• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:04
Hey,

Ik heb een laptop met een 3.5 mm s/pdif uitgang met 7.1 geluid, een HDMI-uitgang en een VGA-uitgang.

Als ik mijn laptop wil aansluiten op een home cinema set, dan gaat dat via de s/pdif uitgang door middel van een kabel als deze?

Is een home cinema set de moeite voor mijn laptop (Fujitsu-Siemens Amilo XI 3650) of moet ik dan eerst nog een andere geluidskaart? Ik praat niet over high end sets, maar over normale sets van Samsung of Onkyo of zo van maximaal 500 euro o.i.d.

Stel ik wil over een tijdje een HD tv. Hoe sluit ik dan alles aan? Via s/pdif naar de home cinema set en dan via HDMI naar de tv? Maar dan mis ik toch de upscale-functies van de home cinema set? Of zijn die niet nodig? Of moet ik alles dan anders aansluiten?

Alvast bedankt,
Simon

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:52
De simpelste oplossing is HDMI van laptop naar receiver, en HDMI van receiver naar de TV. Ik ga er daarbij wel vanuit dat de laptop ook audio over de HDMI stuurt. Mocht dat niet zo zijn dan kan je HDMI (via de receiver or direct naar de TV) voor beeld gebruiken en de S/P DIF aansluiting gebruiken om audio naar de receiver te krijgen. Het hangt wel een beetje af van de receiver die je wil kopen.
Wil je gaan upscalen dan heb je al meteen een best dure receiver te pakken en dat kun je volgens mij beter door de laptop laten doen.

• Ample Energy
Bedankt voor je reactie.

Maar als de receiver alleen een HDMI-uitput heeft, dan gaat dat niet lukken, toch? Dan moet ik dus beeld via HDMI naar de tv sturen en audio via S/P DIF.

Maar dan heb ik geen upscaling van de receiver. Je zegt dat ik dat door m'n laptop moet laten doen. Maar kan een laptop dat? Ik wil dan .avi's die op mijn laptop staan bijvoorbeeld doorsturen naar de tv. Kan de laptop dan upscalen? Of moet de tv dan upscalen? En is dat al genoeg of is het beter om de receiver te laten upscalen? 1080p-upscaling zit namelijk al op een heleboel receivers, dus het lijkt me wel handig om dat te gebruiken. Maar mits er dus een HDMI-input én een HDMI-uitput op zit kan dat niet, toch?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:52
Meeste gangbare surround sound receivers hebben meerdere HDMI inputs en 1 output. Vaak hebben ze ook nog een RGB ingang en composiet of zoiets. De duurdere modellen hebben mogelijk upscaling aan boord voor zover ik weet. Echter heb je ook tv's die aan upscaling doet en afspeel apparaten. zie bijvoorbeeld deze en deze. Verder is het mischien aan te raden om wat onderzoek te doen naar video upscaling (ik heb hiervoor helaas niet zoveel bronnen en mijn kennis is ook aardig summier). Een mooie start is mischien dit.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

FeaR

In GoT we trust

De upscale functie van een receiver is meer dan overrated. In elke tv zit al een scaler aangezien er van standaard SD-beeld ook 720p (HD ready) dan wel 1080p (Full HD) gemaakt moet worden. Dus al jij een 1080p film vanaf je laptop speelt en deze output via HDMI dan gaat het gewoon in 1080p op je scherm worden getoverd. Ik zou geen receiver nemen die HDMI (digitale) signalen kan scalen tot 1080p. Zoals gezegd is het niet nodig en ten tweede ben je meteen dan heel je budget kwijt aan alleen een receiver die dat kan. De 1080p upscaling die receivers hebben is veelal voor analoog beeld, dus s-video en composiet. Dat wordt dan van 480p of 576p gescaled naar 1080p. Om van een SD resolutie een HD resolutie te maken. Dus let daar op bij de aanschaf: welke signalen er gescaled worden: analoog en digitaal of alleen analoog.

Overigens klopt de afbeelding van de optische kabel die je hebt niet. Er zijn namelijk twee soorten aansluitingen. De eerste is de 3,5mm jack en de andere is de gewone optische aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/CABLE-624.JPG.

Voor de laptop heb je dus de linker plug nodig en voor elke receiver heb je de rechter nodig. Kabels met aan de ene kant de gewone plug en aan de andere kant de 3,5mm jack zijn gewoon te koop. En anders zijn er wel verloopjes te vinden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ample Energy
Bedankt voor de antwoorden, ik heb er veel aan!

Dan is alleen de vraag over de geluidskaart over. Ik dacht dat er geen andere geluidskaart nodig is, omdat de signalen digitaal zijn?

Pagina: 1