Nieuwe videokaart, 1080p speelt nog steeds niet af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41
Hey tweakers,

Ik kon niet direct vinden in welk forum ik dit moest plaatsen, maar ik heb dus een probleem.

Ik heb bijna 4 jaar geleden mijn pc gekocht, toen der tijd was mijn pc razendsnel en nu is het een trage slak.

Specs:

AMD Athlon X2 3800+ S939
Asus A8R32-MVP Deluxe
2GB OCZ EB Platinum DDR-400
Sapphire Radeon X1900XTX (laatste 2 jaar X1650pro, X1900XTX verkocht)
Maxtor 80GB P-ATA
Maxtor 200GB S-ATA
Samsung 250GB S-ATA
Hitachi 320GB P-ATA
WD 500GB S-ATA
Samsung 1TB S-ATA
NEC ND3520 DVD-RW

etc. etc.

Ik had een heleboel HD films op mijn pc staan, maar met die specs was mijn computer te traag voor matroska playback. Althans 720p kon ik nog wel kijken met om de 5 minuten een hele lichte frameshift maar 1080p was out of the question. Sinds de ATI HD-2x00 serie decoden de videokaarten videobeelden hardwarematig dus ik dacht dat ik het met een goeie ATI kaart wel zou oplossen. Ik heb dus een HD4870 gekocht en geinstalleerd. Maar de 3D prestaties vallen lager uit dan destijds met de X1900XTX (kan wellicht liggen aan de processor die in die tijd is verouderd en een nog grote bottleneck is geworden), maar 1080p speelt hij nog steeds niet goed af en 720p speelt die nu ook vaker slecht af. Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd dus daar ligt het denk ik niet aan. Ik speel gewoon via VLC af op XP Pro SP3.

Dus misschien klopt er iets softwarematigs niet, of die videokaart is DOA (betwijfel ik), of ik heb de functionaliteit van UVD (hardwarematige decoding) overschat, of heb ik toch iets over het hoofd gezien en moet ik eigenlijk maar eens upgraden?

Ik heb de pc aangesloten aan een 37 inch samsung tv via VGA en Windows is net opnieuw geïnstalleerd.

In eerste instantie had ik een Seasonic 500W voeding (daarmee had ik die problemen al) maar ik heb deze met een andere tweaker tijdelijk geruild voor zijn Cooler Master 380W die theoretisch genoeg voldoende moet zijn voor mijn setup incl. 4870 maar sindsdien is de computer nogal instabiel en vanochtend bij het openen van Deze Computer reageerde explorer niet meer en toen na 10 seconde kreeg ik de vraag of ik C:\ wilde formatteren. Toen ik Nee had geklikt en explorer had afgesloten zag ik later in disk manager dat mijn C schijf was geformatteerd :S Waar komt dit door, en dit zou toch niet moeten kunnen? Graag zou ik ook willen weten met welke tools ik het beste kan recoveren. Direct naar de format heb ik de pc afgesloten.

Ik hoop dat ik een oplossing voor de problemen kan vinden! Bij voorbaat dank en de beste wensen allen!

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Kan het zijn dat je de oude drivers van je videokaart niet goed verwijderd hebt. Of dat je de drivers van de bijgeleverde CD hebt geïnstalleerd? Drivers van de ATi website zijn meestal beter.

Heb ook iets anders geprobeerd dan VLC? VLC maakt namelijk niet optimaal gebruik van een 'betere' videokaart. Kun je het wel afspelen met bijvoorbeeld XBMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Chrono Trigger schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:14:
Ik speel gewoon via VLC af op XP Pro SP3.
Hardwarematige deconding op je GPU moet wel ondersteunt worden door de software waar je het mee speelt. In het geval van ene ATI kaart gaat dit om DXVA ondersteuning, en VLC heeft die niet.
Probeer het eens met Mediaplayer Classic HC, deze heeft wel DXVA ondersteuning.
http://mpc-hc.sourceforge.net/
http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

chocolade-reep schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:32:
Kun je het wel afspelen met bijvoorbeeld XBMC?
De linux versies van XBMC hebben alleen CUDA support voor nvidia kaarten, en de windows-versie heeft afaik helemaal geen ondersteuning voor hardwarematige decodering.
Daarnaast is XBMC erg onhandig als gewone videospeler.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Een aantal opmerkingen over dit probleem :).

