Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:27

JediUberknaft

May Da Force B With You !

Topicstarter
Hoi, ik heb sinds kort in 1x dat mijn onderstaande systeem niet meer boot (soms wel) maar alleen maar BSOD's geeft.

Het gaat om het volgende systeem:

Asus A8N32 SLI-Deluxe
AMD Athlon X2 4200+
GEIL DDR400 4x 1GB (3-4-4-8)
XFX Geforce 9600GT
Coolermaster 460 Extreme Power
Western Digital 120GB 2x
Western Digital Raptor 74GB 1x
OS is Windows 7 Ultimate 64bit Black Edition

Dit is wat er gebeurt als ik de PC aan doe:

Zodra ik op de powerbutton druk, begint de pc op de normale manierop te starten > boot piepje >> asus logo en dan zie ik windows opstart logo ... En dan boem. Blauw scherm. Nu krijg ik verschillende meldingen, welke ik allemaal opgezocht heb. Meestal krijg ik de c000021a error code (vaak verschillende OS files: ntlrd, sys.inf etc etc) of ik krijg de memory dump BSOD.

Beide heb ik opgezocht en bij de eerste zie ik vrijwel alleen maar windows XP gerelateerde problemen, maar geen windows 7. En dan nog wordt er meestal gezegd dat het OS naar de knoppen is, maar het is een fresh install van Windows. En bij de andere melding wordt er vaak gezegd dat het een Nvidia driver verhaal kan zijn.

Ok, ik ga straks nog allemaal neerzetten wat ik allemaal geprobeerd heb, maar we zijn er nog niet. Ik heb namelijk vlak voor de BSOD of als ik hem BOEM krijg nog een vaag iets. Ik zoek het probleem ook daar ergens. Ik hoor mijn harddisk op spinnen of een tik geven zodra ik de BSOD krijg (bij beide BSOD's). Alsof hij stil slaat of juist weer opstart. Ik zoek het probleem dan ook bij iets van Harddisk gerelateerd iets, maar dan wil ik nu toch even vertellen wat ik allemaal gedaan heb omdat namelijk veel gedaan heb.

Ten eerste wil ik vermelden dat alles stock draait en dus niks is overgeklokt. De pc heeft altijd als een zonnetje gedraaid en geen enkel probleem gehad de afgelopen maanden. Geen hardware aanpassingen gedaan ook.
Toen ik de problemen kreeg, (begon met spinnende harddisks) heb ik al mijn HD's eruit gehaald en 1 voor 1 terug gedaan. 1 erin en proberen opstarten. Zelfde probleem >> BSOD. HD omgewisseld en weer geboot >> BSOD. Wederom andere HD erin >>> BSOD. Het gekke is dat de pc soms wel bootte, en ik kon zelfs windows installen, maar zodra pc weer uitgeweest was kreeg ik bij opnieuw booten weer dezelfde BSOD's.

Nu ik dit aan het typen ben, ben ik MEMTEST aan het draaien die ik al eerder uren heb gedraaid en geen 1 error kreeg, zie ik nu in 1x dat ik errors krijg.(rode regels op address staat 4896.5mb) Dan is het dus een geheugen probleem ? In ieder geval is er dus 1 of meerdere reepjes kapot. Ik ga ze gelijk strax 1 voor 1 testen.

Maar wat verklaart dan het opspinnen van mijn HD's ? Kan dit in relatie met mijn geheugen gebeuren ? Dat er dus geheugen brak is, is mij nu wel duidelijk, maar dat Harddisk verhaal kan ik niet helemaal plaatsen eigenlijk. Ik heb trouwens mijn harddisks ook al getest met de test software van Western Digital. Geen 1 error gehad. Kan ik toch hopelijk zeggen dat mijn HD;s gewon verder in orde zouden moeten zijn, maar het geheugen in principe de veroorzaker zijn van dit alles ? Ik ga nog proberen om ander DDR400 geheugen erin te doen en kijken of de pc normaal boot.
Verder heb ik de mogelijkheid om een ander PCI-E videokaart erin te proppen indien nodig.

