Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dat dit forum het goede hiervoor is, maar omdat ik vermoed dat de fans de oorzaak zijn probeer ik het maar hier.

Ik zit met het volgende:
Ik heb sinds oktober een nieuwe computer gekocht, zelf samengesteld. Op dat moment dacht ik eigenlijk niet aan de geluidsproductie en daar heb ik dus ook geen rekening mee gehouden. Nu heb ik wel het probleem dat ik 's nachts mijn PC niet aan kan laten staan, omdat ik anders simpelweg veel slechter slaap door het gezoem. Ik heb gewoon de stockcoolers op mijn componenten zitten. Ik heb een Intel Core i7 860 @ 2,8Ghz, een ATI Radeon HD 5850 en als voeding een Corsair CMPSU-650HXEU (650 Watt).

Hoe kom ik erachter welke voor 't meeste lawaai zorgt en wat is een (goedkoop) alternatief hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Waarschijnlijk is dit je stockkoeler op je processor. Deze kunnen al goed meer dan 2000 rpm hebben in idle-modus, laat staan onder full load. Ik zou je aanraden om die te vervangen voor bijvoorbeeld een Scythe Mugen2, deze is veel stiller en koelt ook nog eens veel beter.

Hoe je er precies achter komt welke fan het is:
Hou eens iedere fan heel eventjes stil, bijvoorbeeld met je vinger. Dan moet je kijken bij welke fan het geluid al veel minder wordt als je er een stil houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien ook handig om te weten wat voor een behuizing je hebt en wat daar voor coolers in zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Lars93 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:25:
Waarschijnlijk is dit je stockkoeler op je processor. Deze kunnen al goed meer dan 2000 rpm hebben in idle-modus, laat staan onder full load. Ik zou je aanraden om die te vervangen voor bijvoorbeeld een Scythe Mugen2, deze is veel stiller en koelt ook nog eens veel beter.

Hoe je er precies achter komt welke fan het is:
Hou eens iedere fan heel eventjes stil, bijvoorbeeld met je vinger. Dan moet je kijken bij welke fan het geluid al veel minder wordt als je er een stil houdt.
Oké, is dit trouwens wel gewoon veilig om te doen? Niet dat ik dan opeens mijn fan (of vinger) kapot maak als ik dat doe?
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:29:
Mischien ook handig om te weten wat voor een behuizing je hebt en wat daar voor coolers in zitten
Mijn kast bevat van zichzelf sowieso geen coolers. Ik heb de kast van mijn ouders overgenomen die een paar jaar geleden een kant-en-klare PC hebben gekocht. Deze PC hebben ze uiteindelijk vervangen door een nieuwe (inclusief nieuwe kast), en die kast heb ik gebruikt voor mijn PC. Ik kan er nergens 'n type of merknaam op vinden dus heb geen idee wat voor kast het is, maar het is 'n vrij standaard kast zonder bijzondere aandacht aan airflow oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan denk ik dat er van die 8CM fans inzitten die zeer waarschijnlijk ook genoeg herrie maken. Het beste ga je voor zo groot mogelijke fans die zo langzaam mogelijk draaien.

Het stilhouden moet je wel een beetje mee oppassen, want als je het te lang duurt kunnen ze doorbranden. Maar uiteraard kan je ze ook even loskoppelen om te horen of dat wat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Oké, bedankt. Ik zal het binnenkort is proberen. Ik heb er nu helaas geen tijd meer voor omdat ik zo naar mijn werk moet, maar zal 't zo spoedig mogelijk laten weten, dan. Daarnaast heb ik trouwens al even gekeken naar die Scythe Mugen 2, maar die past niet op mijn CPU, want de cooler ondersteunt geen 1156 socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
hyptonize schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:42:
Oké, bedankt. Ik zal het binnenkort is proberen. Ik heb er nu helaas geen tijd meer voor omdat ik zo naar mijn werk moet, maar zal 't zo spoedig mogelijk laten weten, dan. Daarnaast heb ik trouwens al even gekeken naar die Scythe Mugen 2, maar die past niet op mijn CPU, want de cooler ondersteunt geen 1156 socket.
Dan moet je de Scythe Mugen 2 rev. B pakken. Dit is de versie met bracket voor socket 1156 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
je vinger eventjes in het midden van de fan houden ( dus het ronde stuk midden in, als de fan stil blijft staan ff een zetje geven om aan te slingeren,

meestal zijn het wel de stock coolers van je cpu en gpu die meestal 80 cm zijn.... die moeten flink wat draaien

