• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 08:25
Hallo,
In CPUID Hardware Monitor staat onder Voltages dat bij +3.3V de spanning maar 1.15V is, waar het volgensmij 3.3V moet zijn. Ik ben gaan kijken of me iets opviel nadat Colin McRae DiRT 2 ineens niet meer goed werkte en de hele tijd uitviel. Ook krijg ik in OCCT errors op al mijn cores, niet de hele tijd op dezelfde. Eerder heb ik hier nooit last van gehad. Weet iemand hier een oplossing voor?
Met vriendelijke groet,

Verwijderd

Voeding kapot, maar de kans is 100 keer groter dat de software het verkeerd uitleest, want dat is eigenlijk altijd zo. ;)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Probeer eerst al eens de spanning na te meten met een multimeter, software zit er namelijk af en toe eens naast met een meting. Als de spanning echt te laag is dan moet je een nieuwe voeding kopen..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

De 3.3 volt wordt tegenwoordig niet zo vaak meer gebruikt, dus ik denk niet dat dat de hoofdoorzaak van je probleem is, eerder nog slecht geheugen. Zoals gezegd, meet de 3.3v eens na met een multimeter. Wat is het merk en type voeding dat je hebt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Japperrrr
Ik gebruik een CM Real Power 520 en mijn systeem is ongeveer 4 maanden oud. Kan het ook zijn dat slecht geheugen de verandering in het voltage brengt?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die gemeten spanning klopt simpelweg niet. Bij zo'n lage spanning zou je PC niet eens meer opstarten!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:06
Ik zou eerst eens even kijken of het voltage van je mem wel goed staat; doe eens memtest.

Errors? Geheugen verrot of te lage spanning en/of veel te strakke timings.

Check video drivers etc. Post eens wat meer info over je pc, mijn glazen bol is kaduuk O-)

Met een spanning van 1.15 volt op de 3.3v lijn boot je pc niet eens, waardes die het programma aangeeft zijn zeer waarschijnlijk fout. Check je BIOS eens voor de goede waarden, staat het daar ook nog foutief dan zou er iets aan de hand kunnen zijn met je voeding.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Japperrrr
Ik heb met EVEREST Ultimate Edition drie rapporten van mijn computer samengesteld; een benchmarkrapport, een hardwarerapport en een softwarerapport. Ik moet wel even zeggen, het softwarerapport is misschien wat minder interessant dan de andere twee.

Ik heb net de HT Link speed verlaagd van 2600MHz naar 2400MHz en het CPU/NB voltage verhoogd van 1.25V naar 1.30V, nu lijkt alles wel wat beter te werken, maar dat lage voltage staat er nog steeds..

[ Voor 20% gewijzigd door Japperrrr op 03-01-2010 12:51 ]

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-02 10:06

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Als ik jou was zou ik niet teveel op Everest vertrouwen, Ik krijg daar ook soms hele gekke waarden te zien.
Als je het zeker wilt weten, kijk in de bios, gebruik meerdere programma's, HWbot, realtemp speedfan(ook niet al te goed) en dergelijke.

Als je het echt zeker wilt weten pak dan (zoals eerder genoemd) de multimeter er bij.
Ik zou ook de HT link weet op 2600 MHz en weer 1.25 volt op je CPU/NB zetten, want dat is onnodig meer warmte productie, het was wat anders geweest als je Systeem instabiel bleek te zijn.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• Japperrrr
Ik heb net even in het BIOS gekeken, maar ik kon zo gauw niets vinden. Toen ik de computer opnieuw startte heb ik meteen even gekeken met andere programma's en sommigen geven 3.41V aan en anderen weer 1.15V. Waar dat aan ligt weet ik niet, maar het is in ieder geval een uitleesfout. Toch bedankt voor alle hulp :)

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Als je nou gewoon een multimeter pakt heb je meteen uitsluitsel.

• Japperrrr
Ik heb zo gauw geen multimeter bij de hand, maar de programma's die rond de 3.3V aangeven geven ook allemaal precies hetzelfde aan. Alles wat werkt via de engine van CPUID geeft rond de 1.15V aan, en dat is dus waarschijnlijk fout, omdat de CPUID engine ook de rotatiesnelheid van mijn fans niet goed aangeeft, en de anderen wel.
Pagina: 1