HDD probleem?

Pagina: 1
Acties:

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik heb een zeer "wtf" probleem en hoewel ik 75% zeker ben wat de oorzaak is, wou ik toch eens jullie raad vragen, misschien heeft iemand al eens een gelijkaardig iets voorgehad, je weet maar nooit.

Al enkele weken heb ik soms last dat mijn PC op sommige vlakken traag is. Zo kunnen sommige programma's plots zeer traag zijn maar werkt de grafische functies van Windows 7 wel nog even vlot.

Na veel zoeken heb ik misschien de oorzaak gevonden, blijkbaar komt het probleem soms voor als er veel disk activiteit is (voornamelijk schrijven), maar het is niet constant.

Zie hier enkele screenshots:
PC draait vlot:
Afbeeldingslocatie: http://image.stijn-dhaese.be/disk.jpg

PC draait minder vlot:
Afbeeldingslocatie: http://image.stijn-dhaese.be/disk1.jpg

Het enige grote verschil is dat hij 100% disk activiteit er voor zorgt dat het hele gedoe sloom is. Ook al schrijft hij naar een andere HDD dan mijn systeem HDD. Wat er juist gemeten word met die disk activity is me niet geheel duidelijk. Wanneer het 100% is, dan is het wel enkel uTorrent dat de dader is. Echter komt het probleem ook voor wanneer utorrent uit staat.

Ik heb verder ook enkele testjes gedaan met ATTO en hier zie je de resultaten.
C-disk met probleem:
Afbeeldingslocatie: http://image.stijn-dhaese.be/attoc.jpg

D-disk met probleem:
Afbeeldingslocatie: http://image.stijn-dhaese.be/attod.jpg

Hier zou je kunnen afleiden dat het disk D is dat voor problemen zorgt, maar ik moet er wel bij vermelden dat de C-disk in het begin ook zeer traag reageerde. Het is dan ook een probleem dat komt en gaat want vandaag ging het plots weer een stuk vlotter:

C-disk zonder probleem:
Afbeeldingslocatie: http://image.stijn-dhaese.be/attoc1.jpg

D-disk zonder probleem
Afbeeldingslocatie: http://image.stijn-dhaese.be/attod1.jpg

Persoonlijk denk ik toch dat het mijn D-disk zou kunnen zijn, maar het zou me ook niet verbazen moest het mijn moederbord zijn (dat nogmaals) faalt. Kan iemand mij eventueel een goed tooltje aanraden dat de disk activity per disk geeft en niet van het hele systeem. Alle input is hoe dan ook welkom.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
Bij die 100% diskload plaatjes moet je ook eens goed kijken bij de schaal die aangehouden wordt. Zonder problemen is het grafiekje van 0 tot 10MB/s en bij die andere 0 tot 1KB/s.
Dus duidelijk problemen met je disk.
Maar kijk ook eens in het windows logboek want daar zouden best wel eens bad sectors foutmeldingen voorbij kunnen komen.
En de standaard vraag bij dit soort topics.. heb je al een backup ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

en probeer gelijk even de chipsetdrivers te updaten. Misschien dat die intussen corrupt zijn geworden, waardoor als er dingen fout gaan met disk 1, dat disk 2 daar ook last van heeft.
En voor de rest, over welke hardware gaat het eigenlijk?
En probeer gelijk ook even zo minimaal mogelijk op te starten, in softwarezin. (in MSconfig ofzo alles een keertje diagnostisch opstarten). Heb je dan nog steeds last van traagheid?

-_-

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Ik heb maar een halve backup, op dit moment heb ik niet voldoende ruimte om 250 gig te backuppen, maar de belangrijkste documenten staan veilig en dubbel op een externe HDD.

Ik heb even zitten zoeken in de event logs maar kon enkel het volgende vinden:
"The driver detected a controller error on \Device\Harddisk3\DR3." & "The driver detected a controller error on \Device\Harddisk4\DR4."

Harddisk3 is echter mijn externe HDD en Harddisk4 mijn USB stick (denk ik).
Verder enkele app events van windows live:
wlcomm (4164) C:\Users\Stijn\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Contacts\{db6fc703-6bd5-4844-96f4-431f2e78debb}\: A request to write to the file "C:\Users\Stijn\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Contacts\{db6fc703-6bd5-4844-96f4-431f2e78debb}\DBStore\LogFiles\edb.log" at offset 317440 (0x000000000004d800) for 512 (0x00000200) bytes succeeded, but took an abnormally long time (61 seconds) to be serviced by the OS. In addition, 0 other I/O requests to this file have also taken an abnormally long time to be serviced since the last message regarding this problem was posted 61 seconds ago. This problem is likely due to faulty hardware. Please contact your hardware vendor for further assistance diagnosing the problem.
Het gaat trouwens om het volgende systeem: gallery: IStealYourGun

Het is moeilijk om vast te stellen of het om mijn HDD gaat, of om mijn chipset. Die haalt nu wel temperaturen tot 92°C (volgens speedfan) maar soms staat hij nog warmer zonder echt problemen te geven. Ik zou dan ook de disk activiteit per disk willen weten want als blijkt dat één HDD 100% opsnoept dan is het vrij duidelijk.

