harde schijf mounten in Gentoo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr0bi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 18:53
Dag allen,

Ik heb inmiddels via een USB stick gentoo draaiende. Nu ben ik hier mee bezig om te kijken of ik nog wat kan redden van mijn gecrashde laptop.

Nu kan ik in de partition manager nog beide partities zijn die in gebruik zijn. Dat zijn sda2 en sda5. Nu zijn dit beide windows partities en vooral sda5 is voor mij erg van belang.

Nu ben ik vanmiddag aan het zoeken naar een manier om de sda5 te mounten. Echter kan ik nergens iets begrijpelijks vinden waarmee ik uit de voeten kan. Ik ben totaal niet bekend met het Linux verhaal op de laatste paar dagen na.

Heeft iemand een idee hoe ik deze drive kan mounten in Gentoo en waar ik de terminal kan vinden om via command lines zaken door te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als je filesystem nog relatief intact is:

code:
1
2
mkdir /mnt/hardeschijf
mount -t ntfs -o ro /dev/sda5 /mnt/hardeschijf

Hiermee mount je je schijf readonly, maar dat lijkt me in dit geval a good thing.

als bovenstaand niet werkt, zien we graag de output van

code:
1
dmesg | tail

als je dit hebt gedaan.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Als je onbekend met linux bent, is het dan misschien niet handiger als je even een Ubuntu DVD of USB image pakt? Verdenk die er wel van het e.e.a. te automounten.

Nu ken ik Gentoo's USB images verder niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen terminal bijzit, desnoods CTRL+ALT+F1 voor een console..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr0bi
@Rainmaker: volgens mij is het mounten gelukt. Ik ben met CTRL-ALT-F1 naar de console gegaan en heb daar jouw geleverde code ingevoerd. Kreeg geen foutmelding of iets dergelijks te zien. Nu weet ik echter niet hoe ik weer terug kom in de grafische omgeving van Gentoo.

Heb de tweede regel code nog niet uitgevoerd (dmesg | tail) is het verstandig dit nu al te doen? Ben daarnaast Ubuntu USB versie aan het downloaden om even te kijken wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CTRL-ALT-F6 of F7 oid zou je grafische omgeving weer terug moeten toveren.

En `dmesg` is bedoeld om debug-messages te laten zien (tail laat alleen de laatste 10 lines van de output weergeven). Maar dat heb je nu dus niet nodig, aangezien het mounten goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr0bi
ah bedankt ik zit weer in de grafische omgeving. Ik heb nu via de Filemanager de map hardeschijf gevonden, echter als ik daar op dubbelklik dan krijg ik de melding:

bash: cd: /mnt/hardeschijf: Permission denied

Heb ik iets verkeerds gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je nog geen lees rechten op de map. Dit kan je oplossen door, als root het volgende uit te voeren in je terminal.

code:
1
chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam /mnt/hardeschijf

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 16:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
t Is hoogst waarschijnlijk NTFS thijsburema.

Volgens mij kun je 't beste dan gewoon mounten met de `uid=`-optie. Maarja, geen idee onder welke userid die grafische zooi draait bij dat Gentoo USB-ding, maar daar kun je wel achterkomen met `uid -u` :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Momenteel mag alleen root op die schijf. Da's niet helemaal handig, dus, als het goed is:
code:
1
mount -o remount,ro,uid=1000 /mnt/hardeschijf

En ergens in het menu zou een console/terminal moeten zitten...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr0bi
Als ik :
mount -o remount,ro,uid=1000 /mnt/hardeschijf

uitvoer in de terminal die ik gevonden heb krijg ik nog steeds dezelfde melding als ik de map wil benaderen.
en het is inderdaad een NTSF schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het gaat erom dat de stick met bepaalde rechten wordt gemount en je die in je grafische omgeving niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr0bi
okee, denk dat ik het begrijp. Echter is er een manier om dit te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gebruik je Gentoo als je geen ervaring hebt met Linux? Gentoo is echt voor de wat gevordere gebruiker. Ik zou zeggen: begin eens met een Ubuntu live cd/usb. Dat is een stuk gemakkelijker. Ben je daarna verslingerd aan Linux (kan me niet anders voorstellen ;)) dan kun je altijd nog met Gentoo aan de slag.
Pagina: 1