trekschakelaar omzetten naar wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
situatie in de slaapkamer.

lichtpunt is te bedienen met 2 schakelaars, 1 bij de deur van de kamer.
en een aan de wand via een trekschakelaar.

nou wil ik van de trekschakelaar een wandcontactdoos maken, om daar een vast stroom-tappunt wil maken.
dus eentje die niet aan-uit gaat met de schakelaar bij de deur van de kamer.

alleen ik ben totaal niet echt thuis in de electronica ( zegmaar 2 linkerhanden )
en ik ben al 20x de trap op en af gegaan om de stroom er af en op te zetten, om te testen, maar het is nog steeds niet werkende.

bij de trekschakelaar heb ik 3 zwarte draden, waarvan er 2 vanaf de lichtschakelaar bij de deur van de kamer uitkomen.

de 3e zwarte draad gaan naar het lichtpunt aan de wand.

bij het lichtpunt aan de wand zitten rode, blauwe draden, waarvan de rode verder de muur doorlopen naar de andere kamer.

de blauwe zit dus op het lichtpunt aangesloten, alsmede 1 van de zwarte draden ( welke eerst via de trekschakelaar is geknoopt, dus niet direct via de lichtschakelaar bij de deur.

kan iemand mij simpel uitleggen wat ik moet doen, wss iets met draden omwisselen, of omknopen bij het lichtpunt, maar zoals gezegd ik heb vanalles geprobeerd, maar kom alleen uit op het volgende:

of lichtpunt is aan, en stopcontact is uit,
of andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

Reptile209

- gers -

Je hebt een Wikipedia: Wisselschakeling tussen de schakelaars zitten. Via het schemaatje op Wikipedia wordt het misschien wat duidelijker hoe het nu zit. Overigens: als je zelf aangeeft er niet veel verstand van te hebben en met 2 linkerhanden te werken, zou je er dan niet even een wat kundiger persoon bijhalen? 230 V is niet iets om mee te gaan experimenteren!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:23

job

HyperTrophy, met alleen zwart en blauw ga je niet zo ver komen.
Zwart is een schakeldraad (komt tussen schakelaar en lamp, of tussen schakelaar een schakelaar) en geeft dus niet altijd spanning af.
Voor een vast stroompunt heb je rood en blauw nodig.
Zijn die niet aanwezig op de plek waar je ze wilt, dan zal je die er naartoe moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL1PSR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Als naar de schakelaar een rode draad gaat is dat de fase.
Laat deze zitten. Laat 1 van de 2 zwarte draden ook zitten en plaats deze aan de lamp.
Laat ook de blauwe aan de lamp zitten.

Bij de trek schakelaar moet je een nieuwe bruine fase draad trekken vanaf je centraaldoos bij de lamp.
En je moet een blauwe trekken die sluit je dan aan op de wandcontactdoos.
De zwarte draden naar de trekschakelaar kunnen er uit.
Eventueel nog een aarde als deze aanwezig is maar gezien de oude bedrading gok ik dat die niet aanwezig is.

Weet je nog die keer samen in de trein. Ik stak me kont uit het raam en jij je hoofd. En iedereen dacht dat we een tweeling waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
rood of blauw OF bruin en blauw

maar je hebt nu een wisselschakeling waardoor er niet altijd spanning op staat...

wat je zou kunnen doen is een draad bij op de voeding van je eerste trekschakelaar op gooien

je wilt van wissel naar enkel voor de lamp... je hebt nu dan als het goed is 2 draden van je eerst trekschakelaar naar de 2de

als je daarvan 1 draad weghaald en de ene die over houd gewoon aansluit op de lamp heb je een enkelpoligge schakeling

dus lamp aan en uit met alleen de schakelaar

indien mogelijk zet je de voeding voor je WCD op de voeding van je schakelaar
die draad laat je richting WCD gaan , en de nul van WCD zet je op de nul mee van de lamp ( en aarde ook indien mogelijk)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
korte tussenvraag :

de nieuwe WCD ( oude trekschakelaar ) zit namelijk vrij dicht bij het lichtpunt ( ca 15 cm )

in het lichtpunt komen dus de blauwe en de groene/bruine (weet ik 't) uit, en lopen vanuit daar door naar andere kamer. Maar deze zitten geknoopt in zo'n grijs gesloten blokje ( kan je deze openmaken??? )

en door dit lichtpunt lopen vanaf de lichtschakelaar bij de deur 2 zwarte schakeldraden door naar de oude trekschakelaar, èn vanaf dit lichtpunt gaat er een nog een zwarte schakeldraad naar de trekschakelaar.

