Niet aan de gang te krijgen..Sapphire HD3850 AGP

Pagina: 1
Acties:

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05-2025
Geachte medetweakers,

Ik ben ten einde raad. Ik werk hier met een Medion PC, de 8083 van 2004. Het werkt allemaal nog prima maar ik wou wel een systeem upgrade uitvoeren. Dus ik op zoek op het internet en vond een 2e hands voeding van 450W van Recom en een Sapphire HD3850 AGP.

Ik de boel installeren en Windows opstarten in veilige modus, want ik had de driver van mijn vorige videokaart nog niet verwijderd. Zo gezegd zo gedaan en alles leek okay totdat ik opnieuw op moest starten. Hij startte gewoon niet meer op! De koelfan van de CPU blies met zijn max. toerental en voor de rest bleef het scherm zwart en totaal geen mogelijkheid tot in Windows te komen, dus zelfs niet in het bios!

Na een hele boel trucs geprobeerd te hebben en veel te hebben gelezen oa. hier was de conclusie, miskoop en een nieuwe kopen. Oude videokaart teruggezet(werkt weer perfect) en nieuwe kaart besteld. Vandaag nieuwe kaart er ingeschroefd en raad eens, precies hetzelfde! Met één verschil, de koelfan van de nieuwe kaart werkt niet eens terwijl de koelfan van de oude kaart altijd wel ging draaien!

Ik heb het volgende al gedaan:

-Ten alle tijde de reststroom laten afvloeien, de powerknop wel 5 keer ingedrukt en vastgehouden.
-Laatste bios erin
-Laatste Intel chipset drivers geïnstalleerd.
-Videokaart kun je op 2 manieren van stroom voorzien, 1 x met de PCI-E 6polige stekker rechtstreeks van de voeding en met een bijgeleverd tussenkabeltje van 2 x 4pins Molex naar 8 Pins PCI-E. Dit werkt gewoon bij de 2e hands kaart. Bij de nieuwe lijkt helemaal niks te gebeuren.
-De laatste Sapphire ATI driver(Met AGP hotfixes) eerst geïnstalleerd terwijl de 9800XT er nog in zat.
-Bios nog gereset.
-Alle drivers aangaande de 9800XT verwijdert en de installatie van de 9800XT ook verwijdert.

Maar hij start dus gewoon niet meer door en het lijkt dat de nieuwe videokaart ook al kapot is...

Iemand nog ideeën?

Hier nog wat gegevens omtrent mijn pc:

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack Service Pack 3
Internet Explorer 8.0.6001.18702
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0)

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4HT, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Intel Springdale i865PE
Systeemgeheugen 1792 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award (04/15/05)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart ATI Radeon 9800 XT (R360)
3D-Versneller ATI Radeon 9800 XT (R360)

Multimedia:
Geluidskaart Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller

Opslag:
IDE apparaat Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
SCSI/RAID apparaat AWPT6613 IDE Controller
Harde schijf ST3200021A (186 GB, IDE)
Harde schijf Generic CF Card CF USB Device
Harde schijf Generic MS Card MS USB Device
Harde schijf Generic SD Card MMC/SD USB Device
Harde schijf Generic SM/XD Card SM USB Device
Optische Station Cd-rom-station
Optische Station PHILIPS DVDR824DP
Optische Station PYZUF LMZ8L6FC1AJS SCSI CdRom Device
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (NTFS) 95393 MB (26464 MB vrij)
D: (NTFS) 85384 MB (28290 MB vrij)
E: (FAT32) 9991 MB (5936 MB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord HID-toetsenbordapparaat
Muis HID-compliant muis

Netwerk:
Netwerkkaart PRISM 802.11g Wireless Adapter (192.168.2.3)
Netwerkkaart VIA VT6105 Rhine III Fast Ethernet Adapter

