Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Op Saturnus in "Daar zijn ze dan: Onkyo TX-SR607 507 en..." heb ik geen antwoord gekregen. Gezien het ook meer Windows 7 Audio gedeelte gerelateerd is, een apart topic:

Nog even de omschrijving.
Een Onkyo TX-SR606 zit via HDMI aagesloten op een Sapphire HD5770. Geluid gaat hier dus ook overheen.
In Windows 7 moet je instellen wat voor setup je hebt. 5.1 in dit geval.
Het stomme is dat wanneer ik dan stereo (2.0) content afspeel, Windows blijkbaar de lage tonen filtert en uitzend als subwoofer signaal waardoor het eigenlijk 2.1 wordt.
Staat de subwoofer uit, dan heb je veel te weinig bass.
Staat de subwoofer aan, dan moet je een tussenweg vinden tussen te weinig en teveel laag. Behalve dat wil je als je naar muziek luistert meestal die sub niet aan.

Wat ik natuurlijk wil is dat 2.0 gewoon 2.0 blijft en dat Windows met zijn poten van het signaal afblijft.
In de speakersetup zijn de speakers ingesteld op full range.

Hoe te fixen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:04
Is het niet zo dat als de Onkyo op stereo staat hij daar automatisch het subwoofer kanaal bij gebruikt en dit niet zo is als deze op pure staat, dit heb ik ook als ik op de SR607 vanaf een stereobron speel.

Heb eingelijk nog nog gekeken wat die knop doet bij een 5.1 signaal, of dan nog wel netjes alle speakers meedraaien, maar bij een stereosignaal valt dan iig de sub weg.

[ Voor 25% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 02-01-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me sterk dat Windows een subwoofer signaal uitstuurt. Windows stuurt gewoon een stereo signaal uit en de Onkyo reageert daar op. Wat zie je op het display van je Onkyo als signaal? Zie je een 2.0 signaal of een 2.1 signaal?

Als Windows een 2.1 signaal uitstuurt van een 2.0 bron dan ligt dat aan je geluidskaart instellingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 02-01-2010 22:11 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
De Onkyo stuurt inderdaad ook standaard de sub aan bij 2.0, maar als ik de subwoofer uitdoet en vervolgens die speakersetup in windows op 2.0 of 5.1 instel, dan is er verschilt tussen deze 2. Dus het klopt niet. (Tenzij het de bedoeling is dat je elke keer handmatig moet switchen tussen stereo en surround. 8)7 )

Windows:
Stereo:
Op het display staat stereo. Geluid is ook prima stereo.
5.1:
Op het display staat stereo, als ik dan op de display toets druk staat er MCH PCM 5.1.

[ Voor 11% gewijzigd door Saturnus op 02-01-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me dat je eerder via je geluidskaart (in dit geval de videokaart) de instellingen goed zet.
Bovendien als jij 2.0 instelt in Windows dan stuurt Windows gewoon een 2.0 geluid uit. Zet je het op 5.1 dan zal hij een 5.1 geluid uitsturen. Dus dat er verschil is klopt dus wel. Bij 2.0 stuurt hij twee stereo kanalen uit waar je versterker mee aan de slag gaat. Bij 5.1 stuurt hij 6 kanalen uit waar je versterker mee aan de slag gaat.
Zou eerder eens bij je versterker en geluidskaart gaan kijken waar het probleem zit. Neem aan dat je geluidskaart of 2.0 pcm uitstuurt of 5.1 pcm?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Feit is dat wanneer ik 5.1 instel er laag van de fronts afgefilterd worden.
Laatste vraag klopt.

Als het niet Windows is...enig idee waar ik dan precies naar moet zoeken? Versterker lijkt mij het minst logisch aangezien die gewoon afspeelt wat er binnenkomt zonder enige upmix of downmix.
In ATI Catalyst Control Center is al weinig in te stellen maar kan helemaal niets vinden over geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat je juist naar de versterker moet krijgen, die krijgt immers een 2.0 signaal binnen en verdeeld dat naar zijn inziens over de speakers en de subwoofer. Anders kijken of Windows niet toevallig 2.1 pcm uitstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik snap het niet.
Het is 2.0...het gaat direct naar de front en daarnaast naar de sub omdat dat ingesteld staat.
Het is 2.0 over 5.1...het gaat ergens door een filter waarna laag naar de sub gaat en de rest naar de fronts.
Niet ingesteld I think?
Of maak ik ergens een denk fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Iets zegt me dat jouw subwoofer niet goed staat afgesteld. Vergewis je eerst daarvan met een cd-speler. Pas als die goed staat afgesteld kan je zeggen waar de fout zit.

Alleen in de setting Pure Audio en Direct wordt het bass management systeem van de receiver omzeild. Dus zorg dat het bass management goed staat voordat je aan symptoom bestrijding doet.

In alle andere modi werkt het bass management systeem en wordt inderdaad het laag aan de subwoofer doorgegeven. Wat geen probleem is mits het goed staat afgesteld qua crossovers en versterking.

De fronts staan op full, iets wat inherent fout is imo. Maar staat de double bass functie aan? Zet de dsp eens op direct of pure audio. Als het dan goed klinkt: wat voor stream wordt er uitgestuurd? echt 2.0 of 2.1?

Het zou mij niet verbazen mocht de stream het probleem zijn....

[ Voor 77% gewijzigd door Chevy454 op 03-01-2010 00:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ben je heel gefocust op het Windows gedeelte maar heb je al eens naar de instellingen van de Onkyo gekeken? Staat hier de subwoofer als instelling wel uit? Wat je vermeld is voor mij niet geheel duidelijk, zet je de subwoofer gewoon spanningsloos of dmv. de instelling?

Als ik stereo signaal van me pc naar me Pioneer stuur en me subwoofer staat ingesteld gaat alles onder de 50Hz naar dat kanaal en niet naar me fronts.
Staat me subwoofer in me Pioneer uit zal gewoon de full-range naar me fronts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Jullie bedoelen dat, ookal staan de fronts op full range, een crossover voor de sub er nog steeds voor zorgt dat niet alle lage tonen de fronts bereiken?
Ik zal zometeen eens instellen in de Onkyo dat ik een 2.0 setup heb (rear, sub, center @ none) en kijken wat er dan gebeurt als ik in Windows 2.0 en 5.1 instel.

Edit:
Ja er is verschil.
Onkyo is nu tijdelijk 2.0 setup.
Er is verschil tussen in Windows 2.0 of 5.1 instellen. 8)7

Maar aan de andere kant, als ik Pure Audio aanzet is er geen verschil.

Snap der geen bal meer van. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Saturnus op 03-01-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Kick:
Nog steeds snap ik er niets van. Zou het de combie kunnen zijn?

Wanneer je reageert met iets wat ik uit moet testen, dan graag de details. :)
Pagina: 1