Ook het probleem nabootsen is vrij moeilijk, ik draai nu al meer dan 3 uur utorrent zonder problemen.
Vermoedelijk zal ik trouwens niet echt wachten voor ik 100% zekerheid heb en één van deze dagen gewoon 3 nieuwe disk kopen en die in RAID5 plaatsen. Enkel zeer vervelend als je van moederbord veranderd omdat ik nog niet weet hoe ik al mijn data dan ga overzetten (iemand een idee?) en verder is het ook weer een aankoop van +200 euro >_<.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je al eens een defragmentatie gedaan?
En je kan ook dit proberen:
http://www.vistax64.com/t...12-check-disk-chkdsk.html

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Deze avond (nacht) was het weer het zekfde en heb weer eens enkele test uitgevoerd met bijna altijd het zelfde resultaat.

Eerst test ik de C en daarna D, waarna het plots zeer traag gaat en ik het benchmark programma zelf moet killen. Daarna is het plots weer vlot. Dit heb ik 3 keer gedaan, 2 keer het gekende resultaat, de laatste keer ging het dan weer best vlotjes. We kunnen er dus van uit gaan dat het aan de HDD ligt.

Morgen ga ik mijn HDD's bestellen, maar ik heb nog een klein vraagje i.v.m raid en hoewel dit niet het juiste topic is, zou ik best wel eens raad willen vragen.

Ik ga dus raid 5 gebruiken, maar vraag me af of het makkelijk is zo een raid te verhuizen? Daar dat ik de raid controller op mijn mobo ga gebruiken.

Bedankt voor de hulp

• RickoNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:18
Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem, echter mijn hdd is net nieuw.Bij utorrent geeft hij diskload 100% aan, hierna werkt windows grafisch nog wel. Dit komt ook soms voor als utorrent niet draait, maar met utorrent is het gegarandeerd. Kan ik ervan uit gaan dat mijn hdd kapot is, en valt dit onder de garantie? Of is het iets softwarematigs en te fixen met een clean windows install?

Ik heb mijn hdd nu als secundaire schijf geplaatst, hierna verschillende tests geprobeerd; CHKDSK, samsung hdd software, HD Tune pro. Nu komen hier gewoon goede resultaten uit. Maar 1x in de zoveel tijd gebeurt het alsnog. Nu kan ik het wel reproduceren door HD Tune pro en Atto tegelijk een test te laten uitvoeren. Dan freezed die 30-60 sec ( te zien in resource monitor ). Je hoort de schijf ook niet meer ratelen. En dan opeens begint die weer. En dit herhaald zich zolang de testen tegelijk draaien. Is mijn hdd nu kapot, en hoe maak ik dit duidelijk voor de garantie, aangezien het wel door de samsung test heen komt. Er zijn dus geen bad sectors of iets.

Specs:
Windows 7 Ultimate 64-bits
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Asrock 870 EXTREME3
AMD Phenom II X4 955 Black Edition

[ Voor 38% gewijzigd door RickoNL op 02-10-2010 14:46 . Reden: Meer tests ]

• RickoNL
Ik heb mijn hardeschijf ter RMA opgestuurd, nu heb ik een nieuwe schijf en het probleem herhaalt zich?! Heeft iemand een idee waar het probleem zich nu bevindt?

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Topicstarter
Ik moet eerlijk bekennen dat ik die ik na de overstap op een RAID oplossing die oude hdd heb laten zitten. Ik gebruik die nu wel een stuk minder, maar heb er nooit meer last van gehad. :/

• Roel1966
  • Niet online
Hetgeen wat zou kunnen is dat wanneer je U-torrent gaat gebruiken dat op dat moment mensen ook van jou pc gaan uploaden. Ook wanneer je U-torrent dan niet gebruikt kan het zijn dat op de achtergrond toch nog bepaalde poorten open staan en er geupload word van de pc.

Wanneer nu een heel aantal mensen aan het uploaden zijn dan betekent dit ook natuurlijk veel harddiskactiviteit en zou dus een oorzaak van die traagheid kunnen zijn. Gemakkelijkste manier om dit uit te testen is op het moment dat er weer veel harddiskactiviteit is de internet verbinding los te koppelen en kijken wat er gebeurd.

• RickoNL
Mijn probleem is opgelost na lang zoeken. In mijn bios van IDE -> AHCI, na het laden van default settings vergeten goed te zetten ben ik bang. Bedankt voor het meedenken.

• Roel1966
  • Niet online
RickoNL schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:14:
Mijn probleem is opgelost na lang zoeken. In mijn bios van IDE -> AHCI, na het laden van default settings vergeten goed te zetten ben ik bang. Bedankt voor het meedenken.
Och ja, zo lang als je maar niet met een vraag komt dat je geen beeld op de monitor kreeg en vergeten was de stekker in het stopcontact te steken, dan valt dit kleine foutje toch reuze mee haha.
Pagina: 1