Als er mensen zijn die nog tips hebben, dan hoor ik het graag. Ik baal hiervan namelijk, ik zei nog (had ik nooit moeten doen) tegen een maat van me "deze pc loopt echt zoooo lekker" .... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kapot geheugen kan voor een zeer instabiel systeem zorgen, alleen weet ik niet of het ook je hardeschijven kan laten upspinnen.. Mijn gedachten waren ook direct je geheugen. Ik zou zeggen probeer inderdaad met beide reepjes apart te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Maar het gekke is wel,. dat als de pc eenmaal toch opgestart is, hij als een trein loopt. Kan dan uren gamen zonder enige BSOD. Dat vind ik toch vreemd. Nu, nadat ik memtest een uur heb laten draaien (en dus 2 errors kreeg) kan ik de pc weer 10x normaal booten, zonder BSOD. Ik ga hem zodadelijk helemaal uitzetten en van de stroom afhalen, even uurtje uit en dan weer opnieuw booten, meestal kreeg ik dan weer BSOD. Daarna mijn memory reepjes 1 voor 1 testen.

Vaag hoor .. kan hem nu echt tig keer opstarten, uitzetten, rebooten of wat dan ook en doet het gewoon normaal. Toch ga ik doen wat ik net zei: van het stroom afhalen, effe laten niks doen. Dan weer booten en daarna met 1 reepje opstarten (heb er 4, dus 1 voor 1 ga ik mee opstarten).

[ Voor 23% gewijzigd door JediUberknaft op 03-01-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dus als je pc "opgewarmt" is zeg maar, dan is er niks aan de hand?
JediUberknaft schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:53:Nu ik dit aan het typen ben, ben ik MEMTEST aan het draaien die ik al eerder uren heb gedraaid en geen 1 error kreeg, zie ik nu in 1x dat ik errors krijg.(rode regels op address staat 4896.5mb) Dan is het dus een geheugen probleem ? In ieder geval is er dus 1 of meerdere reepjes kapot. Ik ga ze gelijk strax 1 voor 1 testen.
Terwijl je typed... Dus je draait memtest terwijl Windows gestart is?
Zo kan memtest je geheugenmodules niet volledig testen...
JediUberknaft schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:53:Maar wat verklaart dan het opspinnen van mijn HD's ? Kan dit in relatie met mijn geheugen gebeuren ? Dat er dus geheugen brak is, is mij nu wel duidelijk, maar dat Harddisk verhaal kan ik niet helemaal plaatsen eigenlijk. Ik heb trouwens mijn harddisks ook al getest met de test software van Western Digital. Geen 1 error gehad. Kan ik toch hopelijk zeggen dat mijn HD;s gewon verder in orde zouden moeten zijn, maar het geheugen in principe de veroorzaker zijn van dit alles ? Ik ga nog proberen om ander DDR400 geheugen erin te doen en kijken of de pc normaal boot.
Verder heb ik de mogelijkheid om een ander PCI-E videokaart erin te proppen indien nodig.
Misschien een voedingsprobleem? Als de voeding net even niet genoeg stroom kan leveren dat de HDD's (even) uitvallen en weer opspinnen :?

Overigens, de geheugenmodules staan niet in de QVL, althans, de 1GB varianten iig niet....
http://dlcdnet.asus.com/p.../A8N32-SLI_Deluxe_QVL.pdf

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Raven schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:41:
Dus als je pc "opgewarmt" is zeg maar, dan is er niks aan de hand?

[...]

Terwijl je typed... Dus je draait memtest terwijl Windows gestart is?
Zo kan memtest je geheugenmodules niet volledig testen...

[...]

Misschien een voedingsprobleem? Als de voeding net even niet genoeg stroom kan leveren dat de HDD's (even) uitvallen en weer opspinnen :?

Overigens, de geheugenmodules staan niet in de QVL, althans, niet de 1GB varianten....
Sorry vergat te vertellen dat ik op een andere pc zat te typen terwijl memtest op de probleem pc aan het draaien was. En dan voeding verhaal, tja ... Het is toch meer dan voldoende lijkt mij wat er inzit en is toch ook geen B-merk. Voeding is nu denk ik net een jaar oud ofzo. Maar is natuurlijk ook een mogelijkheid. En dan van MEM, het gaat id om de 1gb varianten. Die zouden dus niet in die lijst staan. Hmmm .. Wil nog niet uitsluiten toch dat ze ook daadwerkelijk niet zouden werken toch. En heeft toch echt heel lang superlekker gedraaid allemaal. Eigenlijk sinds windows 7, draaide de pc als nooit tevoren ... tot sinds korte tijd dus ..

