Toon posts:

RAID1 naar IDE terugzetten met behoud van data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb al gegoogled maar niets gevonden waar ik wat aan heb.
Ik heb 2 1TB samsung schijven in een RAID0 configuratie.
Is het mogelijk om die te benaderen als 2 losstaande IDE schijven met behoud van data (waarschijnlijk dan op beide dezelfde gegevens?))

Klaasjan

Mijn excuses ik bedoel een RAID 1. 8)7 8)7 8)7

UPDATE :
Ik het gehele FAQ doorgelezen, maar daar wordt mij niet de 100% zekerheid gegeven dat het kan.
Het is een hardcontroller van ASus p5q deluxe de ich10r sata raid controller (volgens mij van intel).
Ik heb een ubuntu cd wel mijn data kunnen benaderen en 1 partitie kunnen formateren tot ntfs (dat was hij tot mij verrassing niet meer).
Ik heb mijn data kunnen zetten op mijn externe en interne schijf die wel wordt herkend.
De ellende begon bij het installeren van paragon 9.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 11:50 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Raid-0 is striping, de data staat verdeeld over de twee disken voor performance (1 bestand staat dus zeg maar half op de ene en de andere helft op de andere). Je kan ze weer als losse disken gaan gebruiken, maar dan ben je de data wel kwijt en dus eerst backuppen voor zover mogelijk/nodig.

Met Raid-1 had je op beide disken dezelfde data staan overigens...

https://powershellisfun.com

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RAID FAQ al bekeken? In principe kan het misschien wel, maar niet direct, je moet dan eerst een image maken op een andere schijf met bijvoorbeeld Symantec Ghost, en dan vanuit de image de data naar de twee aparte schijven verdelen. Maar dat zal moeilijk zijn.

RAID0 is alleen snel, maar heeft imo veel nadelen, en dit is er een van.

[ Voor 0% gewijzigd door gambieter op 02-01-2010 00:13 . Reden: Tja, als de OP de verkeerde RAID-soort noemt... ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem inderdaad de RAIDFAQ eens door die gambieter al aanhaalt, dan heb je precies het antwoord op je vraag. Maar kort gezegd, het kan dus niet.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In principe zou je inderdaad een RAID1 set "uitelkaar" moeten kunnen halen, maar dat hangt ook van de controller af. Het is wel handig om te vermelden welke RAID controller je gebruikt en het type hardeschijf, IDE kan namelijk zowel P-ATA als S-ATA zijn. Aangezien het 1TB schijven zijn zal het wel S-ATA zijn. Daarnaast zoals reeds door meerdere personen opgemerkt verdiep je eens in RAID door de FAQ eens door te lezen. Daarnaast is het misschien ook verstandig om de manual van de RAID controller te raadplegen.

P.s. Topic titel aangepast RAID0 > RAID1.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 02-01-2010 00:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/