USB 2.0 pci card op een usb 1 moederbord van Dell dimension

Pagina: 1
Acties:

• HenriH
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik heb een Dell dimension 4400 pc uit het jaar 2002. Deze is uitgebreid met een USB 2.0 PCI card. Een aantal dingen die op de poorten aansluit doet het wel maar een LACie harde schijf USB 2.0 niet! Ik zie dan wel een G: schijf op de LaCie maar de inhoud is niet te zien. Op een USB1 poort dan wordt deze wel herkend met alle inhoud. Help....

Computer heeft de volgende specificaties:
Pentium 4 met 1,8 GHz.
USB 1 poorten direct op moederbord
besturingssysteem : Windows XP SP3

Uitbreiding die ik heb gedaan:
PCI usb 2.0 kaart met 4 externe + 1 internal port van Konig electronic met een VIA chipset. (type :CMP-USBCADR2HS)

Daarnaast wil ik
1 de LaCie harde schijf met 1 TB erop aansluiten. Dit geeft problemen.

Wat lukt wel:
1 aansluiten van nieuwe microsoft head set op USB 2.0
2 na een paar keer proberen lukt het om de USB 2 GB memory stick op USB 2.0 aan te sluiten met de juiste snelheid (die snelheid heb ik gemeten met programmaatje)
3 de bestaande muis van microsoft uit het jaar 2002 die eerst op usb 1 zat doet het op usb 2.0

Wat lukt niet:
1 Directory inzien op de LaCie harde schijf als die is aangesloten op usb 2.0. De directory is leeg. In apparaat beheer gekeken en daar staat dat het goed werkt . Via de USB 1 poort is die welgevuld

Wat heb ik al gedaan:
1 bijgeleverde driver cd geinstaleerd met VIA usb 2.0 driver versie 2.54
2 van internet de driver geinstaleerd van de website met VIA usb 2.0 driver versie 2.7 (lite)
3 snelheid gemeten van mijn USB 2.0 poort met daarop een USB 2 GB memory stick
4 LaCie zegt dat er geen driver bij geleverd is maar dat die van microsoft moet gebruikt worden

Dingen die opvallen zijn onder apparaat beheer:
door systeem gereserveerd 10% bandbreedte die alle usb apparaten met elkaar moeten delen. Is dat goed?
Moet ik een stuurprogramma van microsoft bijwerken? waar en hoe doe je dat datn...?
Moet ik in de BIOS iets aanpassen? (Heb ik nog niet in gedaan)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met uit te sluiten of dit een hardwareprobleem of een software/driverprobleem is...

Dat kun je het makkelijkst doen met een willekeurige LiveCD (Ubuntu is makkelijk&bekend, maar zolang het USB ondersteunt is alles in beginsel goed).

Daar ook niet benaderbaar? Dan zou je aan hw issues kunnen denken - bijv of de drive meer stroom wil trekken dan de kaart kan leveren oid.

Daar wel benaderbaar? Dan duidelijk softwareissue en kun je verder met driverlol.

Oslik blyat! Oslik!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat voor externe schijf is het? Eentje die voeding van de USB poort nodig heeft, of een aparte voeding? Geef het typenummer.

Ik vermoed een voedingsprobleem, heb ik ook gezien met dergelijke kaarten en externe schijven met USB-voeding. Sommige schijven hebben de optie om een tweede USB-poort te gebruiken voor voeding.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HenriH
Ik denk dat het geen hardware probleem is.. om de volgende reden: als ik het op de USB 1 poort aansluit dan is deze harde schijf te benaderen en werkt alles goed.
Verder is het type : N2870 . Voeding gebeurt door 230 V stekker.
Grootte : 1 TB Design by Neil Poulton. Hi speed USB 2.0 cable is er bij geleverd met een 230 V stekker.

• HenriH
Wat is verder driverlol? Is dit een website? Kan ik het exacte pad krijgen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Driverlol: lol met drivers :z

Het feit dat het op de USB 1.1 poort wel werkt zegt nog niets, dan nog kan er een hardwarematig probleem met de USB kaart zijn. Om dat uit te sluiten (wederom), probeer het met een LiveCD.

Oslik blyat! Oslik!

• HenriH
He he, na 2 uur Ununtu downloaden en BIOS wijziging om vanaf cd rom op te starten heb ik het volgende resultaat: De La Cie harde schijf doet het en alle directorys zijn te zien en ook te openen via USB 2.0 gelijktijdig met USB 2 GB memory stick en nog een oude stick van 256 Mb in USB 1 poort! Dus moet ik nu verder met driverlol? Is dit een website? Kan ik het exacte pad krijgen?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 11:33
Dion_b bedoelt gewoon dat het puur een driver issue is in je Windows installatie. Inhoudend dat je gewoon de *kennelijk* niet goed werkende drivers moet verwijderen, en werkende installeren. Drivers willen in Windows soms nog wel eens hell zijn, hence de driverlol ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Wat je met Ubuntu bewezen hebt is dat er hardwarematig helemaal niets mis is, en dat de filesystem zelf ook goed werkt. Het enige wat niet werkt is dus je Windows install, specifieker de USB 2.0 drivers daarvan.

Ga eens in device manager kijken wat nu geinstalleerd is. Verwijder de USB 2.0 driver, laat Windows opnieuw hardware identificeren en laat hem zelf op zoek gaan naar de beste driver. Goede kans dat het dan gaat werken :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dell en via chipset is trouwens ook geen happy huwelijk..
NEC chipset werkt beter
heb ook een via chipset usb kaart , werkt niet in mijn dell gx1, docking system van mijn lapje
NEC dus wel

enfin, dat is mijn ervaring

• HenriH
In apparaatbeheer heb ik alles weg gewooid onder USB 1.1 en 2.0. Daarna opgestart. Het werkt niet...er blijft een onbekend apparaat in de lijst zitten. Wat nu?

• HenriH
Hoe verder? Hoe kan ik de oude drivers goed verwijderen en de juiste drivers installeren? waar zijn deze bestanden te vinden?

• HenriH
Beste mensen.... is er dan echt niemand die dit probleem op kan lossen.. graag reactie...

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
HenriH schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:12:
In apparaatbeheer heb ik alles weg gewooid onder USB 1.1 en 2.0. Daarna opgestart. Het werkt niet...er blijft een onbekend apparaat in de lijst zitten. Wat nu?
Je hebt de drivers wel weer terug geinstalleerd?

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:36:
dell en via chipset is trouwens ook geen happy huwelijk..
NEC chipset werkt beter
heb ook een via chipset usb kaart , werkt niet in mijn dell gx1, docking system van mijn lapje
NEC dus wel

enfin, dat is mijn ervaring
Dat NEC USB kaartjes over het algemeen veel beter werken dan VIA is ook mijn ervaring. Niet specifiek met Dell ofzo.

• HenriH
stijnovinchi schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 23:01:
[...]

Je hebt de drivers wel weer terug geinstalleerd?
Ja dat heb ik gedaan vanaf de CD die meegeleverd is. Wat nu? Zijn er betere te krijgen?

• HenriH
Niemand die mij kan helpen?

• Powerburner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik heb zelf ook niet al te beste ervaring met die VIA usb kaartjes.
Kijk eerst eens op de site van VIA zelf: http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp
Of kijk op de website van de fabrikant die op de doos staat.

SELECT * FROM users WHERE clue > 0 ; 0 rows returned

Pagina: 1