Peripherieapparaten:
Printer Fax
Printer Generic / Text Only
Printer hp deskjet 845c
Printer Microsoft XPS Document Writer
Printer Verzenden naar OneNote 2007
USB1 apparaat Intel 82801EB ICH5 - USB Universal Host Controller
USB2 apparaat Intel 82801EB(M) ICH5(-M) - Enhanced USB2 Controller
USB-apparaat Samengesteld USB-apparaat
USB-apparaat USB Human Interface Device
USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag
USB-apparaat USB-HID
USB-apparaat USB-HID

Verwijderd

Erg apart dat je ook niet meer in de bios bent gekomen.. Even een paar zaken op een rij;

- Je PCI-X slot lijkt nog goed, want je oude kaart werkt prima.
- Werkt je oude videokaart ook met je nieuwe voeding?
- Misschien is één 12v rail overbelast, en moet je een andere van de voeding pakken.
- Pak anders één aparte molex (de rest niet gebruiken) van je voeding voor de videokaart.

Ben benieuwd of je hier iets mee kan!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 18:21

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

- Misschien is één 12v rail overbelast, en moet je een andere van de voeding pakken.
Eerste wat er in me op kwam. Recom is niet echt een je van het merk. Het kan zo zijn dat de 3850 het allemaal net iets te zwaar belast.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Desmoerick
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:46:
Erg apart dat je ook niet meer in de bios bent gekomen.. Even een paar zaken op een rij;

- Je PCI-X slot lijkt nog goed, want je oude kaart werkt prima.
- Werkt je oude videokaart ook met je nieuwe voeding?
- Pak anders één aparte molex (de rest niet gebruiken) van je voeding voor de videokaart.

Ben benieuwd of je hier iets mee kan!
-Mijn AGP slot(geen PCI) werkt nog prima, mijn oude videokaart werkt perfect!
-Alles werkt perfect met de nieuwe voeding, dit mag misschien niet de beste voeding zijn, maar dit gaat prima
-Geen 12V rail overbelast, nogmaal, ik heb 2 verschillende outputs gepakt van de voeding, dus 2 verschillende molex stekkers parallel aan het tussenkabeltje en zo aan de kaart gedaan.
Tevens geprobeerd de PCI-E 6pin stekker te verbinden aan de kaart. Bij de 2e hands kaart gaat de koelfan gewoon draaien(dus met beide type aansluitingen!) en start niet op, bij de nieuwe kaart gaat zelfs de koelfan niet draaien! Iemand anders op dit forum heeft deze kaart gewoon aan het werk met een PCI-E 6 pins stekker.
-Voeding te licht, geloof ik niet. Heb al meerder mensen gesproken die met een lichtere voeding deze kaart aan het werk hadden. Tenslotte speel ik nog niet eens een zware game! De kaart vraagt nog geen hoge stroom.

Wie o wie?? Alvast bedankt voor jullie reacties!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Desmoerick schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:03:

-Voeding te licht, geloof ik niet. Heb al meerder mensen gesproken die met een lichtere voeding deze kaart aan het werk hadden. Tenslotte speel ik nog niet eens een zware game! De kaart vraagt nog geen hoge stroom.
één van die piek belastingsmomenten van een PC is het aanzetten.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Zou best kunnen dat het met een 350W voeding van een A-merk wel werkt.

specs

Verwijderd

350Watt is natuurlijk ook niet veel, en dan ook nog een B merk.

Heb zelf al ruim 400 watt met een GeForce 7900GS PCI-express, 2 jaar oud.....

Daarnaast heb je er ook nog verschillende hardeschijven in zitten en energieslurpende 'verouderde' onderdelen.

Ik zou zeggen; koppel echt alles los van één rail op je voeding. En sluit de videokaart apart aan op deze ene rail.

• Desmoerick
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:25:
350Watt is natuurlijk ook niet veel, en dan ook nog een B merk.

Heb zelf al ruim 400 watt met een GeForce 7900GS PCI-express, 2 jaar oud.....

Daarnaast heb je er ook nog verschillende hardeschijven in zitten en energieslurpende 'verouderde' onderdelen.

