Schermlettertypen scherper maken in Windows 7 - tweak

Pagina: 1
Acties:
  • 2.499 views

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49
Hallo,

Toen ik in Windows 7 bezig was, viel het me op dat er soms eigenlijk wazige letters en woorden waren :( .
In Vista had ik hier geen last van.
Maar nu ben ik erachter gekomen, hoe je dat probleem kunt oplossen:
1.Open (bijvoorbeeld) "Computer" en typ het volgende in: "Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Hulpprogramma's voor en informatie over prestaties" (zonder aanhalingstekens).
2.Aan de linkerkant staat er "Visuele effecten aanpassen", klik daarop.
3. Bij het tabblad "Visuele effecten" scollt u helemaal naar onderen en haalt u een vinkje weg bij "Zachte randen om schermlettertypen weergeven", kies vervolgens voor "Ok" en de letters en woorden zullen nu weer gewoon fijner te lezen zijn, zoals u waarschijnlijk gewend was.

Wanneer u dit niet fijner vindt, kunt u het natuurlijk altijd weer terug zetten, in ieder geval leest het voor mij velen malen prettiger! :) Wanneer u nog vragen hierover heeft, kunt u natuurlijk altijd even reageren op dit bericht! ;)

R15 8)

[ Voor 5% gewijzigd door R15 op 01-01-2010 18:52 ]

Verwijderd

Dit lijkt me gewoon een gevalletje ClearType in of uitschakelen.. :)

Trouwens bij een laptop vind ik ClearType ingeschakeld een stuk fijner.

• R15
Meningen verschillen, maar ik vond het irritant en ik was dus blij, toen ik het voor mekaar had.
Ik heb gewoon een mini-handleiding gemaakt voor de mensen die het ook irritant vinden.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Rechtsklik op 'Computer' > Eigenschappen > Tabblad Geavanceerd > Onder Prestaties 'Instellingen' en daar het vinkje weghalen is hetzelfde alleen wat korter O-)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03

BCC

Dit is de eerste keer dat ik hoor dat iemand cleartype uit wil hebben. Waarom wil je het eigenlijk uit hebben? Zeker op moderne TFTs is het zo veel rustiger voor je ogen!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:56
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, maar ik ken mensen die helemaal geen cleartype willen hebben omdat ze de gekleurde randen lelijk vinden.

• BCC

BCC

Dan staat waarschijnlijk de cleartype verkeerd ingesteld en moeten ze ff de wizard uitvoeren:
http://www.microsoft.com/...leartype/tuner/step1.aspx

Dit is trouwens ook wel interessant:
http://blogs.msdn.com/e7/...eartype-in-windows-7.aspx
- We’ve measured an improvement in word recognition accuracy of 17% using ClearType over bi-level rendering.
- We’ve found a 5% speed improvement in reading speed and a 2% improvement in comprehension (this is remarkable) using ClearType over bi-level rendering. A 5% reading speed improvement may sound small, but the cumulative effects can be huge given the amount of time people spend reading.
- We’ve found the reading speed improvements of 5% continue over longer spans of text, and we’ve found that non-traditional reading tasks like document scanning are about 8% faster with ClearType over bi-level rendering.
- We’ve found that reading sub-optimal text causes eye fatigue by increasing squinting and decreasing the blink rate. (This may seem obvious, but prior to this work there was no understanding of the physiological mechanisms of eye fatigue.)

[ Voor 76% gewijzigd door BCC op 01-01-2010 22:03 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

BCC schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:01:
Dan staat waarschijnlijk de cleartype verkeerd ingesteld en moeten ze ff de wizard uitvoeren:
http://www.microsoft.com/...leartype/tuner/step1.aspx
Als je VGA gebruikt wil je geen ClearType aan hebben, dat ziet er niet uit.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• BCC

BCC

CRT bedoel je? Nee, dan niet, maar wie draait er windows 7 met een crt?