1) Met je huidige systeem (incl. X1900XTX) had je prima 1080p moeten kunnen afspelen, behalve misschien enkele zware scenes met hoge bitrates. 720p moest in ieder geval geen enkel probleem zijn. Hoogstwaarschijnlijk zat je probleem niet bij je hardware, maar bij de software die je gebruikte om HD-films af te spelen. Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met VLC-player. Beter had je Media Player Classic kunnen gebruiken i.c.m. CoreAVC. Dit is de snelste codec/versneller die je kunt vinden voor H264, maar deze is dan ook niet gratis. Ik ben er echter wel van overtuigd dat je met dit pakket HD-materiaal perfect had kunnen afspelen.

2) De 3D-prestaties van je HD4870 moeten hoe dan ook hoger zijn dan die van je X1900XTX, ondanks dat je processor het geheel een beetje kan tegenhouden. Waarschijnlijk zit er hier iets mis met de drivers. Draai 3DMark06 of Vantage eens en vergelijk dit met andere systemen. Je voeding (380 W) zou inderdaad voldoende moeten zijn, maar je hebt wel erg veel hardeschijven in je systeem hangen. Koppel eens zoveel mogelijk los en kijk of je systeem dan wel stabiel is. Ter referentie: ik draai een HD4830 op 350 W Chieftec voeding. Dit werkt prima en bovendien had ik hiervoor een X1950XT welke meer vermogen uit de voeding trok (zie mijn review). Een X1900XTX zit qua verbruik op ongeveer hetzelfde niveau als een HD4850/HD4870.

3) Om gebruik te kunnen maken van hardwarematige videoversnelling heb je een aantal zaken nodig. Ten eerste software die dit ondersteunt en ten tweede videobestanden die op de juiste manier zijn geëncodeerd. Heb je een van beide niet, dan werkt het gewoon niet. Je kunt beginnen met het downloaden van Media Player Classic Home Cinema en zoek vervolgens op "DXVA" hoe je die versnelling kunt inschakelen. Als het werkt, wordt het linksonder in beeld duidelijk vermeld of je video gebruik maakt van je GPU of niet.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:04
anton121 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:22:
-knip-

3) Om gebruik te kunnen maken van hardwarematige videoversnelling heb je een aantal zaken nodig. Ten eerste software die dit ondersteunt en ten tweede videobestanden die op de juiste manier zijn geëncodeerd. Heb je een van beide niet, dan werkt het gewoon niet. Je kunt beginnen met het downloaden van Media Player Classic Home Cinema en zoek vervolgens op "DXVA" hoe je die versnelling kunt inschakelen. Als het werkt, wordt het linksonder in beeld duidelijk vermeld of je video gebruik maakt van je GPU of niet.

Veel succes!
Voor het instelen van MPC-HC kun je op de volgende plek een mooie handleiding bekijken: http://nunnally.ahmygodde...g-h264-videos-using-dxva/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Chrono Trigger schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:14:
In eerste instantie had ik een Seasonic 500W voeding (daarmee had ik die problemen al) maar ik heb deze met een andere tweaker tijdelijk geruild voor zijn Cooler Master 380W die theoretisch genoeg voldoende moet zijn voor mijn setup incl. 4870 maar sindsdien is de computer nogal instabiel
De Cooler Master Extreme Power 380W heeft een maximaal vermogen van 300W op de 12V lijn. De HD4870 heeft al een TDP van 160W en de Athlon X2 3800+ een TDP van 89W. Dan zit je al op 250W. Zet daar 6 HDs bij en ik ben niet verrast dat je stabiliteitsproblemen hebt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Met een 3800x2 moet je ook zonder gebruik van je gpu bijna alle hd films af kunnen spelen (720Pen 1080P). Ik heb een systeem gehad met de zelfde cpu en kon bijna alle films afspelen alleen de vogel scene en vc-1 codec ging niet echt lekker.

Zoals de andere al gezegd hebben moet je het meer bij de software zoeken. Ik gebruik altijd k-lite codec pack daar zit tegenwoordig DXVA ondersteuning bij dus dan moet het afspelen lukken. http://www.free-codecs.com/download/K_lite_codec_pack.htm

Voor gamen is die 4870 zware overkill voor de cpu.

Zie voor voeding http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

[ Voor 6% gewijzigd door feep op 01-01-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Thanks voor alle reacties! Ik ga vanavond even aan de slag (ben nog bij familie)!

