Combinatie verschillende groottes geheugen op Lynnfield

Pagina: 1
Acties:

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 16:08
Sinds eergister heb ik een iMac met een Core i7-processor (de 860), met standaard 4 GB geheugen meegeleverd. Dit geheugen was verdeeld in 2 modules van 2 GB, die op dimm 0 van bank 0 en dimm 0 van bank 1 zaten. De chipset is een P55, voor zover ik weet.
Nu had ik nog twee geheugenmodules over van de upgrade van mijn Macbook, tevens DDR3-1066, maar dan van 1 GB. Deze modules wil ik graag bijplaatsen in de iMac om op een totaal van 6 GB uit te komen. Wat is nu de beste manier om dit te doen, en is het uberhaupt wel slim om dit te doen? Een studiegenoot van me zei dat ik beter geheugenmodules van 2 GB erbij kon plaatsen, omdat bij ongelijke geheugengroottes snelheid omlaag zou gaan.

Als ik het geheugen erbij zou plaatsen, zie ik twee opties (bank/dimm):
0/0: 2 GB
0/1: 2 GB
1/0: 1 GB
1/1: 1 GB

of

0/0: 2 GB
0/1: 1 GB
1/0: 2 GB
1/1: 1 GB

Bij de laatste configuratie blijven de originele modules dus op hun plek, maar bij de eerste is elke bank gevuld met modules van dezelfde grootte.

Ik heb dit topic overigens in PMG geplaatst, omdat het meer met de chipset en het geheugen van mijn computer te maken heeft en niet echt Mac-specifiek is.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:50
Als die 4 GB op hoger dan 1066 MHz loopt, zal dit teruggeklokt worden naar 1066 MHz. Verder moet je er wel voor zorgen dat die 2x 2GB in dezelfde channel worden geplaatst. Ik zou dus voor optie 1 gaan als ik jou was, omdat me dit het meest logisch lijkt. Je geeft namelijk zelf al aan bank 0/0 en bank 0/1.
Ongelijke geheugengroottes maken niet uit, het gaat om de snelheid. Het kan soms wel voorkomen dat het incompatibel is met het andere geheugen wat kan resulteren in geen POST of BSOD's (weet niet hoe dat zit met OSX?)

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 16:08
Volgens dit artikel wordt er geïnterleaved over modules in dezelfde bank, dus dan is het wel belangrijk dat ze dezelfde grootte hebben. Om die reden heb ik ze dan ook maar geplaatst volgens de eerste configuratie.
Aangezien allebei de soorten geheugen door Apple geleverd zijn (het oude geheugen heb ik tenslotte hergebruikt van mijn Macbook), neem ik aan dat het met compatibiliteit wel goed zit.