[ Voor 57% gewijzigd door BCC op 01-01-2010 22:04 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

BCC schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:29:
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat iemand cleartype uit wil hebben. Waarom wil je het eigenlijk uit hebben? Zeker op moderne TFTs is het zo veel rustiger voor je ogen!
Brrr.. Cleartype.. Het eerste wat bij mij uitgeschakeld wordt bij een nieuwe installatie. Alles wordt er waziger van. Da's toch niet rustiger voor je ogen? Net alsof je je TFT op een non-native resolutie hebt draaien. Gelukkig kan het ook nog gewoon uit ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• BCC

BCC

Tja, iedereen zo'n voorkeur :) Ik merk gewoon dat met cleartype aan dat ik me een stuk langer kan concentreren op mijn werk zonder moe te worden. Als jij hetzelfde hebt met cleartype uit, dan zou ik het zeker uitzetten als ik jouw was :)

Ik ben iig fan :) En onder OSX is het nog fijner :)

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 01-01-2010 22:09 ]

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:54
Hangt denk ik nogal van je monitor af ook. Ik heb de Hanns.G 28" 1920X1200,met dus vrij grote pixel pitch. Dit is voor mij geen probleem want alles is altijd haarscherp. Tot ik net ff cleartype probeerde uit te schakelen zoals hier voorgesteld...
Wat een lelijk kartel/pixel festijn ineens! :) Snel maar weer aangedaan.

anathema

• R15
Kraats is zo te zien het met mij eens, ik vind het echt rustiger voor de ogen zonder!!
Als je dat hebt ingeschakeld vind ik het echt wazig, echt niet fijn om naar te kijken!
Ik heb een Philips Brilliance 220CW beeldscherm, op DVI @60Hz op 1680x1050.
Alles is gewoon scherp, maar toen ik Windows 7 ging gebruiken dacht ik: "Waarom zijn de letters zo wazig?"
Toen had ik het probleem opgelost en toen was alles lekker om te lezen, gelukkig! ;)
En nogmaals: meningen verschillen, er zijn altijd wel een paar die cleartype niet fijn vinden, maar ik snap eigenlijk niet dat de meesten het juist wel fijn vinden!

• BCC

BCC

Volgens dat onderzoek van Microsoft vind toch de meerderheid het fijner :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:00

MsG

Forumzwerver

Volgens mij moeten de mensen die het wazig vinden het beter afstellen. Het creëert gewoon een anti-aliasing om letters heen, in plaats van digitale transparantie waardoor je van die heerlijke kartels uit het jaar 0 ziet. Op een CRT had je dit nooit zo korrelig, maar op een TFT ziet het er zonder cleartype echt niet uit imo.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik had zonet IE met cleartype aan en FF zonder cleartype, maar wat is FF zoveel scherper om te lezen dan die vage wazige randen die niet consequent bij elke letter aanwezig zijn... :X

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BCC schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:29:
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat iemand cleartype uit wil hebben. Waarom wil je het eigenlijk uit hebben?
Waarschijnlijk omdat die vage cleartype zooi zorgt voor vrijwel directe hoofdpijn bij sommige mensen.
Het is zo'n beetje de reden dat ik nog niet met Win7 werk, zelfs al zet je het uit, de letters zijn lang niet zo scherp als dat ze zijn als je cleartype in Vista uit hebt staan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TERW_DAN schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:29:
Waarschijnlijk omdat die vage cleartype zooi zorgt voor vrijwel directe hoofdpijn bij sommige mensen.
Het is inderdaad gewoon uitproberen. Ik kan bijvoorbeeld niet tegen de d-Sub aansluiting van TFT-schermen, of andere resoluties dan de natieve resolutie (zoals bij mensen die een 19" 1280*1024 scherm op 1024*768 zetten); daar krijg ik knallende koppijn van. Ik heb een tijdje lang op het werk met Windows 2000 (zonder Cleartype) gewerkt, terwijl ik thuis XP met Cleartype had, en ik vind Cleartype prettiger.
Het is zo'n beetje de reden dat ik nog niet met Win7 werk, zelfs al zet je het uit, de letters zijn lang niet zo scherp als dat ze zijn als je cleartype in Vista uit hebt staan.
Ik vind de letters ook waziger. Alleen ben er nog niet helemaal uit of dit de Windows 7 Cleartype implementatie is, of het feit dat ik de monitor aansluit op de laptop HDMI poort via een DVI>HDMI converter, en ik in XP de letters ook al iets minder scherp vond dan gebruikelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar mensen die hun native niet gebruiken doen dat geloof ik ook altijd per ongeluk. Ik zie het ook meteen. Als je het bewust doet zou ik scalen uitzetten. Ik heb liever een lijst om m'n scherm dan geupscalede blurryheid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:41:
Maar mensen die hun native niet gebruiken doen dat geloof ik ook altijd per ongeluk. Ik zie het ook meteen. Als je het bewust doet zou ik scalen uitzetten. Ik heb liever een lijst om m'n scherm dan geupscalede blurryheid.
Nee hoor, dat doen ze omdat ze de letters te klein vinden. Dus bewust, zelfs als ik ze de nadelen uitleg.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

