hey is het mogelijk om een kant en klaar setje waterkoeling te kopen (bigwater?) en die alleen me videokaart te laten koelen? (5970)
Lijkt me niet, ze gaan echt niet voor elke videokaart een setje uitbrengen.
Je kan makkelijk je eigen waterkoeling set samenstellen.
We hebben wel wat meer informatie nodig.
- Wat is je budget
- Wat is je target, performance cooling voor overclocken of silent cooling?
- Wil je voorbereid zijn op het coolen van andere componenten in de toekomst (cpu, nb/sb, vrm, hdd).
- Welke behuizing heb je?
- etc.
Je kan makkelijk je eigen waterkoeling set samenstellen.
We hebben wel wat meer informatie nodig.
- Wat is je budget
- Wat is je target, performance cooling voor overclocken of silent cooling?
- Wil je voorbereid zijn op het coolen van andere componenten in de toekomst (cpu, nb/sb, vrm, hdd).
- Welke behuizing heb je?
- etc.
150 euro max exclusief koelbloken bedoelt voor overclocken
moet 2x 5970 aankunnen komt er nog 1 bij
en ja dan kunnen we de cpu net zo goed ook gelijk meenemen
heb een haf 922 kast
moet 2x 5970 aankunnen komt er nog 1 bij
en ja dan kunnen we de cpu net zo goed ook gelijk meenemen
heb een haf 922 kast
Welke CPU heb je? Want voor een Core i7 1366 socket heb je alleen al een 3x120mm radiator nodig.
Dat wordt wel een beetje duurder dan 150. Een goede radiator kost al bijna 100.
Ok ex. blokken:
Radiator: 120x2 top 75,- + 120x1 50,- bottom .
Pomp: Swiftech MPC655 85,- (om snel alle warmte door te voeren).
Buis: x aantal meter Tygon 1/2 inch tubing 10,- p/m
Fittingen: 1/2 inch fatboy 1,- de stuk
Reservoir: +-30,-
Water additief: 10,-
Al gauw 180,- gezien 2m tubing en alvast 10 fittingen
Dan nog +- 120,- per 5970 waterblok (EK Water Blocks EK-FC5970 - Acetal)
En 57,- voor CPU waterblok (Koolance CPU-350AT, acetal universeel)
Zit je ongeveer op 360,- voor 1 CPU en 1 GPU
Edit: Oja om de GPU blokken te koppelen heb je ook speciale fittingen die kan gebruiken hier .
Edit 2: En er moeten nog een paar 120mm fans bij. Yate Loons zijn best populair op het moment. Misschien dat je daar nog een fancontroller bij wilt. Zodat je niet continu in de herrie zit als niet aan het beche/gamen bent.
Dat wordt wel een beetje duurder dan 150. Een goede radiator kost al bijna 100.
Ok ex. blokken:
Radiator: 120x2 top 75,- + 120x1 50,- bottom .
Pomp: Swiftech MPC655 85,- (om snel alle warmte door te voeren).
Buis: x aantal meter Tygon 1/2 inch tubing 10,- p/m
Fittingen: 1/2 inch fatboy 1,- de stuk
Reservoir: +-30,-
Water additief: 10,-
Al gauw 180,- gezien 2m tubing en alvast 10 fittingen
Dan nog +- 120,- per 5970 waterblok (EK Water Blocks EK-FC5970 - Acetal)
En 57,- voor CPU waterblok (Koolance CPU-350AT, acetal universeel)
Zit je ongeveer op 360,- voor 1 CPU en 1 GPU
Edit: Oja om de GPU blokken te koppelen heb je ook speciale fittingen die kan gebruiken hier .
Edit 2: En er moeten nog een paar 120mm fans bij. Yate Loons zijn best populair op het moment. Misschien dat je daar nog een fancontroller bij wilt. Zodat je niet continu in de herrie zit als niet aan het beche/gamen bent.
[ Voor 21% gewijzigd door uname -r op 02-01-2010 04:36 ]
i7 975 extreme ging me meer om de gpu's vindt ik te warm worden 85 graden in gta 4 and niet eens overgeclockt anders wacht ik well op een leuk afthermarket koelertje is er all wat voor 5970?
Geen idee of er wat is wat bij een crossfire setup wil passen. Zou je toch even zelf op zoek moeten gaan.
Er zal denk ik niet zo snel wat komen voor de 5970 qua luchtkoeling. Temperaturen maken niets uit. 85 graden is natuurlijk peanuts voor een GPU. In mijn optiek hoef je een GPU alleen beter te koelen omdat je hem stiller wilt maken.
Maar totaal als je zowel de 2x5970 als CPU wilt koelen ben je wel rond de 600 euro kwijt inclusief koelblokken.
300,- aan koelblokken
150,- aan radiator (2x 360 of 1x360/240)
80,- pomp (D5 of 355+top)
30-40,- reservoir
32,- 16 fittingen min 2,- stuk
30,- 3 meter tubing
En dan nog 5 goede ventilatoren a 10,- stuk. Zit je al rond de 650,-
Maar totaal als je zowel de 2x5970 als CPU wilt koelen ben je wel rond de 600 euro kwijt inclusief koelblokken.