De 80/200/250/320GB schijven worden vanavond nog vervangen door 1 enkele 2TB schijf dus dat moet al sterk schelen al moet ik wel eerst alles kunnen back-uppen ernaartoe. En ik moet mijn 250GB schijf nog recoveren. Maar ik weet nog niet wat voor software het beste is voor een schijf die net is geformat. GetData denk ik maar?

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smilehunter
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:23
Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem. Eergister net een nvidia GTS 250 binnengekregen, die ook hd zou moeten kunnen afspelen. Had een ati x800xt waarmee ik geen nieuwe games meer kon draaien.

Met de nvidia kaart werd mijn HD playback alleen maar minder (blijven hangen etc.), en tijdens het afspelen van 1080p .mkv bestanden wordt mijn dualcore 6000+ bijna 80% gebruikt, en de GPU helemaal niet.

Drivers lijken goed geïnstalleerd te zijn, maar ik denk dat toch daar nog ergens een probleem zit.

Wel is deze guide handig om het software matige gedeelte te fixen.

Daarnaast heb ik het programma coreavc geïnstalleerd, wat gebruik maakt van nvidia cuda om hd content af te spelen. Nu heb ik in elk geval weer goede kwaliteit hd playback, met mijn processor gebruik rond de 30% (helaas lijkt het programma niet voor ati kaarten te zijn).

Mijn GPU zelf wordt dus nog steeds niet goed gebruikt (het processor verbruik ligt bij andere mensen soms onder de 10%) dus ik ben nog niet tevreden. De komende dagen maar even doorzoeken, als ik een oplossing vindt meldt ik dat hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Smilehunter schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:12:
Drivers lijken goed geïnstalleerd te zijn, maar ik denk dat toch daar nog ergens een probleem zit.
Belangrijker: Heb je de oude drivers van Ati goed verwijderd? Met driversweeper/drivercleaner, of zelfs een windows reinstall? Gewoon eroverheen installeren werkt niet met drivers voor verschillende merken.
(helaas lijkt het programma niet voor ati kaarten te zijn).
CUDA is NVidia-only dus ik weet wel waarom ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smilehunter
bwerg schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:20:
[...]

Belangrijker: Heb je de oude drivers van Ati goed verwijderd? Met driversweeper/drivercleaner, of zelfs een windows reinstall? Gewoon eroverheen installeren werkt niet met drivers voor verschillende merken.

[...]

CUDA is NVidia-only dus ik weet wel waarom ;)
1. Nee, ik ben op dit moment even te lui voor een complete reinstall. De genoemde programma's zal ik eens bekijken, thanks!

2. I know, maar ATI heeft wel een vergelijkbare techniek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 14:30

mvz

muziek verslaafde

als je mpc-hc installeerd, dan werkt DXVA out of the box, 0 tot 2% cpu usage omdat alles op de GPU loopt.

dit gaat zowel op voor nvidia ( ik had eerst een 9800gt ) als voor ATI ( heb nu een 4770 )

Maar het lijkt me toch dat die processor het ook prima zelf kan doen? ik had tijden een pentium 4 3.2E HT ( single core ding ) welke 720p zonder hik afspeelde, en 1080p met wat gejerk hier en daar.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Ok ik heb dus nu MPC-HC geinstalled met Haali en die guide nagelopen. MPC speelt nu 720p en 1080p zonder gehik en gestotter af maar het is nog ver van vloeiend (23 fps anyone?) 720p speelt wel vloeiend af. Maar 1080p animation films zien er echt uit als een spel met anisotropic filtering uit, AA uit textures low e.d. heel apart :S hij gaat wel aan DXVA te gebruiken dan en mijn CPU usage valt terug naar 8%. Heel erg vreemd allemaal, maar ik ga er morgen verder naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

waarom haali ? mpc-hc speelt die bende gewoon zo af, zonder enge third party splitters ;p

gewoon de interne mpc splitter gebruiken, mpc op vmr of evr custom laten renderen, en het werkt.

edit : en de meeste films zijn inderdaad 24FPS dus dat kan mischien vreemd op je overkomen als je babybottomsmooth 30fps gewend bent :D

[ Voor 43% gewijzigd door mvz op 02-01-2010 04:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-06 20:07
installeer gewoon mediaplyer classic HC en het werkt, er is niks kapot je gebruikt gewoon niet de goede software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

