HP Compaq nc6400 - heel traag

Pagina: 1
Acties:

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
Het probleem is het volgende: Ik heb een laptop HP Compaq nc6400 en het is heel traag. Vanaf het moment dat je de laptop aanzet gaat alles traag: zowel het laden van het besturingssysteem als het uitvoeren van taken in Windows zelf.

Wat ik zelf al heb geprobeerd: Windows XP er op geinstalleerd, Windows Vista er op geinstalleerd en Windows 7 er op geinstalleerd, en allen hetzelfde trage resultaat. Ook in veilige modus werkt het traag.

Dit zijn de specs:

HP NC6400 Business Laptop
Intel Core™2 Duo Processor T5600 @ 1.83 GHz
14,1" Hoge Resolutie Beeldscherm 1440x900 WXGA+
Ati X1300 Video
1 GB (1024mb) DDR2 werkgeheugen
120gb Harde Schijf
DVD/ CDRW Combo
WIFI
Bluetooth
Fingerprint

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
  • Kijk eens met Speedfan of CoreTemp wat de temperaturen zijn...

Als hij het warm heeft (bijvoorbeeld doordat er veel stof in zit) gaat hij waarschijnlijk op een lagere snelheid draaien en daardoor word hij traag.
  • Kijk ook eens of je in de BIOS wat kunt vinden over snelheids instellingen bij verschillende typen stroom (netspanning en accu)
  • Kijk ook eens met een programma van de fabrikant, of met HD Tune of je errors kunt vinden op de hardeschijf. Kan zijn dat de HDD aan het sterven is.
  • Kijk ook gelijk in apparaatbeheer of de HDD niet in PIO modus draait.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2010 20:13 ]

• Tweekeraar
Thanks ThinkPad, ik zal het meteen uit proberen!

• Tweekeraar
Ik heb al het bovengenoemde getest, maar helaas zonder resultaat. Ik heb zelf een image met Acronis op de hdd gezet via een externe sata adapter met een andere laptop. Daarna de hdd weer teruggezet in de laptop, en dit werkt ook heel traag. Krijg vaak BSOD en hij start nooit door naar Windows. Als ie dan wel doorstart, zie ik soms rare kleuren en beeldlijnen. Kan het aan de videokaart liggen?

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:26

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Dit lijkt mij een geval van oververhitting, zoals ThinkPad al zei, kijk of er niet 5 kilo stof in je laptop zit, oftewel maakt de laptop een keertje goed schoen en je probleem zal waarschijnlijk opgelost zijn.

En nog een kleine tip, als je iets wilt vermelden binnen 24 uur en je had als laatste iets gepost gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop.

[ Voor 31% gewijzigd door Khatarian op 03-01-2010 19:21 ]

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• Tweekeraar
@ Appel2345: Laptop is helemaal open geweest, en is goed stofvrij gemaakt van binnen, dus daar ligt het helaas niet aan..

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
bahedou schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:41:
@ Appel2345: Laptop is helemaal open geweest, en is goed stofvrij gemaakt van binnen, dus daar ligt het helaas niet aan..
En zat er veel stof in? misschien is er al iets defect geraakt daarvoor door oververhitting.
En heb je ook gecheckt of de koelpasta niet opgedroogd is?

• Tweekeraar
Nee er zat niet veel stof in nee. En koelpasta was niet opgedroogd. Ik ben bang dat het moederbord defect is. Wat denken jullie?

• bramzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 11:00

bramzel

Hoezo dan?

Dit lijkt verdacht veel op de problemen die ik met mijn laptop (Compaq/HP 6910p) heb. Sinds de oplader het heeft begeven met een draadbreuk en de accu er ook de brui aan heeft gegeven, start de laptop heel traag op. Zelfs het BIOS is traag. Doet mij vermoeden dat het moederbord defect is. Weet iemand hoe je daar achter kunt komen?
Pagina: 1