• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Mensen,

Ik heb een paar dagen de onkyo 577. Alles aangesloten en werkt vrijwel direct. 1 ding krijg ik zo snel niet voor elkaar, maar na wat googlen ben ik bang dat het niet eens kan?

Het volgende: Ik zou het wel leuk vinden als we de kabeltelevisie (het geluid) over de receiver kunnen laten lopen. Mijn televisie heeft 1 output optie: Digital out. Dus ik heb een toslink kabeltje aangesloten op de digital out van de tv, naar de digital IN op de receiver. Maar geen geluid.

Komt dit omdat ik gewoon kabel heb, en niet digitale televisie? Maw, dat de TV helemaal geen sound output over digital out? Is er een andere manier om dit te verwezenlijken dan? Ik heb gewoon kabel, normaal spul.

Dank alvast.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

FeaR

In GoT we trust

Mosselmaniac schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:03:
Het volgende: Ik zou het wel leuk vinden als we de kabeltelevisie (het geluid) over de receiver kunnen laten lopen. Mijn televisie heeft 1 output optie: Digital out. Dus ik heb een toslink kabeltje aangesloten op de digital out van de tv, naar de digital IN op de receiver. Maar geen geluid.

Komt dit omdat ik gewoon kabel heb, en niet digitale televisie? Maw, dat de TV helemaal geen sound output over digital out? Is er een andere manier om dit te verwezenlijken dan? Ik heb gewoon kabel, normaal spul.
De audio uitgang van de tv zou in principe alle geluid van de inkomende signalen out moeten putten. Dus of het signaal nu binnen komt via HDMI of analoge tv zou niet uit moeten maken. Maar wellicht is jouw tv een apart geval en kan het daarbij niet. Dus zou handig zijn om te vermelden welk merk en type tv je hebt.

En misschien ligt het probleem wel niet bij de tv of maar deels:
Heb je al eens een andere optische kabel geprobeerd om de kabel uit te sluiten van kabelbreuk. Heb je de digitale ingang van de receiver al eens verwisseld, dus naar de 2e optische ingang? Dit om uit te sluiten dat de ingang van de receiver niet kapot is. Of ook te testen door een ander apparaat op die ingang aan te sluiten. Enzovoorts...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Mosselmaniac
FeaR1986 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:06:
[...]

De audio uitgang van de tv zou in principe alle geluid van de inkomende signalen out moeten putten. Dus of het signaal nu binnen komt via HDMI of analoge tv zou niet uit moeten maken. Maar wellicht is jouw tv een apart geval en kan het daarbij niet. Dus zou handig zijn om te vermelden welk merk en type tv je hebt.
Ik heb het opgezocht: Het is een Hisense 32" HD LCD TV, model: Hisense LCD 3233 NEU
En misschien ligt het probleem wel niet bij de tv of maar deels:
Heb je al eens een andere optische kabel geprobeerd om de kabel uit te sluiten van kabelbreuk.
Nee, ik heb helaas geen andere optische kabel. Maar, deze kabel is brand new, uit de box. Kans lijkt me nihil dat het daar mis gaat.
Heb je de digitale ingang van de receiver al eens verwisseld, dus naar de 2e optische ingang? Dit om uit te sluiten dat de ingang van de receiver niet kapot is.
Ja, heb ik gedaan. Standaard instelling is 'TV' = Optisch in 1, 'CD' = Optisch in 2. Beide doen het niet. Ik heb het ook geassigned naar een andere, handmatig dus in setup, maar geen geluid.
Of ook te testen door een ander apparaat op die ingang aan te sluiten. Enzovoorts...
Heb ik gedaan. Ik heb de eminent 7075 aangesloten op optisch 1... Deze geeft gewoon geluid door. De kabel werkt dus, en de ingang 1 op de receiver werkt dus ook. Mijn conclusie: Mijn TV kan dit niet? Is dit vreemd? Zijn er andere dingen die ik kan proberen? Fear?

Dank voor je reactie.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mosselmaniac schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:49:
[...]k heb het opgezocht: Het is een Hisense 32" HD LCD TV, model: Hisense LCD 3233 NEU
Nooit van dat merk en type gehoord. Ga eens kijken of ik daar wat meer over kan vinden :)
Nee, ik heb helaas geen andere optische kabel. Maar, deze kabel is brand new, uit de box. Kans lijkt me nihil dat het daar mis gaat.
Nieuw uit de doos zegt niets.
Ten eerste omdat optische kabel kwetsbaar is en dus kan beschadigen terwijl het nog in de doos zit En bij optisch is een kabelbreuk meteen geen signaal. Dus niet een verstoord signaal, maar helemaal niets meer. En ten tweede hoeft "nieuw uit de doos" niet perse nieuw te zijn. Er zijn van die leuke mensen die een kapotte kabel wisselen en die terug brengen naar de winkel. En dan denk jij een nieuwe te kopen....