[ Voor 6% gewijzigd door JediUberknaft op 03-01-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

mmm NTLDR ontbreekt is echt wel HDD gerelateerd, ik zou haast zeggen dat het je BIOS is.

Heb je al eens op de ASUS site gekeken of er geen BIOS updates zijn voor windows 7

edit: heb je toevallig IDE HDD's gemixt met SATA HDD's ? want daar heb ik zelf al eens een irritant probleem bij ondervonden :P

[ Voor 74% gewijzigd door pm1 op 03-01-2010 12:01 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was ook mijn idee, de hardeschijf is waarschijnlijk aan het overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Maar heb je mijn verhaal wel gelezen dan ?? Ik heb die BSOD's met alledrie de schijven gehad. Allemaal apart erin gehad. Zijn ze dan alledrie kapot ??? Dat lijkt me namelijk wel een beetje apart ...

En ja ik heb inderdaad SATA en IDE samen gehad in het mobo. Nu draait alleen een enkele 120GB IDE schijf.
Raven schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:41:

Overigens, de geheugenmodules staan niet in de QVL, althans, de 1GB varianten iig niet....
Ik heb hier ook nog 4x 1GB OCZ geheugen liggen pc4000. Maar die staan ook niet in de lijst. Wel een ander met bijna exact hetzelfde nummer. Die van mij hebben dit nummer: OPCZ 5002048ELGEGXT-K.

[ Voor 65% gewijzigd door JediUberknaft op 03-01-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JediUberknaft schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:47:
[...]

Sorry vergat te vertellen dat ik op een andere pc zat te typen terwijl memtest op de probleem pc aan het draaien was. En dan voeding verhaal, tja ... Het is toch meer dan voldoende lijkt mij wat er inzit en is toch ook geen B-merk. Voeding is nu denk ik net een jaar oud ofzo. Maar is natuurlijk ook een mogelijkheid. En dan van MEM, het gaat id om de 1gb varianten. Die zouden dus niet in die lijst staan. Hmmm .. Wil nog niet uitsluiten toch dat ze ook daadwerkelijk niet zouden werken toch. En heeft toch echt heel lang superlekker gedraaid allemaal. Eigenlijk sinds windows 7, draaide de pc als nooit tevoren ... tot sinds korte tijd dus ..
Okee.
Mjah, maar voedingen kunnen ook overlijden he ;).
Al is het wel vaag dat als de pc eenmaal draait, dit goed gaat...

Klopt, zag ze er niet in staan, en sommige moederborden zijn erg kieskeurig. Dan kunnen de meest gekke dingen gebeuren. Beste voor nu is modules vinden die op die lijst staan en kijken of dat helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 03-01-2010 12:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JediUberknaft schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:02:
Allemaal apart erin gehad. Zijn ze dan alledrie kapot ??? Dat lijkt me namelijk wel een beetje apart ...
Dat had ik even gemist... Het is inderdaad wel onwaarschijnlijk dat alle drie aan het overlijden zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
Als het de HDD-en niet zijn dan zou ik het geheugen en de voeding verdenken. Heb je de mogelijkheid deze om te wisselen? Dat zou heel veel potentiële problemen uitsluiten (of bevestigen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
blissard schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:13:
Als het de HDD-en niet zijn dan zou ik het geheugen en de voeding verdenken. Heb je de mogelijkheid deze om te wisselen? Dat zou heel veel potentiële problemen uitsluiten (of bevestigen natuurlijk)
Ik had de pc even van het stroomnet afgelaten en zojuist weer aangezet en inderdaaad weer hetzelfde probleem. Andere voeding kan ik testen, ander geheugen (wat in de lijst staat) heb ik niet liggen. Wel dus andere geheugen wat ik hierboven net aangaf.