En als het na installatie van een schone mpc-hc, niet goed werkt, is er iets anders aan de hand.
Wat zegt GPU-Z tijdens het spelen van een film met DXVA aan ? zou rond de 10 a 15% moeten hangen met die kaart ( de video engine load in gpu-z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28
Idd, zoals al door meerdere geopperd, het probleem zit in de software die je gebruikt. VLC is ansich een prima speler, tis echt een alleskunner, maar maakt alleen gebruik van eigen codecs en daardoor niet optimaal gebruik van je systeem. Ook het installeren van een goed codecpack icm met VLC heeft weinig zin omdat VLC de eigen codecs aanspreekt. MPC-HC icm een goed codecpack zal absoluut voor jou de problemen moeten oplossen. CCCP is een goede waarbij MPC al inclusief is, of een van K-lite codec-packs incl MPC. Sowieso is een goed codecpack altijd aanbevolen om te installeren, samen met een player die er gebruik van maakt uiteraard. In principe zou zelfs WMP probleemloos 1080p moeten kunnen afspelen na installatie van een pack.

http://www.cccp-project.net/

http://www.codecguide.com/download_kl.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

waarom oppert iedereen toch codec packs ? mpc-hc speelt hd mkv's en xvid en alles gewoon zo al af, zonder rare packs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Hee ik heb uitvoeriger gewerkt met MPC-HC en die codecs. Ik draai nu HD met MPCHC en Haali. CoreAVC, ffdshow/mpeg etc. zijn geblokkeerd uit de filters in MPCHC. Maar sommige films rendered hij nog steeds niet via DXVA. Ik heb een collectie aan 1080p materiaal en het verschilt compleet per films of hij wel via DXVA rendered. Films die hij niet rendered pakt hij niet vloeiend (1080p niet) 720p wel. Films die hij wel via DXVA rendered pakt hij nu goed, maar het ziet er anders uit op het beeld. Minder 'echt' en Kung Fu panda die ik uncompressed heb trekt hij niet. Zelfs die rendered hij met DXVA en ik kan me niet voorstellen dat een HD4870 geen BluRay kan decoden.

Maar het gekke is dat mijn GPU load staat in gpu-z op 1-2% tijdens die film en de CPU usage is bij die film uiteraard 5% o.i.d. terwijl mijn HD4870 bij compressed 1080p (films van ca. 8-12GB) 5% load is. Kung Fu panda is trouwens een .ts bestand dus het verbaasde me ook dat hij em in een keer DXVA decodeerde, omdat die filters niet daarop transformen. Maarja lekker vaag allemaal. Ik weet wel dat bij mijn neef en mn ouders die allebei een pc met een i7 920/6GB en een HD4890 hebben dat daar alles van 1080p vloeiend op afspeeld zonder GPU rendering en met een CPU load van ca. 10-15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Bij ati's moet je ook nog vanalles uitzetten, standard staat er allemaal troep aan in CCC zoals dynamic contrast en noise reduction. Dat is vrij irritant :P

Oja en kleurrange naar 0-255 zetten ipv 16.

[ Voor 13% gewijzigd door mvz op 02-01-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smilehunter
MicGlou schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 07:46:
Idd, zoals al door meerdere geopperd, het probleem zit in de software die je gebruikt. VLC is ansich een prima speler, tis echt een alleskunner, maar maakt alleen gebruik van eigen codecs en daardoor niet optimaal gebruik van je systeem. Ook het installeren van een goed codecpack icm met VLC heeft weinig zin omdat VLC de eigen codecs aanspreekt. MPC-HC icm een goed codecpack zal absoluut voor jou de problemen moeten oplossen. CCCP is een goede waarbij MPC al inclusief is, of een van K-lite codec-packs incl MPC. Sowieso is een goed codecpack altijd aanbevolen om te installeren, samen met een player die er gebruik van maakt uiteraard. In principe zou zelfs WMP probleemloos 1080p moeten kunnen afspelen na installatie van een pack.

http://www.cccp-project.net/

http://www.codecguide.com/download_kl.htm
Sorry maar deze reactie klopt gewoon niet. Het probleem hoeft absoluut niet alleen in de software te zitten.

Ik gebruik MPC-HC, met een goede codecpack: namelijk CCCP. Alhoewel ik MPC-HC op dit moment gebruik laat maken van de interne codec.