kortom, ik kan 1 van de 3 zwarte draden laten vervallen? zo ja welke?

en kan ik de overige 2 zwarte draden verbinden met de groene/bruine, en met de blauwe draden?
en kan dat via zo'n grijs gesloten blokje? of anders kroonsteentjes lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
zou je mischien foto's kunnen maken? of vraag ik nou te veel

(of iets in paint maken)

[ Voor 18% gewijzigd door [Remmes] op 03-01-2010 11:50 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
http://www.3dblokje.nl/SDC11686.JPG

beetje groot misschien, maar des te duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Wago steek verbindingen, de draad krijg je eruit door er met een draaiende beweging aan te trekken ;)

Maar even een vraagje deze foto is dat je ouwde trekschakelaar? Dan ben je nalelijk redelijk snel klaar

Trek een Bruine en een blauwe door naar de andere doos (fase en nul)
Kijk even welke zwarte draden er naar de schakelaar die behouden moet blijven gaan en haal er 1 van weg, de overgebreven draad knoop je aan je lamp alsmede een blauwe en tada van je schakelaar heb je nu een enkelpolige gemaakt en je hebt de voeding waar je hem hebben wilt.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
bestaudio schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:05:
Wago steek verbindingen, de draad krijg je eruit door er met een draaiende beweging aan te trekken ;)

Maar even een vraagje deze foto is dat je ouwde trekschakelaar? Dan ben je nalelijk redelijk snel klaar

Trek een Bruine en een blauwe door naar de andere doos (fase en nul)
Kijk even welke zwarte draden er naar de schakelaar die behouden moet blijven gaan en haal er 1 van weg, de overgebreven draad knoop je aan je lamp alsmede een blauwe en tada van je schakelaar heb je nu een enkelpolige gemaakt en je hebt de voeding waar je hem hebben wilt.
ja de rechtse is de oude trekschakelaar, straks dus de WCD , ik had al 1 van de 3 zwarte draden er uit getrokken,
maar voor het idee nog even daarheen gebogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Er lopen 2 kleursystemen door elkaar, de oude met rood en groen en de nieuwe bruin en blauw. De kans dat de kleuren onjuist zijn gebruikt is groot, hier moet iemand met ervaring komen kijken hoe het nu zit. Tips op fora zijn aardig alleen bij 230 V en 2 linkerhanden gevaarlijk.
Vraag aan iemand met ervaring om te komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Anoniem: 224406 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:08:
Er lopen 2 kleursystemen door elkaar, de oude met rood en groen en de nieuwe bruin en blauw. De kans dat de kleuren onjuist zijn gebruikt is groot, hier moet iemand met ervaring komen kijken hoe het nu zit. Tips op fora zijn aardig alleen bij 230 V en 2 linkerhanden gevaarlijk.
Vraag aan iemand met ervaring om te komen kijken.
Waar zie jij op het plaatje het oude kleur systeem? Ik kan namelijk nergens een rode of groene draad onwaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Nu zie ik op de foto een bruine en 2 zwarte in een pijpje verdwijnen die naar je schakelaar, kijk even bij je schakelaar haal er een zwarte van los die heb je niet meer nodig, nu blijft er 1 over dat word je schakeldraad voor aan de lamp.

De 2 zwarte die nu naar de oude trekschakelaar gaan kun je weghalen die gebruik je niet meer.

Vanuit het linker doosje trek je 2 stukjes draad te weten een blauwe en een bruine naar het andere doosje, en klaar ben je

PS sorry voor de dubbelpost

[ Voor 5% gewijzigd door bestaudio op 03-01-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
bestaudio schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:14:
Nu zie ik op de foto een bruine en 2 zwarte in een pijpje verdwijnen die loopt zeer waarschijnelijk naar je schakelaar, kijk even bij je schakelaar haal er een zwarte van los die heb je niet meer nodig, nu blijft er 1 over dat word je schakeldraad voor aan de lamp.

De 2 zwarte die nu naar de oude trekschakelaar gaan kun je weghalen die gebruik je niet meer.

