Toon posts:

Netwerkopbouw geeft conflicten ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik ben nieuw hier, heb al veel zitten lezen maar had nu zelf een vraag dus heb ik een account aangemaakt.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met volgend probleem:

Bij een kennis was er een probleem met z'n netwerk.
Dit is ooit door iemand geplaatst omdat de persoon dit zelf niet kon.
Alles wat draadloos ging was netjes beveiligd. Bij aankoop nieuwe pc was er een probleem omdat de sleutel voor het draadloos niet gekend was.
Geprobeerd om in de router te geraken, helaas ook hier een wachtwoord.

Enige mogelijkheid was om de router te resetten. Zo gezegd zo gedaan...
Nu nog erger, niks werkte nog zoals het moest (heeft voorheen eigenlijk nooit perfect gewerkt). Als de ene verbinding had ging het bij de andere aan/uit.

Er zijn (waren) 2 draadloze routers in gebruik. Er werd 1 draadloos punt gezien, dus vermoedelijk 1 als AP ingesteld. 1 van de draadloze zou ik er graag uitwillen en slechts 1 behouden, daar er toch overal ontvangst zal zijn met het ene toestel alleen.

Nu wil ik graag van 0 beginnen en alles opnieuw instellen.
Ik heb van heel het gebeuren een layout gemaakt om het voor mezelf ook wat overzichtelijk te maken.

Bekijk hem HIER

Omschrijving:

Internet komt binnen links boven.
Van de isp modem gaat er een kabel naar de WAN poort van een Dlink router.

Vanuit deze Dlink gaat er een kabel (op lan poort) naar:
- Belkin router draadloos. (hier komt de kabel aan op een LAN poort, niet de WAN!)
- Switch 1
- Switch 2

Vanuit Switch 1 worden de kabels verdeeld naar een aantal RJ45 wandcontactdozen verderop in huis.

Vanuit Switch 2 worden kabels verdeeld naar het 2e gedeelte in huis. Een winkelruimte, waar een pc staat en een banksys betaalterminal.

Op de bovenverdieping staat een Linksys wireless router dewelke is aangesloten op een RJ45 wandcontactdoos. Zo is hij gekoppeld met switch 1. De kabel die uit de wanddoos komt zit op een LAN poort van de Linksys.
Op een andere LAN poort van de draadloze Linksys zit een Western Digital Mybookworld netwerkHD.

Er is 1 laptop draadloos met WIN7
Er is 1 laptop draadloos met XP
Er is 1 desktop bedraad met XP, ook een gedeelde printer eraan.

Op elke pc kunnen we normaal gezien aan de bestanden op de andere pc's.
Elke pc kan ook aan de Netwerkschijf van Western Digital.

De belkin draadloze router zou ik er om te beginnen tussenuit willen laten.
Kan iemand me op weg met de instellingen op de routers ?
Hoe zorg ik dat ik aan alle bestanden op de pc's kan?
En hoe zorg ik vooral voor geen conflicten en een vlotte verdeling van de IP-adressen?

Alvast erg bedankt,
W817 _/-\o_

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

DHCP aan op je Dlink? DHCP uit op de linksys?

DHCP range instellen bv 192.168.0.100 - 192.168.0.199
Mybook, Dlink en belkin vast ip adres? bv

Dlink 192.168.0.254
Belkin 192.168.0.253
Mybook 192.168.0.10

Kijkend naar het schema heb je trouwens de linksys helemaal niet nodig. Waarom deze dan aansluiten?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Sosabowski schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:19:
DHCP aan op je Dlink? DHCP uit op de linksys?

