Met welk moederboard?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Hoi,

Ik realiseer me dat er al een thread min of meer hetzelfde is, maar mijn vraag is iets specifieker dus vandaar :) Komtie:

Ik wil een P3 of Athlon kopen, liefst een 800 of sneller. Het aloude probleem alleen: welk moederboard?

Er zijn alleen een aantal belangrijke overwegingen: Ik heb al een Creative GeForce SDR die ik wil blijven gebruiken (natuurlijk) en daarom wil ik AGP4x support. Verder moet er 133MHz geheugen en een 133MHz FSB op kunnen.

Een paar vragen dan:

- Ik las op firingsquad.com een review van de MSI 6309 met een VIA chipset voor de P3 die wel goed uit de bus kwam. Is deze al te krijgen? Is die VIA chipset zoiezo te vertrouwen?

- Welk moederboard zou ik moeten nemen als ik voor een Athlon ga?

- Komt er anders een goed alternatief voor die 820 chipset aan? RDRAM is immers te duur en met die MTH performed'ie niet. Dus: een SDRAM chipset met verder alles wat de 820 heeft?

Thanks!

Verwijderd

Ik heb een EPoX 7KXA (was: K7VA), m'n eerste 133MHz Athlon board.
Ik kan dus nog niet echt een vergelijking geven of dit de beste is (binnenkort zullen er wel veel meer borden met de VIA KX133 chip uitkomen), maar het draait als een speer, en is duidelijk (nog!) beter dan de "oude" Athlon-borden.

Het geheugen kan asynchroon draaien (even snel als de processor-bus, of 4/3 keer zo snel). Bovendien is de bussnelheid nog eens gewoon in de bios naar 100, 110 of 115MHz te zetten (helaas geen tussenstappen, ligt aan de gebruikte klok-generator). Ik moet de 120 en 124MHz nog proberen, die zaten niet in de bios maar ik zag ze wel in H. Oda's softfsb tooltje zitten...
Heeft voltage-tweaks, AGP 4x, etc.

Er zat een magisch "133" jumpertje voor de processor-bus (feitelijk dus 2*133 = 266MHz), maar de Athlons ondersteunen die nog niet officieel en ik heb ook nog geen Athlon gehad die het deed met die setting.

De AMD-bus zit trouwens anders in elkaar dan bij Intel, de Athlon praat over de bus naar de chipset (FSB) met de dubbele snelheid, dus al 200MHz (2x 100MHz), terwijl dat bij Intel/P3 pas op 133MHz zit.

De bus van chipset naar het geheugen is nu 133MHz (of 100MHz, als je wilt) bij de nieuwe VIA chipset, en 100MHz bij de oude AMD chipset.
De Athlon-FSB van 2*133 = 266MHz is er nog niet, die wordt pas verwacht in de komende AMD-chipset.

Ik ben bevooroordeeld want een AMD-fan, maar ik zou voor AMD gaan. De Athlon-processor is gewoon een monster! En nog stukken goedkoper ook dan de P3, kun je extra geheugen aanschaffen!

Maar ik zou geen Athlon-800 kopen: de prijs/prestatie verhouding daarvan is veel te beroerd. Koop een lagere (550/600) en klok die vet over (solderen of goldfinger), of koop een iets snellere (700?) en verhoog je FSB met 15%.

De VIA chipsets zijn meestal iets langzamer dan de vergelijkbare van Intel (enkele procentjes, niks ernstigs), maar hebben vaak wel extra opties zoals ondersteuning van 66, 100 en 133MHz geheugen.