Toon posts:

Nieuwe HD wordt niet herkend ... in laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1. defecte harde schijf, deze is vervangen door een nieuwe (ipv 60, nu 120 Gb (probleem??)
2. na opstarten geeft hij het volgende aan: Operating System not found; erg logisch aangezien het een lege schijf betreft; geprobeerd windows 98/xp te installeren maar dat wil niet lukken

Wat heb ik ondervonden/gedaan:

• bios zo ingesteld dat hij moet opstarten vanaf cd-rom
helaas doet hij dat niet aangezien hij de cd-rom niet vind
• harde schijf eruit gehaald, in het bios is dan wel de cd-rom te vinden en windows gaat installeren, ware het niet dat er geen harde schijf meer inzit :)
• HD er weer in, geen cd-rom te vinden en kan dus niet installeren
• zonder hd is de cd-rom IDE1, als de hd erin zit wordt hij IDE0
• lijkt alsnog de cd-rom en de nieuwe hd een conflict hebben
• kan hd of cd-rom niet als slave o.i.d. zetten ... geen mogelijkheden voor (of kan dat niet vinden)

Het is een oude laptop, merk Jewel ...

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met IDE schijven moet je de master en slave instellingen goed zetten als de auto-select niet goed werkt. Bij 3,5" schijven gaat dat met jumpertjes, dus op een 2,5" schijf waarschijnlijk ook.
Kun je in de BIOS wel de HD en de CD-Rom tegelijkertijd zien? Staan beide IDE kanalen (master/slave) aan in de BIOS?

[ Voor 23% gewijzigd door LeLo op 03-01-2010 13:43 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Het gaat hier om een p-ata schijf neem ik aan? Mogelijk hangen zowel de schijf als de cd-rom aan hetzelfde ide kanaal, in dat geval heb je mogelijk een probleem met de master/slave instelling. Kijk even waar de oude schijf op staat (master of bv cable select) en stel de nieuwe (welke merk/type?) ook zo in.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, als ze tegelijk in de laptop zitten zie ik alleen de hd en niet de cd-rom ... als de hd eruit is, zie ik de cd-rom ... heb waarschijnlijk verkeerde jumpers (van 3,5" schijf en dat gaat niet passen in laptop. In het bios kan ik niets anders wijzigen dan de volgende van boot ...
LeLo schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:43:
Met IDE schijven moet je de master en slave instellingen goed zetten als de auto-select niet goed werkt. Bij 3,5" schijven gaat dat met jumpertjes, dus op een 2,5" schijf waarschijnlijk ook.
Kun je in de BIOS wel de HD en de CD-Rom tegelijkertijd zien? Staan beide IDE kanalen (master/slave) aan in de BIOS?

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb hetzelfde probleem gehad, ging om een Dell pentium 3 op 750MHz, na het updaten van de bios was het probleem opgelost. Het updaten van de bios heb ik met de oude hd uitgevoerd. Waarschijnlijk is dat bij jou ook de oplossing, een bios update. Het plaatsen van een jumper op een laptop harddisk is volgens mij nooit nodig.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is wel, dat de oude schijf niet meer werkt ... vandaar nieuwe hd
cjdijk schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:42:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, ging om een Dell pentium 3 op 750MHz, na het updaten van de bios was het probleem opgelost. Het updaten van de bios heb ik met de oude hd uitgevoerd. Waarschijnlijk is dat bij jou ook de oplossing, een bios update. Het plaatsen van een jumper op een laptop harddisk is volgens mij nooit nodig.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:45:
Probleem is wel, dat de oude schijf niet meer werkt ... vandaar nieuwe hd
Relatie probleem vs bios update ontgaat me een beetje...?

Maar, geef eens de specs van de oude en de nieuwe disc en in welk machientje je hem wil stoppen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Reptile209
  • Laatst online: 23:21

Reptile209

- gers -

Heb je de mogelijkheid om van USB te booten en zo eventueel je BIOS te flashen?
@lier: met een kapotte HD is een bios flashen ook niet zo handig, je start alsnog niks op.

[ Voor 36% gewijzigd door Reptile209 op 03-01-2010 14:55 ]

Zo scherp als een voetbal!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:41:
Het is een oude laptop, merk Jewel ...
Geef eens wat meer specificaties? Dit is veel te vaag, mogelijk kan de BIOS geen grotere harde schijf aan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Een bios update kun je ook vanaf floppy, cd of usbstick doen. Dat laatste lukt waarschijnlijk alleen op een wat nieuwere laptop. De voorkeur na harddisk is floppy gezien je dan de oude bios kunt opslaan, dat gaat niet met een cd. Verder is een floppy vrij simpel bootable te maken. Een bootable cd maken kost de meeste mensen wat meer moeite. Zorg wel dat je zeker weet dat de floppy 100% goed is.

