Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik hou van experimenteren met middeleeuwse hardware, zoals, in dit geval, twee oude Toshiba 110CS laptopjes.
Specs:

- Intel Pentium 100MHz
- 40MB EDO RAM (8MB + 32MB)
- Cirrus Logic VGA (800x600)
- Fujitsu 4GB HDD

Ondanks de lage specs is het ding zeker nog te gebruiken. De resolutie is zelfs hoger dan die van mijn EeePC 4G, dus dat moet prima lukken.
Het plan: dual boot Windows 95 met Debian Etch :)

Eerst een halfuur gezocht naar een oude floppydrive en een paar diskettes, dan een PCMCIA-netwerkkaartje erin gestoken, en de installatie gestart in Low Memory Mode. Na zo'n 5 diskettes met drivers werd mijn PCMCIA-kaart eindelijk herkend en kon ik verder.

Heel de installatie is verbluffend goed verlopen, alle pakketjes werden vlot binnengetrokken van de Debian FTP, waarna apt ze zonder veel problemen verslond.

Op het einde van de installatie de gebruikelijke mededeling dat het systeem opnieuw opgestart moest worden, wat ik uiteraard zonder morren uitgevoerd heb.

Probleem nummer 1:

- Het BIOS herkend slechts harde schijven tot 1GB. Toen ik Windows 95 installeerde (single) moest ik gebruik maken van Ontrack Disk Manager.
- Bij gebruik maken van de "Enhanced IDE" mode in het BIOS hangt GRUB wanneer hij de kernel geladen heeft.
- Bij gebruik van "Standard IDE" (niet de default waarde) exit GRUB met Error 18.

Iemand nog een idee ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:05

Super_ik

haklust!

is je grub partitie wel bootable geflagged?
heb je error 18 al opgezocht? http://www.lmgtfy.com/?q=GRUB+met+Error+18
staat je grub partitie vooraan op de disk?

waar hang de kernel na 't laden?
heeft je kernel wel support voor generic x86?

is btw een dual boot op een 4gieg disk niet wat hoog gegrepen?, swap space kan ook geen kwaad en is beter bestede ruimte dan windows ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Super_ik op 03-01-2010 12:08 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Super_ik schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:59:
is je grub partitie wel bootable geflagged?
heb je error 18 al opgezocht? http://www.lmgtfy.com/?q=GRUB+met+Error+18
staat je grub partitie vooraan op de disk?

waar hang de kernel na 't laden?
heeft je kernel wel support voor generic x86?

is btw een dual boot op een 4gieg disk niet wat hoog gegrepen?, swap space kan ook geen kwaad en is beter bestede ruimte dan windows ;)
Ja, GRUB partitie is bootable geflagged.
Tuurlijk had ik error 18 al opgezocht:
Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
Geen idee waar de kernel hangt, het enige dat ik te zien krijg is:

Loading kernel *opties en path*
Loading initrd *path*

Kernel is 2.6.18-6-486.
Er zit "486" in de naam, waar ik dus mag van aannemen dat hij alles ondersteund dat 486-compatibel is ?

Ik heb ook nog een IDE-schijfje liggen van 40GB, maar net zoals bij deze 4GB schijf weet ik niet wat het Ontrack-alternatief voor Linux is (om de BIOS-limitatie te omzeilen). Windows 95 komt er alleszinds op, of het nu op de 4GB-schijf is of niet (het enige OS waar alle "features" van de laptop kunnen benut worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Is er een BIOS update beschikbaar misschien?

Anders moet je eens kijken of je de disken in LBA / CHS mode kan zetten en ze zo wel kan benaderen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Rainmaker schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:36:
Is er een BIOS update beschikbaar misschien?

Anders moet je eens kijken of je de disken in LBA / CHS mode kan zetten en ze zo wel kan benaderen.
Laatste BIOS staat er al tijden op :P
BIOS heeft enkel voor de HDD de optie om te kiezen tussen "Enhanced IDE" en "Standard IDE".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Misschien een oude versie van Debian uitproberen?

Debian Archief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
shadowman12 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:46:
Misschien een oude versie van Debian uitproberen?