Dus het zegt niets: heb zelf ook wel een een HDMI kabel gekocht die het meteen niet deed. Vanuit de verpakking was het er eentje met kabelbreuk :(
Ja, heb ik gedaan. Standaard instelling is 'TV' = Optisch in 1, 'CD' = Optisch in 2. Beide doen het niet. Ik heb het ook geassigned naar een andere, handmatig dus in setup, maar geen geluid. Heb ik gedaan. Ik heb de eminent 7075 aangesloten op optisch 1... Deze geeft gewoon geluid door. De kabel werkt dus, en de ingang 1 op de receiver werkt dus ook.
Probleem ligt dan dus niet bij de receiver of bij de kabel. Hebben we die factoren in ieder geval uitgesloten :)
Mijn conclusie: Mijn TV kan dit niet? Is dit vreemd? Zijn er andere dingen die ik kan proberen?
Als je tv het niet zou kunnen is het wel apart dat er een optische audio uitgang op de tv zit. Heb je al eens in de instellingen/menu gekeken van de tv? Wellicht moet je daar eerst die uitgang enabelen?

• Mosselmaniac
FeaR1986 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:04:

Als je tv het niet zou kunnen is het wel apart dat er een optische audio uitgang op de tv zit. Heb je al eens in de instellingen/menu gekeken van de tv? Wellicht moet je daar eerst die uitgang enabelen?
Dat heb ik ook lopen zoeken, maar mijn menu van mijn TV spreekt daar helemaal niet over. 2 opties om geluid te 'bewerken', een balancer en een equalizer. that's it. Niets over uitgangen.....

----------

EDIT:

@Fear, ik bedacht me net, kan het niet zo zijn dat die optische audio uitgang er ENKEL zit voor optische (digitale) signalen. En dus niet voor kabel? 8)7 Ik zeg zo maar wat, maar i'm lost :-/

-----------

EDIT 2:

Sh!t, ik kon het toch niet hebben, en heb de DVD speler met HDMI aan de televisie verbonden. En via optisch out naar receiver IN gedaan. Toen kreeg ik dus geluid over mijn boxen heen :(

Maw, hij kan het wel als het signaal via HDMI binnen komt, dat zendt hij uit over optisch uit, en niet het geluid van de kabel :( I'm out of options Fear?

[ Voor 37% gewijzigd door Mosselmaniac op 03-01-2010 17:23 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Handig zo'n Hisense LCD 3233 NEU... Is echt zeer weinig te vinden op het internet van een manual. Enige wat ik zo kan vinden is een lijst met specificaties, maar dat is van een verkoopsite.

Maar een audio uitgang op de tv is gewoon om audio naar een externe set te sturen. Hoe dat gebeurt is aan de producent van de tv. Soms is het alleen een analoge uitgang, soms alleen digitaal en soms beide. En in jouw geval dus alleen digitaal, maar het zou in theorie gewoon moeten werken...

• Mosselmaniac
FeaR1986 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:24:
Handig zo'n Hisense LCD 3233 NEU... Is echt zeer weinig te vinden op het internet van een manual. Enige wat ik zo kan vinden is een lijst met specificaties, maar dat is van een verkoopsite.

Maar een audio uitgang op de tv is gewoon om audio naar een externe set te sturen. Hoe dat gebeurt is aan de producent van de tv. Soms is het alleen een analoge uitgang, soms alleen digitaal en soms beide. En in jouw geval dus alleen digitaal, maar het zou in theorie gewoon moeten werken...
Ja maar..... het kan toch zo zijn dat het 'lastiger' is om analoog geluid (is dat een term :P) over digitaal te verzenden, dan dat je HDMI-geluid digitaal verzendt (want dat is al digitaal). Maw, die TV die hier staat hoeft geen bewerking te doen om het over digital-out te versturen als het signaal al digitaal binnenkomt? Dat lijkt er op toch, dat het zo is?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Weet je zeker dat die optische connector een audio uitgang is? Staat bij de specificaties van de tv dat er een line-in is.

Heb je de mogelijkheid om een apparaat met HDMI te testen? Dan zou je het weten of de tv alleen digitaal inkomend geluid door kan zetten naar de uitgang.

• Mosselmaniac
FeaR1986 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:52:
Weet je zeker dat die optische connector een audio uitgang is? Staat bij de specificaties van de tv dat er een line-in is.

Heb je de mogelijkheid om een apparaat met HDMI te testen? Dan zou je het weten of de tv alleen digitaal inkomend geluid door kan zetten naar de uitgang.
Fear, ik had een edit gemaakt, in een paar posts terug:"

EDIT 2:

Sh!t, ik kon het toch niet hebben, en heb de DVD speler met HDMI aan de televisie verbonden. En via optisch out naar receiver IN gedaan. Toen kreeg ik dus geluid over mijn boxen heen

Maw, hij kan het wel als het signaal via HDMI binnen komt, dat zendt hij uit over optisch uit, en niet het geluid van de kabel I'm out of options Fear?

----------

Er staat ook duidelijk, Digital Out.... Mooi balen he?

• Mosselmaniac
Klein bumpje. Iemand die mijn conclusie kan bevestigen? Of heb ik nog hoop op iets anders?

• Mosselmaniac
Zal ik zelf maar antwoord geven dan? De man bij de HandyMan weet blijkbaar meer dan dit forum ;) :? 8)7 Ik heb een Scart-kastje gekocht (lol), met zo'n knopje dat het blijkbaar op 'Out' kan zetten. En dan hups, de receiver in, en dan werkt het!

Alleen bij het zappen hoor je een klein kraakje, wat wel jammer is. Maar goed, het werkt! :)
Pagina: 1