Ik heb een Gigabyte GA-X48-DS4 welke beschikt over een ingebouwde Realtek HD Audio chip. Deze heb ik via de optische digitale uitgang (TOSLINK) verbonden met mijn receiver. De drivers en software behorende bij de geluidskaart heb ik van de site van Gigabyte gedownload en hierin heb ik ingesteld dat geluids in DTS 5.1 moet worden doorgestuurd naar de receiver, op zich werkt dit prima als ik game, muziek luister of een film kijk.
Probleem is alleen dat zodra er geen geluid speelt op mijn PC de geluidskaart gelijk een ander soort signaal (gewoon stereo) gaat schakelen. Nu lijkt dit misschien niet zo'n probleem maar als ik nu bijvoorbeeld aan het internetten ben dan gaat voor elke muisklik het systeem weer even naar DTS om vervolgens meteen weer terug te schakelen naar stereo signaal.
Mijn vraag is nu eigenlijk of dit normaal gedrag is voor een geluidskaart of dat dit op te lossen is?
Relevante systeemspecificaties
Moederbord: Gigabyte GA-X48-DS4
Geluidschip op moederbord: Realtek HD Audio
Zelf al geprobeerd
- Drivers van windows 7 gebruiken --> hiermee kan ik helmaal geen surround geluid uitsturen dus dat is geen oplossing
- Nieuwste drivers van de site van Realtek gebruiken ipv van de site van Gigabyte --> Het probleem blijff hetzelfde.
- Googlen op dit verschijnsel maar hiermee kan ik niets vinden wat relevant is.
Probleem is alleen dat zodra er geen geluid speelt op mijn PC de geluidskaart gelijk een ander soort signaal (gewoon stereo) gaat schakelen. Nu lijkt dit misschien niet zo'n probleem maar als ik nu bijvoorbeeld aan het internetten ben dan gaat voor elke muisklik het systeem weer even naar DTS om vervolgens meteen weer terug te schakelen naar stereo signaal.
Mijn vraag is nu eigenlijk of dit normaal gedrag is voor een geluidskaart of dat dit op te lossen is?
Relevante systeemspecificaties
Moederbord: Gigabyte GA-X48-DS4
Geluidschip op moederbord: Realtek HD Audio
Zelf al geprobeerd
- Drivers van windows 7 gebruiken --> hiermee kan ik helmaal geen surround geluid uitsturen dus dat is geen oplossing
- Nieuwste drivers van de site van Realtek gebruiken ipv van de site van Gigabyte --> Het probleem blijff hetzelfde.
- Googlen op dit verschijnsel maar hiermee kan ik niets vinden wat relevant is.