DHCP range instellen bv 192.168.0.100 - 192.168.0.199
Mybook, Dlink en belkin vast ip adres? bv

Dlink 192.168.0.254
Belkin 192.168.0.253
Mybook 192.168.0.10

Kijkend naar het schema heb je trouwens de linksys helemaal niet nodig. Waarom deze dan aansluiten?
DHCP ook uit op je Belkin router en hem in bridged mode zetten ;) want als goed uit je schema kom heb je daar ook een router.

in principe kan je dan beter die Dlink router naar je itnernet vervangen door je linksys ofwel door je belkin omdat daar al reeds draadloos op aanwezig is, zo spaar je 2 routers uit, spaar je een hele hoop moeite uit en ook nog eens een pak energie.

edit: kan je even de typenr's of modellen online zetten zodat we zien over welke toestellen we bezig zijn, in ieder geval op alle routers DHCP UIT behalve op je DLINK de rest zet je in bridged mode

[ Voor 11% gewijzigd door pm1 op 02-01-2010 19:28 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pm1 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:25:
[...]

DHCP ook uit op je Belkin router en hem in bridged mode zetten ;)
In neem aan dat met de Linksys router de Belkin bedoeld werd, want er is geen Linksys router.
Belkin naar bridge ombouwen heeft totaal geen zin, want de WAN poort wordt niet gebruikt. Hij werkt dus als ordinaire switch, met als enige potentiële probleem de DHCP.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Gizz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:27:
[...]

In neem aan dat met de Linksys router de Belkin bedoeld werd, want er is geen Linksys router.
Belkin naar bridge ombouwen heeft totaal geen zin, want de WAN poort wordt niet gebruikt. Hij werkt dus als ordinaire switch, met als enige potentiële probleem de DHCP.
als ik w817 bezig hoor is de belkin gereset, en heeft de belkin ook een WAN poort.
Als je die dan gaat resetten en je sluit een LAN poort van een router met DHCP aan op een LAN poort van een andere router met DHCP => conflicten

edit: dus de belkin moet een appart genomen worden en ingesteld worden op bridged mode en DHCP uit ;)

edit 2 : ik gebruik hier thuis 2 draadloze routers en 1 switch allemaal samen aan het werken met 1 centrale DHCP server ik weet hoe ik ze moet instellen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door pm1 op 02-01-2010 19:33 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Uit de TS
Vanuit deze Dlink gaat er een kabel (op lan poort) naar:
- Belkin router draadloos. (hier komt de kabel aan op een LAN poort, niet de WAN!)
Lijkt me duidelijk. Het ding routeert niks, want er komt niks binnen op WAN.
Uiteraard kun je hem wel als bridge instellen, maar dat kost je alleen maar tijd en levert niks op.

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 02-01-2010 19:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Gizz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:33:
Uit de TS

[...]

Lijkt me duidelijk. Het ding routeert niks, want er komt niks binnen op WAN.
Uiteraard kun je hem wel als bridge instellen, maar dat kost je alleen maar tijd en levert niks op.
je begrijpt me denk ik verkeerd.

als je een router reset en je sluit een pc ofzo aan op een lan poort en NIKS op de WAN poort krijg je toch normaal een IP adres !!

DUS de DLINK is DHCP server en de Belkin wordt volledig gereset dus die wordt zelf ook terug DHCP server waardoor je conflicten krijgt !

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Die belkin wireless wil ik eruit.
Dus alles via de draadloze linksys die centraal in huis staat.
Mocht dit niet 100% dekking geven, dan kan ik alsnog de belkin erbij hangen en er 1 net van maken met de linksys.

Voorlopig wil ik zoveel mogelijk tussengedeelte's uit het net verwijderen.
De Linksys is nieuwer dan de belkin, vandaar deze keuze.

Alvast bedankt voor de vele reacties.
Ik kijk nog even de type's na en dan post ik deze.

Hoe zorg ik ervoor de de pc's elkaar onderling nog kunnen zien om bestanden te delen?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:37:
Die belkin wireless wil ik eruit.
Dus alles via de draadloze linksys die centraal in huis staat.
Mocht dit niet 100% dekking geven, dan kan ik alsnog de belkin erbij hangen en er 1 net van maken met de linksys.

Voorlopig wil ik zoveel mogelijk tussengedeelte's uit het net verwijderen.
De Linksys is nieuwer dan de belkin, vandaar deze keuze.

Alvast bedankt voor de vele reacties.
Ik kijk nog even de type's na en dan post ik deze.