Vanuit het linker doosje trek je 2 stukjes draad te weten een blauwe en een bruine naar het andere doosje, en klaar ben je

PS sorry voor de dubbelpost
oke helder,

ben alleen nu wel geneigd om onproffesioneel te zijn, en de beide zwarte draden te laten zitten, en ze te gaan gebruiken als fase en nul draden, want waar haal ik zo snel draden vandaan op zondag :P

en bij de lichtschakelaar kan ik zomaar 1 van de 2 zwarte draden weghalen? maakt niet uit welke?

TNX voor de support tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Nee het maakt niet uit welke je weg haalt.

Dat je het onprofesioneel wilt doen is op zich niets op tegen het zijn immers maar korte stukjes.
Let wel op dat mocht je verhuizen je het wel of even weg haald of even aanpast.

Jij weet dat 1 van de zwarte spannings voerend is maar een volgende bewoner niet, en dat kan gevaarlijk zijn

Bijde draden doorkippen aanstrippen met 11mm en insteken in de Wago's

[ Voor 9% gewijzigd door bestaudio op 03-01-2010 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
dan ben je inderdaad zo best snel klaar

waar jewcd wilt hebben druk je een blauwe enbruine bij in de steeklasdoppen ( de grijze blokjes)
en dan moet je even kijken welke zwarte aan/uit is van je 1ste trekschakelaar ( aan/uit = de 1 krijgt spanning,en als je dan nog een keer trekt krijgt de ander spanning , dus je kan kiezen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 20:13

JdM

Humbled

Het maakt wel degelijk uit dat dit niet fatsoenlijk gemaakt wordt.
Ik weet niet hoeveel stroom je gaat trekken op de te maken WCD, maar zwarte draad heeft een dikte van 1,5mm2 ten opzichte van de bruin/blauwe draad met 2,5mm2.
Deze diktes bepalen ook de maximale stroomdoorlaat, dunnere draad betekent: meer warmteontwikkeling.
Je kunt nu dus wel degelijk met zwarte draad gaan brassen, ook een klein stukje, maar ga daar geen 3500watt aan apparaten aanhangen dat gaat zeker mis.

Edit: Volgens mij is het koopzondag, rij naar een bouwmarkt en haal een stukje draad. Of wacht rustig af tot je tijd hebt om alles te halen. My 2 cents.

[ Voor 18% gewijzigd door JdM op 03-01-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 20:40

M2M

medicijnman

HyperTrophy schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:17:

ben alleen nu wel geneigd om onproffesioneel te zijn, en de beide zwarte draden te laten zitten, en ze te gaan gebruiken als fase en nul draden, want waar haal ik zo snel draden vandaan op zondag :P
nou, eigenlijk doe je dus liever niet onprofessioneel. Ik heb dat vaker gezien, en me al eens rotgeschrokken toen er twee zwarte draden uit een contactdoos kwamen, en er eentje fase was, en eentje de nul draad. Errug leuk, maar voor de volgende bewoner is het dan maar gokken of de overige bedraden wel met degelijke kleurcodering gedaan is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

@JdM

je hebt een punt.
Maar ik vermoed dat TS hier een lichte verbruiken opzet bv een beamer of tv.

Denk niet dat je op bv een wasmachine op je slaapkamer zit te wachten welke dan ook nog is geaard moet worden

@M2M Dit was ook het eerste wat ik aanhaalde, hij weet het maar een ander niet. Of dus niet doen of aanpassen zodra je verhuist, enne rotschrikken bij 2 zwarte draden? Ach heb het wel is gezien dat er een 380 aansluiting voledig over zwart ging |:(

En om eerlijk te zijn, kom liever dit tegen dan de verboden wisselschakeling, die is nog gevaarlijker (en nee ik leg hem niet uit)

[ Voor 49% gewijzigd door bestaudio op 03-01-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
een wasmachine heeft zowizo al 2 fases nodig op de groepen :P

onprofessioneel + elektra is nooit goed, 1 kleine foutje zoals inderdaad verkeerde kleuren en er kunnen flinke ongelukken gebeuren

heb met stage lopen ook zoets leuks gezien.. gemaakt door polen

die had 2 ,3aardige kabels vanuit de bovenkant van een schakelaar.. in een schuur.. een schakelaar van de gamma bedoelt voor binnen

inplaats van er mooi onderin de komen met kabel en boven uit.. hadden hun een kabel er dus bovenin inlaten komen en met kabel ernaast richting de lamp.. hadden ze aarde draad gebruikt als nul en als aarde in de andere kabel.. echt niet normaal meer

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Sorry? Een wasmachine op 2 fases?
Zolang het geen profesionele machines zijn is dat BS Die draaien op 3 fasen Wat jij bedoeld is een dubbel polige automaat in de groepenkast, dit zijn zeer zeker geen 2 fases. (tis geen kookplaat)

En Polen? Laat me niet beginnen kan nog wel even doorgaan wat ik allemaal ben tegen gekomen

[ Voor 43% gewijzigd door bestaudio op 03-01-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
bestaudio schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:56:
[...]