Ik zou zeggen; koppel echt alles los van één rail op je voeding. En sluit de videokaart apart aan op deze ene rail.
350W?? Hoe kom je daar bij? Dit ding is echt 450W! Ik werk ook maar met 1 harde schijf, en voor de rest zou ik mijn 2 optische drives los kunnen koppelen. Zoveel hardware hangt er gewoon niet aan de voeding.

Maar ik zal het proberen..

Verwijderd

Excuus, verkeerd gelezen!
Maar succes, hoor graag nog even hoe of wat..

Verwijderd

Je voeding kan maximaal 312watt leveren op de12volt lijn
Je heb ook maar een rail van 12volt dus alle 12volt lijnen komen daar van af.
Wat je kan doen is de agp kaart 12volt aansluiting zetten die los is.
Even de onnodige dingen los halen van de voeding die je niet nodig heb met booten

Dus alleen het bord, geheugen en de videokaart .
Als het systeem dan wel boot dan kan jouw voeding de piek spanning tijdens het booten niet opvangen .
De voeding is namelijk niet echt een geweldige merk.

Persoonlijke kijk ik altijd naar een voeding die 2x 12volt rails hebben .
Een 12volt rail is dan meestal voor de vga kaart .

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:25
Desmoerick schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:29:
[...]

350W?? Hoe kom je daar bij? Dit ding is echt 450W! Ik werk ook maar met 1 harde schijf, en voor de rest zou ik mijn 2 optische drives los kunnen koppelen. Zoveel hardware hangt er gewoon niet aan de voeding.

Maar ik zal het proberen..
daar gaat het ook niet echt om. telt wel wat maar niet veel. Punt is je systeem verbruikt al aardig wat. P4 en je heb redelijk energie slurpende GrafischeKaart. En dan hebben de meeste B merk voedingen er gewoon last van. Vooral tijdens opstarten. mijn tip is zet er een a merk voeding in met aardig wat speeling. Dus niet precies op 400 watt of 450 watt. neem wat extra voor mocht je gaan uitbreiden

How are you doing?

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 15:51

Nikeo

Jawelles

heb dezelfde voeding, een recom 450 w, en het is nu niet een bekend merk ofzo, maar de voeding is erg degelijk en de stroomsupply stabiel.

Ik draai er een p5w dh deluxe + 6600 + 2 schijven, 2 optische stations en een ATI HD 3870 mee zonder problemen wat nogal wat zwaarderlijkt dan wat TS heeft

• Desmoerick
Ok allemaal, bedankt voor jullie reacties.

Ik geloof het ook helemaal niet dat het de voeding is. Van de 2e hands kaart draait de fan wel en van de nieuwe helemaal niet! Mijn voeding heeft 2 kabels met in totaal 4 molex stekkers eraan en 1 PCI-E stekker. Die laatste zou ook gewoon moeten werken getuige een medeforumlid en dit staat ook op Tom's Hardware site. Tevens draait mijn fan ook als ik hem op deze manier aansluit.

Ik heb overigens de hele boel aangesloten zonder de optische drives, dus alleen de HDD, mobo en kaart.

Iemand nog suggesties?

Het lijkt mij dat de nieuwe kaart niet goed is, maar ik twijfel over de 2e hands.

Alvast weer bedankt.

• Desmoerick
Nieuwe en bijzondere ontwikkeling!

Zojuist jullie adviezen maar eens uitgevoerd met de 2e hands kaart. Dus alles uitschakelen, alleen het Mobo, Processor, en videokaart spanning. Ik heb de kaart eerst met de bijbehorende adapter en de twee 12 kabels uit de voeding met de 4 molex stekkers gevoed. Ik heb er zelfs nog een TV kaart uitgehaald(gebruik ik toch niet) en opgestart. Raad eens!? Hij start op totdat de HDD het over zou moeten nemen! Goed nieuws dus!