Hoe zorg ik ervoor de de pc's elkaar onderling nog kunnen zien om bestanden te delen?
alles op de lan poorten aansluiten , en routers buiten je DLINK in bridged mode en DHCP uit zetten

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pm1 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:41:
[...]

je begrijpt me denk ik verkeerd.

de DLINK is DHCP server en de Belkin wordt volledig gereset dus die wordt zelf ook terug DHCP server waardoor je conflicten krijgt !
Nee, jij begrijpt mij verkeerd. Ik ben het met je eens dat DHCP uit moet op de Belkin, dat schrijf ik ook in mijn eerste post. Maar jij zegt dat DHCP uit moet en dat het routeren uitgezet moet worden en dat de bridgemode aangezet moet worden:
DHCP ook uit op je Belkin router en hem in bridged mode zetten
DHCP uit: eens
Maar waarom expliciet het routeren uitzetten als de hele WAN-poort niet gebruikt wordt? ;)

edit: hierboven zeg je het weer. Wat heb je met bridged mode? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 02-01-2010 21:02 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ok ja blijkbaar begrepen we mekaar een beetje verkeerd :P ik wou gewoon er zeker van zijn dat hij al switch staat om verdere problemen uit te sluiten ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:25:
[...]

DHCP ook uit op je Belkin router en hem in bridged mode zetten ;) want als goed uit je schema kom heb je daar ook een router.

in principe kan je dan beter die Dlink router naar je itnernet vervangen door je linksys ofwel door je belkin omdat daar al reeds draadloos op aanwezig is, zo spaar je 2 routers uit, spaar je een hele hoop moeite uit en ook nog eens een pak energie.
De 1e Dlink waar alles van vertrekt staat in de kelder.
Geen echte optie om daar met een wireless te vertrekken dus.

De Dlink is een BEFSR41 (dacht ik)
De belking een 54g (platte grijze mat 2 antenne's)
De 2 switchen zijn de volgende: SMCFS5 EU

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat ik die belkin ook ga gebruiken om de dekking in huis te kunnen garanderen, hoe zet ik hem dan samen in 1 geheel met de Linksys ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:00:
Stel dat ik die belkin ook ga gebruiken om de dekking in huis te kunnen garanderen, hoe zet ik hem dan samen in 1 geheel met de Linksys ?
Zo: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Maarre die linksys, is dat ook een router? In dat geval moet je de linksys ook volgens die link aansluiten.
Alleen de dlink kan je als router laten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 03-01-2010 12:12 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Ik heb hier thuis ook zo'n opstelling

Ik heb het zo opgelost.

1e router zend een draadloos netwerk uit en is verbonden via LAN met de 2e router die als switch (DHCP uit en zoals ik het gedaan heb in Bridged mode zetten) geconfigureerd is.
Die 2e router zend dan zelf ook nog eens een draadloos netwerk uit met hetzelfde wachtwoord een andere SSID en op een ander kanaal, dit heeft altijd al goed gewerkt, ik heb zelfs goeie ontvangst bij mijn buren :+

simpel gezegd je maakt gewoon 2 draadloze netwerken met éénzelfde wachtwoord ;)

edit: als je volledig alles herbouwt hier is een stappenplan dat je misschien best volgt:

1) koppel alle LAN kabels los
2) reset de Dlink router en stel hem in
3) verbind de switchen
4) sluit de geresette Belkin appart aan op je pc en stel hem in, herhaal dit voor de Linksys
5) sluit de belkin en de linksys in het netwerk aan.

in geval van rare IP adressen en beperkte toegang zoals bvb 169.125.11.65
zet de belkin en de linksys uit reboot de Dlink router en zet dan de linksys en de belkin weer aan.

zorg er ook zeker voor dat als je de linksys en de belkin configureert dat je ze niet op een ander subnet steekt.

bvb Dlink IP adres 192.168.1.1
zorg dan dat de belkin en de linksys een IP adres hebben dat altijd begint met 192.168.1.(nr)
anders indien je ze op een ander subnet zet en je wil ze nog aanpassen moet je een pc nemen en die een fixed IP geven op het desbetreffende subnet om toegang te kunnen krijgen.

bvb:
Dlink 192.168.1.1
Belkin: 192.168.2.1
Linksys: 192.168.3.1

indien je een aanpassing iwl maken op de linksys moet je op je PC even een fixed IP instellen op bvb 192.168.3.4 en dan pas kan je de linksys benaderen

[ Voor 53% gewijzigd door pm1 op 03-01-2010 12:15 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de pc's die ik bekabeld en draadloos aansluit in het netwerk hoef ik geen vast IP te geven?
Enkel de routers...

