Kwaliteit S-PDIF op moederbord vs. X-FI

Pagina: 1
Acties:

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Hoi allemaal,

Ik heb hier momenteel de Asus P7P55D LE liggen. Die gaat mijn huidige MSI P55-CD53 vervangen, onder andere omdat de Asus wat completer is.

Op de Asus zit een onboard VIA VT1828S geluidskaartje met S-PDIF Optical. In mijn huidige setup heb ik al geruime tijd een Soundblaster X-FI Titanium zitten die ook S-PDIF Optical heeft, welke ik ook gebruik in combinatie met mijn receiver.

Nu is mijn vraag: Heeft het zin om de X-FI ook in mijn nieuwe setup te plaatsen? Ik heb namelijk het idee dat optical audio gewoon een rechtstreekse digitale verbinding is waar verder geen hulp aan te pas komt. Met andere woorden, kan ik niet net zo goed de onboard optische uitgang gebruiken, aangezien de X-FI (volgens mij) geen betere kwaliteit levert?

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Digitaal is digitaal als je maar goede kabels gebruikt dus niet te goedkoop maar hoeft ook niet heel duur is het goed. Er zit geen verdere kwaliteitsverschil tussen andere kaarten.

Verwijderd

Dit is inderdaad iets wat ik mij altijd afgevraagd heb. Kwaliteitsverlies in het signaal ga je niet krijgen als het goed is, maar misschien heeft het er ook nog mee te maken wat er voor de datatransmissie mee gebeurt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Audio gerelateerde zaken mogen in Audio en HiFi

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Goed, verkeerd geplaatst, excuus :)

Iemand die met zekerheid kan zeggen of ik de onboard kan gebruiken zonder verlies van geluidskwaliteit?

Verwijderd

Maakt geen fluit uit, beide kaarten resamplen.

edit: ow de onboard resampled niet, nog beter zelfs :P

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 13:00 ]

Verwijderd

musje83 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:27:
Goed, verkeerd geplaatst, excuus :)

Iemand die met zekerheid kan zeggen of ik de onboard kan gebruiken zonder verlies van geluidskwaliteit?
Je kunt beter de onboard kaart gebruiken, omdat deze met de juiste instellingen niet resampled. De Soundblaster resampled altijd naar 48 KHz. Met de onbard VIA VT 1828S is dus een betere (minder jitter) geluidskwaliteit haalbaar.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 06:35:
[...]

Je kunt beter de onboard kaart gebruiken, omdat deze met de juiste instellingen niet resampled. De Soundblaster resampled altijd naar 48 KHz. Met de onbard VIA VT 1828S is dus een betere (minder jitter) geluidskwaliteit haalbaar.
Sorry hoor, maar hier klopt geen hout van. De X-Fi resampled alleen maar als je dat wil. Je kunt hem prima instellen op welke samplerate je hem wilt hebben. 44.1, 48. 96KHz. Noem maar op. Waarom trouwens resamplen tot meer jitter zou voeren en dat dit dan ook nog een slechter hoorbaar signaal oplevert, is mij helemaal een raadsel. Zelfs al wordt de jitter iets hoger, dan nog zul je dat niet horen.

Tenzij je letterlijk een WAV of een CD afspeelt, ben je trouwens altijd aan het resamplen. Elke Flac, MP3 of ander muziekformaat wordt namelijk gereconstrueerd (geresampled) vanuit een gecomprimeerd bestand.

@TS. Qua geluidskwaliteit zul je geen verschil merken tussen de beide geluidskaarten. Beide zetten het geluid correct om naar een SP-DIF signaal. Er zit echter wel wat verschil qua mogelijkheden per chip. Met een X-FI krijg je wat meer mogelijkheden met betrekking tot EAX en dergelijke. Als ik mij niet vergis is de VIA chip een met een softwarematige codec en de X-Fi (gedeeltelijk?) hardwarematig. De VIA zal je dus iets meer CPU belasting opleveren bij het afspelen van geluid. Maar dit laatste weet ik niet helemaal zeker. Maar goed, dit is ook alleen maar van belang als je echt het onderste uit de kan wil voor wat betreft performance. Met de huidige snelheid van processoren, zul je het nauwelijks merken.

[ Voor 6% gewijzigd door Killer op 03-01-2010 11:58 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Killer schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:56:
[...]

Sorry hoor, maar hier klopt geen hout van. De X-Fi resampled alleen maar als je dat wil. Je kunt hem prima instellen op welke samplerate je hem wilt hebben. 44.1, 48. 96KHz. Noem maar op. Waarom trouwens resamplen tot meer jitter zou voeren en dat dit dan ook nog een slechter hoorbaar signaal oplevert, is mij helemaal een raadsel. Zelfs al wordt de jitter iets hoger, dan nog zul je dat niet horen.
Nonsens.

http://ixbtlabs.com/articles3/multimedia/creative-x-fi-pcie-p4.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 12:49 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

En dit dan, uit datzelfde stuk wat je aanhaalt?:

Fortunately, X-Fi cards guarantee there is no frequency resampling in the Bit-Matched Playback mode. If you need to enable audio processing in the playback mode (e.g., an equalizer), X-Fi cards perform resampling extremely well. Our measurements demonstrate meager artifacts, which cannot be heard after processing.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• opperhokker
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 22:58
Wat mij opvalt is dat niemand iets noemt over de Crystallizer. Dit is voor mij de enige reden geweest te kiezen voor de PCI X-Fi Xtreme Music kaart. Ik weet dat je uit een lossy 192kbps MP3'tje niet meer info haalt dan erin zit, maar met de Crystallizer aan over S-PDIF, krijg ik wel een enorm mooi geluid. Deze functie uitzetten levert het saaie, doffe geluid waaraan ik voorheen blijkbaar gewend was.
Met het bovenstaande in acht genomen, zou ik dus NOOIT kiezen voor onboard S-PDIF.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

voodooless

Sound is no voodoo!

Crystallizer heeft niets met kwaliteit te maken. 't zijn gewoon een berg filters, limiters en equalizers die het geluid proberen op te leuken.

Als je naar een saai gebouw kijkt met een goede verrekijker, is en blijft het een saai gebouw. Toch kan het er door een caleidoscoop erg leuk uit zien. Gebruik je echter slechte verrekijker, kan het goed zijn dat je het gebouw amper nog kan herkennen.

Zo moet je de vergelijking zien :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
En gebruik ook ASIO4All als je de kans hebt en kan leven met de nadelen op het gebied van gebruiksgemak.

http://www.head-fi.org/fo...o4all-explanation-221237/
Pagina: 1