No XP compatible partition

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Beste Tweakers,

Ondanks mijn zoektocht heb ik nog steeds niet het (volledige) antwoord gevonden om dit probleem op te lossen. De situatie is als volgt:

Ik heb een PC met daarop Ubuntu 9.04 64-bit en wil daarnaast XP kunnen draaien in een dual boot, vooral om spelletjes te spelen. Mijn partities zijn als volgt ingericht:

1: ext3, 50 GB, boot
2: NTFS, 50 GB
3: ext3, 890 GB
4: swap, 9 GB

Als ik nu de XP installatie CD draai, dan moet ik een partitie kiezen en daarbij kies ik de NTFS. Hierop krijg ik de volgende foutmelding:

"To install Windows XP on the partition you selected, Setup must write some startup files to the following disk.

114471 Mb Disk0 at Id0 on bus0 on atapi [MBR]
Q: Partition1 (LocalDisk2) [NTFS] 114471 (46037Mb free)
(deze melding komt van een andere PC, maar is dezelfde.)

However this disk does not contain a Windows XP-compatible partition.

To continue installing Windows XP, return to the partition selection screen and create a windows XP-compatible partition on the disk above. If there is no free space on the disk delete an existing partition and create a new one."

Nu heb ik inmiddels het volgende gelezen:
- Windows moet op de boot partitie staan
- je kunt dit oplossen door de eerste partitie te unassignen

Ik ben er echter nog niet in geslaagd dit via de windows installatie of via ubuntu voor elkaar te krijgen. Het probleem zou opgelost kunnen worden door eerst XP te installeren, maar eerlijk gezegd wil ik liever mijn Ubuntu install niet kwijt. Ook het deleten van de NTFS en proberen in de windows installer een nieuwe partitie te maken werkt niet.

Is er iemand die weet hoe dit opgelost kan worden? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Klinkt als iets dat een bootmanager zou moeten aankunnen, XP wil de bootsector herschrijven omdat XP als oud OS dit niet kan lezen. Een bootmanager programma is meestal wel in staat om een OS als XP voor de gek te houden en te laten denken dat deze de bootsector beschrijft.

Als je XP alleen voor spelletjes gebruikt, zou je ook aan het creeeren van een virtuele PC binnen je Ubuntu installatie kunnen denken?

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 01-01-2010 18:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gambieter, ik denk niet dat een VM voldoet om MW2 te kunnen draaien ;). Kan je net zo goed proberen om 't te spelen via Wine.

Het probleem is dat Windows zonodig de eerste partitie van de schijf wil gebruiken voor z'n bootloader, en aangezien er geen FAT of NTFS partitie aanwezig is op die positie, gaat 't niet lukken.

Wat je wel kan doen, is een USB stick in je computer stoppen en Windows daar de bootloader op installeren. Je zal dan wel van USB moeten kunnen booten, anders kom je mogelijk Windows niet in tijdens setup. Na de installatie van Windows boot je naar Linux, pak je de bestanden van de USB stick en zet je deze op de Windows patitie, pas je Grub aan en zou je, met wat trial en error en vooral geluk, Windows kunnen booten zonder problemen.
Als het niet lukt, zal je danwel de USB stick oplossing moeten houden, of een kleine partitie vooraan je schijf maken die beschreven kan worden door Windows voor z'n bootloader.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat het de eerste partitie moet zijn? Is die NTFS wel een primary partition?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:36:
Weet je zeker dat het de eerste partitie moet zijn? Is die NTFS wel een primary partition?
Wel, daar ligt waarschijnlijk het probleem. De NTFS is een logische partitie, geen primaire. De vraag is dan ook hoe ik windows zo ver krijg om alsnog hierop te installeren en te werken. Ik ga even de oplossing van HOT proberen.

@Gambieter: Via Ubuntu lijkt me ook leuk om uit te proberen, maar voorlopig wil ik eerst winXP en daarna Win7 uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Matango schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:25:
@Gambieter: Via Ubuntu lijkt me ook leuk om uit te proberen, maar voorlopig wil ik eerst winXP en daarna Win7 uitproberen :)
Een virtuale PC is een "echte" XP computer, maar het zal inderdaad niet snel lukken om de echt zware spelen te doen.

Ga dus eens naar een bootmanager kijken, zou ik zeggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 21:47
Ik installeer in dat soort gevallen altijd eerst Windows en dan pas Linux, komt Windows automatisch in het opstartmenu van (bijv.) Ubuntu, en krijg je ook de optie de Windows partitie aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Matango schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:25:
Wel, daar ligt waarschijnlijk het probleem. De NTFS is een logische partitie, geen primaire. De vraag is dan ook hoe ik windows zo ver krijg om alsnog hierop te installeren en te werken. Ik ga even de oplossing van HOT proberen.
Partitie van logisch naar primair converteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:35:
[...]

Partitie van logisch naar primair converteren?
Juistem. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe dit in zijn werk gaat, fdisk stelt me tot nu toe teleur |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik heb dit ook wel eens gehad op een systeempje. De enige oplossing die bij mij toen volledig werkte was ervoor zorgen dat MS Windows XP op de allereerste partitie staat. Ik gebruikte grub als bootloader met een chainload naar de MS Windows bootloader.

Aangezien je eerste twee partities even groot zijn is het niet zo heel ingewikkeld om de boel om te wisselen. Een linux rootfs kun je eenvoudig als tarball o.i.d. migreren naar een ander systeem of partitie (wel de bootloader aanpassen uiteraard).

[ Voor 52% gewijzigd door zordaz op 01-01-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
Bleek iets lastiger te zijn dan gedacht: De 2e partitie van 50GB is onderdeel van een extended partitie, waardoor ik die niet van het extended deel naar het primaire deel kan verschuiven. Ik heb nu de eerste partitie van 50GB in 2-en gehakt en van beiden een parimaire partitie gemaakt. Nu kijken of het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je had ook de NTFS partitie kunnen verwijderen, de extended verkleinen en dan de NTFS weer opnieuw aanmaken via GParted. Ik kan je iig nu al vertellen dat het niet gaat werken, Windows wil echt de EERSTE partitie zijn. Heb 't zelf al eens gezien bij m'n eigen systemen, allebei waren primair, maar Windows weigerde om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matango
Yes, gelukt!

Op de nieuwe partitie staat nu windows XP, wat mijn schijf er als volgt uit laat zien:

1-primair: Ubuntu, 25GB
2-primair: WinXP, 25GB
3-extended met
a. logisch: 50GB ongebruikt
b. logisch: 800 GB data
c. logisch: 50 GB ongebruikt

Ik heb de GRUB bootmanager op deze manier naar WinXP laten verwijzen, het kan nog netter maar dat is van later zorg.

Verder ga ik nog even uitzoeken hoe ik die 100 GB vrije ruimte van mijn extended naar mijn primaire partities kan verplaatsen, want die wil ik toch echt 50GB groot hebben.

Al met al is dit een mission accomplished, allen bedankt voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gefeliciteerd. Je kan die logische partitie met GParted verkleinen, heb je weer ruimte voor je root.

Pagina: 1