Troubleshooten netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:41
Beste mede-tweaker,

Ik loop tegen het volgende probleem aan, ik heb vanmiddag een netwerkkabel van 20 meter door me huis getrokken en weg gewerkt onder de plinten.
Het enige wat nog moest gebeuren was het monteren van de kopjes op de CAT-5 kabel. Leek mij geen probleem, de kopjes zijn gemonteerd (straight). Echter ik heb de kabel nu aangesloten de router en een notebook maar zelfs het netwerkkaart lampje gaat niet branden.
Inmiddels heb ik al 3 keer een nieuw kopje erop gedaan en weet eigenlijk wel zeker dat ze goed zitten. Een kabelbreuk lijkt me uitgesloten. Helaas heb ik geen meter om de kabel uit te lezen...

Waar gaat het mis als zelf het netwerkkaart lampje niet gaat branden?

Alvast bedankt voor het meekijken!

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-02 19:46
Slechte connector van de laptop of router zelf?

Al met een kortere kabel geprobeerd?

Staat je NIC niet disabled in het OS?

• kw_nl
Ik heb verschillende poortjes geprobeert op de router. Binnen Windows 7 heb ik me NIC al een keer uitgeschakeld en ingeschakeld. Maar opzich maakt dat niet veel uit, het lampje moet gelijk gaan branden, of hij nu een IP adres krijgt of niet.
Andere kabels werken wel goed, een kortere kabel kan ik nog wel proberen...

• peak
kw_nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:19:
Ik heb verschillende poortjes geprobeert op de router. Binnen Windows 7 heb ik me NIC al een keer uitgeschakeld en ingeschakeld. Maar opzich maakt dat niet veel uit, het lampje moet gelijk gaan branden, of hij nu een IP adres krijgt of niet.
Andere kabels werken wel goed, een kortere kabel kan ik nog wel proberen...
Andere kabels werken wel goed.... daar is je antwoord toch al????

Verwijderd

Je kan er nog een kabeltester op los laten. De duurdere/profi testers kunnen zelfs bepalen waar een breuk in de kabel zit.
Of als je een 'echte' tweaker bent: http://www.sbprojects.com/projects/utptester/utptester.htm

btw het is trouble shooten... nu schreeuw je alleen maar... :P

En voor de goede orde hier maar even de juiste volgorde van de tieren: http://www.pc-freak.nl/UTP_kabel_maken.htm

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 21:52 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
Spijkertje door de kabel heengeslagen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

kw_nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:10:
Inmiddels heb ik al 3 keer een nieuw kopje erop gedaan en weet eigenlijk wel zeker dat ze goed zitten. Een kabelbreuk lijkt me uitgesloten. Helaas heb ik geen meter om de kabel uit te lezen...

Waar gaat het mis als zelf het netwerkkaart lampje niet gaat branden?

Alvast bedankt voor het meekijken!
Nou vertel maar eens hoe je de boel aangesloten hebt.
Clipje aan de bovenkant en als je tegen de kabel aankijkt. welke kleurvolgorde heb je dan.

Als het lampje niet brandt: kabels is niet goed geknepen (of is stuk, maar komt niet zo vaak voor).

• kw_nl
2 Meter kabel werkt ook niet...

Naar mijn weten moet je nog wel een connectie kunnen maken als 1 van de kabeltjes niet goed zit...
Maandag maar kijken of ik dan ergens een tester kan vinden...

@Khildin, haha, stom zeg.... kan ik volgens mij niet meer aanpassen...

@Job
Oranje wit
Oranje
Groen wit
Blaauw
Blaauw wit
Groen
Bruin-wit
Bruin

En dan aan beide kanten...

[ Voor 32% gewijzigd door kw_nl op 02-01-2010 21:51 ]

• job

job

kw_nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:48:
Naar mijn weten moet je nog wel een connectie kunnen maken als 1 van de kabeltjes niet goed zit...
Ligt er aan welke ader los zit. Maar noem nou eens op hoe je de boel hebt aangesloten. :)

• peak
kw_nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:48:
2 Meter kabel werkt ook niet...

Maandag maar kijken of ik dan ergens een tester kan vinden...
Dan ligt het wellicht aan je laptop?

Je spreekt jezelf een beetje tegen.

Eerst zeg je dat de andere kabels wel werken. Nu werkt deze 2m kabel ook niet. Ik ga er vanuit dat dit een kabel is die in een fabriek is voorgeknepen?

Ik ging er overigens ook vanuit dat je je aan de standaard bedradingschema hebt gehouden.

• kw_nl
De 2 meterkabel is ook selfmade (bewust een kleine kabel gebruikt om uit te sluiten dat het niet aan de lengte ligt). Me hardware is in orde, dat weet ik zeker.
Mijn vraag is eigenlijk waar het specifiek fout gaat in de kabel als het lampje niet gaat branden...

• job

job

kw_nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:55:
De 2 meterkabel is ook selfmade (bewust een kleine kabel gebruikt om uit te sluiten dat het niet aan de lengte ligt). Me hardware is in orde, dat weet ik zeker.
Mijn vraag is eigenlijk waar het specifiek fout gaat in de kabel als het lampje niet gaat branden...
Geen lampje betekent dat in elk geval 1 van de 4 (bij gigabit 1 van de 8 ) aders niet goed is aangesloten.
En welke dat is... dat kan je meten met een kabeltesten, of je moet goed kijken.
Vertel nou eens hoe je de boel hebt aangesloten.
Veel gemaakte fouten: aders strippen (nooit doen), eigen volgorde bedenken, ader 4 en 6 niet gewisseld, of verkeerde plug bij kabel (verschil harde en zachte koperkern).