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Ik heb 't vanmiddag even bekeken, en de CPU-cooler kon ik niet stoppen door 't midden in te drukken - daar zat 'n soort van frontje op - en om 't te ontkoppelen lukte ook niet echt zo goed. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is mijn PC uitgezet, vinger bij de fan houden en weer aanzetten. Hij maakte toen echt geen geluid, toen ik hem weer losliet kwam er weer volop herrie uit de kast. Daarna ook nog maar de fan van de videokaart stilgehouden, maar daar merkte ik nauwelijks verschil, dus die is zo goed als stil.

Maar nu vraag ik me wel af of ik zomaar de cooler eraf kan halen en er een nieuwe op kan zetten? En is Scythe Mugen 2 de beste (en goedkoopste) optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 14:04

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Nee, je kan de cooler er niet zo 'even' afhalen en er een nieuwe opzetten, want je moet de oude koelpasta weghalen en er nieuwe op doen, daarvoor zou je kunnen kijken naar AS 5 of MX-2 als nieuwe koelpasta.
Volgens mij werd ook ook standaard wat koelpasta meegeleverd maar dat was niet zulk goed spul.

De goedkoopste zal het niet zijn, maar dan ben je wel gelijk van alle herrie af, maar voor dat je hem koopt wel even na gaan of de cooler in de kast past, want het schijnt nogal een groot ding te zijn.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Oké, dan zal ik daar ook even naar gaan kijken. En ik kan nergens vinden hoe groot mijn huidige cooler is, noch hoe groot de Mugen 2 is. Iemand specificaties?
Ik zal trouwens voor de handigheid maar 'n foto er bij posten:
Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/5465/img5443.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Awesome op 04-01-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kan prima een andere cpu koeler op (lekker mega plaatje trouwes voor het slome imageshack).
Arctic mx3, Ocz freeze, Mx2, arctic silver 5 zijn aan te raden als koelpasta, ze staan in volgorde van best naar slechtst, maar zijn allen veel beter als standaard pasta.

ps als je een koeler koopt van arctic dan krijg je er al mx2 bijgeleverd, bij andere koelers bagger pasta.

edit: hieronder komt koeler tip.
http://www.highflow.nl/cp...en-2-rev-b-scmg-2100.html
http://www.highflow.nl/to...ng-mx-3-koelpasta-4g.html

kost wat, maar heb je ook jaren plezier van, koelpasta kan je ook beter maar meteen goeie van kopen dit kan wel tot 10c schelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Powrskin op 04-01-2010 17:20 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Dankjewel, als ik mijn salaris binnen heb, ga ik hem denk ik aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Nu ik bezig ben geweest met de CPU-fan en ik veel topics heb gelezen in dit forum, leek 't me slim ook - nu ik toch bezig ben - ook maar wat casefans aan te schaffen. Ik zat te denken aan de Nexus Real Silent, maar hoe weet ik zeker dat 120mm wel past? Ik heb zowel aan de voor- als achterkant van mijn kast 2 ventilatieopeningen, maar ik weet niet of deze groot genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
standaard pasta van scythe is goed genoeg

kijk op de site van de fabrieknt voor spec van je kast,

als je even vermeld welke kast je hebt....

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
hyptonize schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:32:
Mijn kast bevat van zichzelf sowieso geen coolers. Ik heb de kast van mijn ouders overgenomen die een paar jaar geleden een kant-en-klare PC hebben gekocht. Deze PC hebben ze uiteindelijk vervangen door een nieuwe (inclusief nieuwe kast), en die kast heb ik gebruikt voor mijn PC. Ik kan er nergens 'n type of merknaam op vinden dus heb geen idee wat voor kast het is, maar het is 'n vrij standaard kast zonder bijzondere aandacht aan airflow oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
dan pak je een meetlint en meet je de gaten op...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Maar is de 120mm de afmetingen van de ventilatoren zelf of zijn daarbij de houder (of behuizing, geen idee wat de juiste benaming daarvoor is) meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je niet veel zin hebt om geld uit te geven of je koeler te vervangen kan je eventueel ook met speedfan http://www.almico.com/speedfan.php manueel de rpm's van je fan instellen. Hou dan wel in het oog of je temperaturen niet te hoog gaan. Om de ontwikkelde warmte in toom te houden (en sowieso ook de levensduur van je processor) kan je evt je processor undervolten http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