En nu boot hij toch weer normaal, nadat ik reboot gaf. Lijkt toch inderdaad echt een voeding of geheugen iets, dat hij soms niet genoeg juice krijgt ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door JediUberknaft op 03-01-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

BIOS al eens nagekeken op de ASUS site of er geen conflicten gemeld zijn met windows 7 ?

het probleem dat ik voor had met een pc waar IDE gemixt met SATA is dat windows bij de installatie je bootrecord altijd op de IDE zal zetten dus als je IDE wegvalt kan je niet meer booten ookal heb je de SATA geselecteerd om je windows XP op te zetten. ik heb het al voorgehad met windows XP en dat was niet grappig, ik kon opnieuw beginnen met de installatie :+ installeren met enkel SATA en dan de IDE er bijgooien en configureren

[ Voor 4% gewijzigd door pm1 op 03-01-2010 12:19 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
pm1 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:19:
BIOS al eens nagekeken op de ASUS site of er geen conflicten gemeld zijn met windows 7 ?

het probleem dat ik voor had met een pc waar IDE gemixt met SATA is dat windows bij de installatie je bootrecord altijd op de IDE zal zetten dus als je IDE wegvalt kan je niet meer booten ookal heb je de SATA geselecteerd om je windows XP op te zetten. ik heb het al voorgehad met windows XP en dat was niet grappig, ik kon opnieuw beginnen met de installatie :+ installeren met enkel SATA en dan de IDE er bijgooien en configureren
ik ga nu inderdaad kijken voor bios verhaal ook. Ik moet nu even weg, maar houd dit topic straks weer flink in de gaten. Dus alle tips zijn welkom. Ik zal ook blijven posten wat ik allemaal geprobeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topic krijgt een schopje naar Processors, Moederborden & Geheugen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Ik zie dat ik de laatste beta bios heb. de versie 1405. Ik weet niet of het beter is om er 1 terug te gaan naar een niet-beta versie. Lees nou niet echt veel slechte verhalen over mijn versie. De BSOD's die ik nu krijg zijn vaak de memory dump en zie iets over win32k.sys ofzo ? Vaag allemaal dit hoor. Ik ga morgen (vandaag niet veel tijd meer) even goed kijken wat ik qua voeding kan proberen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
en? weet je al waar het aan ligt / lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Nog niet, op dit moment zit ik ook midden in een verbouwing waardoor de pc nu niet meer aanstaat. En verder is het nogal crisis thuis met wat persoonlijke dingetjes. Het zit er even niet in de komende tijd om eraan te werken. Maar zodra als dat kan zal ik zeker gaan kijken hoe of wat, want ik baal er nog steeds van. Ik zal dan ook de verdere ontwikkelingen hier posten.

Thanks in ieder geval !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Nou ik ben weer begonnen met testen nu ik weer tijd heb. Ik heb Hirens boot cd erin gepropt en een aantal test voor CPU en Harddisk gedaan. Geen errors gekregen.
Daarna met alle 4 de reepjes RAM a 1GB per stuk memtest gedraaid en daar kreeg ik bij test 5 een error. Nu ben ik per reepje memtest aan het draaien, en in eeste instantie laat ik ze allemaal tot test 6 lopen om te zien of er een error komt. Komt die er, dan weet ik het foute reepje. Krijg ik geen error, dan zal ik elk reepje een aantal uren testen om te zien of er later toch later een error komt. Het reepje zit btw in het eerste slot nu. Ik hoop eigenlijk echt dat het aan een gehuegen reep ligt aangezien ik er toch 4 heb en in principe wel tijdelijk op 2GB kan draaien (dual channel). I will keep u updated .. Maar mochten er nog suggesties zijn, dan houd ik mij aanbevolen !

** weer verder met testen **

Elk reepje nu tot test 6 laten gaan en geen errors. Het laatste reepje is nog bezig met testen (nu op test 7 ofzo) dus die laat ik nu een aantal uren draaien. Zo ga ik dan ook de andere reepjes langs straks. Daarna als ik geen errors heb, stop ik nog een reepje erbij (in dual channel slot) en dan weer verder testen. Dat is wel een goede manier zo toch lijkt me ? Of moet ik elk reepje een uur of 8 testen ? Aangezien ik vaak lees dat ik echt 8 uur memtest moet draaien ?