[ Voor 7% gewijzigd door cjdijk op 03-01-2010 15:09 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
  • volgens het bios moet booten via usb kunnen ... eerst ff kijken dan waar ik een update kan vinden
  • kan inderdaad liggen aan de grotere schijf, maar zou het bios dan geen melding geven dat hij de hd niet herkend?
het vreemde blijft dat cd-rom speler wegvalt als de hd erin komt en weer netjes beschikbaar is als de hd eruit is ... blijft inderdaad volgens mij een master/slave probleem?!

zijn er jumpers, die kleiner zijn dan de jumpers voor 'normale' schijven ??
of is het anders op te lossen?

ben ff op andere locatie, dus kan niet aangeven welke schijven het zijn ... de oude was een Toshiba (60 gig) en de nieuwe een WD 120 gig maar daar hebben we waarschijnlijk niets aan. kom hier snel op terug.
Reptile209 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:54:
Heb je de mogelijkheid om van USB te booten en zo eventueel je BIOS te flashen?
@lier: met een kapotte HD is een bios flashen ook niet zo handig, je start alsnog niks op.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 19:27 . Reden: info over schijf/laptop ]

• Nielson
Zie dat je nieuwe hd een WD is. Deze hebben bij de desktop schijven een wat afwijkende jumper instelling, je hebt de optie Master, Slave en ook Master with Slave. Misschien dat dit bij de laptop schijven ook zo is.

/edit: Jup, hebben deze dus ook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/A4cr4FF30RVdPXRHh2OWh73L/thumb.jpg
Standaard staat de schijf dus op Single. Er vanuitgaande dat de hd en cd-rom op hetzelfde kanaal zitten en de cd-rom gejumperd is als slave moet je de schijf dus op Dual (Master) zetten.

[ Voor 48% gewijzigd door Nielson op 03-01-2010 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
momenteel zit er helemaal geen jumper op, aangezien deze ook niet geleverd is ... dus volgens mij zou hij nu dus ook goed staan ...
Nielson schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:02:
Zie dat je nieuwe hd een WD is. Deze hebben bij de desktop schijven een wat afwijkende jumper instelling, je hebt de optie Master, Slave en ook Master with Slave. Misschien dat dit bij de laptop schijven ook zo is.

/edit: Jup, hebben deze dus ook:
[afbeelding]
Standaard staat de schijf dus op Single. Er vanuitgaande dat de hd en cd-rom op hetzelfde kanaal zitten en de cd-rom gejumperd is als slave moet je de schijf dus op Dual (Master) zetten.

• Nielson
Default wordt 'ie zonder jumper geleverd, dus als afbeelding 1: Single. Jij wilt 'm echter in een Dual opstelling gebruiken dus zul je een jumper moeten plaatsen.

/edit: Wat dom van mij, zie nu pas dat de jumper instelling op afbeelding 1 & 3 hetzelfde zijn |:(

Dan zou het eigenlijk alleen nog kunnen dat je CS moet hebben. Jammer dat je de oude HD niet meer hebt, dan had je 't zo kunnen zien.

[ Voor 43% gewijzigd door Nielson op 04-01-2010 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb er een jumper in gedaan ... probleem blijft hetzelfde :(
zonder schijf wordt netjes windows op cd gestart, maar kan niet installeren ...
met harde schijf geeft hij aan, dat er geen operation system is ... (logisch) ...
inmiddels op allerlei manieren een jumper geplaats, zonder resultaat ...
heb geprobeerd via externe schijf windows te installeren maar dat wil niet werken wegens controlers?
Nielson schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:28:
Default wordt 'ie zonder jumper geleverd, dus als afbeelding 1: Single. Jij wilt 'm echter in een Dual opstelling gebruiken dus zul je een jumper moeten plaatsen.

/edit: Wat dom van mij, zie nu pas dat de jumper instelling op afbeelding 1 & 3 hetzelfde zijn |:(

Dan zou het eigenlijk alleen nog kunnen dat je CS moet hebben. Jammer dat je de oude HD niet meer hebt, dan had je 't zo kunnen zien.

• Reptile209
  • Laatst online: 23:21

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 18:06:
[...]
zonder schijf wordt netjes windows op cd gestart, maar kan niet installeren ...
met harde schijf geeft hij aan, dat er geen operation system is ... (logisch) ...
[...]
Weet je zeker dat je de boot-sequence goed hebt staan? De tweede melding is wat je hoort te krijgen als je probeert te booten vanaf een lege HD. Niet een melding gezien als 'press any key to boot from CD' ofzo?

Compleet andere optie: heb je de mogelijkheid om je HD bootable te maken via een andere laptop, de installatie-CD te kopieeren en dan met alleen je HD in je eigen laptop de install te beginnen? Kan evt ook met een verloopje om de HD in een normale PC te hangen (indien nodig).

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
nope, niet die optie gezien ...
heb al vaker hd's vervangen in pc's maar dit heb ik nog nooit meegemaakt ...
moet ff bekijken hoe ik dat ga doen (jou onderstaande optie)
Reptile209 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 18:46:
[...]

Weet je zeker dat je de boot-sequence goed hebt staan? De tweede melding is wat je hoort te krijgen als je probeert te booten vanaf een lege HD. Niet een melding gezien als 'press any key to boot from CD' ofzo?

Compleet andere optie: heb je de mogelijkheid om je HD bootable te maken via een andere laptop, de installatie-CD te kopieeren en dan met alleen je HD in je eigen laptop de install te beginnen? Kan evt ook met een verloopje om de HD in een normale PC te hangen (indien nodig).
Pagina: 1