de behuizing, die is 120x120, 92x92, of 80x80.
de fan zelf is maar een paar mm kleiner, omdat de behuizing op het smalste stuk maar een mm dik is ofzo. (een cirkel van 120mm past in een vierkant van 120mm) de afstanden tussen de schroefgaten zijn iets kleiner, zeg 11.x cm, 8.x cm en 7.x cm (niet diagonaal, gewoon horizontaal/vertikaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
hyptonize schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:34:
Maar is de 120mm de afmetingen van de ventilatoren zelf of zijn daarbij de houder (of behuizing, geen idee wat de juiste benaming daarvoor is) meegenomen?
Aan je plaatje te zien zie ik het al, das 8cm. Ik heb dezelfde kast misschien wel bigtower :)
in elk geval hetzelfde merk.

deze voorin (1 of 2 :P ). Is wel prijzig maar ik vind ze wel mooi.
http://www.highflow.nl/fa...lue-2100rpm-ucap8-bl.html

achterin fans, kan je kiezen ook 8cm fan(s) of een extra 12cm fan aan je koeler schroeven (als je de mugen 2 neemt).

Heel nodig is het allemaal niet, alleen wat meer flow voor je videokaart zou wel prettig zijn denk ik.
Zou je wel meer fans installeren dan zou ik ook een afzuigkap filter kopen en daarmee alle mogelijke gaten dichten in je kast, houdt het erg goed stofvrij.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
zo'n systeem in zo'n kast.. pfft

probeer eerst je kabels weggewerkt te krijgen

en zo te zien aan je plaatje zijn alles gaten 80 mm ( of heel mischien voorin 92 maar ik betwijfel het) , en meeste 80 mm fans maken meer geluid dan andere fans.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Oké, bedankt voor alle reacties!
Ik koop eerst de Scythe Mugen 2, en dan kan ik later nog wel overwegen voor extra casefans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03

Smarron

The bend

Die behuizing heeft idd 80mm fans. Mooi is dat je 2 intakes hebt (Moet je wel het 2e paarse stukje weer monteren wat nu ontbreekt). Schaf sowieso stille fans aan, die Nexusjes voldoen prima, mogelijk op een lager voltage zetten, dan zijn ze helemaal stil. Hetzelfde geldt voor de outtakes. Dan heb je al een mooie airflow.

Als de videokaart genoeg gekoeld wordt in idle modus, dan is deze stil. Ik heb de 5850 ook en die klokt zichzelf gigantisch terug, waardoor de fan zodanig op een laag toerental draait, dat dit het probleem niet kan zijn op dit moment.

Een andere cpu-koeler kun je wel proberen ja. Ook de fan uit je voeding zou je misschien kunnen vervangen voor stille fans. Dan moet je al een heel eind kunnen komen.

De behuizing zelf is trouwens niet stil. De grote gaten voor en achter zijn erg goed voor airflow, maar je hoort alles uit je PC. Een andere behuizing met goede isolatie zou wel schelen. Trouwens, wat voor harde schijf heb je erin zitten?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Ik heb ondertussen de Scythe Mugen 2 Rev. B al besteld.

Ik heb op dit moment de Samsung Spintpoint F3 HD103SJ erin zitten, en ben misschien van plan er nog een aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die harde schijf is redelijk stil. Je zou hem eventueel in een HDD silencer kunnen hangen; dan hoor je er niets meer van (Zeker niet naast je grafische kaart, die na vervanging van je CPU cooler waarschijnlijk het meeste geluid zal maken).

Met jouw 'open kast' met veel ruimte is het wellicht een optie om te kijken of je hem aan de binnenkant kunt bekleden met geluids-isolatie. In jouw geval, met verschillende niet-100%-elimineerbare bronnen en veel ruimte een goede optie. Waarschijnlijk komt het aanbrengen van isolatie je airflow ook ten goede omdat je al die kieren en openingen (behalve die met het oog op airflow open wenst te houden) afsluit.
Pagina: 1