maar het lichtje ging niet uit. Wat kan ik daaruit opmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Wat is je BIOS instelling over USB legacy devices?
Als die setting uitstaat -> software/driver probleem. Probeer een ander OS (Live CD Ubuntu ofzo) om dat uit te sluiten/aan te duiden.
Als die setting aanstaat -> kijken of je een BIOS update hebt, maar mogelijk ook hardware probleem. Probeer het ook eens uit te zetten.

[ Voor 73% gewijzigd door gertvdijk op 20-02-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb je toevallig van een van de twee software geinstalleerd? Bijvoorbeeld Logitech Setpoint. Zoja gooi dit er eens af, kan zijn dat het niet goed samenwerkt met een muis van de concurrent.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
gertvdijk schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 12:59:
Wat is je BIOS instelling over USB legacy devices?
Als die setting uitstaat -> software/driver probleem. Probeer een ander OS (Live CD Ubuntu ofzo) om dat uit te sluiten/aan te duiden.
Als die setting aanstaat -> kijken of je een BIOS update hebt, maar mogelijk ook hardware probleem. Probeer het ook eens uit te zetten.
Ok, ik zal daar es naar kijken. Een belletje naar de helpdesk vertelde me dat ik ook es moest proberen die front USB uit te schakelen. Zou dat ook kunnen helpen?

@BastiaaN: Heb momenteel geen keyboard of muis software geïnstalleerd. Mn muis is vrij basic en werd niet met software geleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door Sahri op 20-02-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

in het ps/2 tijdperk gebeurde het me ook wel eens dat hij toetsenbord/muis kwijt raakte. In en uitpluggen was dan voldoende. zo te zien heeft jouw mobo ook nog een ps/2 muis/keyboard aansluiting, dus als je nog ergens zo'n toestenbord hebt....

Als het gebeurd kun je welllicht met een 2e PC met remote desktop aanloggen en kijken naar de USB devices. In ieder geval power save opties uit gaan zetten lijkt me.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
Ik heb een tijdje mijn toetsenbord aan de ps/2 gehad en dat wou prima afgezien van het feit dat sommige toetsen onbruikbaar waren. Toen ging het goed maar ik kreeg toen wel een aantal keer een BSOD met de error BUGCODE_USB_DRIVER. Die werd veroorzaakt door het bestand usbhub.sys. En dat gebeurde volgens mij alleen maar toen de toetsenbord aan de ps/2 poort hing. Toen ik m weer in de USB poort prikte kreeg ik die BSODs niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:04
Het lijkt alsof de southbridge overbelast/overhit raakt, met een oudere pc een vergelijkbaar probleem gehad. Het probleem deed zich bij mij redelijk at random voor, de ene keer binnen een dag en de andere keer na een aantal dagen. Met een tijdje een ventilator op de open kast geen probleem, 2 weken achter elkaar niet. Kast weer gesloten en na 3 dagen begon de ellende weer.

Heb je wel een goede airflow in je kast? Want als je bijvoorbeeld de passief gekoelde versie van de HD4670 van Club3D gebruikt zou het heel goed een warmte-probleem kunnen zijn als warmte niet goed wordt afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
MicGlou schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:50:
Het lijkt alsof de southbridge overbelast/overhit raakt, met een oudere pc een vergelijkbaar probleem gehad. Het probleem deed zich bij mij redelijk at random voor, de ene keer binnen een dag en de andere keer na een aantal dagen. Met een tijdje een ventilator op de open kast geen probleem, 2 weken achter elkaar niet. Kast weer gesloten en na 3 dagen begon de ellende weer.

Heb je wel een goede airflow in je kast? Want als je bijvoorbeeld de passief gekoelde versie van de HD4670 van Club3D gebruikt zou het heel goed een warmte-probleem kunnen zijn als warmte niet goed wordt afgevoerd.
Maar de laatste keer dat het gebeurde stond de pc amper een kwartier aan, dus een hitte probleem lijkt me sterk. Maar ik zal es programma installeren om de temperatuur mee te meten. Speedfan is er een maar volgens een maat van me is die niet echt nauwkeurig. Zijn er andere (nauwkeurige) hardware monitoring applicaties?
Pagina: 1