Toch werkt playback via mijn nvidia GPU nog steeds niet goed, alhoewel coreavg helpt. MPC-HC is dus niet voor iedereen de "probleemloze" oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Overigens, met mijn HD4870 haal ik maar 6899 3DMarks, 500 meer dan wat ik met mijn X1900XTX haalde :S.

SM 2.0 Score
2797 4991
SM 3.0 Score
3939 4876
CPU Score
1363 3046

1e rijtje is van mijn pc nu, 2e rijtje was van een E6600 + 8800GTS 320MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Chrono Trigger schreef op zondag 03 januari 2010 @ 19:39:
Overigens, met mijn HD4870 haal ik maar 6899 3DMarks, 500 meer dan wat ik met mijn X1900XTX haalde :S.

SM 2.0 Score
2797 4991
SM 3.0 Score
3939 4876
CPU Score
1363 3046

1e rijtje is van mijn pc nu, 2e rijtje was van een E6600 + 8800GTS 320MB
Waar zou dat toch door komen.

Je cpu is veel te langzaam. probeer hem eens over te klokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
feep schreef op zondag 03 januari 2010 @ 19:44:
[...]

Waar zou dat toch door komen.

Je cpu is veel te langzaam. probeer hem eens over te klokken
Met een manchester core? Dat is hetzelfde als een Pentium 4 Northwood van destijds met boxed cooler te overclocken :D nee met die 10 stabiele extra megahertzjes die ik maximaal uit mijn oude dual core haal heb ik misschien 3 punten meer. Ik heb een nieuwe CPU nodig, dat is duidelijk, maar zelfs dan mag die kaart ansich niet slechter presteren dan een 8800GTS 320MB, what the heck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Chrono Trigger schreef op maandag 04 januari 2010 @ 03:38:
Ik heb een nieuwe CPU nodig, dat is duidelijk, maar zelfs dan mag die kaart ansich niet slechter presteren dan een 8800GTS 320MB, what the heck.
Het is de CPU waar de instructies naar de videokaart toe verwerkt worden. Zoiets heet een CPU Bottleneck en daarom ziet hij er langzamer uit dan een 8800GTS.

Het klagen dat je nu doet is dat je een ferrari chassis voor je fiat 500 hebt gekocht en dat je niet sneller bent dan iemand met een Mercedes. Zolang die X3800+ erin ligt gebeurt er niets.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Niet alle films die gecodeert zijn met h264 of VC-1 werken met DXVA ondersteuning.
The video stream itself must be DXVA compliant. For example, H.264 video with more than 11 reference frames are not DXVA compatible.
bron http://www.codecguide.com/faq_dxva.htm
Een film bestand moet daar speciaal voor gecodeerd zijn.
Ik heb zowel 720p als 1080i en 1080p films.
Meestal in een mkv container maar ook wmv bestanden met VC-1.
Op sommige werkt DXVA prima en dan heb ik maar maximaal 2 of 3 procentje cpu gebruik en andere doen het niet en dan heb ik iets van 8% cpu.

[ Voor 20% gewijzigd door Kain_niaK op 04-01-2010 07:36 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28
Smilehunter schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:58:
[...]

Sorry maar deze reactie klopt gewoon niet. Het probleem hoeft absoluut niet alleen in de software te zitten.

Ik gebruik MPC-HC, met een goede codecpack: namelijk CCCP. Alhoewel ik MPC-HC op dit moment gebruik laat maken van de interne codec.

Toch werkt playback via mijn nvidia GPU nog steeds niet goed, alhoewel coreavg helpt. MPC-HC is dus niet voor iedereen de "probleemloze" oplossing.
Sorry, maar voordat jij tegen iemand zegt dat het verhaal net klopt moet jij wel zelf even je informatie juist hebben en goed leren lezen...Ik zeg nergens dat MPC-HC de oplossing is, ik zeg dat de installatie van een goed codecpack (en juist ingesteld) de oplossing zou moeten zijn. VLC is fijn omdat het bijna alles afspeelt, maar het maakt gebruik van eigen interne codecs die geen optimaal gebruik van je systeem (kunnen) maken. MPC-HC is toevallig de standaard player die meegeleverd wordt door de door mij genoemde codecpacks, welke dus met juist ingestelde codecs uitstekend zijn werkt doet. De specificatie die de gebruiker opgeeft zou probleemloos 1080p moeten kunnen afspelen, maar dan moet je dus wel een goed geconfigureerde speler gebruiken, als je de instellingen van de codecs en filters juist hebt gedaan, dan zou zelfs WMP probleemloos 1080p afspelen, alleen heeft de speler zelf minder instelmogelijkheden.