[ Voor 23% gewijzigd door JediUberknaft op 20-04-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

JediUberknaft schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:41:
Dat is wel een goede manier zo toch lijkt me ? Of moet ik elk reepje een uur of 8 testen ? Aangezien ik vaak lees dat ik echt 8 uur memtest moet draaien ?
lijkt me wel, dr is op zn minst 1 combinatie die bij test 5 faalt, en dr zijn dr blijkbaar al meerdere die dat niet doen, gewoon doorgaan tot je dr achter bent wat dr mis is...

kan trouwens ook geheugenslot of geheugencontroller (op de cpu) zijn, dat merk je vanzelf als bijvoorbeeld 1 van de slots altijd de fouten veroorzaakt, probeer ook eens een ander slot dan alleen 1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Zal ik doen ! Voldoe ik dan in principe om per reepje 1 complete pass te draaien per slot ? En als dat zonder errors is, over te gaan op 2 reepjes in dual channel ? Of zeg maar een uur of twee per reepje, per slot testen ?

[ Voor 17% gewijzigd door JediUberknaft op 20-04-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ik zou gewoon 1 reepje pakken en alle 4 de slots een pass geven, mocht het dan nog niet boven water zijn, verder gaan met dual channel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Ok, zal ik doen dan. Ik zal uiteraard de resultaten hier posten. Hoop er toch echt achter te komen vanavond. Maar goed, time will tell ...

** 1 reepje in alle slots 1 pass laten doorlopen; geen errors. Nu ga ik in dual channel draaien en weer een pass laten doorlopen **

[ Voor 32% gewijzigd door JediUberknaft op 20-04-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 14:41
Misschien een rare gedachte, maar ik heb ook eens dezelfde problemen gehad, welke wél door een kapotte hdd veroorzaakt werd. Het probleem kwam zelfs voor als ik slechts één van de twee schijven in de PC had. Pas nadat ik beide hdd's had geformatteerd en echt standalone had geïnstalleerd kwam ik er achter dat er één half overleden was. Hierna nooit meer problemen gehad, maar ik had ook last van complete freezes, BSOD's en spontane reboots.

Ook bij mij werd het onheil aangekondigd door het 'tikken' van de (wat later bleek) defecte schijf.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Nixy schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:55:
Misschien een rare gedachte, maar ik heb ook eens dezelfde problemen gehad, welke wél door een kapotte hdd veroorzaakt werd. Het probleem kwam zelfs voor als ik slechts één van de twee schijven in de PC had. Pas nadat ik beide hdd's had geformatteerd en echt standalone had geïnstalleerd kwam ik er achter dat er één half overleden was. Hierna nooit meer problemen gehad, maar ik had ook last van complete freezes, BSOD's en spontane reboots.

Ook bij mij werd het onheil aangekondigd door het 'tikken' van de (wat later bleek) defecte schijf.
Maar, lees dan ook even bovenin het topic. Dan lees je dat ik er al 3 verschillende HD's ingehad heb. Die heb ik ook alleen compleet geformatteerd en op allemaal windows geinstalleerd gehad.

*** nu heb ik dus een weer error !. Ben weer zojuist test 5 (draai nu dus in dual channel) gepasseerd, en krijg dezelfde error. Betekent dat dus dat er een geheugen controller kaduuk kan zijn als ik het goed begrepen heb ? Zou ik kunnen proberen om dual channel te draaien met de 2 andere slots ? Nu zitten ze in allebei de blauwe slots, maar kan toch ook in allebei de zwarte slots ? ** Hmm .. lees in manual dit: When using two DDR Dimm modules, install to Dimm_A1 and Dimm_B1 slots only. Dat zijn dus de blauwe slots. Dus ik zal geen dual channel draaien denk ik als ik ze allebei in de zwarte heb zitten ( A2 en B2 )