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

in principe niet, zolang er maar 1 DHCP server aanwezig is in je netwerk krijgen je PC's dynamische IP adressen

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou alles gewoon in de 192.168.1.* range houden. Waarom het lastiger maken dan nodig is?

Ook het W-lan verhaal: geef alle AP's hetzelfde SSID en wachtwoord (maar natuurlijk een ander kanaal). Dan pakt hij automatisch de sterkste op en je hoeft maar één draadloos netwerk toe te voegen in windows.

Edit: oh, de verschillende subnetten die je gaf waren een voorbeeld van hoe het niet moet, my bad :P

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 03-01-2010 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:19:
Ik zou alles gewoon in de 192.168.1.* range houden. Waarom het lastiger maken dan nodig is?

Ook het W-lan verhaal: geef alle AP's hetzelfde SSID en wachtwoord (maar natuurlijk een ander kanaal). Dan pakt hij automatisch de sterkste op en je hoeft maar één draadloos netwerk toe te voegen in windows.

Edit: oh, de verschillende subnetten die je gaf waren een voorbeeld van hoe het niet moet, my bad :P
Wat je bedoelt is: (of ben ik mis)

Dlink ---------------------192.168.1.1 (DHCP AAN / Range 192.168.1.100 --> 192.168.1.199)
Belkin -------------------192.168.1.2 (DHCP UIT / BRIDGED)
Linksys -----------------192.168.1.3 (DHCP UIT / BRIDGED)
WD Mybook HD -----192.168.1.4

Zit ik zo juist, of ben ik mis met de range van de dhcp ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Inderdaad:
dlink geef je 192.168.1.1
belking geef je 192.168.1.2
linksys geef je 192.168.1.3

Dat kan je over en altijd bij alle apparaten.

Je WD hoeft geen vast ip, dat laat je gewoon door de dlink doen.
Hoe je de apparaten dus exact in moet stellen, zie mijn link stukje naar boen.

SSID's kan je inderdaad gewoon gelijk zetten, maar dan moet ook echt alles gelijk zijn: dus zowel de beveiliging (wep/wpa/wpa2), als encryptie (aes/tkip), als het wachtwoord enz...

[ Voor 51% gewijzigd door job op 03-01-2010 14:39 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

job schreef op zondag 03 januari 2010 @ 14:38:
SSID's kan je inderdaad gewoon gelijk zetten, maar dan moet ook echt alles gelijk zijn: dus zowel de beveiliging (wep/wpa/wpa2), als encryptie (aes/tkip), als het wachtwoord enz...
mmm heb ik nog niet getest :P ik hield het meestal op 2 SSID's zodat ik geen problemen krijg, moet je dan niet met radius werken als je identieke SSID's gebruikt ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, RADIUS heeft alleen met authenticatie te maken. Als je wilt dat mensen met een eigen username + wachtwoord in loggen, ipv. een preshared key.

Het werkt perfect als je alles gewoon hetzelfde instelt, op het channel na natuurlijk voor goede prestaties :)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Gizz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:35:
Nee, RADIUS heeft alleen met authenticatie te maken. Als je wilt dat mensen met een eigen username + wachtwoord in loggen, ipv. een preshared key.

Het werkt perfect als je alles gewoon hetzelfde instelt, op het channel na natuurlijk voor goede prestaties :)
ga ik zeker eens uittesten :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier echt enorm bijgeleerd met de talloze reacties op mijn vraag.
Nu is het mij allemaal een pak duidelijker.
Kunnen we eindelijk "from scratch" beginnen met de heropbouw.

