Goedeavond, ben bezig met een onderdeel van een kalender systeem voor een site. Ik heb wat events in de database staan en de datum van de event is opgeslagen als een DATETIME datatype;
Nu wil ik alle events in een bepaalde maand van een jaar in een array toveren, maar hoe ik dit goed met MySQL selecteer weet ik niet. Via PHP zelf lukt het me wel, maar daar ben ik gauw van afgestapt omdat het me erg omslachtig leek om eerst alle events in de database in een array te stoppen en daarna met PHP te filteren op maand en jaar. (leek mij tenminste vrij omslachtig)
Probeer daarom om zoiets qua query te creeëren:
zodat ik dan volgens de bovenstaande tabel event nummer '2' alleen krijg. Maarja, dat gaat niet echt werken...
en in de handleiding van MySQL kan ik ook weinig vinden wat mij op weg kan helpen. owja, de versie van MySQL wat ik heb is 5.0.
Of moet ik bijvoorbeeld 4 tabellen maken om de jaren, maanden, dagen en tijd op te slaan?
id(int(10)) | naam(var(45)) | datum(datetime) |
1 | Test event één | 2010-01-13 15:00:00 |
2 | Test event twee | 2010-02-31 20:00:00 |
3 | Test event drie | 2010-03-31 20:00:00 |
Nu wil ik alle events in een bepaalde maand van een jaar in een array toveren, maar hoe ik dit goed met MySQL selecteer weet ik niet. Via PHP zelf lukt het me wel, maar daar ben ik gauw van afgestapt omdat het me erg omslachtig leek om eerst alle events in de database in een array te stoppen en daarna met PHP te filteren op maand en jaar. (leek mij tenminste vrij omslachtig)
Probeer daarom om zoiets qua query te creeëren:
code:
1
| SELECT id FROM events WHERE datum = jaar = '2010' AND maand = '02' |
zodat ik dan volgens de bovenstaande tabel event nummer '2' alleen krijg. Maarja, dat gaat niet echt werken...
Of moet ik bijvoorbeeld 4 tabellen maken om de jaren, maanden, dagen en tijd op te slaan?
[ Voor 1% gewijzigd door Rommel op 02-01-2010 21:01 . Reden: MySQL versie erbij ]
Everything that has a beginning has a end