Spelen de films dus bij jou niet goed af met gebruik van MPC-HC uit het CCCP-pakket, dan kan dat eigenlijk 2 oorzaken hebben; je moet de software (codecs/filters) nog optimaliseren... of de bepaalde films die je probeert af te spelen zijn zijn niet goed gecodeerd... bezint eer gij begint aub!

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 04-01-2010 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07 21:15
mvz schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:40:
Bij ati's moet je ook nog vanalles uitzetten, standard staat er allemaal troep aan in CCC zoals dynamic contrast en noise reduction. Dat is vrij irritant :P
Noise reduction stond bij mij standaard uit. Waar vindt jij Dynamic Contrast? Ik zie die hier niet (HD2600 Pro op DVI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

-Moondust- schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:39:
[...]

Noise reduction stond bij mij standaard uit. Waar vindt jij Dynamic Contrast? Ik zie die hier niet (HD2600 Pro op DVI).
In CCC bij Aviva en dan All settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0rpz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Aangezien die topic ongeveer aansluit bij mijn problemen, post ik het hier ff.

Ik heb een HTPC, atom 330, 2gb ram, HD2400pro, met WHS.

Ik heb alle guides gevolgd om DXVA aan de praat te krijgen, en ik denk op zich dat het werkt. Echter, alle videos (720p) worden met 13fps afgespeeld, wat natuurlijk echt *** is.

Ik gebruik MPC HC, heb ffdshow etc geblocked en geuninstalled, alle settings volgens mij kloppend, maar het blijft prutsen.

Over het werken van DXVA ben ik niet helemaal zeker. Zou ik iets van activiteit moeten zien in de log van DXVA checker tijdens het afspelen van een h264 films? Cpu usage is ca 30% en GPU usage 5-10%, is dat wat je verwacht bij DXVA gebruik?

Ik heb alle codec packs die ik erop had staan gedeinstalled, en alle settings in ati CC op appplication gezet.

Iemand een idee wat hier mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

je zou in mpc-hc onderin achter 'playing' (DXVA) moeten zien staan.
dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:14
Als MPC-HC tijdens het afspelen DXVA gebruikt, staat er simpelweg onderaan "Playing [DXVA]". Op welke manier zie jij dat er met 13fps afgespeeld wordt? Druk tijdens het afspelen in MPC-HC op Ctrl+J en je ziet allerlei statistieken waaronder de framerate.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0rpz
Hmm, er staat geen [DVXA] achter. Apart. En bij stats zegt ie 0fps. Dat is dus een lekker begin. Die 13fps die had ik uit een ander statistiek schermpje. Maar je kan het ook zien, alles gaat in slowmo. Hij dropt dus geen frames, speelt ze alleen heel langzaam af.

Anyway, wat doe ik dan fout dat DXVA niet gebruikt wordt. Heb de laatste catalyst drivers, laatste DX. Mediaplayer nog een keer installen misschien?

edit: ctrl-j werkte niet, ctrl-4 wel, versie verschil?

Edit: Ff opnieuw geinstalled, en weer op Vmr9 gezet ipv overlay (maakt absoluut geen verschil qua framerate), maar nu zie ik in stats iig wel de fps, nl 10. En dat is dus 15 te weinig :P

Maargoed dat hangt natuurlijk allemaal samen met het niet werken van DXVA, dus daar doe ik iets fout, maar ik heb al die tutorials heel trouw gevolgd...

[ Voor 32% gewijzigd door sc0rpz op 17-01-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:14
Neem dit eens door: http://blog.ramondejesus....hd-films-kijken-met-dxva/ zou genoeg moeten zijn om DXVA werkend te krijgen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0rpz
Ok blijkbaar had ik idd MPC niet genoeg geforced DXVA te gebruiken, doet ie nu wel, en dan doet ie het dus helemaal niet meer:

Krijg een error: failed tot find a connectable filter.

In de faq staat:
ou may get the above error when there is a problem with your graphics driver that prevents the use of DXVA. The solution is to disable the internal DXVA H.264 decoder in Media Player Classic Homecinema.