BCC schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:04:
CRT bedoel je? Nee, dan niet, maar wie draait er windows 7 met een crt?
Er bestaan ook TFT monitors met een VGA/D-sub aansluiting hoor ;)
gambieter schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:44:
[...]

Nee hoor, dat doen ze omdat ze de letters te klein vinden. Dus bewust, zelfs als ik ze de nadelen uitleg.
Je kan toch ook gewoon het DPI hoger zetten?

[ Voor 36% gewijzigd door Sebazzz op 02-01-2010 14:57 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

en hoeveel consumenten hebben überhaupt van DPI hoger zetten gehoord?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sebazzz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:56:
Je kan toch ook gewoon het DPI hoger zetten?
Yep, maar zelfs dan zijn er nog genoeg die liever de andere resolutie nemen. Ik heb de strijd opgegeven, het is aan systeembeheer om dat te doen. Kan je dit trouwens doen zonder adminrechten, je moet namelijke nieuwe fonts installeren.

Heb het net op de laptop ingesteld, en bah, wat is het lelijk ;)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Blech, dat zijn zeker dezelfde mensen die een 4:3 afbeelding op een 16:9 of 16:10 scherm hebben en het niet opvalt dat het lelijk uit is gerekt :P.

• R15
(Niet dat ik er koppijn van krijg, maar zonder cleartype leest het veel beter.)
Zal het dan aan de resolutie liggen ofzo?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

R15 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:11:
Zal het dan aan de resolutie liggen ofzo?
Eerder aan de dotpinch van een scherm, zo heeft een 17,1" laptopscherm soms een 1680*1050 resolutie, dit zijn veel meer pixels per inch dan op een 20 of zelfs 22" scherm. Ook de huidige trend van 1920*1080 op een 22" ipv een >24" is ten nadele van cleartype.

• Xaero
  • Laatst online: 20:51
MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:06:
Blech, dat zijn zeker dezelfde mensen die een 4:3 afbeelding op een 16:9 of 16:10 scherm hebben en het niet opvalt dat het lelijk uit is gerekt :P.
Ik ken genoeg mensen die hun resolutie lager zetten om er voor te zorgen dat hun wallpaper er 'mooier' uit ziet :+.Meestal als ik achter iemand z'n pc dan zit gooi ik de resolutie naar het hoogst, anders zit ik na 5 minuten al met een barstende koppijn.. Hoe kan je in godsnaam iets geconcentreerd lezen als het zo wazig is als de pest?

• R15
Op http://www.websonic.nl/pc...eartypetekstaanpassen.php staat beschreven hoe je ClearType (nog) beter in kunt stellen. Heb ik even gedaan, maar ik vond het lastig, zat soms heel weinig verschil in...
Ik twijfel, zonder ClearType leest het eigenlijk veel beter, maar er wordt gezegd van niet!
En als de "trappetjes"-effecten (zoals staat op Wikipedia) worden vervaagd, is dat dan ook prettiger om te lezen? Het is immers wel vervaagd, en vervaagd is nou ook weer niet mooi, eigenlijk! :/

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ingame is anti-aliasing wel prettig, vooral de echt ronde objecten lijken dan rond, met tekst op de juiste lettergrootte heb je daar geen last van.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Dit hoort eigenlijk meer thuis in Windows Clients
Dit subforum gaat meer over het hardwarematig tweaken (voornamelijk overclocking dus).

Verder is het misschien een handige tip, maar het gros van onze bezoekers weet wel hoe ze cleartype uit kunnen zetten in een OS. Maargoed, het was wel goed bedoeld natuurlijk :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.