Daarna heb ik de voeding van de kaart er afgehaald en die vervangen door de 6pins PCI-E stekker, en raad eens weer, Pc start gewoon op!

Vervolgens 1 van de molex stekkers in de HDD gedrukt en wederom opgestart. En weer doet hij het! Start gewoon door, de vga adapter wordt gevonden en ik installeer alle drivers en AGP hotfixes. Opnieuw opstarten en alles lijkt ok, nog een keer starten en weer alles keurig ok.

Volgende stap. Pc weer uit en er een optische drive bijpluggen.PC start NIET meer op! PC weer uit, optische drive eraf, PC start niet meer op! HDD eraf, pc start niet meer op!! Onvoorstelbaar, begrijp er geen snars meer van!

Ik ga nu die nieuwe kaart monteren en de hele volgorde opnieuw uitvoeren. Ik hou jullie op de hoogte.

Als iemand nog suggesties heeft, graag! _/-\o_

groetjes

• Desmoerick
Zojuist de nieuwe kaart er voor de zoveelste keer erin gehangen, Pc start niet op, koelfan van de nieuwe kaart draait niet eens!

Volgens mij is die nieuwe kaart nog nooit goed geweest, en wordt ik door die oude kaart belazerd...

Pfff, wordt er nu echt wel een beetje moe van..

Verwijderd

Ik krijg ook sterk de indruk dat je nieuwe kaart gewoon kapot is, omdat de fan niet eens draait.....
Je maakt het wel lastig zo! :P

• Desmoerick
Ja weer nieuwe ontwikkeling.

Zojuist een andere voeding gestoken, ik had hier nog een Zalmann 400W liggen(dit besluit genomen nadat ik op Tom's Hardware het totale gebruik gelezen had en dat het verbruik helemaal niet zo hoog is) En wat blijkt, tot nu toe start hij nog gewoon op! Tevens met het programma speedfan de voltages uitgelezen en die van de 12V bleef constant pendelen tussen de 11.91 en 11.81V Zelfs toen ik een 1080P film afspeelde waar de processors voor de volle 100% aan het werk zijn!

Keep you posted! Ik word weer wat blijer! >:)

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-03 14:13
Een voeding gaat erop achteruit na enkele jaren van verbruik. Het kan best zijn dat die Recom een aantal lagere kwaliteit onderdelen had en dat hij het niet trekt met middelmatige belasting.

Verwijderd

Maare, 100% CPU belasting bij het kijken van 1080p? Moet de grafische kaart niet een deel van die belasting voor zich nemen?

Overigens mooi dat je verder komt! :)

• Desmoerick
Hey jongens! Alles lijkt nu ok! PC start gewoon op en alle problemen lijken vooralsnog gewoon voorbij! Ik blijf natuurlijk een slag om de arm houden, maar vandaag heeft hij het naar meerdere startups gewoon blijven doen!

Zoals het nu leek lag het dus gewoon aan de voeding... Ik gebruik nu een beter merk voeding met minder vermogen 8)7 maar werkt wel! Kan nu gewoon COD MW spelen op mijn tv in full hd!

Ik ben blij, dit heeft me toch weer een dikke dag gekost..

Enfin, jullie allemaal bedankt voor jullie tips! Het heeft me behoorlijk op weg geholpen!

_/-\o_ _/-\o_

• Desmoerick
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:20:
Maare, 100% CPU belasting bij het kijken van 1080p? Moet de grafische kaart niet een deel van die belasting voor zich nemen?

Overigens mooi dat je verder komt! :)
Ja bedankt, ik vind dat de 1080P film wel vloeiender gaat, maar de CPU doet nog steeds 100%, maar daarvoor had ik die kaart ook niet gekocht. Ik ben wel tevreden!

Groetjes

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

download de k-lite codec pack met media player classic.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
neliz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:17:
Liever CCCP.

Verwijderd

Nog beter, Windows 7 met WMP12 óf WMP Home Cinema! :)

• Desmoerick
neliz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:17:
Gebruik ik :)
Pagina: 1