300,- aan koelblokken
30-40,- reservoir
30,- 3 meter tubing
Waar, en dat is dan nog zonder een tientje verzendkostenKadett schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:01:
Er zal denk ik niet zo snel wat komen voor de 5970 qua luchtkoeling. Temperaturen maken niets uit. 85 graden is natuurlijk peanuts voor een GPU. In mijn optiek hoef je een GPU alleen beter te koelen omdat je hem stiller wilt maken.
300,- aan koelblokken
30-40,- reservoir
30,- 3 meter tubing
Dan ben je nog voor onder de 150 euro klaar
[ Voor 15% gewijzigd door BGB4rn op 02-01-2010 13:10 ]
Signature
ik zou dan alleen de gpu's gaan waterkoelen en dan gewoon een mugen 2 ofzo op de cpu gooien
meeste luchtkoelers voor gpu nemen net wat meer dan 2 sloten waardoor soms/meestal CF or SLI niet mogelijk is
meeste luchtkoelers voor gpu nemen net wat meer dan 2 sloten waardoor soms/meestal CF or SLI niet mogelijk is
ja, daag.
De HR 03 GT kan je op 2 manieren installeren waardoor dat wel mogelijk isRemmes_NT schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:20:
ik zou dan alleen de gpu's gaan waterkoelen en dan gewoon een mugen 2 ofzo op de cpu gooien
Signature
2 grote blokken in je pc
ik zelf zou dan nog voor wc gaan, ziet er tenminste ook leuk uit
ik zelf zou dan nog voor wc gaan, ziet er tenminste ook leuk uit
ja, daag.
die hr 03 gt gaat niet passen op een 5970? zal iemand my een waterkoeling setje kunnen linken inc blocks kabels all die zooi.
ik vind 85 graden wel te veel zeker zonder pverclocking atm denk als ik hem overclock dat het rond de 90-95 graden wordt
ik vind 85 graden wel te veel zeker zonder pverclocking atm denk als ik hem overclock dat het rond de 90-95 graden wordt
even voor jou beeld, 85 graden tijdens het games is heel erg normaal hoor, daar is niets mis me
@hieronder;
natuurlijk kan het altijd beter, ik heb zelf een 4890 @1Ghz en die zit nu ook onder WC omdat hij anders of te warm zou worden, of mijn pc zou "opstijgen"
@hieronder;
natuurlijk kan het altijd beter, ik heb zelf een 4890 @1Ghz en die zit nu ook onder WC omdat hij anders of te warm zou worden, of mijn pc zou "opstijgen"
[ Voor 47% gewijzigd door Wannial op 02-01-2010 16:39 ]
Die GPU's zijn ontworpen op die temperatuur. 85 graden tijdens GTA 4 is heel netjes. =] Ze kunnen makkelijk 100 graden worden hoor.
Tot er rook uit komt denk ik.Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:11:
wat is de maximaal wat de gpu kan hebben?
nee even serieus, ik denk dat je aan een max van 110 graden echt het einde op zoekt van je kaartje. Maar goed er zijn ook genoeg aftermarket coolers te vinden die zijn werk beter doen dan de stock coolers.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Denk dat je dan lang kan wachten. Kijk bijvoorbeeld maar naar hoeveel lucht koelers er voor de 4870X2 of GTX295 zijn.
@Pilatus: Voor waterkoeling zijn er inderdaad koelbokken te vinden van zowel EK,Aqua Computer, Danger Den. We hadden het nu over de lucht koelers die eventueel uitgebracht konden worden voor de 5970. En als je ziet dat er na 3 maanden nog niets van grote fabrikanten als Thermalright te horen is gekregen moet toch iets aangeven.
Qua vermogen van de GPU is het geen probleem. De GTX280 heeft een hogere TDP dus een ontwerp van bijvoorbeeld de HR03 GTX zou kunnen werken. Denk dus dat het voornamelijk het probleem is om de VRM en geheugen chips koel genoeg te houden. Op de geheugen chips kan je simpel een ramsink opplakken. Bij de VRM is er geen houvast voor ramsinks (zijn te klein qua oppervlak)
Qua vermogen van de GPU is het geen probleem. De GTX280 heeft een hogere TDP dus een ontwerp van bijvoorbeeld de HR03 GTX zou kunnen werken. Denk dus dat het voornamelijk het probleem is om de VRM en geheugen chips koel genoeg te houden. Op de geheugen chips kan je simpel een ramsink opplakken. Bij de VRM is er geen houvast voor ramsinks (zijn te klein qua oppervlak)
Wat ook een reden kan zijn dat er nog geen luchtkoelers voor zijn, is dat de markt natuurlijk enorm klein is. Het aantal mensen dat een HD5970 heeft is al enorm klein. En daar van kopen ook weer heel weinig mensen een andere koeler er voor. Als je dan gaat kijken wat het kost om zo'n koeler te ontwikkelen en te produceren. Volgens mij is er dan simpel weg gewoon geen geld mee te verdienen.
Die heb ik net beginnen gekregen maar de vernikkelde versie.
Erg mooi en past ook goed op de kaart.
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Pagina: 1