[BMW] Automaat ja of nee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 14:46
ik ben stilletjes aan opzoek naar een vervanger voor mijn huidige auto (E36 316i compact)
ik ben er al voor het grootste gedeelte uit het moet een BMW E46 320 worden (coupe of sedan) (bouwjaar 1999+
maar ik overweeg een automaat aan te schaffen

ik heb voor mezelf wat dingen op een rijtje gezet maar ik blijf maar twijfelen..

+ relaxed rijden (icm de 6 in lijn moet dat zeker relaxed zijn)
+ niet steeds koppelen in de file....

- Duurder in belasting/kilometerheffing
- iets schadelijker in verbruik
- misschien een neiging tot harder rijden / kickdown gebruiken = meer verbruik

nu is het lijstje met -tjes grote als +jes dus je zou zeggen die keuze is makkelijk...
maar toch lijkt me een automaat echt relaxed, logischer wijs zou een automaat misschien iets zuiniger zijn op de snelweg (5e versnelling is langer als die van een handbak dus het toerental bij 120 ligt wat lager.. )
en vooral in de file niet steeds die koppeling in te moeten stampen dat heeft toch wel voordelen...

wat is jullie mening over het rijden met een automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik zou zeggen probeer juist wat meer te spelen met een handgeschakelde auto in de file ipv een automaat. Er zijn namelijk ook nadelen aan het rijden van een automaat. Bijv onderhoud aan de versnellingsbak is wel zo gewenst, en inderdaad de kickdown-gebruik is iets duurder in verbruik.

Persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan een handgeschakelde auto ipv automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik maak er in de file altijd al een sport van om constant te kunnen blijven rollen maar er zijn files bij waarbij je echt stil moet staa... ik vind het zelf "vervelend" dat 9 van de 10 zogauw je de auto in zijn vrij zet de auto voor je weer 2 meter opschuift....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Als je regelmatig in de file staat is een automaat gewoon erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 10:51
^^ Met hem, in de file is een automaat veel en veel lekkerder dan een handbak. Na een uurtje in de file heb ik pijn in mijn kuit van het constant de koppeling inhouden. Met een automaat hoef je alleen de rem in te houden met je rechtervoet. Schuift de file op, laat de rem even los en je rolt meteen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
heb je dan niet gemakkelijk last van kromme remschijven als je constant de rem erop moet houden ?? (daar had ik nog niet aan gedacht dat je dan de rem in moet houden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Nee dat valt nogal mee. Je moet natuurlijk niet eerst je schijven heet stoken door veel hard remmen en dan door een plas rijden en de rem er op houden, maar dat is met een handbak hetzelfde.

Ja je zult iets meer je remmen verslijten maar dat kromtrekken heb je toch vooral zelf in de hand. Meestal rol je toch wel regelmatig een stukje. Ook met een automaat kun je goed op de motor remmen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 01-01-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:36

kraats

Ik rol

Ik zet de automaat van mijn ene auto in de file toch altijd in z'n neutraal. Dat scheelt belasting op je remmen, op je vloeistofkoppeling en vooral die vervelende remlichten continu in het gezicht van degene achter je. Dus wat mij betreft is een automaat in de file geen verbetering (als je 'm laat rollen, rolt 'ie meestal ook iets sneller dan een handgeschakelde in z'n één op stationair toerental).
Nee, wat mij betreft trouwens sowieso geen automaat. Ik rij liever in m'n handgeschakelde auto (Volvo 245 uit '77, automaat is een Volvo 960 uit '95). Automaat ligt mij niet omdat ik graag zelf controle over mijn schakelmomenten hou. Pas bij een DSG-achtige bak ga ik echt over ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 15:17

RSP

Het is maar net wat je fijner vindt, ik heb genoeg 5- en 7-series gereden met automaat, en dat ging prima. Je hebt nergens omkijken naar.

Mijn eigen auto is 'n handbak, maar denk dat hij er geen moment minder om had gereden als 't een automaat was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
Doe wel goed onderzoek naar welke automaat eronder hangt aub, onze X5 klapte eruit bij 175000km, volledige automaat zou vervangen moeten worden volgens de dealer, schijnt normaal te zijn bij de X5'en rond de 150000km.
Uiteindelijk na onderzoek bleek dat de computer ervan stuk was, dat was maar 200 euro gelukkig.
Weet niet hoe lang hij uiteindelijk nog mee zou gaan, hij is afgefikt...
Wij hebben 2 X5'en gehad en willen er echt nooit meer een.

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik ben kijkende naar een 320 coupe van rond bj 1999 a 2000 :) dus daar zitten andere automaten in haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Xzelicon schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 11:20:
Doe wel goed onderzoek naar welke automaat eronder hangt aub, onze X5 klapte eruit bij 175000km, volledige automaat zou vervangen moeten worden volgens de dealer, schijnt normaal te zijn bij de X5'en rond de 150000km.
Uiteindelijk na onderzoek bleek dat de computer ervan stuk was, dat was maar 200 euro gelukkig.
Weet niet hoe lang hij uiteindelijk nog mee zou gaan, hij is afgefikt...
Wij hebben 2 X5'en gehad en willen er echt nooit meer een.
Hebben heel veel (tiptronic) automaten last van, dat ze bij 150k kapot gaan en een dure revisie nodig hebben.
Een vaak wat minder comfortabele gerobotiseerde handbak heeft hier overigens geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
Heb je gelijk in, en voor die revisie moet je dan ook nog eens naar een beuner, want BMW vervangt alleen maar.
Dus als je de 150k binnen de garantie rijdt vervalt die ook als je de bak reviseert.

