S/PDIF Geluidsuitgang wisselt continu van signaalsoort

Pagina: 1
Acties:

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb een Gigabyte GA-X48-DS4 welke beschikt over een ingebouwde Realtek HD Audio chip. Deze heb ik via de optische digitale uitgang (TOSLINK) verbonden met mijn receiver. De drivers en software behorende bij de geluidskaart heb ik van de site van Gigabyte gedownload en hierin heb ik ingesteld dat geluids in DTS 5.1 moet worden doorgestuurd naar de receiver, op zich werkt dit prima als ik game, muziek luister of een film kijk.

Probleem is alleen dat zodra er geen geluid speelt op mijn PC de geluidskaart gelijk een ander soort signaal (gewoon stereo) gaat schakelen. Nu lijkt dit misschien niet zo'n probleem maar als ik nu bijvoorbeeld aan het internetten ben dan gaat voor elke muisklik het systeem weer even naar DTS om vervolgens meteen weer terug te schakelen naar stereo signaal.

Mijn vraag is nu eigenlijk of dit normaal gedrag is voor een geluidskaart of dat dit op te lossen is?

Relevante systeemspecificaties

Moederbord: Gigabyte GA-X48-DS4
Geluidschip op moederbord: Realtek HD Audio

Zelf al geprobeerd
- Drivers van windows 7 gebruiken --> hiermee kan ik helmaal geen surround geluid uitsturen dus dat is geen oplossing
- Nieuwste drivers van de site van Realtek gebruiken ipv van de site van Gigabyte --> Het probleem blijff hetzelfde.
- Googlen op dit verschijnsel maar hiermee kan ik niets vinden wat relevant is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geluidszaken passen inderdaad beter in Audio en HiFi

> AUD

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dat is heel normaal. DTS moet eerst geencode worden dus dat werkt alleen bij films. Daarnaast is DTS een lossy formaat, dus voor stereo is PCM beter.

• ik222
  • Niet online
Slogra schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 11:42:
Dat is heel normaal. DTS moet eerst geencode worden dus dat werkt alleen bij films. Daarnaast is DTS een lossy formaat, dus voor stereo is PCM beter.
Ja maar dus elke keer als ik klik in bijvoorbeeld Internet Explorer gaat de versterker overschakelen naar DTS, dat zou dan toch juist niet moeten lijkt mij?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

reiker

dan jij!

Is het dan ook zo dat je bij elke muisklik een geluid hoort? Dan zou het op te lossen zijn door simpelweg dat geluid uit te schakelen... Naar mijn mening altijd het eerste wat je doet nadat je Windows geïnstalleerd hebt, maar wie ben ik ;)

Zo gezegd, zo gedaan.

• ik222
  • Niet online
reiker schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:21:
Is het dan ook zo dat je bij elke muisklik een geluid hoort? Dan zou het op te lossen zijn door simpelweg dat geluid uit te schakelen... Naar mijn mening altijd het eerste wat je doet nadat je Windows geïnstalleerd hebt, maar wie ben ik ;)
Ja normaal gezien wel, nu hoor ik daar amper iets van omdat de geluidskaart en versterker in die tijd nog bezig zijn met schakelen.

En ja het geluid uitschakelen is wel een workarround maar niet echt een oplossing.

Verwijderd

DTS-Neo uitzetten in de realtek drivers. Het upmixed stereo en ac3 naar dts.

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:23:
DTS-Neo uitzetten in de realtek drivers. Het upmixed stereo en ac3 naar dts.
Dat lost het probleem van het schakelen inderdaad op, bedankt daarvoor :) Nu schakelt de receiver enkel naar DTS of Dolby Digital 5.1 zodra ik een blue ray of DVD aspeel met dat geluid erin.

Enig probleem wat ik nu nog heb dat tijdens het spelen van COD MW2 bijvoorbeeld de receiver niet naar DD5.1 of DTS schakelt. Dat lijkt mij niet normaal omdat dat spel wel 5.1 audio uit stuurt?

/edit: Toch lost dit ook het probleem niet helemaal op, de geluidskaart schakelt nu welliswaar niet meer tussen DTS en stereo maar wel telkesn als er een klikje komt tijdens het internetten lijkt de geluidskaart via TOSLINK opnieuw een signaal te verzenden welke modus hij uitstuurt. Hierdoor gaat de receiver toch steeds weer opnieuw de modus bepalen ook al blijft die hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 02-01-2010 16:42 ]

Verwijderd

ik222 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:36:
[...]

Dat lost het probleem van het schakelen inderdaad op, bedankt daarvoor :) Nu schakelt de receiver enkel naar DTS of Dolby Digital 5.1 zodra ik een blue ray of DVD aspeel met dat geluid erin.

Enig probleem wat ik nu nog heb dat tijdens het spelen van COD MW2 bijvoorbeeld de receiver niet naar DD5.1 of DTS schakelt. Dat lijkt mij niet normaal omdat dat spel wel 5.1 audio uit stuurt?
weet je zeker dat MW2 5.1 uit stuurt en hij niet op stereo of op windows default staat in de audio opties. kan namelijk dat het op stereo stond en DTS Neo er 5.1 van maakte. meen dat je EAX nodig hebt om 5.1 te kunnen gamen maar ik game niet op 5.1 dus heb hier geen ervaring mee.
/edit: Toch lost dit ook het probleem niet helemaal op, de geluidskaart schakelt nu welliswaar niet meer tussen DTS en stereo maar wel telkesn als er een klikje komt tijdens het internetten lijkt de geluidskaart via TOSLINK opnieuw een signaal te verzenden welke modus hij uitstuurt. Hierdoor gaat de receiver toch steeds weer opnieuw de modus bepalen ook al blijft die hetzelfde.
helaas is dit een probleem die bij TOSlink hoort heeft mijn media-center namelijk ook. weet niet of coax en hdmi hetzelfde probleem hebben maar deze zouden dit theoretisch ook moeten tenzij ze continu een lege container uitsturen.

• ik222
  • Niet online
Ja MW2 staat op 5.1 ingesteld. Maar goed wat meer informatie over wat je nodig hebt om te gamen op 5.1 is dan altijd welkom :) Is het bijvoorbeeld met een betere geluidskaart wel mogelijk om 5.1 echt uit te sturen vanuit een game? Ik dacht dan aan iets als http://www.club3d.nl/products/agrippa_ending_page.cfm

Wat betreft dat schakelen hoort dat dan dus blijkbaar bij TOSLINK, om dat op te lossen ga ik dan maar gewoon de klikjes in windows uitzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 02-01-2010 18:15 ]

Pagina: 1