• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 21:37
Nou ben ik bezig met een mod waarbij ik later vrij lastig wat kan wijzigen en daarbij gebruik ik dus ook onboard usb headers.
Nou zit ik met het volgende probleem waardoor ik aardig ben gaan twijfelen over de pin lay-out.
Afbeeldingslocatie: http://www.triep.eu/img/usblayout.png

Nou is komt het plaatje wat ik hierboven post uit de handleiding van een oud moederbord waarvan ik ook een bracket gebruik. In het printje op de bracket zitten beide connectoren hetzelfde aangesloten
VCC = rood
data - = wit
data + -= groen
GND = wit
afscherming = krimpkous op positie 5 ;)

Maar nu de reden van twijfel: In de header welke op je moederbord verdwijnt zit het totaal anders.
De ene volgens bovenstaande volgorde. Maar de 2e usb connector(dus USB1 eigenlijk) zit de rode ader op de plaats van de afscherming, wit op de plaats van GND en zo verder (afscherming zou met VCC verbonden zijn :S )

Nou heeft voor me gevoel die bracket altijd wel gewerkt. En op me nieuwe moederbord heeft dezelfde pin layout als het plaatje hierboven maar logisch nagedacht zou het eigenlijk nooit kunnen gaan werken :? Eventueel kan ik nog wel een macro foto posten van print deel en header.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
De pinout voor USB headers is niet altijd standaard geweest. Afaik is er namelijk geen officiële standaard voor. De laatste jaren is eea wel redelijk gestandaardiseerd, maar er zijn oudere moederborden met afwijkende pinouts.

PS. En met die afwijkende moederborde kwamen ook afwijkende brackets.

[ Voor 13% gewijzigd door kalizec op 02-01-2010 11:44 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor moederbord heb je?
Het kan best zijn dat het afwijkt van bovenstaand plaatje, maar dan heb je waarschijnlijk wel een stuk antiek te pakken. Daarbij had je inderdaad iets andere headers dan deze namelijk.

• The-Source
Het plaatje komt uit de handleiding van het oude moederbord (MSI KT400-BSR).
En komt 1 op 1 overheen met me nieuwe moederbord, Intel Desktop Board DG41MJ.
En het bracket zat oorspronkelijk bij het MSI moederbord (ook usb 2.0). Maar als je de bekabeling checked met de handleiding dan zou de 2e aansluiting nooit hebben kunnen werken. En ik heb 2 van dat soort brackets en ik weet eigenlijk 100% zeker dat ik 1 van die 2 wel volledig vol heb gehad, maar ja het is ook wel weer een tijd geleden...

Ik kan natuurlijk ook wel de makkelijkste ff om solderen en testen maar dat is toch wel weer een beetje werk en gaat tenkoste van de lengte van de kabel die ik weer hard nodig heb..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die brackets zitten vaak in losse blokjes die je vrij eenvoudig kunt aanpassen. Met een mesje (of iets anders) kun je de lipjes omhoog halen en het kabeltje eruit halen. Op die manier heb ik vaker brackets aangepast voor workstationborden die destijds nogal eens afweken. Zorg gewoon dat de bracket overeenkomt met je huidige mobo, dan weet je zeker dat het niet fout kan gaan.

• The-Source
Nou ik heb hem maar aangepast naar "de juiste" volgorde en beide poorten werken. Met een mesje eruit halen wou niet echt maar ja het kabeltje (1 van de 2 ;) ) is nu wel 2cm korter maar dat moet niet echt problemen geven.

offtopic:
Terw_Dan klopt je sign nog wel omdat je in dee V&A toch aardig passende reply had ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

klaasbram schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:12:
Nou ik heb hem maar aangepast naar "de juiste" volgorde en beide poorten werken. Met een mesje eruit halen wou niet echt maar ja het kabeltje (1 van de 2 ;) ) is nu wel 2cm korter maar dat moet niet echt problemen geven.

offtopic:
Terw_Dan klopt je sign nog wel omdat je in dee V&A toch aardig passende reply had ;)
Er zijn verlengkabeltjes voor te vinden (of gewoon zelf te maken), dus je kunt altijd nog verlengen, dat heb ik voor m'n eigen casemod ook gedaan.

offtopic:
Nee, die sig klopt niet meer, ik heb inmiddels al een kaartje gekregen.
Pagina: 1