Hey tweakers,
Ik ben nieuw hier, heb al veel zitten lezen maar had nu zelf een vraag dus heb ik een account aangemaakt.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met volgend probleem:
Bij een kennis was er een probleem met z'n netwerk.
Dit is ooit door iemand geplaatst omdat de persoon dit zelf niet kon.
Alles wat draadloos ging was netjes beveiligd. Bij aankoop nieuwe pc was er een probleem omdat de sleutel voor het draadloos niet gekend was.
Geprobeerd om in de router te geraken, helaas ook hier een wachtwoord.
Enige mogelijkheid was om de router te resetten. Zo gezegd zo gedaan...
Nu nog erger, niks werkte nog zoals het moest (heeft voorheen eigenlijk nooit perfect gewerkt). Als de ene verbinding had ging het bij de andere aan/uit.
Er zijn (waren) 2 draadloze routers in gebruik. Er werd 1 draadloos punt gezien, dus vermoedelijk 1 als AP ingesteld. 1 van de draadloze zou ik er graag uitwillen en slechts 1 behouden, daar er toch overal ontvangst zal zijn met het ene toestel alleen.
Nu wil ik graag van 0 beginnen en alles opnieuw instellen.
Ik heb van heel het gebeuren een layout gemaakt om het voor mezelf ook wat overzichtelijk te maken.
Bekijk hem HIER
Omschrijving:
Internet komt binnen links boven.
Van de isp modem gaat er een kabel naar de WAN poort van een Dlink router.
Vanuit deze Dlink gaat er een kabel (op lan poort) naar:
- Belkin router draadloos. (hier komt de kabel aan op een LAN poort, niet de WAN!)
- Switch 1
- Switch 2
Vanuit Switch 1 worden de kabels verdeeld naar een aantal RJ45 wandcontactdozen verderop in huis.
Vanuit Switch 2 worden kabels verdeeld naar het 2e gedeelte in huis. Een winkelruimte, waar een pc staat en een banksys betaalterminal.
Op de bovenverdieping staat een Linksys wireless router dewelke is aangesloten op een RJ45 wandcontactdoos. Zo is hij gekoppeld met switch 1. De kabel die uit de wanddoos komt zit op een LAN poort van de Linksys.
Op een andere LAN poort van de draadloze Linksys zit een Western Digital Mybookworld netwerkHD.
Er is 1 laptop draadloos met WIN7
Er is 1 laptop draadloos met XP
Er is 1 desktop bedraad met XP, ook een gedeelde printer eraan.
Op elke pc kunnen we normaal gezien aan de bestanden op de andere pc's.
Elke pc kan ook aan de Netwerkschijf van Western Digital.
De belkin draadloze router zou ik er om te beginnen tussenuit willen laten.
Kan iemand me op weg met de instellingen op de routers ?
Hoe zorg ik dat ik aan alle bestanden op de pc's kan?
En hoe zorg ik vooral voor geen conflicten en een vlotte verdeling van de IP-adressen?
Alvast erg bedankt,
W817
Ik ben nieuw hier, heb al veel zitten lezen maar had nu zelf een vraag dus heb ik een account aangemaakt.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met volgend probleem:
Bij een kennis was er een probleem met z'n netwerk.
Dit is ooit door iemand geplaatst omdat de persoon dit zelf niet kon.
Alles wat draadloos ging was netjes beveiligd. Bij aankoop nieuwe pc was er een probleem omdat de sleutel voor het draadloos niet gekend was.
Geprobeerd om in de router te geraken, helaas ook hier een wachtwoord.
Enige mogelijkheid was om de router te resetten. Zo gezegd zo gedaan...
Nu nog erger, niks werkte nog zoals het moest (heeft voorheen eigenlijk nooit perfect gewerkt). Als de ene verbinding had ging het bij de andere aan/uit.
Er zijn (waren) 2 draadloze routers in gebruik. Er werd 1 draadloos punt gezien, dus vermoedelijk 1 als AP ingesteld. 1 van de draadloze zou ik er graag uitwillen en slechts 1 behouden, daar er toch overal ontvangst zal zijn met het ene toestel alleen.
Nu wil ik graag van 0 beginnen en alles opnieuw instellen.
Ik heb van heel het gebeuren een layout gemaakt om het voor mezelf ook wat overzichtelijk te maken.
Bekijk hem HIER
Omschrijving:
Internet komt binnen links boven.
Van de isp modem gaat er een kabel naar de WAN poort van een Dlink router.
Vanuit deze Dlink gaat er een kabel (op lan poort) naar:
- Belkin router draadloos. (hier komt de kabel aan op een LAN poort, niet de WAN!)
- Switch 1
- Switch 2
Vanuit Switch 1 worden de kabels verdeeld naar een aantal RJ45 wandcontactdozen verderop in huis.
Vanuit Switch 2 worden kabels verdeeld naar het 2e gedeelte in huis. Een winkelruimte, waar een pc staat en een banksys betaalterminal.
Op de bovenverdieping staat een Linksys wireless router dewelke is aangesloten op een RJ45 wandcontactdoos. Zo is hij gekoppeld met switch 1. De kabel die uit de wanddoos komt zit op een LAN poort van de Linksys.
Op een andere LAN poort van de draadloze Linksys zit een Western Digital Mybookworld netwerkHD.
Er is 1 laptop draadloos met WIN7
Er is 1 laptop draadloos met XP
Er is 1 desktop bedraad met XP, ook een gedeelde printer eraan.
Op elke pc kunnen we normaal gezien aan de bestanden op de andere pc's.
Elke pc kan ook aan de Netwerkschijf van Western Digital.
De belkin draadloze router zou ik er om te beginnen tussenuit willen laten.
Kan iemand me op weg met de instellingen op de routers ?
Hoe zorg ik dat ik aan alle bestanden op de pc's kan?
En hoe zorg ik vooral voor geen conflicten en een vlotte verdeling van de IP-adressen?
Alvast erg bedankt,
W817