[USB] Krijg LaCie itsakey 8GB niet goed werkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tijdje terug een LaCie itsakey gekocht, maar deze krijg ik maar niet goed werkend. Ik heb hem gekocht om eenvoudig bestanden uit te wisselen tussen Windows en Mac OS X. Om die reden formateer ik hem met een FAT bestandssysteem.

Formateren met FAT op Mac OS X via Disk Utility
Als ik dit doe dan is de schijf niet leesbaar onder Windows. Als ik de stick erin steek en dubbelklik dan zegt hij dat ik moet formateren. Als ik dit doe krijg ik max. 200MB op de partitie. Weer terug op OS X krijg ik 2 partities. De ene is ruim 7GB (die had ik al gemaakt onder OS X) en de andere dus maar 200MB, die wordt door Windows aangemaakt. De 7GB kan ik niet beschrijven onder Windows. Via diskmgmt.msc krijg ik 'm wel zichtbaar maar kan ik er niks mee, ook niet na opnieuw opstarten.

Formateren met HSF+ op Mac OS X via Disk Utility
Dit zorgt voor een werkende schijf op Windows (met behulp van MacDrive). Echter, ik wil geen HSF+ want dan kan ik het alleen uitwisselen met MacDrive geïnstalleerd. Dit geeft me echter wel de mogelijkheid om onder Windows de heel schijf te formateren naar FAT32 (kan geen FAT kiezen, alleen FAT32). Dan ga ik dus naar de volgende stap:

Formateren met FAT32 op Windows via Explorer
Dit werkt, wanneer ik van een HSF+ partitie kom (zie bovenstaande). Echter, als ik dan vervolgens in diskmgmt.msc kijk dan blijft er 200MB aan het begin van de schijf en 127MB aan het eind van de schijf "ongebruikt". Stop ik vervolgens de stick weer in mijn Mac dan heeft hij een foutmelding dat de schijf niet te initialiseren is en kan ik Disk Utility openen waarna we weer bovenaan kunnen beginnen.

Wie helpt?! Er gaat op deze manier een beetje veel tijd in zoiets basaals zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-09 08:42
Alstu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Heb je überhaupt gelezen..? :S

edit:

Zie nu dat er een GPT protective partition "vooraan" op de schijf zit. Via wat gegoogle ben ik nu een low level format aan het uitvoeren, kijken of dat wat uithaalt.

[ Voor 74% gewijzigd door MrAcid op 04-01-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Had ik gedaan, je had niet specifiek aangegeven dat je in Disk Utility voor MS-dos file system had gekozen..maar goed zie dat je de wat hebt gevonden, en waarom wat je al had geprobeerd mogelijk niet heeft gewerkt.

Mocht het toch niet werken, heb je hier wellicht nog wat aan, van de Lacie website.

Hier ook nog een verklaring en hoe je wel in Windows anders dan NTFS kan formateren op GPT disks:
54. What file systems are supported on GPT disks?
NTFS is recommended on all basic data partitions and all dynamic volumes. Windows Setup and the Disk Management snap-in offer only NTFS. To circumvent that, the partition or volume must be formatted explicitly via the Format command-line tool.
Bron

[ Voor 96% gewijzigd door Yippie op 04-01-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bedankt voor de hulp, uiteindelijk heeft die link van LaCie het probleem opgelost. :)

De Low Level Format werkte niet, hetzelfde probleem bleef bestaan. Toen heb ik via Disk Utility op de Mac opnieuw gepartitioneerd naar één partitie en bij options MBR gekozen voor de indeling, en natuurlijk FAT voor het bestandssysteem. Nu werkt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Goed om te lezen, maar wat ik me nog afvroeg, wat is nou de maximale capaciteit die je effectief kunt gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
7,51GB op Windows. Op Mac OS X (10.6) 8,09GB maar die geeft het anders weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Ok, dat is helder.
Pagina: 1