Sorry? Een wasmachine op 2 fases?
Zolang het geen profesionele machines zijn is dat BS Die draaien op 3 fasen Wat jij bedoeld is een dubbel polige automaat in de groepenkast, dit zijn zeer zeker geen 2 fases. (tis geen kookplaat)

En Polen? Laat me niet beginnen kan nog wel even doorgaan wat ik allemaal ben tegen gekomen
vertel!!!:P

altijd leuk

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

bestaudio schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:10:
[...]

Waar zie jij op het plaatje het oude kleur systeem? Ik kan namelijk nergens een rode of groene draad onwaren
Ik was met mijn reactie bezig voor het plaatsen van de foto.
in het lichtpunt komen dus de blauwe en de groene/bruine (weet ik 't) uit, en lopen vanuit daar door naar andere kamer. Maar deze zitten geknoopt in zo'n grijs gesloten blokje ( kan je deze openmaken??? )

en door dit lichtpunt lopen vanaf de lichtschakelaar bij de deur 2 zwarte schakeldraden door naar de oude trekschakelaar, èn vanaf dit lichtpunt gaat er een nog een zwarte schakeldraad naar de trekschakelaar.

kortom, ik kan 1 van de 3 zwarte draden laten vervallen? zo ja welke?

en kan ik de overige 2 zwarte draden verbinden met de groene/bruine, en met de blauwe draden?
en kan dat via zo'n grijs gesloten blokje? of anders kroonsteentjes lijkt mij?
Groen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

Reptile209

- gers -

Anoniem: 224406 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:50:
[...]
Ik was met mijn reactie bezig voor het plaatsen van de foto.
[...]
Groen dus.
Bruin dus :P.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 16:33

pieturp

gaffa!

Even voor de duidelijkheid en veiligheid:

TS heeft het nieuwe systeem en dus de volgende kleur draden. Over andere kleuren hebben we 't dus ook niet meer!:

- Bruin (Fase)
- Blauw (Nul)
- Zwart (Schakel)
- Geel/Groen (Aarde) [NIET AANWEZIG]

Er kan dus daarom ook GEEN WCD met randaarde aangesloten worden.

Dan nu:

Gebruik voor je WCD gewoon de bruine en de blauwe. Gebruik geen kroonsteentjes - zouden verboden moeten worden - maar lasdoppen. Als je niet genoeg draad hebt gebruik je nieuwe, die je bij je bouwmarkt koopt. Zet er dus niet een geaard stopcontact op, want je hebt geen geel/groene aarddraad.

[ Voor 43% gewijzigd door pieturp op 03-01-2010 15:00 ]

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Het is intussen al een tijdje gelukt dankzij bestaudio, en anderen natuurlijk ook! En netjes in de lasdoppen!

er zit nu inderdaad 2 zwarte draden achter het WCD, wat natuurlijk niet zo hoort, Maar voor nu werkt het in ieder geval. en het WCD is ook alleen maar bedoeld voor het aansluiten van een 22" LCD tv, en verder niet.

Mocht ik binnenkort nog ergens 2 draadjes bruin en blauw hebben dan vervang ik die tzt wel.

en nee inderdaad er is hier, helaas, geen Aarde op deze kamers aanwezig, alleen in de badkamer, en op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

Maar je gaat de zwarte dus *ooit* nog wel omzetten naar blauw en bruin?
Enne, het WCD is dus ook van 't niet geaarde type, toch?

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
pieturp schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:23:
Maar je gaat de zwarte dus *ooit* nog wel omzetten naar blauw en bruin?
Enne, het WCD is dus ook van 't niet geaarde type, toch?
ja ik ga ze ooit nog omzetten,

en ja het is een ongeaarde WCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

Mooi! :-)

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Voor zover ik weet is het nog steeds toegestaan om de draden dms van labeling een andere kleur te geven (alleen bij aarde niet)
Dan zou je ook de kabeltjes aan beide kanten ook bruin en blauw (de kleuren) kunnen labelen.

Is een betere optie dan zwarte draden laten zitten.
Pagina: 1