Toon posts:

Wat moet ik nu met al mijn apparatuur... mediacenter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo menschen,

Ik heb ondertussen een hele bult apparatuur maar niks werkt samen, heb ik eigenlijk ook nooit aan gedacht. Nu denk ik daar anders over maar ik snap er eerlijk gezegd geen snars van, zie onderstaand. Misschien dat ik hier tips kan krijgen.

Het begon allemaal met de TV die ik kocht: LG42PG6000 = 42 inch plasma scherm. Bij thuiskomst bleek het beeld nog slechter dan al verwacht; het analoge kabelsignaal is niet al te geweldig in onze gemeente. Dus heb ik een schotelinstallatie opgehangen en ik heb nu super strak beeld.

Het analoge kabelsignaal zeg ik overigens niet op want er staat nog een tv in de keuken, en één op iedere slaapkamer (3). Dat het beeld wat minder is door het aantal TV's dat begrijp ik en daar wil ik het verder ook niet over hebben. Ik kan daar altijd een versterker voor plaatsen en dan komt dat wel goed (of beter).

Mijn schotelinstallatie heeft een Philips DSR2211 digitale ontvanger, zonder harde schijf. E.e.a. is met een scart kabel verbonden aan de TV. De TV heeft 2 scart ingangen, 3 HDMI's en weet ik wat nog meer. Ook een PCMI slot. Is volgens mij voor een DVB-T tuner -> digitenne en geen schotel.

Een DVD kijken doe ik via mijn Sony DAV-S550 5.1 systeem. Deze speler heeft een geintegreerde versterker. Ik heb de audio kabels van de DSR2211 vebonden met de versterker. Deze Sony heb ik al langer, geen topproduct maar het werkt. Dit apparaat heeft echter nog niet eens een scart uitgang.

Aangezien de lokale videotheek is verdwenen ben ik als een van de laatsten ook maar eens begonnen met het downloaden van films. Dit gaat mij bijzonder goed af behalve... dan dat de PC aan de andere kant van de woonkamer staat.

"Das Problem":
Ik kan geen TV programma's opnemen, dit had ik wel graag gewild. Nu kan ik een andere ontvanger kopen, of misschien denlen aan een media center.
Ik moet eerst alles branden wat ik download, nu kan ik dat oplossen met een losse media player (zo'n harde schijf met afstandsbediening), maar een media center doet het dan beter denk ik.

Ook kan ik dan internet op de TV krijgen en dus ook daar gebruik van maken. In alle andere gevallen kan dat niet.

Maar ik heb een PC (redelijk apparaat)... moet ik die dan ombouwen? En welk type aansluiting is het beste tussen een plasmascherm en de PC? HDMI of wat anders? De videokaart die ik nu heb heeft een VGA uit en een DVI (?) ... die witte stekker naast de VGA.

Al met al een bult apparatuur maar ik weet niet wat ik nu moet. Ja, voorlopig even door-branden...
Iemand tips of ervaringen in een soortgelijke situatie? Graag advies.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-02 19:32
Als je al je wensen wilt samenvoegen in 1 apparaat, lijkt me een mediacenter PC de beste oplossing maar of het de meeste ideale is, heb ik twijfels over. Voor verschillende taken verschillende apparaten is op zich helemaal niet zo raar.

Waar woon je (duitsland/nederland). Door je taalgebruik krijg ik het idee dat je of uit duitsland komt of in duitsland woont. Woon je in Nederland, waarom schotel Tv naast je kabel Tv aangezien je op de kabel ook "gratis" digitale TV hebt.

Verwijderd

Interessant verhaal, heb hier zelf ook mee lopen stoeien.

Ik heb niet direct een oplossing voor je, maar wel mijn verhaal:

Eigenlijk exact hetzelfde, ook een mooie flatscreen gekocht, en een vaste PC aan de andere kant van de woonkamer. Tevens heb ik ook nog een laptop (bankhangen, werk). Mijn vaste PC heb ik in een mooie platte Mediacenter behuizing gebouwd (met wat zuinigere, stillere nieuwe hardware).

Vervolgens had ik dus geen vaste PC meer, en werk ik volledig vanaf mijn laptop (is echt een desktopvervanger geworden). De nu Mediacenter PC heb ik rechtstreeks op mijn audio & tv gehangen. Opnemen kan via een TV-tuner kaart, echter weet ik niet hoe dat zit i.c.m. een schotel antenne......

Downloaden doe ik nu rechtstreeks via de Mediacenter PC (als ik een filmpje wil kijken). Muziek doe ik vanaf mijn laptop met een kleine 3.5" jack cable naar de audio set toe (heb er een mengpaneel tussen, dus alles heeft een apart kanaal). Of muziek luisteren kan rechtstreeks vanaf de Mediacenter PC.

Voor mij werkt het zo wel goed eigenlijk!

Edit: Daarnaast kan je natuurlijk ook een netwerkje maken en alle downloads van je laptop (of andere pc) overpompen naar het mediacenter. (sd-kaartje werkt ook bloedsnel :))

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Athome schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:22:
Waar woon je (duitsland/nederland). Door je taalgebruik krijg ik het idee dat je of uit duitsland komt of in duitsland woont.
Ha, grappig... ik woon op de grens met Duitsland, 400 meter er vanaf hooguit, en ik ben gewoon Nederlander.
Ik spreek wel vloeiend duits en het wordt hier in de regio veel gesproken dus je hebt er een neusje voor, ik bedoel oortje... En die duitse woorden er bij tussendoor, mijn mankement.

Kabeltelevisie is hier gewoon verdrietig slecht. Toen ik vorig jaar de schotel ophing was er geen digitale TV van UPC beschikbaar hier. Toen het een paar maanden hing, tja toen kwamen ze met de digitale TV op de proppen. Inmiddels is er ook interactieve TV en aanverwante artikelen beschikbaar.

@ Dark Ghost:
Inderdaad beetje dezelfde situatie. Inmiddels weet ik dat er een soort TV kaart bestaat waar je de kabel vanaf de schotel rechtstreeks in doet. Dus een digitale tuner. Volgens mij een CI Module of CAM Module, ben er nog niet uit. Als ik dat zou doen dan kan ik dus ook dingen opnemen.

Heb jij die media pc altijd aan staan? Of kun je ook nog kijken zonder die pc aan te zetten?

Ik denk dat ik mij eens ga afvragen wat ik nou eigenlijk wil, dus welke functies t.o.v. wat nu kan en dan dat ik mijn PC omtover tot mediacenter. Ik wil hem alleen laten staan waar ie staat, als kan, maar ik vraag me dan weer af welke kabel ik moet nemen. Hoe heb jij het verbonden? Met een gewone coax?

Verwijderd

Mja, mijn mediacenter PC heb ik rechstreeks onder tv in het tv-meubel staan en staat eigenlijk alleen aan als we denken 'Laten we een filmpje kijken!'.. Na het downloaden en kijk van de film gaat hij ook weer uit.

Als ik 'gewoon' tv wil kijken zet ik enkel de tv aan en de KPN Digitenne box. En als ik even wat moet opzoeken, of gewoon ff wil internetten dan pak ik altijd mijn laptop. :)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met hoe ik het verbonden heb? Mijn netwerk is geheel draadloos, en de audio is allemaal bekabeld aangelegd (gewoon met tulpjes).

Verwijderd

Topicstarter
Om de gedownload film te bekijken, heb je dan de PC via een videokaart met coax uitgang verbonden of met iets anders? Zoals VGA of misschien HDMI?
Pagina: 1