[Windows 7 64 bit] Haperend geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Op mijn nieuwe pc met Windows 7 heb ik een vreemd geluidsprobleem. Bij het afspelen van video's of muziekbestanden hapert het geluid af en toe. Dit zijn haperingen op willekeurige momenten. Het geluid slaat als het ware een fractie van een seconde over. Een betere uitleg kan ik niet geven, sorry. Gezien de specs van mijn pc kan ik me niet voorstellen dat ik hem te zwaar belast :P

Mijn systeem:
Intel Core2 Quad Q8300 (2500 MHz)
Geheugen: 4096 MB DDR3-SDRAM
Harde schijf: Serial ATA II 640 GB
Video: NVIDIA® GeForce™ G210
Audiosysteem: HD 5.1 (Realtek ALC 662)
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64 Bit

Waar ik inmiddels achter ben:
- De haperingen lijken verband te houden met activiteit op mijn computer. Zo'n hapering volgt soms bijvoorbeeld wanneer ik een Windowtje open of naar een andere webpagina ga, maar ook soms wanneer de afbeelding in de slideshow op mijn bureaublad wisselt.
- Bij sommige geluidsbestanden hapert het geluid meer dan bij anderen.
- Bitsnelheid heeft niets met de haperingen te maken. Het is niet dat bestanden met hogere bitsnelheid meer haperen dan anderen.
- Er zijn geen vreemde pieken in processorgebruik of geheugengebruik te zien tijdens de haperingen
- Niet alleen 'gewone' muziekbestanden, maar ook het geluid in online video's hapert soms. Gewone video's heb ik niet geprobeerd
- Bij het afspelen van muziek vanaf een CD gebeurt hetzelfde. Problemen met harddisk lijken mij daarom onwaarschijnlijk.
- De computer is verder niet instabiel ofzo. Problemen met het RAM lijken mij daarom onwaarschijnlijk (?).
- Haperen bij het afspelen van muziekbestanden heeft niet met het programma te maken dat ik gebruik. Zowel iTunes als WMP heeft er last van.

Wat ik geprobeerd heb:
- Ander afspeelprogramma voor muziekbestanden gebruiken
- Drivers van geluidskaart opnieuw installeren
- Drivers van geluidskaart updaten
- Draadloos LAN uitschakelen, maar probleem bleef

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 15:27
Gebeurt het afspelen van geluid in films wel gewoon zonder haperingen? Zo ja, hapert het beeld dan ook mee?

Na een kleine zoektocht kwam ik erachter dat er bij anderen gelijksoortige problemen optraden, die blijkbaar werden opgelost door de drivers te downloaden van de maker van je moederbord, in plaats van de Realtek site(hoewel deze nieuwer kunnen zijn)...
Of dit ook bij jou gaat helpen weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
De-installeer de Realtek drivers eens, en gebruik de HD-Audio driver van Microsoft zelf? De realtek drivers voor geluidskaarten zijn nogal brak voor Win 7 x64..... had namelijk hetzelfde probleem met de onboard realtel card, en de standaard drivers van Windows werken perfect.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

Het lijkt alsof het probleem is opgelost. En ik snap er werkelijk geen bal van hoe dat kan. Wat ik gedaan heb is de drivers voor mijn wireless LAN (ook Realtek) en mijn GPU updaten vanaf de updatepagina van HP (pc is een HP s5220) en nu heb ik geen last meer van de haperingen *effe afkloppen*.

Ik houd nog even een slag om de arm, maar zo te horen is het nu voorbij. Echt bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auke2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-10-2021
Had hetzelfde probleem in windows 7

heb met behulp van computer totaal februari 2010 blz 99 de pagefile van mijn computer vastgezet en vergroot naar 9 gig

sysdm.cpl
OK
geavanceerd
Prestaties
Instellingen
geavanceerd
wijzigen
aangepaste grootte
Nw waarde ( bij mij 9 gig per schijf)

Alle problemen opgelost!