[ Voor 32% gewijzigd door JediUberknaft op 20-04-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

tuurlijk wel, gewoon in de zwarte slots proberen, handleidingen zijn soms eigenwijzer dan nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 14:41
Toen ik de problemen kreeg, (begon met spinnende harddisks) heb ik al mijn HD's eruit gehaald en 1 voor 1 terug gedaan. 1 erin en proberen opstarten. Zelfde probleem >> BSOD. HD omgewisseld en weer geboot >> BSOD. Wederom andere HD erin >>> BSOD. Het gekke is dat de pc soms wel bootte, en ik kon zelfs windows installen, maar zodra pc weer uitgeweest was kreeg ik bij opnieuw booten weer dezelfde BSOD's.
Hieruit zou, in de verte, afgeleid uit kunnen worden dat de HDD's eerst geformatteerd waren, waarna er een nieuwe windows installatie op is gezet. Echter zie ik het zo als 3 HDD's die al een windows installatie hadden, aangezien er geschreven wordt dat de HDD's omgewisseld worden. Niets concreets, dus een aanname van mijn kant. Een foute, blijkt achteraf. Maar achteraf praten is altijd makkelijker.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Ok, al gedaan ook btw :) . En weer aan het memmen ... Kijken wattie nu doet. Als dit geen errors geeft ga ik proberen de pc helemaal van het stroom te halen, even wachten en dan booten een aantal malen. Kijken wat hij dan doet. Zal het al snel zien, aangezien hij het echt constant deed. Maar even voor de duidelijkheid, er zijn dus geen reepjes kapot, maar het ligt aan moederbord dus ? In ieder geval lijkt dat dus het meest waarschijnlijke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

moederbord of cpu... de memory controller zit in de cpu.. kan je niet van iemand een andere pc lenen met dezelfde socket/waar je ff de cpu kan omwisselen om te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Nixy schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:25:
[...]

Hieruit zou, in de verte, afgeleid uit kunnen worden dat de HDD's eerst geformatteerd waren, waarna er een nieuwe windows installatie op is gezet. Echter zie ik het zo als 3 HDD's die al een windows installatie hadden, aangezien er geschreven wordt dat de HDD's omgewisseld worden. Niets concreets, dus een aanname van mijn kant. Een foute, blijkt achteraf. Maar achteraf praten is altijd makkelijker.
Ik had het misschien inderdaad iets preciezer moeten omschrijven. Maar er lijkt nu gelukkig schot in te komen met vinden van de oorzaak ! Maar thanks voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:27:
moederbord of cpu... de memory controller zit in de cpu.. kan je niet van iemand een andere pc lenen met dezelfde socket/waar je ff de cpu kan omwisselen om te kijken...
Toevallig heb ik nog een zelfde soort pc staan met een CPU die erop kan. Dus dat zou ik nog kunnen doen later. Maar eerst even dit verder testen. Om nou vanavond ook nog de CPU's eraf te knallen wordt me vanavond teveel. Maar zal ik zeker wel proberen later 1 dezer dgn. Puur om dingen uit te sluiten of juist vast te stellen.

** Dual channel in de andere slots geeft nu ook de error, dus moet inderdaad of de CPU of MOBI zijn. Dan zit er nog maar 1 ding op en dat is CPU's verwisselen. Als hij dan geen error geeft is het MOBI kaduuk, en anders uiteraard de CPU. Ik kan dan niet mijn andere CPU slopen toch ? **

[ Voor 18% gewijzigd door JediUberknaft op 20-04-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

cpu sloop je niet zomaar. als ie met 'nieuwe' cpu op huidige bord en ram geen error geeft is de huidige cpu stuk, als ie dan nogsteeds fouten geeft, bord stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Dan ga ik morgen effe wat koelpasta scoren en cpu's verwisselen. Onwijs bedankt voor de hulp ! Ben een stuk verder dan eerst. Mobi en of CPU socket 939 zijn nog redelijk te krijgen bij Vraag & aanbod, dus komt wel goed. Alleen de CPU die ik nu heb is wel lastig ( zie specs pc 1 ) Dat zou wel erg jammer zijn. Alhoewel deze ook wel leuk is KLIK. Leuke overklokker ook geloof ik. Maar goed, zover zijn we nog niet nu ;)

** het zal waarschijnlijk dit weekend worden dat ik het ga doen, gisteren en vandaag niet zoveel tijd eigenlijk. Maar ik zal het hier zeker laten weten wat eruit komt ! **

[ Voor 40% gewijzigd door JediUberknaft op 22-04-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Nou, vandaag begonnen aan de omwisseling ..