Kan iemand me dat van die DHCP range nog eens uitleggen ?
Wat is het en wat doet het?
Is dat gewoon het aantal IP adressen dat hij zal kunnen uitdelen ?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Precies, je geeft aan vanaf welk nummer hij mag uitdelen. Bijvoorbeeld van 192.168.1.10 tot 192.168.1.200.

Waarom je hem meestal niet al bij 192.168.1.2 laat beginnen (192.168.1.1 is al bezet, dat is de DHCP router zelf), is omdat je vaak apparaten in je netwerk hebt hangen met een vast ip-adres. Zo heb je twee draadloze accesspoints die .2 en .3 zijn, een netwerkprinter die .4 is etc.

Daarom sla je meestal een deel van de adressen over, omdat DHCP anders de .2 en .3 ook kan gaan uitdelen terwijl die al in gebruik zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
stel nu dat ik een pc aankoppel dewelke een vast ip heeft ingesteld (en er bestaat al een pc met de ip) en ik merk dit niet op.
Is het dan eerst=eerst. Of gaan er andere gekke dingen gebeuren ?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan gaan er gekke dingen gebeuren. Windows zal dan ook klagen dat er een IP-conflict is.

Vuistregel: alles lekker via DHCP IP's laten ontvangen, met uitzondering van apparaten die je rechtstreeks wil benaderen via hun IP-adres.

Dus laptops en pc's zo veel mogelijk gewoon via DHCP en routers (waar je echt heen surft op bijvoorbeeld 192.168.1.1) een vast adres.

Overigens bestaat er ook nog een tussenvorm (om het lekker ingewikkeld te maken :P ): via DHCP vaste adressen uit laten delen.

Op mijn router kan ik alles automatisch laten regelen, of instellen dat bijvoorbeeld pc1 voortaan altijd het adres moet krijgen dat hij ditmaal heeft gekregen.

Maar goed, losse IP-adressen instellen werkt natuurlijk ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:13:
Dan gaan er gekke dingen gebeuren. Windows zal dan ook klagen dat er een IP-conflict is.

Vuistregel: alles lekker via DHCP IP's laten ontvangen, met uitzondering van apparaten die je rechtstreeks wil benaderen via hun IP-adres.

Dus laptops en pc's zo veel mogelijk gewoon via DHCP en routers (waar je echt heen surft op bijvoorbeeld 192.168.1.1) een vast adres.

Overigens bestaat er ook nog een tussenvorm (om het lekker ingewikkeld te maken :P ): via DHCP vaste adressen uit laten delen.

Op mijn router kan ik alles automatisch laten regelen, of instellen dat bijvoorbeeld pc1 voortaan altijd het adres moet krijgen dat hij ditmaal heeft gekregen.

Maar goed, losse IP-adressen instellen werkt natuurlijk ook :)
Dat gaat dan via het MAC adres meen ik te hebben begrepen _/-\o_

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Helemaal juist :Y

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

krijg je een windows melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2009/08/ipaddressconflict-thumb.png

edit: lol :+ dat gaat hier snel :D

[ Voor 12% gewijzigd door pm1 op 03-01-2010 16:16 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Zo,

Dan hebben we uiteindelijk dit --> KLIK

Met jullie tips moet dit zeker lukken.
Zodoende heb ik hier erg wat bijgeleerd !!

Bedankt,

Mochten jullie nog aanmerkingen hebben op het nieuwe schema, hoor ik dit graag!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:34:
Zo,

Dan hebben we uiteindelijk dit --> KLIK

Met jullie tips moet dit zeker lukken.
Zodoende heb ik hier erg wat bijgeleerd !!

Bedankt,

Mochten jullie nog aanmerkingen hebben op het nieuwe schema, hoor ik dit graag!
ziet er mooi uit ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets maakt het in mijn ogen toch allemaal wat overzichtelijker dan zo van "euhhh waar ging dit draadje ook weer heen ??"

Ik ga het in elk geval netjes in de kast hangen waar alles vertrekt...
Pagina: 1