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik naam aan dat er een gerobotiseerde bak in een E46 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee hoor. Gerobotiseerde handbakken zijn de BMW smg-bakken, die je in de M3/M5 enzo ziet.

De gewone BMW automaten zijn gewoon koppelomvormer-automaten die al dan niet een toegevoegde tiptronic functie hebben.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het kruipen van een automaat is wel heel vervelend, zowel voor een stoplicht als in de file.
Ik zou er veel geld voor over hebben om mijn automat om te bouwen naar een handbak.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Waarom is dat kruipen vervelend? Juist prettig toch, je kunt hem altijd nog in N of P zetten als je je voet per se niet op de rem wilt houden.
Ik zeg: sportauto = handbak, daily driver = automaat.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je schakelen ziet als een last in plaats van een lust moet je de automaat nemen, andersom de handbak.

Ik vind een automaat in de file overrated. In plaats van het koppelingspedaal moet je de hele tijd de rem bedienen. Een handbak zorgt er ook voor dat je wat te doen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:50

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Femme schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:14:
Als je schakelen ziet als een last in plaats van een lust moet je de automaat nemen, andersom de handbak.

Ik vind een automaat in de file overrated. In plaats van het koppelingspedaal moet je de hele tijd de rem bedienen. Een handbak zorgt er ook voor dat je wat te doen hebt.
Rem moet je toch wel bedienen. Maar een rempedaal is wel een stuk lichter dan een koppeling...

Ik heb zelf zoiets van: wil je de auto sportiever rijden, neem dan handbak, maar rij je liever comfortabel, neem dan een automaat. Dat beetje extra verbruik boeit ook niet zoveel. Laat het dus gewoon afhangen van hou jij je auto gebruikt...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor file is handmatig veel relaxter vind ik. Kan je de auto gewoon uit laten rollen in plaats van moeten gasgeven/remmen.

Mja, het hangt ook af van voorkeur. Moet zelf niet denken aan automaat, files/stoplichten/bebouwde kom doe ik vrijwel alles puur op de koppeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:43
Myrdreon schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:45:
Voor file is handmatig veel relaxter vind ik. Kan je de auto gewoon uit laten rollen in plaats van moeten gasgeven/remmen.

Mja, het hangt ook af van voorkeur. Moet zelf niet denken aan automaat, files/stoplichten/bebouwde kom doe ik vrijwel alles puur op de koppeling...
Afremmen? Een automaat heeft ook een koppeling hoor ;)

Tis maar net wat je wilt. Automaat rijdt gewoon heel relaxxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Automaat vind ik in de file niet zo heel veel beter dan handgeschakeld. Je moet hem nog steeds in de neutraal zetten of anders voet constant op de rem (wat mij het idee geeft dat er dan iets heel hard aan het slippen/slijten is). Qua rijden heb ik zelf niet echt een voorkeur voor automaat of handgeschakeld. Je hoort wel eens dat automaten saai rijden, maar ik vind juist de kickdown bij gas intrappen ook wel een bepaalde 'fun-factor' hebben ;)

Voor in de bergen rijden is een automaat trouwens wel ideaal (alleen bergaf even zorgen dat je ook op de motor remt). Alleen vind ik persoonlijk rijden in de bergen leuker met een handbak (hellingproefjes e.d. ;)).

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 06-01-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:50

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

RedHat schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:47:
[...]

Afremmen? Een automaat heeft ook een koppeling hoor ;)

Tis maar net wat je wilt. Automaat rijdt gewoon heel relaxxed.
Die koppeling werkt heel anders. Je moet wel degelijk een stuk meer afremmen dan met een handbak.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
idd, gas los bij een automaat is in mijn ervaring hetzelfde als de koppeling intrappen bij een handbak. Dan rol je als een ongeleid projectiel door. Maar veel automaten hebben speciaal hiervoor een handmatige stand waarbij je wel op de motor kunt afremmen/terugschakelen als je bijv. van een berg afrijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 06-01-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Palomar schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:54:
Automaat vind ik in de file niet zo heel veel beter dan handgeschakeld. Je moet hem nog steeds in de neutraal zetten of anders voet constant op de rem (wat mij het idee geeft dat er dan iets heel hard aan het slippen/slijten is). Qua rijden heb ik zelf niet echt een voorkeur voor automaat of handgeschakeld. Je hoort wel eens dat automaten saai rijden, maar ik vind juist de kickdown bij gas intrappen ook wel een bepaalde 'fun-factor' hebben ;)

Voor in de bergen rijden is een automaat trouwens wel ideaal (alleen bergaf even zorgen dat je ook op de motor remt). Alleen vind ik persoonlijk rijden in de bergen leuker met een handbak (hellingproefjes e.d. ;)).
Lijkt mij juist niet ideaal in de bergen, daar moet je 'm alsnog forceren (hill of sport stand of iets dergelijks) en als je helling op rijd dan moet je na een krappe bocht steeds wachten op de kick-down lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Nee niet echt.. hij gaat gewoon naar de 1. Waar ik op doelde zijn bijv. hellingproeven en andere manoeuvres op steile wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Ik ben zelf iemand die het zelf koppelen een achterhaald iets vind ;) Ik was dan ook enorm blij toen ik mijn handbak inwisselde voor een wagen met automaat. Het indrukken van je rem is veel relaxter in de file dan de hele tijd de koppeling indrukken en weer laten opkomen.
De handmatige stand van recente automaten werken prima voor als je een keer zelf wil schakelen, in de bergen of sportief.

>> Signature?

Pagina: 1