Maar dat zou met de hd2400 toch geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb hier zelf de 32-bits versie draaien van MPC-HC, en los ffdshow en Haali media splitter. Meer heb je echt niet nodig.
Let wel dat je de 32-bits versie van MPC-HC pakt, anders kun je ffdshow niet gebruiken.
Kijk hier voor een korte en simpele uitleg over het instellen van ffdshow en Haali. Het enige wat je zelf nog moet doen is deze filters op "Preferred" zetten in de filter sectie van MPC-HC.

Voorheen gebruikte ik ook altijd codec packs, maar je krijgt een hoop overbodige reut. Bovendien heeft MPC-HC zelf al de nodige codecs en filters aan boor.

Met bovenstaande tutorial kan ik hier moeiteloos alles afspelen. Als je een geluidskaart hebt die het doorgeven van HD audio ondersteund, word het nog leuker ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz

mvz

muziek verslaafde

http://exdeus.home.comcast.net/~exdeus/ati-hd2x00/

ati registry tweaks.
apply en geniet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0rpz
Ok for future reference.

Hele dag lopen klote, alleen de registry tweaks waren niet genoeg.

Systeem: Atom 330, 2Gb ram, Ati HD 2400 Pro
Probleem: DXVA werkend krijgen in MPC HC
  1. 1. 8-1_xp32_dd_57717.exe (Downgraden naar deze catalyst, met de nieuwste kreeg ik het echt ABSOLUUT niet voor elkaar)
  2. Goede kaart zien te selecteren, je moet windows forcen om die oude driver te pakken, dus install from disk, en dan maar gokken dat je de goede HD 2400 Pro pakt. Ik had ongeveer 10 keuzes, en de eerst was blijkbaar voor een andere versie van windows. Maar 2e x goed gegokt (dat merk je wel, anders kan je nl geen resoluties aanpassen e.d.)
  3. Dan de registry tweaks http://exdeus.home.comcast.net/~exdeus/ati-hd2x00/
  4. Reboot
  5. DXVA checker gebruiken om te checken of je nu eindelijk ModeH264_VLD_NoFGT hebt (wat een opluchting)
  6. HD codec pack installeren
  7. Arcsoft video codec gebruiken in MPC en alleen DXVA gebruiken
  8. MPC herstarten en lekker Playing[DXVA] linksonder zien staan
Resultaat:
  • 720p content, 10-20% cpu, 50-70% Gpu, (vmr9 renderless), flawless met Combined shaders + Vsync+alt vsync
  • 1080p content, 10-30% cpu, 80-90% Gpu, (overlay mixer) flawless ZONDER shaders en Zonder shaders vsync, anders problemen
Ik denk trouwens niet dat die arcsoft codec perse nodig is, maar die had ik onderweg opgepikt, en had ergens gezien dat je die + vobsub nodig hebt als je ook nog subs erbij wilt hebben. Heb ik verder nog niet uit kunnen zoeken.

Ik ben zeer tevreden, toch apart hoe je zonder andere hardware te installeren zo ontzettend veel performance verschil kan maken. Kijk alleen naar het verschil tussen een default codec en bv coreavc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sc0rpz
Nyarlathotep schreef op zondag 17 januari 2010 @ 16:26:
Ik heb hier zelf de 32-bits versie draaien van MPC-HC, en los ffdshow en Haali media splitter. Meer heb je echt niet nodig.
Let wel dat je de 32-bits versie van MPC-HC pakt, anders kun je ffdshow niet gebruiken.
Kijk hier voor een korte en simpele uitleg over het instellen van ffdshow en Haali. Het enige wat je zelf nog moet doen is deze filters op "Preferred" zetten in de filter sectie van MPC-HC.

Voorheen gebruikte ik ook altijd codec packs, maar je krijgt een hoop overbodige reut. Bovendien heeft MPC-HC zelf al de nodige codecs en filters aan boor.

Met bovenstaande tutorial kan ik hier moeiteloos alles afspelen. Als je een geluidskaart hebt die het doorgeven van HD audio ondersteund, word het nog leuker ;)
Meer heb je dus wel nodig op een Atom systeem, want zelfs coreavc/ffdshow/haali krijgen het niet voor elkaar om 720p helemaal soepel af te spelen, laat staan met vsync of shaders
Pagina: 1