Vraagje over speakers

Pagina: 1
Acties:

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 17:09
Misschien een hele domme vraag, maar ik loop er al een tijdje mee rond.

Is er een mogelijkheid om een analoge speakerset op een televisie met een optical(digitaal) uitgang aan te sluiten. Zo ja, hoe?

MVG,

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ja via de koptelefoon aansluiting en andere een reciever.

• Hompu
Owja, vergeten te zeggen dat het om een 5.1 speakerset gaat (Creative Inspire T6100).
En ik wil graag alle boxen benutten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:44

lier

MikroTik nerd

Tenzij de televisie een meerkanaals aansluiting heeft zal je een DA converter (zeg maar een digitaal in, analoog uit) moeten toe passen.

Aangezien het hier om een computersetje gaat...kan je de tv digitaal op de computer aan sluiten ?
Heeft het setje misschien een digitale ingang ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Hompu
Ik denk niet dat het setje een digitale ingang heeft, alle speakers gaan naar de subwoofer en daar komen dan die groene, zwarte en oranje kabel uit.

Maar het is dus mogelijk om de set op de pc aan te sluiten, en dan de pc met HDMI naar de tv te verbinden?
Loopt het geluid dan wel synchroon?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

FeaR

In GoT we trust

Sowieso zijn er naar mijn weten maar weinig losse DAC's verkrijgbaar die naar meerkanaals decoderen. Veelal is het 2.0 stereo. Enige die ik zo ken is de Decoder Station van Teufel:
Afbeeldingslocatie: http://images.trustedreviews.com/images/article/inline/11278-img0523as.jpg

Aan de linkerkant zie je de 5.1 meerkanaals uitgangen voor naar een speakerset. "Nadeel" is dan alleen weer wel dat deze decoder met RCA pluggen werkt en jouw setje met 3,5mm jack. Dus dat moet je dan weer gaan omzetten en uitzoeken welke ingang nu precies welke is vanaf de Creative set.

Maar waarom zou je een 5.1 speakerset op de tv aan willen sluiten? De kans is zeer aanwezig dat het inkomende geluid toch wordt gedownscaled naar 2.0 stereo. Er zijn maar enkele tv's welke meerkanaals geluid doorgeven.
TheBleeder schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:47:
Maar het is dus mogelijk om de set op de pc aan te sluiten, en dan de pc met HDMI naar de tv te verbinden?
Dus beeld van de pc naar de tv sturen via HDMI en dan de audio rechtstreeks vanaf de pc naar de set. Kans dat je vertraging hebt is er altijd, maar veelal kan je in de software wel enige delay instellen.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 03-01-2010 16:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

[b][message=33205406,noline]Maar het is dus mogelijk om de set op de pc aan te sluiten, en dan de pc met HDMI naar de tv te verbinden?
Loopt het geluid dan wel synchroon?
Dat gaat niet lukken... de HDMI aansluiting op de TV is een ingang, geen uitgang.

@Fear1986:

Dat zou inderdaad kunnen, als je de pc als "soort van" tuner laat zijn. Dit zou inderdaad de beste optie zijn, verder zijn er volgens mij geen mogelijkheden.

[ Voor 24% gewijzigd door Hokkie op 03-01-2010 16:04 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

FeaR

In GoT we trust

Hokkie schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:02:
[...]@Fear1986:

Dat zou inderdaad kunnen, als je de pc als "soort van" tuner laat zijn. Dit zou inderdaad de beste optie zijn, verder zijn er volgens mij geen mogelijkheden.
Ik las de post zo dat hij inderdaad alles vanaf de pc wilde streamen en de pc dus als bron wilde gebuiken. Dus beeld en geluid vanaf de pc en dan naar de tv voor beeld en de Creative voor geluid. Maar hoe jij het stelt had ik het niet eens bedacht. Maar dat is inderdaad ook nog niet mogelijk, want de tv heeft inderdaad alleen HDMI in en de pc HDMI uit. Dus precies andersom.

Wat wel zou kunnen is de tv via de optische uitgang verbinden met de optische ingang van de geluidskaart (mits aanwezig). Deze geluidskaart decodeert het digitale signaal dan naar analoog en stuurt het signaal over de speakers. Nadeel is dan wel dat de pc altijd aan moet staan om geluid van de tv te hebben...

Overigens is dat met HDMI 1.4 niet meer het probleem, want die schijnt twee kanten op te kunnen werken. Dus één deel van het signaal van de pc af en het andere deel er naar toe. Mooi stukje techniek :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1