[Joomla!/Ubuntu Serv 9.04]Kan FTP niet enablen in Joomla!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
Ik ben bij wijze van test en uitproberen eens wat beginnen verkennen in Joomla!. Als brave tweaker doe je dat dus thuis en installeer je netjes Joomla! op je Linux-server. Zo gezegd zo gedaan... Na tegen wat problemen opgelopen te zijn en wat geprutst en gedoe ben ik er toch in geslaagd een redelijke basic Joomla!-site uit de grond te stampen voor onze ijshockey-club.

Nu wou ik ook aan de gebruikers de mogelijkheid bieden om foto's te uploaden van laatste matchen, trainingen, evenementen, enz...

Blijkbaar moet dat via de media manager gaan. Ik had dus eerst geprobeerd om iets te uploaden (zonder de flash-uploader) maar dat ging niet. Met het gedacht dat FTP enabled moest zijn wou ik die activeren.

Ik heb op mijn thuis-server VSFTP staan, ik heb ook een user aangemaakt in Ubuntu met de naam "www" (beeld je desnoods even een andere user in, maar de mijne heet in dit geval even "www"). Die heeft als paswoord voor de lol even "mypassword".

Ik kan met Filezilla FTP'en en uploaden, alles wat je wil. Ik zie de files ook in zijn homedir opduiken, dus dat lijkt me te werken. Logischerwijs denk ik ook dat zijn homedir dan "/home/www" is...

Eerst kon ik niets en kreeg ik foutmeldingen van JFTP en "bad response", toen heb ik de file permissions op de hele map maar even ge-777't.

Mijn file permissions in ubuntu zijn als volgt voor de hele map, recursief 777 en de owner is root.

Iedereen kan dus eigenlijk in die map en alle dingen gaan aanpassen.

Maar als ik dan dingen opzoek over Joomla! dan hoor ik dat het beter is als de images map een 755 heeft... (en de files 644).
Wat ik begrijp, maar als ik dat doe, dan kan ik niets meer doen met de media manager... Mappen aanmaken, uploaden gaat dan allemaal niet meer.

Hoe kan ik er dan in Linux voor zorgen dat ik weet onder welke gebruiker Joomla! dingen doet op het bestandssysteem en die account voldoende rechten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Hoe kan ik er dan in Linux voor zorgen dat ik weet onder welke gebruiker Joomla! dingen doet op het bestandssysteem en die account voldoende rechten geven?
Welke versie van Joomla gebruik je? Bij versie 1.5.x kun je tijdens de installatie opgeven welke username en password joomla gebruikt. Verder is het bijna nooit nodig om filepermissions aan te passen, want deze worden bepaald door de joomla installer.

http://extensions.joomla.org/extensions/5481/details dit component kan ook foto's uploaden dmv een zip file. Misschien is dat makkelijk om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01
Je moet even opletten dat je de gebruiker waar Joomla mee werkt de owner is van de mappen en bestanden in de homedirectory. Volgens mij kan je dan gewoon de mappen op 0775 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
En hoe kom ik te weten onder welke naam Joomla alles gebruikt?

Ik heb toch gemerkt dat ik al behoorlijk vaak mijn fileperm's heb moeten aanpassen... Mijn images map enz moet beschrijfbaar zijn voor others denk ik.

Ik gebruik 1.5.15...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Vanaf joomla 1.5 kan je de ftp functie gebruiken. Eenvoudig aan te zetten bij de settings.
Je kan daar zelf kiezen welke user je daar invult, dus dan weet je ook welke user hij gebruikt.
Als je het niet ftp doet, gebruik je de zelfde user die apache gebruikt, in mijn geval is dat www-data.

Het was slimmer geweest als je direct bij de installatie al die ftp user had gebruikt, dan had je nu achteraf niet allerlei rechten kwesties moeten fixen. Een reinstall is veel werk, maar is wel veiliger dan nu overal mappen rechten geven en wellicht teveel rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Het is gelukkig maar een test-situatie thuis en bij wijze van leren.

Voorlopig staat alles op 777 om geen problemen meer te hebben, maar bij de installatie op een hosting oid zal het hopelijk wel wat gemakkelijker en veiliger gaan.

FTP werkt ondertussen wel, maar nu ben ik nog wat aan het ruzie-maken met de mail-functie... Die geeft foutmeldingen als ik probeer te versturen met Gmail...

Als ik sendmail gebruik:
PHPMAILER_EXECUTE/usr/sbin/sendmail
Bij SMTP-server:
SMTP Error! Could not connect to SMTP host.
Bij PHP mail function
Could not instantiate mail function.
En nochtans heb ik de ssl module ge-enabled bij apache met a2enmod, maar nog steeds niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
Dit zijn de foutmeldingen die je krijgt via Joomla? Probeer eens via de console te mailen en daarvan de resulaten te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Euhm, nu ben ik je even kwijt, hoe kan ik mailen vanuit de console?

Ik gebruik de mailgegevens van een testaccount bij gmail... (daar is smtp en pop en alles ook enabled...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
HyperBart schreef op maandag 04 januari 2010 @ 13:35:
Euhm, nu ben ik je even kwijt, hoe kan ik mailen vanuit de console?

Ik gebruik de mailgegevens van een testaccount bij gmail... (daar is smtp en pop en alles ook enabled...)
Ok, ik dacht dat je vanaf je server wilde mailen en daarvoor moet je een mailserver hebben draaien. Op dat moment kan je ook vanuit je console mailen en krijg je waarschijnlijk iets duidelijkere foutmeldingen.

* MuddyMagical gaat terug in zijn hok.
Pagina: 1