Debian Archief
Het probleem ligt volgens mij niet bij de versie van Debian, maar aan de grootte van de harde schijf en het BIOS.
Maar ik zal het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Je hebt een /boot-partitie nodig die in zijn geheel in de eerste 1GB van de disk zit...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Volgens mij moet dit zonder ontrack partition manager kunnen. Ik vermoed dat de combinatie van de diskmanager en grub hier problemen geeft.
Je OS (in ieder geval linux) is veel beter in staat te detecteren wat voor drive je hebt. Als de bootloader een kernel kan laden heb je het bios verder niet nodig. Een root partitie in de eerste 1Gb is dan genoeg.
Als je niet perse win95 hebben wil zou ik een root partitie maken van 700Mb vooraan de schijf. Dat is genoeg voor een debian root filesystem als je /home en /usr op andere partities zet.
Je zou een c partitie voor windows achter je root kunnen zetten. Met het grub commando 'map' kun je dan windows foppen zodat het denkt dat het op de eerste partitie staat. Of die dan ook binnen de eerste 1 Gb moet staan weet ik niet. Waarschijnlijk is het genoeg als hij kleiner is dan 1 Gb. Hoewel, grub moet zijn informatie ook ergens vandaan halen. Als dat het bios is, moeten misschien beide partities in de eerste 1Gb liggen. Proberen dus.
Tip: maak images van je filesystemen zodat je de installatie niet opnieuw hoeft uit te doen als je een nieuwe poging doet.
Ik ben benieuwd of het je zal lukken. Houd ons op de hoogte. Heb je trouwens een CD rom? Dat maakt een en ander makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zojuist een herinstallatie gedaan met volgende partitieconfig:

100MB, begin van de schijf, /boot
1GB, midden van de schijf, swap
3.3GB, einde van de schijf, /

Maar nog steeds hetzelfde probleem:

Booting 'Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-6-486'

root (hd0,0)
  Filesystem type is ext2fs, partition type0x83
kernel /vmlinuz-2.618-6-486 root=/dev/hda2 ro
  [Linux-bzImage, setup=0x1e00, size=0x127f82]
initrd /initrd.img-2.6.18-6-486
  [Linux-initrd @ 0x239d000, 0x48252e bytes]
savedefault

Hij lijkt dus geen gebruik te maken van mijn /boot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Werkt GRUB wel lekker met die oude hardware ? Misschien moet je het eens met Lilo proberen ?
Ik weet nog dat in die tijd de grens voor de BIOS op 512 MB lag, lilo configureert zichzelf zo dat hij weet op welk blok van de disk de kernel staat, en begint (via BIOS) de kernel in te lezen. Vervolgens start de kernel, en die kan wel de hele disk zien en hoeft niet via BIOS te lezen. Volgens mij was het wel zo dat de disk in LBA-mode moet staan om zo boven de 512 MB te kunnen gebruiken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Volgen mij kopt de root kernel optie niet /dev/hda2 is je swap partitie en moet in /dev/hda3 worden veranderd, tenminste als de volgorde in je post dezelfde is als in je partitie tabel.
1 Gb swap is trouwens wel erg veel. Zoveel spannends kun je met deze machine toch niet doen. Ik zou het tot 256Mb beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Sir Isaac schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:51:
Volgen mij kopt de root kernel optie niet /dev/hda2 is je swap partitie en moet in /dev/hda3 worden veranderd, tenminste als de volgorde in je post dezelfde is als in je partitie tabel.
1 Gb swap is trouwens wel erg veel. Zoveel spannends kun je met deze machine toch niet doen. Ik zou het tot 256Mb beperken.
Bij de volgende reinstall zal ik hem 256MB swap geven.
Je zegt dat /dev/hda2 verkeerd is, maar ik heb geen optie om mijn menu.lst van GRUB aan te passen.
Mijn /boot is ook niet gebruikt. Hoe los ik dat op met de volgende reinstall ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Waarom denk je dat /boot niet wordt gebruikt? En waarom kun je menu.lst niet aanpassen?
Geef eens de output van de volgende commando's:
fdisk -l
mount
ls /boot/grub/

Opnieuw installeren is zelden nodig. Als je /boot partitie inderdaad niet wordt gebruikt kun je dat met de hand zo fixen. Hetzelfde geldt voor je menu.lst. Maar laat eerst de output van die commando's maar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kunt ook als je in het grub menu zelf zit gewoon de entries aanpassen. Highlight de regel die je wilt aanpassen en toets 'e'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
GuitarWeed schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:32:
Je kunt ook als je in het grub menu zelf zit gewoon de entries aanpassen. Highlight de regel die je wilt aanpassen en toets 'e'
Daar had ik nog niet aan gedacht, het is gemakkelijker dan rescue floppies maken.
Ik ga meteen het een en ander aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:00

BoAC

Memento mori

Heb je grub geinstalleerd op de actieve partitie of op de MBR van de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
BoAC schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:36:
Heb je grub geinstalleerd op de actieve partitie of op de MBR van de schijf?
In de MBR.
Waarom ?

Pagina: 1