[ Voor 19% gewijzigd door job op 02-01-2010 21:58 ]

• kw_nl
job schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:56:
[...]

Geen lampje betekent dat in elk geval 1 van de 4 (bij gigabit 1 van de 8) aders niet goed is aangesloten.
Vertel nou eens hoe je de boel hebt aangesloten.
Sorry, ik had een reply geedit, daar staat het in.
Maar voor de duidelijkheid:
  • Oranje wit
  • Oranje
  • Groen wit
  • Blaauw
  • Blaauw wit
  • Groen
  • Bruin-wit
  • Bruin

• job

job

Oke, niet gezien :)

Als de volgorde klopt, dan zit er toch niets anders op dan nogmaals rustig de boel opnieuw maken.
Rustig de aders per twee-tallen naast elkaar leggen, groen en blauw omdraaien. op gelijke lengte afknippen.
aders netjes naast elkaar houden en rustig in de connector doen. Vast krimpen en dan zou het moeten werken.

Werkt het dan nog niet, wellicht dat je de verkeerde connectoren gebruikt. Er zijn dus verschillende voor zachte en harde koperkern. Of dat je de aders per ongeluk stript wat ook niet moet.

Test voor de zekerheid die kabel van 2 meter eens op de router. Dus beide stekkers in je router steken.
Niet te lang erin laten zitten, maar je moet dan in elkgeval wat knipperende ledjes kunnen zien :).

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Bij gebrek aan een kabeltester kun je natuurlijk ook een multimeter gebruiken. Aan beide kanten plugjes eraf knippen en dan aan een kant de aderparen aan elkaar knopen (dan dus wel even stippen, anders nooit (Dus oranje-wit aan oranje, blauw aan blauw-wit, enz)) Dan aan de andere kant tussen de twee aders meten. Zo kun je in iedergeval een draadbreuk uitsluiten.

Een fout met het aansluiten die ik nog wel eens gemaakt heb is alle draadjes op de goede volgorde leggen en afknippen maar ze dan verkeertom in het plugje stoppen. Dan zit bruin dus ineens op pin 1 ipv 8 en oranje-wit op 8 ipv 1. Dat werkt wel, zolang je het dan maar aan beide kanten verkeerd doet :9

Waar woon je ergens? Misschien een behulpzame tweaker in de buurt die wel een kabeltester heeft...?

• peak
Wikipedia: TIA/EIA-568-B

naar beneden scrollen tot "WIRING"

T568B is gebruikelijk en die jij momenteel hanteert.
Als je 2m kabel niet werkt, waarom ben je er dan zo van overtuigt dat je ze toch goed hebt geknepen???
Er zijn nu 2 home-made kabels die het niet doen.. gaat er bij jou zelf geen lampje branden? :+

• kw_nl
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de kopjes zijn van de gamma... Zou het daar aan kunnen liggen?

Ik woon in Delft, maar ben zelf ook IT'er, maandag even op de zaak kijken of we een meter hebben liggen.

• peak
kw_nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:06:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de kopjes zijn van de gamma... Zou het daar aan kunnen liggen?

Ik woon in Delft, maar ben zelf ook IT'er, maandag even op de zaak kijken of we een meter hebben liggen.
Is jouw tang wel sterk genoeg?
Ik heb een keer een tang gehad die ze niet goed genoeg aankneep en daarom werkte het ook niet.
Kijk even naar de stekkers of ze goed aangeknepen zijn.

• kw_nl
peak schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:10:
[...]

Is jouw tang wel sterk genoeg?
Ik heb een keer een tang gehad die ze niet goed genoeg aankneep en daarom werkte het ook niet.
Kijk even naar de stekkers of ze goed aangeknepen zijn.
Dat is een goede, het is een Gamma tang, de tangen die ik gebruikte op school knepen naar mijn idee harder.

Ik doe ongetwijfels iets fout bij het knijpen, maar de volgorde van de draden zit goed in het kopje, na 3 keer opnieuw ben ik eigenlijk wel redelijk zeker dat ik het goed doe. Op school lukte het me ook altijd (al is dat 5 jaar geleden) :) .

• peak
kw_nl schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:24:
[...]

Dat is een goede, het is een Gamma tang, de tangen die ik gebruikte op school knepen naar mijn idee harder.

Ik doe ongetwijfels iets fout bij het knijpen, maar de volgorde van de draden zit goed in het kopje, na 3 keer opnieuw ben ik eigenlijk wel redelijk zeker dat ik het goed doe. Op school lukte het me ook altijd (al is dat 5 jaar geleden) :) .
Waarschijnlijk ligt daar je probleem.
Ik had ook een keer een gamma tang.. waardeloos. kneep niet hard genoeg door, dus er was geen contact.
Als je de stekker pakt, dan kun je gelijk zien of hij wel of niet goed heeft door gedrukt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Titlefix :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Equator op 03-01-2010 09:49 ]

• kw_nl
Klopt het dat je bij het aandrukken met de tang de puntjes in de kop door de netwerkkabel worden gedrukt?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als het goed is wel ja, daarmee wordt het contact gemaakt :) Ook de reden dat je niet de aders eerst hoeft te strippen ;)

• kw_nl
Dan weet ik wel wat er fout gaat, de aders zitten naast de puntjes... Gelijk een goede tang besteld...

Pagina: 1