Ik heb de CPU omgewisseld met een AMD 4000+ om te kijken of ik nu weer errors zou krijgen in Memtest. Die kreeg ik dus weer met pass 5. Toen dacht ik dus, ok, het moederbord is kaduuk. Dan dus maar het moederbord omwisselen en dan zou ik geen errors meer moeten krijgen ... Helaas krijg ik nu dus WEER errors. Maar nu al met pass 4. En het gekke is dat ik 0,0 mb zie staan bij adress ? Daar stond eerst iets van 1786MB ofzo.

Gvd .. Waar moet ik nu het probleem zoeken ? Ik schijt hier echt enorm van. Kom er maar niet achter wat er stuk is. Ik ben het echt effe kwijt nu. Please help me out here :'(

Ik ga zodadelijk (wat ik al eerder geprobeerd had kan ik me herrinneren) een andere voeding erin knallen. Geeft ie dan nog steeds error, dan ook een andere videokaart. Doe hij het dan nog, dan moet er toch iets met mijn geheugen zijn of ben ik nou gek ???

[ Voor 16% gewijzigd door JediUberknaft op 01-05-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gestructureerde aanpak werkt vaak het beste. Dat betekent een aanpak, waarbij de onderdelen 1 voor 1 getest en vervangen worden. Door verschillende onderdelen tegelijkertijd te vervangen raakt het overzicht een beetje kwijt. Als de computerreparateur het even kwijt is valt het aan te bevelen om om rustig vanaf het begin de computer opnieuw te bekijken en te testen.

Een aanpak is om de volgende stappen uit te voeren:
1. het hele moederbord leeg halen
2. alle stekkertjes los maken
3. het cmos reinigen
4. de processor, koeler, voeding, computerkaststekkertjes en videokaart aansluiten.
5. starten en luisteren naar piepjes
6. 1 geheugenmodule monteren, starten en luisteren naar piepjes
7. videokaart eruit halen en starten en luisteren naar piepjes
8. videokaart en 1 harde sata-schijf aansluiten en 1 geheugenmodule in geheugenslot a1 steken
9. opstarten en luisteren naar piepjes
10. dvd-schrijver aansluiten
11. windows opnieuw installeren
12. memtest 86+ 6 uur draaien met 1 geheugenmodule in geheugenslot a1
13. als memtest geen fouten geeft kijken of de computer verschillende keren probleemloos opstart met 1 harde schijf en 1 geheugenmodule in geheugenslot a1
14. als de computer niet probleemloos opstart geeft de onderdelen 1 voor 1 vervangen en de andere onderdelen laten zitten
15. de onderdelen 1 voor 1 in een andere goed werkende computer testen.

Welke onderdelen zijn er allemaal in twee stuks beschikbaar?

De processor omwisselen en memtest uitvoeren is een scheve test uitvoeren. Memtest is bedoeld voor de geheugenmodules. Meestal leidt een fout in memtest tot vervanging van de geheugenmodules. De processor kan getest worden door de processor in een andere werkende computer te monteren en door een goed werkende processor in de computer, die problemen heeft, te plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Dat heb ik dus in eerste instantie allemaal al gedaan toen ik voor het eerst begon aan het probleem opzoeken. Zie de eerste pagina van het topic. Het gekke is gewoon dat de pc als hij eenmaal loopt, gewoon als een zonnetje draait en ik kan er dan uren op gamen zonder problemen.

Van alle onderdelen heb ik er in ieder geval 2 tot mijn beschikking. Dus test mogelijkheden genoeg. Ik zal nog eens goed naar je lijstje kijken.

Trouwens nu krijg ik echt 200 errors in memtest ...

[ Voor 6% gewijzigd door JediUberknaft op 01-05-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JediUberknaft schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:15:
Dat heb ik dus in eerste instantie allemaal al gedaan toen ik voor het eerst begon aan het probleem opzoeken. Zie de eerste pagina van het topic. Het gekke is gewoon dat de pc als hij eenmaal loopt, gewoon als een zonnetje draait en ik kan er dan uren op gamen zonder problemen.

Van alle onderdelen heb ik er in ieder geval 2 tot mijn beschikking. Dus test mogelijkheden genoeg. Ik zal nog eens goed naar je lijstje kijken.
Dat is inderdaad duidelijk verteld. Alleen leidt de laatste post tot onduidelijkheid. En de reiniging van de CMOS wordt voorzover in eerste instantie valt te zien niet gemeld in het topic. Om duidelijkheid te krijgen wordt geadviseerd om opnieuw te beginnen. Want de informatie over de verschillende harde schijven, de verschillende geheugenreepjes en de conclusies over de werking komt enigszins onduidelijk over. Daarom wordt geadviseerd om de onderdelen vanaf punt nul 1 voor 1 te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een geheugenreepje dat geen error geeft in memtest?

Als alle onderdelen in tweevoud aanwezig zijn valt het te proberen om alle tweede onderdelen op het tweede moederbord te monteren en te kijken of het tweede systeem probleemloos opstart.

:)

Omdat er aangenaam games gespeeld kunnen worden op de computer valt het aan te raden om voorzichtig met de computer om te gaan. Misschien is het een optie om de opstartproblemen te accepteren en niets aan de computer te veranderen en de computer overdag en 's avonds zo weinig mogelijk uit te zetten.

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Ik ben de reepjes nu toch maar weer 1 voor 1 aan het checken. En ik kreeg dus bij 1 reepje weer 300 errors. Nu ben ik met het volgende reepje bezig .. 2e reepje ook 300 errors nu ..

- Nu heb ik goedwerkend geheugen uit een andere pc getest in deze pc, en ja .. ik krijg wederom de errors. Het eerste wat ik nu ga doen is de voeding omwisselen en kijken wat er dan gebeurt.

- Andere voeding geprobeerd, zelfde geheugen >> weer errors. Ik ga nu de videokaart omwisselen. Even voor de duidelijkheid: Ik heb nu dus nog steeds een ander moederbord erin zitten, andere voeding, maar wel weer zelfde geheugen (1 reepje) en zelfde processor (4200 X2). Nu dus andere videokaart proberen.

- Ok, zelfde verhaal weer ... grrrrr.... computer gaat bijna door het raam naarbuiten 8)7

- Nu ga ik dvd rom omwisselen ... lol .. bijna gehele andere pc dus eigenlijk nu .. :|

Nou, ik weet het ECHT niet meer .... Ik krijg nu nog steeds errors in memtest ... Ik kom hier echt niet meer uit nu. Er zit een ander moederbord in, andere videokaart, andere DVD rom, andere voeding. Verder niks aangesloten (behalve Harddisk). En about dat clear mos, heeft dat zin ? Dat moederbord werkte namelijk zonder problemen bij de andere pc. HELP ! ik vind het echt niet leuk meer nu ! :( :(

Ik heb clearcmos ook maar gewoon gedaan nu, en ben nu weer aan het memtesten .. En dus f**k weer de errors ... Nou ik pleur hem de deur uit ben het echt zat aan het worden :(

- Andere harddisk erin gestopt, ben aan het testen ...

>> weer errors dus ... Ik geef het op, ik kan hier niks meer mee. Ik ga de andere pc weer in elkaar zetten en kijken of ik die compleet opnieuw kan installeren zonder problemen en dan wordt dat gewoon tijdelijk mun tweede gamepc. Ik weet echt niet meer wat ik nog anders kan doen. Waar kan in godsnaam het probleem nog liggen dan ? Heb toch wel alles geprobeerd toch ?

EDIT .....

ik heb nu de andere pc opnieuw in elkaar gezet en de videokaart, geheugen van de probleem pc erin gezet. En memtest gedraaid meerdere keren. Geen enkele error en hij start gewoon normaal op. Wat het probleem dus is weet ik eigenlijk niet. Ik denk toch de processor. Ik ga nu lekker windows 7 op deze pc installeren en gamen met een maat van me. Ik ga goed nadenken wat ik met de andere pc ga doen. Waarschijnlijk een nieuwe processor aanschaffen. Hopelijk is dan het probleem verholpen ... Als er iemand nog suggesties heeft hoor ik ze uiteraard graag :)

[ Voor 156% gewijzigd door JediUberknaft op 01-05-2010 17:38 ]

Pagina: 1